Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Karski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 17.05.2009 22:43
Paikkakunta: Espoo

Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Karski »

A- ja B-sarjan mersut ovat jo etuvetoisia, tuleekohan sama suuntaus jatkumaan myös perinteisten suurempien mallien kohdalla? (tehoversiot tarjotaan nelivedolla ja "urheilumallit" jatkossakin takavedolla)

Tämä ei ole mikään provo, mutta ainakin tottumattoman kuskin käsissä takavetoiset mallit ovat talviajossa surkeita eivätkä levottomuudellaan vastaa lainkaan automerkin yleistä laatuvaikutelmaa. Siinä missä etuvetoinen auto käyttäytyy neutraalisti ja piilottaa tiettyyn rajaan asti pidon heikkouden, aiheuttaa takavedon kiemurtelu kuskille sydämentykytystä ja ahtaassa ruuhkaliikenteessä läheltä piti -tilanteita.

En pyri mitenkään vähättelemään takavedon taitavalle rattimiehelle tarjoavaa riemua(?) vaan toteanpa vain, että auton käytös talviliukkailla ei taksin takapenkkiläisten näkökulmasta lähentele täydellisyyttä eikä vastaa lainkaan premium-merkille kuuluvaa luksusvaikutelmaa. Turvallisuushakuisessa maailmassa ei 2010-luvulla enää odoteta käyttäytyvän tuolla tavoin. Kun vielä autolehdetkin alkavat enenevissä määrin kritisoimaan poikkeavaa käytöstä (Moottori, Tekniikan maailma) niin alkaako takavedon päivät olla luetut? Onko yksinkertaisesti niin, että saksalaisten kotirouvien enemmistön mielipide voittaa painoarvollaan autoharrastajien mieltymykset?
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Pakko kysyä, että jääkö sinun kokemuksesi nykyaikaisista takavetoisista mersuista vain taksin takapenkillä istumiseksi, sillä tuo kommentti että kaikki ko mersut käyttäytyisivät talviajossa levottomasti eivät ainakaan minun kokemukseni mukaan pidä yhtään paikkaansa vaan päinvastoin?
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Tomp »

"Jos etuveto olisi parempi kuin takaveto, jumala olisi luonut ihmiset kävelemään käsillään."

Kyllä takavetosella menee ihan nätisti talvellakin. Nykyään on esp joka himmaa perän heittelyä ja luisua.

Niinhän sitä sanotaan, että kun kolmio vilkkuu, niin kuljettaja on tehnyt virheen. Itse en kyllä tuota allekirjoita!

Luulen ja toivon, että takavedossa pysytään.
Viimeksi muokannut Tomp, Ma 03.01.2011 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

En usko ensinkään, että etuvetoa nähtäisiin C:tä suuremmassa kokoluokassa ykkösvetotapana.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja AM »

Takavetoisessa pelkää apukuski ja etuvetoisesessa kuski :wink: Olen kyllä täysin päinvastaista mieltä vetotavan vaikutuksesta ajettavuuteen, etenemiskyky on etuvetoisessa tosin parempi. En usko että mersu on siirtymässä isommissa kokoluokissa etuvetoisuuteen, "pitävien kelien maissa" etuvetoja taidetaan suosia vain sen takia että ovat edullisempia valmistaa+jättävät enemmän tilaa matkustamoon.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Karski kirjoitti:.Siinä missä etuvetoinen auto käyttäytyy neutraalisti ja piilottaa tiettyyn rajaan asti pidon heikkouden, aiheuttaa takavedon kiemurtelu kuskille sydämentykytystä ja ahtaassa ruuhkaliikenteessä läheltä piti -tilanteita.
Ekan kerran ajoin etuvetoista talvella niin heti meinasi mennä ympyrässä pitkäksi. Puski vaan. Kyllä se on vähän mihin tottuu :) Nykyään on kaikki ASR ja ESP järjestelmät.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Karski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 17.05.2009 22:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Karski »

arto79 kirjoitti:Pakko kysyä, että jääkö sinun kokemuksesi nykyaikaisista takavetoisista mersuista vain taksin takapenkillä istumiseksi, sillä tuo kommentti että kaikki ko mersut käyttäytyisivät talviajossa levottomasti eivät ainakaan minun kokemukseni mukaan pidä yhtään paikkaansa vaan päinvastoin?
Eipä kestänyt kauaa ennen kuin keskustelu kääntyi sittenkin minun ajotaitooni... :roll:

