Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
A- ja B-sarjan mersut ovat jo etuvetoisia, tuleekohan sama suuntaus jatkumaan myös perinteisten suurempien mallien kohdalla? (tehoversiot tarjotaan nelivedolla ja "urheilumallit" jatkossakin takavedolla)
Tämä ei ole mikään provo, mutta ainakin tottumattoman kuskin käsissä takavetoiset mallit ovat talviajossa surkeita eivätkä levottomuudellaan vastaa lainkaan automerkin yleistä laatuvaikutelmaa. Siinä missä etuvetoinen auto käyttäytyy neutraalisti ja piilottaa tiettyyn rajaan asti pidon heikkouden, aiheuttaa takavedon kiemurtelu kuskille sydämentykytystä ja ahtaassa ruuhkaliikenteessä läheltä piti -tilanteita.
En pyri mitenkään vähättelemään takavedon taitavalle rattimiehelle tarjoavaa riemua(?) vaan toteanpa vain, että auton käytös talviliukkailla ei taksin takapenkkiläisten näkökulmasta lähentele täydellisyyttä eikä vastaa lainkaan premium-merkille kuuluvaa luksusvaikutelmaa. Turvallisuushakuisessa maailmassa ei 2010-luvulla enää odoteta käyttäytyvän tuolla tavoin. Kun vielä autolehdetkin alkavat enenevissä määrin kritisoimaan poikkeavaa käytöstä (Moottori, Tekniikan maailma) niin alkaako takavedon päivät olla luetut? Onko yksinkertaisesti niin, että saksalaisten kotirouvien enemmistön mielipide voittaa painoarvollaan autoharrastajien mieltymykset?
Tämä ei ole mikään provo, mutta ainakin tottumattoman kuskin käsissä takavetoiset mallit ovat talviajossa surkeita eivätkä levottomuudellaan vastaa lainkaan automerkin yleistä laatuvaikutelmaa. Siinä missä etuvetoinen auto käyttäytyy neutraalisti ja piilottaa tiettyyn rajaan asti pidon heikkouden, aiheuttaa takavedon kiemurtelu kuskille sydämentykytystä ja ahtaassa ruuhkaliikenteessä läheltä piti -tilanteita.
En pyri mitenkään vähättelemään takavedon taitavalle rattimiehelle tarjoavaa riemua(?) vaan toteanpa vain, että auton käytös talviliukkailla ei taksin takapenkkiläisten näkökulmasta lähentele täydellisyyttä eikä vastaa lainkaan premium-merkille kuuluvaa luksusvaikutelmaa. Turvallisuushakuisessa maailmassa ei 2010-luvulla enää odoteta käyttäytyvän tuolla tavoin. Kun vielä autolehdetkin alkavat enenevissä määrin kritisoimaan poikkeavaa käytöstä (Moottori, Tekniikan maailma) niin alkaako takavedon päivät olla luetut? Onko yksinkertaisesti niin, että saksalaisten kotirouvien enemmistön mielipide voittaa painoarvollaan autoharrastajien mieltymykset?
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Pakko kysyä, että jääkö sinun kokemuksesi nykyaikaisista takavetoisista mersuista vain taksin takapenkillä istumiseksi, sillä tuo kommentti että kaikki ko mersut käyttäytyisivät talviajossa levottomasti eivät ainakaan minun kokemukseni mukaan pidä yhtään paikkaansa vaan päinvastoin?
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
"Jos etuveto olisi parempi kuin takaveto, jumala olisi luonut ihmiset kävelemään käsillään."
Kyllä takavetosella menee ihan nätisti talvellakin. Nykyään on esp joka himmaa perän heittelyä ja luisua.
Niinhän sitä sanotaan, että kun kolmio vilkkuu, niin kuljettaja on tehnyt virheen. Itse en kyllä tuota allekirjoita!
Luulen ja toivon, että takavedossa pysytään.
Kyllä takavetosella menee ihan nätisti talvellakin. Nykyään on esp joka himmaa perän heittelyä ja luisua.
Niinhän sitä sanotaan, että kun kolmio vilkkuu, niin kuljettaja on tehnyt virheen. Itse en kyllä tuota allekirjoita!
Luulen ja toivon, että takavedossa pysytään.
Viimeksi muokannut Tomp, Ma 03.01.2011 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
En usko ensinkään, että etuvetoa nähtäisiin C:tä suuremmassa kokoluokassa ykkösvetotapana.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Takavetoisessa pelkää apukuski ja etuvetoisesessa kuski
Olen kyllä täysin päinvastaista mieltä vetotavan vaikutuksesta ajettavuuteen, etenemiskyky on etuvetoisessa tosin parempi. En usko että mersu on siirtymässä isommissa kokoluokissa etuvetoisuuteen, "pitävien kelien maissa" etuvetoja taidetaan suosia vain sen takia että ovat edullisempia valmistaa+jättävät enemmän tilaa matkustamoon.

