280ce w114 madallus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

280ce w114 madallus

Viesti Kirjoittaja hessuh »

Miten olisi w114 mese paras madaltaa? iskarit?jouset? Ja mikä olisi sopiva madallus korkeus? mulla ei ole kokemusta madalluksesta.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

paras tapa näihi vanhempiin olisi kai takomossa teettää uudet jouset matalampana. suurinosa taitaa leikata 1-2 kierrosta pois ja laittaa bilsteinin iskarit alle. Näin tein itse w123 kanssa. ja hyvä tuli.

btw. mulla olisi yhet madallusjouset tommoseen autoon. käytetyt toki.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Tietääkö sergey muuten istuisiko pystylamppuseen asiallisesti 9x16 et 15 vanne taakse ja eteen 7.5x 16 et 20 ? Onko nuo madallusjousesi tehtaan tekemät ja minkäverran pudottavat? Ilmeisesti kuutoskoneiseen kuitenkin?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mikäs se olisi sitten rengaskokona? Edessä 215/40/16 ja takana 235/45/15?

No, voipi mahd. sopimisesta huolimatta katsastuksessa tulla sanomista. Jos uuden vanteen nimellishalkaisija poikkeaa tuuman rekisteriotteeseen merkitystä tai renkaan leveys poikkeaa yli 30 mm, on auto muutoskatsastettava. Eli jos esim. vakio on 14" niin autossa saa käyttää 15" vannetta ilman muutoskatsastusta.

Muttamutta, pystärissä on vakiokoon 14" rinnalla ollut 15", mutta oman autoni rekisteriotteessa tästä ei ole mainintaa, vaan ainoastaan "Renkaat 175 SR 14".
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Itsellä oli pystärissä vanteet 8x16" ET11. Kumeina oli edessä 205/55 ja takana 225/50. Halkaisija lähinnä oikeaa kokoa.

Muutoskatsastin ne omaani.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Itsellä oli pystärissä vanteet 8x16" ET11. Kumeina oli edessä 205/55 ja takana 225/50. Halkaisija lähinnä oikeaa kokoa.
Ei satu kuvaa oleen? Välillä olis kiva kokeilla muutakin kun kapeeta ja korkeeta..ainakin satakasiin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Kyllä tuo muutoskatsastus pitäisi olla ihan ongelmatonta jos mahtuvat pyörimään vain, renkaat voisi olla taakse 215/40 tai 225/45 ja eteen 195/50 esim.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Kuva

Kuvassa näyttää vähän liiankin hyvältä. Joku forumilainen?? sen joskus osti kauan sitten.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Kuva

Tuossa oli nuo mun entiset 16x9 rialit et oli muistaakseni 11 tai 13. Ainakin noilla 245/45 renkailla rappasi montuissa, mutta ehkä kaposemmat kumit olisi auttaneet asiaan.

Kuva


En tiiä tohtisko kokeilematta tilata taas 9x16 vanteet, et luvun niihin saa valita 15/25
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

istuisiko pystylamppuseen asiallisesti 9x16 et 15 vanne taakse ja eteen 7.5x 16 et 20 ?
toi vanne menee enemmän kuin hyvin sinne. sisäreuna on yhtä syvällä kuin 8et11 eli kaikki puolituumaa on sisää päi. Jotta 7.5 saadaan saman näkönen kuin 8et11, pitää sen olla 7.5et5
Onko nuo madallusjousesi tehtaan tekemät ja minkäverran pudottavat? Ilmeisesti kuutoskoneiseen kuitenkin?
noi mun jouset on mitä lie tuotantoa, peräisin isosta dieselistä eli kestää kyllä kutosen kannattelun. neloseen oli melko jämyt ja jopa pikkuse keula oli pystys.

mitä vanteisiin tulee niin 8x16et11 205/55 on ihan ok paketti. 9x16et15 tuollainen ysi levittää sisäänpäin 3/4 ja ulos 1/4 tuumaa verrattuna tohon kasiin. eli pitäs kyllä mahtua mutta tuskin 245 kumilla.

eteen 205/55 8x16et11
taakse 225/50 9x16et10-15, mutta luultavasti joutuis kaaret pokkaamaan jos alle et15.