Kyllä jäävät. Ajan ensimmäistä talvea vuosimallin 2006 SLK 280:lla, ja kokemukseni vastaavat pitkälti autolehtiä sekä tätä foorumin threadia:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 84&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Slk on varsin "kiikkerä" peli verrattuna vaikkapa CLK:n puhumattakaan isommasta mersusta.
Eli minusta ei oikein voi slk perusteella ennakoida mersun siirtymistä vain etuvetoisiin malleihin,
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Lueskelin tuossa joku aika sitten 90 luvun Tekniikan Maailmoja. Ennen W203 esittelyä epäiltiin Mersunkin siirtyvän etuvetoon, nykyään ei tuollaisia kirjoituksia näe :-)
230 C 1978
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

minä en usko etuvetopolitiikkaan. neliveto alkaa olemaan jo aika yleinen kaikissa koko- ja hintaluokissa. se varmaan yleistyy jos on yleistyäkseen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

En jaksa uskoa etuvetoon myöskään isommissa, "oikeissa" mersuissa, muutakuin 4matcin yhteydessä. Tämä on jo imagokysymyskin, kuten Bmw:lläkin on.

Sinänsä hiukan ihmettelen, että miksi topicin aloittaja on ostanut urheilullisen, takavetoisen auton, jos luistot tuntuvat inhottavilta?

W201 on oikeasti kevytperäinen auto, mutta sen kanssa pääsee sinuiksi, jos hiukankin on taipumusta ratin pyörittämiseen. Uudemmat ovat paljon tasapainoisempia talvikelissä. Painoa takaluukkuun, niin rauhoittuu liikkeet kaikissa takavetoisissa.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja RH »

Tämä on näitä enempi makuasioita ehkä sitten kuitenkin, mutta kun perheessä on sekä taka- että etuvetoista mersua, niin pari huomionarvoista kommenttia tähän. Tässä parisen viikkoa sitten tuli suhailtua eteläisen Suomen peilijäisillä moottoriteillä yhden vkonlopun aikana semmoset 500-600km tuolla väyrysfarkulla. nopeusrajoitukset vaihteli 80-100 välillä. Ihme, että antoivat ajaa satasta, kun tie oli tosi jäinen, mutta siinä tuntumassahan sitä tuli tietty itekin harkintakyvyttömänä yksilönä päästeltyä...
Jännä juttu sinänsä, että siinä missä aakkonen menee vastaavissa olosuhteissa juurikin "pitäen liukkaan kelin piilossa", niin väykkä alkaa välittömästi nopeuden noustessa liukkaalla pinnalla yli seitsemän kympin vaeltaa ja kiemurrella hienokseltaan, mutta kuitenkin havaittavasti. Menee silti ihan suoraan ilman suurempia ongelmia, mutta ajotuntuma muuttuu ratkaisevasti kuivaan tiehen verraten. Huomasi hyvin esim. Lohjan nurkilla pitkissä tunneleissa, miten ajotuntuma vaihteli liukkaalta kuivalle ja toisin päin. Ei jätä tiedottomaksi liukkaasta tien pinnasta. Ja itse oikeastaan arvostan tuota "ominaisuutta". Pistää keskittymään ajamiseen ihan eri lailla.
Vaimo taas jostain syystä ei nykyisellään halua talvikelissä ajaa noilla takavetoisilla enää ollenkaan. Kumma... :wink:
En silti jaksaisi uskoa takavedon häviämiseen mersusta. Mitenköhän se uusi A, joka poikennee nykyisestä konseptista totaalisesti. Onko alusta yhtenevä tulevan tila-B:n kanssa, vai lainaa esim. C-sarjasta?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja napa »

JP74 kirjoitti:
Sinänsä hiukan ihmettelen, että miksi topicin aloittaja on ostanut urheilullisen, takavetoisen auton, jos luistot tuntuvat inhottavilta?
joka on lyhyen akselivälinsä takia inhottava ajaa jopa kuivalla asfaltilla... siis ku oikein tosissaan ajetaan lujaa... eli on äkkiväärä ja arvaaaton takapään pidon osalta... talvella slk:t olis syytä pitää pois liikenteestä ihan jo muidenkin tielläliikkujien turvallisuuden nimissä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Karski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 17.05.2009 22:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Karski »