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Ekan kerran ajoin etuvetoista talvella niin heti meinasi mennä ympyrässä pitkäksi. Puski vaan. Kyllä se on vähän mihin tottuuKarski kirjoitti:.Siinä missä etuvetoinen auto käyttäytyy neutraalisti ja piilottaa tiettyyn rajaan asti pidon heikkouden, aiheuttaa takavedon kiemurtelu kuskille sydämentykytystä ja ahtaassa ruuhkaliikenteessä läheltä piti -tilanteita.

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Eipä kestänyt kauaa ennen kuin keskustelu kääntyi sittenkin minun ajotaitooni...arto79 kirjoitti:Pakko kysyä, että jääkö sinun kokemuksesi nykyaikaisista takavetoisista mersuista vain taksin takapenkillä istumiseksi, sillä tuo kommentti että kaikki ko mersut käyttäytyisivät talviajossa levottomasti eivät ainakaan minun kokemukseni mukaan pidä yhtään paikkaansa vaan päinvastoin?

Kyllä jäävät. Ajan ensimmäistä talvea vuosimallin 2006 SLK 280:lla, ja kokemukseni vastaavat pitkälti autolehtiä sekä tätä foorumin threadia:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 84&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Slk on varsin "kiikkerä" peli verrattuna vaikkapa CLK:n puhumattakaan isommasta mersusta.
Eli minusta ei oikein voi slk perusteella ennakoida mersun siirtymistä vain etuvetoisiin malleihin,
Eli minusta ei oikein voi slk perusteella ennakoida mersun siirtymistä vain etuvetoisiin malleihin,
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Lueskelin tuossa joku aika sitten 90 luvun Tekniikan Maailmoja. Ennen W203 esittelyä epäiltiin Mersunkin siirtyvän etuvetoon, nykyään ei tuollaisia kirjoituksia näe 