HOX! näihi vanhoihin ei sitten mene eteen keskittävä spaceri alle 18mm paksuna, olake navassa on pidempi ku uudemmissa. pätee myös w123, piti siis kairata keskitys pois että sai mahtumaan 15mm spacerin.
205/55/16x8et11 (madallettuna ei oo kuvia)
Kuva
Lmp auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:

Auto on muutoskatsastettava, jos:

* vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
* renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm

muutoskatsastuksessa huomioitavaa:

* renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
* renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm

Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 28.09.2010 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Jos ostan nuo vanteet ja laitan speicerit eteen. Paljon pyydät noista jousista.
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Viesti Kirjoittaja hessuh »

Niin vakioiskareillako ei tule hyvä? vai kannattaako olla bilstein iskarit jos katkaiseen jousia? Onko jotain muuta merkkejä?
Mistä on edullisen ostaa? ja kuinka paljon lyhentäis jousia? Kiitti!
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Kuinka kenttään haluat sen auton siitähän kaikki riippuu.
Viimeksi muokannut bbow114, Su 10.10.2010 01:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vakioiskari toimii jos madallus on maltillinen, eli 1-2 kierrosta jousista pois. Mä otin mun w108 iskareista 5cm pätkän pois varresta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Viesti Kirjoittaja hessuh »

onko jousien lyhentäminen/vaihto kuinka tuskallinen? voiko tulla ongelmia? Meinaan vain että kun auto on vanha ja iskareihin ei ole varmaan koskettu pitkään aikaan.
Onnistuuko pelkällä tunkilla vai pitääkö nostaa pukkien päälle?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ite käytin w108 kanssa tunkkia ja pukkia. Iskaritkaan ei oo vakiot vaan jotku yleismalliset.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Viesti Kirjoittaja hessuh »

Kuinkas sitten kun mun autoa ei voi nostaa pohjasta eli pukkia ei voi laittaa sinne. Rengasliikkeessä yrittivät nostaa pohjasta meinas pellit painua sisään. Olen nostanut auton nyt iskarin kohdalta. Mitens iskarin vaihto nyt onnistuu? Mistä noita bilsteinin iskareita kannattaa ostaa?
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Voihan sinne laittaa ne pukit, mutta ei niitä mihinkään autoon laiteta lattiapeltejä vasten eikä tunkkailla lattiaa vasten, pelti on niin ohutta vaikka olisi uuttakin että vaurioita tulee.
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Kokeiltu paikoilleen niitä 9x16 et 15 vanteita taakse, saapi pohjaanlyöntikumien kiinnitystä muuttaa ettei vanne montuissa pääse osumaan siihen, lisäksi tulee sentin puolitoista yli kaaren. Renkaita ei vielä ole ja kovin leveitä ei voi edes laittaakkaan. Tulen laittamaan 215/40/16 noille. Miltähän se näyttää kun vanne tulee yli kaaren.
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Oletko vielä madaltanut, vai jäikö vaan kyselyksi? Onko Suomessa yleensäkkään liikenteessä madallettuja pystäreitä vai onko kaikki mr? Ensi kesänä on ainakin yksi.
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja A »