JP74 kirjoitti:Sinänsä hiukan ihmettelen, että miksi topicin aloittaja on ostanut urheilullisen, takavetoisen auton, jos luistot tuntuvat inhottavilta?
Hallitut luistot tuovat hymyn huulille, mutta sellainen tuntuu kovin vieraalta käsitteeltä - päivittäinen kokemus on pikemminkin sen suuntainen, että tienpinnan pidon heiketessä alkava äkillinen luisto heittää perää rajusti sivulle, jolloin tahallisen myöhässä oleva ajonvakautus tarttuu peliin päättäväisesti ja voimakkaasti. Ajosta tulee silloin kulmikasta ja epämukavaa, mikä on juuri sitä mistä käytöstä moititaan.

Se liikennevaloissa kiemurtelu on sitten ihan luku sinänsä, mutta kyllähän etuvetoisetkin vetelevät toisesta päästä riittävän liukkaalla.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kun on aloittanut autoilu-uransa peltokuplalla, niin takaveto on syöpynyt syvälle selkäytimeen. Takaveto on normitapa edetä. Etuvetoisen kanssa ei tahdo päästä sinuiksi millään. Puskemiseen ei vain tahdo tottua. Tulee sellainen kylmähiki pintaan heti, kun keula irtoaa kurvissa, vaikkei vielä mitään lapasesta lähtövaaraa olekaan. Yllättävässä tilanteessa jalan nostaa kaasulta, mikä takavetoisessa tyypillisesti rauhoittaa menoa, mutta etuvetoisessa saattaa viskata perän menosuuntaan. Tämä on siis puhdasta mutuosastoa.

Todellisuudessa voi olla, että vauhdissa ja tilanteessa, missä etuveto punkeaa perää edelle, takavedolla olisi ollut jo edellisessä kurvissa kaseikossa. Jos tarkastelee asiaa kellolla tai sluipailutilanteiden lukumäärällä, niin kyllä etuveto päihittää liukkaalla takavedon mennen tullen. Risteyksistä pääsee liikkeelle selvästi helpommin (siis jos puhutaan normiautoista, jossa painojakauma on luokaa 60/40 tai takana jopa alle 40). Ja oma lukunsa on parkeeraminen. Takavedon kanssa pitää miettiä paljon tarkempaa, mihin auton työntää...

Mutta ajellessani pari vuotta etuvedolla, mieli veti takaisin takavatetoon. Sellaista se on, kun tunteella asioista päätetään.
Terveisin
Tero
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Takavetoisessa autossa massaa siirtyy vetäville pyörille kiihdytyksessä. Ärsyttävä kokemus kun etuvetoinen auto oikein hakee ja vetelee kiihdytyksessä, ettäkö mersuista ja bemareista tehtäis semmosia joskus... :twisted: Tämä tapahtuu varmaan samana päivänä kun kuorma-autoistakin tehdään etuvetoja. :D

Eikös nykyaikaisin ESP systeemein kaksvetoisista rauhallisimmin käsiteltävä auto saadaan nimenomaan takavetoisesta lähtökohdasta.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

jpeltoma kirjoitti:Takavetoisessa autossa massaa siirtyy vetäville pyörille kiihdytyksessä.
Talviliukkaalla ei vain oikein tahdo tapahtua tuota kiihtymistä...
Terveisin
Tero
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

jpeltoma kirjoitti:Eikös nykyaikaisin ESP systeemein kaksvetoisista rauhallisimmin käsiteltävä auto saadaan nimenomaan takavetoisesta lähtökohdasta.
Nimenomaan!
Mulla on vertailu kohtina shittikka C5 ESP:llä, W208 ASR:llä ja W210 ESP:llä ja voi sitä riemua ku pääsee tuon pönkääjän ratista takavetosen puikkoihi 8) Samat saatanan puskemiset ym. mukavuudet noissa etuvetu romuissa oli sitte luistonestoa tai ei ja onhan noissa pidemmän akselivälin etuvedoissa sekin miinuspuoli takatuuppariin verrattuna että kääntösäde on luokkaa ruotsinlaiva ainaki Mersuun verrattuna...
Noh ranskassahan tuo etuveto on keksittykin nii se jo selittänee jotaa :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja karra »

Enpä usko. Hybrideissä saataa etupääkin vedellä tulevaisuudessa mutta kyllä noissa "kuivan kelin" päämarkkina-alueilla taka-tai nelivedolla oikeilla mersulla mennään :D .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Karski.
Käyppä ajaa uusia E-sarjan mersuja joissa on tehoa ja kunnon talvirenkaat,niin voi tuo ajatusmaailma muuttua.
Siinä moni etuveto on etana.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Sanoisinko, aika rohkea kaveri olet kun uskallat tuoda mielipiteesi esille :wink: ....täällä se ei välttämättä kannata.