230 C 1978
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
minä en usko etuvetopolitiikkaan. neliveto alkaa olemaan jo aika yleinen kaikissa koko- ja hintaluokissa. se varmaan yleistyy jos on yleistyäkseen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
En jaksa uskoa etuvetoon myöskään isommissa, "oikeissa" mersuissa, muutakuin 4matcin yhteydessä. Tämä on jo imagokysymyskin, kuten Bmw:lläkin on.
Sinänsä hiukan ihmettelen, että miksi topicin aloittaja on ostanut urheilullisen, takavetoisen auton, jos luistot tuntuvat inhottavilta?
W201 on oikeasti kevytperäinen auto, mutta sen kanssa pääsee sinuiksi, jos hiukankin on taipumusta ratin pyörittämiseen. Uudemmat ovat paljon tasapainoisempia talvikelissä. Painoa takaluukkuun, niin rauhoittuu liikkeet kaikissa takavetoisissa.
Sinänsä hiukan ihmettelen, että miksi topicin aloittaja on ostanut urheilullisen, takavetoisen auton, jos luistot tuntuvat inhottavilta?
W201 on oikeasti kevytperäinen auto, mutta sen kanssa pääsee sinuiksi, jos hiukankin on taipumusta ratin pyörittämiseen. Uudemmat ovat paljon tasapainoisempia talvikelissä. Painoa takaluukkuun, niin rauhoittuu liikkeet kaikissa takavetoisissa.
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Tämä on näitä enempi makuasioita ehkä sitten kuitenkin, mutta kun perheessä on sekä taka- että etuvetoista mersua, niin pari huomionarvoista kommenttia tähän. Tässä parisen viikkoa sitten tuli suhailtua eteläisen Suomen peilijäisillä moottoriteillä yhden vkonlopun aikana semmoset 500-600km tuolla väyrysfarkulla. nopeusrajoitukset vaihteli 80-100 välillä. Ihme, että antoivat ajaa satasta, kun tie oli tosi jäinen, mutta siinä tuntumassahan sitä tuli tietty itekin harkintakyvyttömänä yksilönä päästeltyä...
Jännä juttu sinänsä, että siinä missä aakkonen menee vastaavissa olosuhteissa juurikin "pitäen liukkaan kelin piilossa", niin väykkä alkaa välittömästi nopeuden noustessa liukkaalla pinnalla yli seitsemän kympin vaeltaa ja kiemurrella hienokseltaan, mutta kuitenkin havaittavasti. Menee silti ihan suoraan ilman suurempia ongelmia, mutta ajotuntuma muuttuu ratkaisevasti kuivaan tiehen verraten. Huomasi hyvin esim. Lohjan nurkilla pitkissä tunneleissa, miten ajotuntuma vaihteli liukkaalta kuivalle ja toisin päin. Ei jätä tiedottomaksi liukkaasta tien pinnasta. Ja itse oikeastaan arvostan tuota "ominaisuutta". Pistää keskittymään ajamiseen ihan eri lailla.
Vaimo taas jostain syystä ei nykyisellään halua talvikelissä ajaa noilla takavetoisilla enää ollenkaan. Kumma...
En silti jaksaisi uskoa takavedon häviämiseen mersusta. Mitenköhän se uusi A, joka poikennee nykyisestä konseptista totaalisesti. Onko alusta yhtenevä tulevan tila-B:n kanssa, vai lainaa esim. C-sarjasta?
Jännä juttu sinänsä, että siinä missä aakkonen menee vastaavissa olosuhteissa juurikin "pitäen liukkaan kelin piilossa", niin väykkä alkaa välittömästi nopeuden noustessa liukkaalla pinnalla yli seitsemän kympin vaeltaa ja kiemurrella hienokseltaan, mutta kuitenkin havaittavasti. Menee silti ihan suoraan ilman suurempia ongelmia, mutta ajotuntuma muuttuu ratkaisevasti kuivaan tiehen verraten. Huomasi hyvin esim. Lohjan nurkilla pitkissä tunneleissa, miten ajotuntuma vaihteli liukkaalta kuivalle ja toisin päin. Ei jätä tiedottomaksi liukkaasta tien pinnasta. Ja itse oikeastaan arvostan tuota "ominaisuutta". Pistää keskittymään ajamiseen ihan eri lailla.
Vaimo taas jostain syystä ei nykyisellään halua talvikelissä ajaa noilla takavetoisilla enää ollenkaan. Kumma...