On ainakin yksi, vaikka tuo kuva ei ihan paras olekkaan, tuon madalluksen esittämiseen.
http://i287.photobucket.com/albums/ll14 ... CT4245.jpg
Vanteet edessä 8X16 ja takana 9X16 ET.itä en nyt muista. Renkaat E.205/55R16 T.225/50R16
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Kyllä pystäri näyttää aina hyvältä 8)
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

itse olen etsinyt myöskin alustaa tosin 107:aan edullisin tuntuis löytyvän täältä http://www.europerformance.co.uk/ toimittavat suomeen ja olen kuullut ihan hyvää tästä kaupasta tutuilta.
w107:n alusta jouset-40mm+iskarit+rahti n. 600€ (sama spaxin sarja suomesta 800€)

pystäreihin ei tosin näyttänyt olevan tarjolla kuin iskareita, tosin outoa kun eikös ole samat jouset w115 ja 107:ssa, varmaan s.postitse kyselemällä selviäsi.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kuinka moni on saanut tuotteen? monissa kaupoissa on kyllä luettelossa saatavilla 114/115 ja 107 jousia, mutta hyllystä puuttuu, eikä täydennyksestä kuulu mitään.

jos R107 jouset o samat ku pystärin niin siinähän helpottuu kun sentään toistakymmentä vuotta myöhemmin valmistettu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
tyko h
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: 280ce w114 madallus

Viesti Kirjoittaja tyko h »

Hips, lainataan hyvää topiccia!

Eli jousien irroitus W115 ja tarjolla Klannin työkalu kl0025 tai kl 0021

TOisessa lukee että sopii mersun W114 ja W115 malliin ja tietenkin tuo kalliimpi

kl 0025 890€
kl 0021 390€

Onko näillä jokin merkittävä ero?

Biltemasta saa ne kl 0021 219€ jotka siis kopiot noista!
W903
V126
W203
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: 280ce w114 madallus

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Edelleen suuresti ihmettelen sitä, mihin ja missä te tarvitsette jousen puristimia kun pelailette jousien kanssa?

Ampumalla irti, puristamalla paikalleen. Näin se on kivuttomin. Mutta kukin tyylillään
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
tyko h
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: 280ce w114 madallus

Viesti Kirjoittaja tyko h »

minkä saa ammut, alapallonivelen?

mulla olis jo kyllä toinen alatukivarren etummainen nivel väljä?

mutta juu, jousi pittee saada veks...ja madaltaa!
W903
V126
W203
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: 280ce w114 madallus

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

No eikös se etutukivarsi ole kiinni
1. kallistuksen vakaajasta
2. raidetangon päästä
3. navan ylempi tukivarsi (mikä sen tarkka nimi onkaan)
4. iskunvaimennin

Avaat kaikki muut paitsi iskarin. Iskari viimeisenä. Nokka kohti taivasta, ei se jousi sieltä mihinkään karkaa. Jos hirvittää, voi laittaa muutaman puristimen jouseen kiinni.

Takaisin laittamisessa tarviitkin sitten 2 tunkkia.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
tyko h
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: 280ce w114 madallus

Viesti Kirjoittaja tyko h »

No juuh!sain lainaksi noi puristimet, hyvin se kävi, otin kierroksen pois..ois pitänyt ottaa enempi!laitoin uudet iskarit...nyt on hyvä jousitus kylläkin...

Eli Pystärissä madallus menee,
1.auto nosturilla(mulla oli käytössä 2-pilari nostin, tassut kannattaa koria)
2.iskarit yläpäästä irti 14mm, lähtee hyvin kun ripustus painaa renkaan ja varret kohti maata!
3.iskarit alapäästä irti 12mm
4. iskarit pois, tai laita uudet.
5. jouset puristimella kasaan, parhaiten toimii mersu oman työkalun mallinen puristin.(eteen ei varmaan muu mahdukkaan)
6.jouset takana käteen ja edessä riitti vaan raottaa alapäätä!
7. itse rälläköin kierroksen poies jousten alapäästä, ja supsutin kilikali pullosta paukkumustaa...
8. jouset takaisin, samoin iskarit reikiin ja alapäästä kii...
9.auto alas sen verran että renkaat koskettaa lattiaa ja saat yläpäät iskareista kii!

meni 4h...ja sen verran harmitti että pitää vielä hiukan saada putoamaan alusta..joten kierros tai puoli....

Jousto ja ajotuntuma on hyvä...
W903
V126
W203
Vastaa Viestiin