Mitä tulee mersuun ja etuvetoon, itse en usko enkä toivo sitä ainakaan "isojen" mersujen kohdalla....kyllä näistä maku menee silloin....varsinkin kesäajo-ominaisuudet kärsii mielettömästi, tulee vetelyä (tosin eipä uudet hyvät etuvedot vetele nekään) ja keulan pomppimista jne....kyllä takaveto on kesällä ainoa oikea.

Itselle tuo etuvedon ja takavedon ero on saman kaltainen kuin sinullekin, olen tottunut etuvetoon vaikka takavetoautoja on ollut ja esim. kartingissa takaveto on ihan ehdoton (takavetoon tottuu heti ensimetreistä radalla) kuten myös kaksipyöräisissä rupulikumeissa.....mutta talvella ja liukkaalla takavetoinen ei vaan ole niin looginen (tai onhan se looginen, aina poikittain vaikkei olisi veilä liukastakaan...) ja varsinkaan nopea kuin on etuvetoinen...valitettavasti.

Jokatapauksessa onhan tuolla vanhalla väyrysellä nyt ihan näyttävää ajella kun ottaa heti sen ASR:n pois ja kytkee ADHD:n päälle.....kyllä vastaantulijat antaa tietä finnoontielläkin ihan kivasti kun paiskoo normi 60kmh alueelle tasan 60kmh kahvat edellä... :wink: :D

Sama pätkä menee etuvetoisella valitettavasti niiiiiiin paljon eleettömämmin....paljon! (tosin on etuvetoisiakin hyvin erilaisia, tojotia ja autoja :D )

Joten päädyimme jutussani siihen että mersu ei ole menossa etuvetoon kuin pienempien kokoluokkien autoissa.... :mrgreen: (mitähän tämäkin hymiö tarkoittaa?)
Opel, "weird lieben autos"....
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Juho »

Aina omistanut vain takavetoisia autoja enkä etuvetoa osta koskaan neliveto maasturi voisi mennä.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Karski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 17.05.2009 22:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Karski »

Noh, ensisijainen tarkoitukseni ei nyt kuitenkaan ollut herjata takavedon ystäviä, vaan pikemminkin pohdiskella, että kuinka kauan tässä tasapäistävässä maailmassa on liiketaloudellisesti mahdollista, että parhaat premium-autot voivat olla kahtiajakautuneita persoonia - kesällä loistavia mutta talvella "suorituskyvyssä tasoitusta antavia"... joku tylsä Audi kun on aina puuduttavan hyvä ja turvallinen ja suurelle yleisölle sopiva.
napa kirjoitti:joka on lyhyen akselivälinsä takia inhottava ajaa jopa kuivalla asfaltilla... siis ku oikein tosissaan ajetaan lujaa... eli on äkkiväärä ja arvaaaton takapään pidon osalta... talvella slk:t olis syytä pitää pois liikenteestä ihan jo muidenkin tielläliikkujien turvallisuuden nimissä...
Jep, alkaa ostoksen luonne selvitä... :mrgreen: Ei kun, hyvä tietää näissä pk-seudun pöperöissä ajellessa, että takavetoiset perhemallit eivät välttämättä ole samasta puusta vuoltuja eli kiitokset kaikille eemelin koeajoa suositteleville. Muuten talvikokemukset ovat olleet jopa odotettua parempia, lämpöä riittää ja maavarakin on ilokseni aivan normaaliauton luokkaa.
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 756
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Kaksi ensimmäistä autoani olivat etuvetoisia. Sen jälkeen olenkin ajellut takavetoisilla, yhtä poikkeusta lukuunottamatta: yksi talviauto tuossa välissä oli etuvetoinen. Nyt tallissa yksi etuvetoinen, tosin harrasteautona, jolla ajetaan pääasiassa kesäisin (Saab 99).