En silti jaksaisi uskoa takavedon häviämiseen mersusta. Mitenköhän se uusi A, joka poikennee nykyisestä konseptista totaalisesti. Onko alusta yhtenevä tulevan tila-B:n kanssa, vai lainaa esim. C-sarjasta?
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
joka on lyhyen akselivälinsä takia inhottava ajaa jopa kuivalla asfaltilla... siis ku oikein tosissaan ajetaan lujaa... eli on äkkiväärä ja arvaaaton takapään pidon osalta... talvella slk:t olis syytä pitää pois liikenteestä ihan jo muidenkin tielläliikkujien turvallisuuden nimissä...JP74 kirjoitti:
Sinänsä hiukan ihmettelen, että miksi topicin aloittaja on ostanut urheilullisen, takavetoisen auton, jos luistot tuntuvat inhottavilta?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Hallitut luistot tuovat hymyn huulille, mutta sellainen tuntuu kovin vieraalta käsitteeltä - päivittäinen kokemus on pikemminkin sen suuntainen, että tienpinnan pidon heiketessä alkava äkillinen luisto heittää perää rajusti sivulle, jolloin tahallisen myöhässä oleva ajonvakautus tarttuu peliin päättäväisesti ja voimakkaasti. Ajosta tulee silloin kulmikasta ja epämukavaa, mikä on juuri sitä mistä käytöstä moititaan.JP74 kirjoitti:Sinänsä hiukan ihmettelen, että miksi topicin aloittaja on ostanut urheilullisen, takavetoisen auton, jos luistot tuntuvat inhottavilta?
Se liikennevaloissa kiemurtelu on sitten ihan luku sinänsä, mutta kyllähän etuvetoisetkin vetelevät toisesta päästä riittävän liukkaalla.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Terve!
Kun on aloittanut autoilu-uransa peltokuplalla, niin takaveto on syöpynyt syvälle selkäytimeen. Takaveto on normitapa edetä. Etuvetoisen kanssa ei tahdo päästä sinuiksi millään. Puskemiseen ei vain tahdo tottua. Tulee sellainen kylmähiki pintaan heti, kun keula irtoaa kurvissa, vaikkei vielä mitään lapasesta lähtövaaraa olekaan. Yllättävässä tilanteessa jalan nostaa kaasulta, mikä takavetoisessa tyypillisesti rauhoittaa menoa, mutta etuvetoisessa saattaa viskata perän menosuuntaan. Tämä on siis puhdasta mutuosastoa.
Todellisuudessa voi olla, että vauhdissa ja tilanteessa, missä etuveto punkeaa perää edelle, takavedolla olisi ollut jo edellisessä kurvissa kaseikossa. Jos tarkastelee asiaa kellolla tai sluipailutilanteiden lukumäärällä, niin kyllä etuveto päihittää liukkaalla takavedon mennen tullen. Risteyksistä pääsee liikkeelle selvästi helpommin (siis jos puhutaan normiautoista, jossa painojakauma on luokaa 60/40 tai takana jopa alle 40). Ja oma lukunsa on parkeeraminen. Takavedon kanssa pitää miettiä paljon tarkempaa, mihin auton työntää...
Mutta ajellessani pari vuotta etuvedolla, mieli veti takaisin takavatetoon. Sellaista se on, kun tunteella asioista päätetään.
Kun on aloittanut autoilu-uransa peltokuplalla, niin takaveto on syöpynyt syvälle selkäytimeen. Takaveto on normitapa edetä. Etuvetoisen kanssa ei tahdo päästä sinuiksi millään. Puskemiseen ei vain tahdo tottua. Tulee sellainen kylmähiki pintaan heti, kun keula irtoaa kurvissa, vaikkei vielä mitään lapasesta lähtövaaraa olekaan. Yllättävässä tilanteessa jalan nostaa kaasulta, mikä takavetoisessa tyypillisesti rauhoittaa menoa, mutta etuvetoisessa saattaa viskata perän menosuuntaan. Tämä on siis puhdasta mutuosastoa.
Todellisuudessa voi olla, että vauhdissa ja tilanteessa, missä etuveto punkeaa perää edelle, takavedolla olisi ollut jo edellisessä kurvissa kaseikossa. Jos tarkastelee asiaa kellolla tai sluipailutilanteiden lukumäärällä, niin kyllä etuveto päihittää liukkaalla takavedon mennen tullen. Risteyksistä pääsee liikkeelle selvästi helpommin (siis jos puhutaan normiautoista, jossa painojakauma on luokaa 60/40 tai takana jopa alle 40). Ja oma lukunsa on parkeeraminen. Takavedon kanssa pitää miettiä paljon tarkempaa, mihin auton työntää...
Mutta ajellessani pari vuotta etuvedolla, mieli veti takaisin takavatetoon. Sellaista se on, kun tunteella asioista päätetään.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Takavetoisessa autossa massaa siirtyy vetäville pyörille kiihdytyksessä. Ärsyttävä kokemus kun etuvetoinen auto oikein hakee ja vetelee kiihdytyksessä, ettäkö mersuista ja bemareista tehtäis semmosia joskus...
Tämä tapahtuu varmaan samana päivänä kun kuorma-autoistakin tehdään etuvetoja.
Eikös nykyaikaisin ESP systeemein kaksvetoisista rauhallisimmin käsiteltävä auto saadaan nimenomaan takavetoisesta lähtökohdasta.


Eikös nykyaikaisin ESP systeemein kaksvetoisista rauhallisimmin käsiteltävä auto saadaan nimenomaan takavetoisesta lähtökohdasta.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Talviliukkaalla ei vain oikein tahdo tapahtua tuota kiihtymistä...jpeltoma kirjoitti:Takavetoisessa autossa massaa siirtyy vetäville pyörille kiihdytyksessä.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Nimenomaan!jpeltoma kirjoitti:Eikös nykyaikaisin ESP systeemein kaksvetoisista rauhallisimmin käsiteltävä auto saadaan nimenomaan takavetoisesta lähtökohdasta.
Mulla on vertailu kohtina shittikka C5 ESP:llä, W208 ASR:llä ja W210 ESP:llä ja voi sitä riemua ku pääsee tuon pönkääjän ratista takavetosen puikkoihi

Noh ranskassahan tuo etuveto on keksittykin nii se jo selittänee jotaa

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Enpä usko. Hybrideissä saataa etupääkin vedellä tulevaisuudessa mutta kyllä noissa "kuivan kelin" päämarkkina-alueilla taka-tai nelivedolla oikeilla mersulla mennään
.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Karski.
Käyppä ajaa uusia E-sarjan mersuja joissa on tehoa ja kunnon talvirenkaat,niin voi tuo ajatusmaailma muuttua.
Siinä moni etuveto on etana.
Käyppä ajaa uusia E-sarjan mersuja joissa on tehoa ja kunnon talvirenkaat,niin voi tuo ajatusmaailma muuttua.
Siinä moni etuveto on etana.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Sanoisinko, aika rohkea kaveri olet kun uskallat tuoda mielipiteesi esille
....täällä se ei välttämättä kannata.
Mitä tulee mersuun ja etuvetoon, itse en usko enkä toivo sitä ainakaan "isojen" mersujen kohdalla....kyllä näistä maku menee silloin....varsinkin kesäajo-ominaisuudet kärsii mielettömästi, tulee vetelyä (tosin eipä uudet hyvät etuvedot vetele nekään) ja keulan pomppimista jne....kyllä takaveto on kesällä ainoa oikea.
Itselle tuo etuvedon ja takavedon ero on saman kaltainen kuin sinullekin, olen tottunut etuvetoon vaikka takavetoautoja on ollut ja esim. kartingissa takaveto on ihan ehdoton (takavetoon tottuu heti ensimetreistä radalla) kuten myös kaksipyöräisissä rupulikumeissa.....mutta talvella ja liukkaalla takavetoinen ei vaan ole niin looginen (tai onhan se looginen, aina poikittain vaikkei olisi veilä liukastakaan...) ja varsinkaan nopea kuin on etuvetoinen...valitettavasti.
Jokatapauksessa onhan tuolla vanhalla väyrysellä nyt ihan näyttävää ajella kun ottaa heti sen ASR:n pois ja kytkee ADHD:n päälle.....kyllä vastaantulijat antaa tietä finnoontielläkin ihan kivasti kun paiskoo normi 60kmh alueelle tasan 60kmh kahvat edellä...
Sama pätkä menee etuvetoisella valitettavasti niiiiiiin paljon eleettömämmin....paljon! (tosin on etuvetoisiakin hyvin erilaisia, tojotia ja autoja
)
Joten päädyimme jutussani siihen että mersu ei ole menossa etuvetoon kuin pienempien kokoluokkien autoissa....
(mitähän tämäkin hymiö tarkoittaa?)