Itse kyllä tykkään ajella mieluummin takavetoisella, niin kesät kuin talvetkin, tuntuu vaan käytökseltään jotenkin johdonmukaisemmalta, kai siihen on ninn sanotusti perse tottunut.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Karski kirjoitti:Noh, ensisijainen tarkoitukseni ei nyt kuitenkaan ollut herjata takavedon ystäviä --
Vasta toissijainen :lol:
Terveisin
Tero
Avatar
CLiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 27.07.2009 20:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja CLiK »

Karski kirjoitti:A- ja B-sarjan mersut ovat jo etuvetoisia, tuleekohan sama suuntaus jatkumaan myös perinteisten suurempien mallien kohdalla? (tehoversiot tarjotaan nelivedolla ja "urheilumallit" jatkossakin takavedolla)
MB ja BMW ovat niin leimallisesti takavetoja, etteivät ne enää käännä kelkkaansa. Aikoinaan kun Volvo käänsi mallistonsa etuvetoon, oli takavedon haitat suurempia kuin nykyään. Tekniikka-avusteet ovat tasoittaneet eroja talvikelissä. Takaveto nähdään myös imago-kysymyksenä, uutena automerkkinä esim. Lexus haluttiin asemoida takavetokoulukuntaan, etuveto ei ole haluttu isoissa premiumeissa. Audin on huhuttu vaihtavan isommissa malleissa takavetoon. Audi ei ole sitä tehnyt, mutta on toisaalta painottanut huippumalliensa nelivedon hyvin vahvasti takapainoitteiseksi. Takavedoilla on edelleen vankkumattomat kannattajansa, mutta joillekin autoilijoille se saattaa olla myös myynnin este.

Itselläni oli hyvin vähän takavetokokemuksia ennen MB:n hankintaa. Pelkäsin takavedon talviominaisuuksia hieman, mutta toisaalta esim. kartingien ratissa oli oppinut nauttimaan takavedon hienouksista. Kello ei pidä sladittamisesta, mutta kivaa se on. MB:n ratissa oli kuitenkin pieni kynnys alkaa heittämään 1,5 tonnin möhköä vauhdissa sladiin ilman ESP:tä. En ole SLK:ta ajanut, mutta ilmeisesti sen ESP antaa kuljettajalle enemmän siimaa ennen kuin puuttuu peliin. Kannattaa tutustua auton takaveto-ominaisuuksiin vaikka suljetulla alueella, jonka jälkeen pieni sladitus muuttuu useimmilla silkaksi hauskuudeksi. Näin kävi minullekin. ESP lähtee nykyään aika usein pois, mutta hauskuus pysyy järjellisissä rajoissa, kun ollaan kohtuullisissa nopeuksissa. Tieliikenteessä kovavauhtinen pidon menetys ei ole hauskaa. Nopeavauhtinen ajo täytyy tuntua riittävän turvalliselta, jotta matka-ajo luonnistuu. Uskon, että SLK:si todellisen talviluonteen selvittäminen auttaa nauttimaan siitä myös haastavissa talvikeleissä. Onnea matkaan.
w450
ex. w209, w169
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Etuveto ei oo missään muussa hyvä kun nelivedossa....
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Takaveto toimii ihan hyvin maailmalla, jossa ei ole lunta talvella eikä jatkuvaa vesisadetta.
Sitä myydään, mitä kysytään. Mersu ja BMW jatkavat takavetoisten valmistusta.
Suomessa nelivetoa tarvittaisiin puolet ajasta ja Mersun paremmat mallit saa onneksi nelivetoisina.

Neliveto painii talviominaisuuksissa niin eri sarjassa kuin kaksiveto, että kaikkien pitäisi käydä koeajolla.
On kummallista, että ihmiset hyväksyvät mukisematta, että liukkaalla kelillä kaksivetoisen auton kiihtyvyys
ja hallittavuus romahtaa. Sama kuin moottori jatkaisi käyntiä joka toisella sylinterillä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kävi niin hyvästä vitsistä että pakko olla trolli :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
jyrki.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ke 06.10.2004 16:55
Paikkakunta: raasepori

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?

Viesti Kirjoittaja jyrki.k »

laineracing kirjoitti:Etuveto ei oo missään muussa hyvä kun nelivedossa....
tämä on kyllä niin totta!!
voihan v...eiku väyrynen.
Vastaa Viestiin