Mitä tulee mersuun ja etuvetoon, itse en usko enkä toivo sitä ainakaan "isojen" mersujen kohdalla....kyllä näistä maku menee silloin....varsinkin kesäajo-ominaisuudet kärsii mielettömästi, tulee vetelyä (tosin eipä uudet hyvät etuvedot vetele nekään) ja keulan pomppimista jne....kyllä takaveto on kesällä ainoa oikea.
Itselle tuo etuvedon ja takavedon ero on saman kaltainen kuin sinullekin, olen tottunut etuvetoon vaikka takavetoautoja on ollut ja esim. kartingissa takaveto on ihan ehdoton (takavetoon tottuu heti ensimetreistä radalla) kuten myös kaksipyöräisissä rupulikumeissa.....mutta talvella ja liukkaalla takavetoinen ei vaan ole niin looginen (tai onhan se looginen, aina poikittain vaikkei olisi veilä liukastakaan...) ja varsinkaan nopea kuin on etuvetoinen...valitettavasti.
Jokatapauksessa onhan tuolla vanhalla väyrysellä nyt ihan näyttävää ajella kun ottaa heti sen ASR:n pois ja kytkee ADHD:n päälle.....kyllä vastaantulijat antaa tietä finnoontielläkin ihan kivasti kun paiskoo normi 60kmh alueelle tasan 60kmh kahvat edellä...


Sama pätkä menee etuvetoisella valitettavasti niiiiiiin paljon eleettömämmin....paljon! (tosin on etuvetoisiakin hyvin erilaisia, tojotia ja autoja

Joten päädyimme jutussani siihen että mersu ei ole menossa etuvetoon kuin pienempien kokoluokkien autoissa....

Opel, "weird lieben autos"....
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Aina omistanut vain takavetoisia autoja enkä etuvetoa osta koskaan neliveto maasturi voisi mennä.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Noh, ensisijainen tarkoitukseni ei nyt kuitenkaan ollut herjata takavedon ystäviä, vaan pikemminkin pohdiskella, että kuinka kauan tässä tasapäistävässä maailmassa on liiketaloudellisesti mahdollista, että parhaat premium-autot voivat olla kahtiajakautuneita persoonia - kesällä loistavia mutta talvella "suorituskyvyssä tasoitusta antavia"... joku tylsä Audi kun on aina puuduttavan hyvä ja turvallinen ja suurelle yleisölle sopiva.
Ei kun, hyvä tietää näissä pk-seudun pöperöissä ajellessa, että takavetoiset perhemallit eivät välttämättä ole samasta puusta vuoltuja eli kiitokset kaikille eemelin koeajoa suositteleville. Muuten talvikokemukset ovat olleet jopa odotettua parempia, lämpöä riittää ja maavarakin on ilokseni aivan normaaliauton luokkaa.
Jep, alkaa ostoksen luonne selvitä...napa kirjoitti:joka on lyhyen akselivälinsä takia inhottava ajaa jopa kuivalla asfaltilla... siis ku oikein tosissaan ajetaan lujaa... eli on äkkiväärä ja arvaaaton takapään pidon osalta... talvella slk:t olis syytä pitää pois liikenteestä ihan jo muidenkin tielläliikkujien turvallisuuden nimissä...

Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Kaksi ensimmäistä autoani olivat etuvetoisia. Sen jälkeen olenkin ajellut takavetoisilla, yhtä poikkeusta lukuunottamatta: yksi talviauto tuossa välissä oli etuvetoinen. Nyt tallissa yksi etuvetoinen, tosin harrasteautona, jolla ajetaan pääasiassa kesäisin (Saab 99).
Itse kyllä tykkään ajella mieluummin takavetoisella, niin kesät kuin talvetkin, tuntuu vaan käytökseltään jotenkin johdonmukaisemmalta, kai siihen on ninn sanotusti perse tottunut.
Itse kyllä tykkään ajella mieluummin takavetoisella, niin kesät kuin talvetkin, tuntuu vaan käytökseltään jotenkin johdonmukaisemmalta, kai siihen on ninn sanotusti perse tottunut.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Vasta toissijainenKarski kirjoitti:Noh, ensisijainen tarkoitukseni ei nyt kuitenkaan ollut herjata takavedon ystäviä --

Terveisin
Tero
Tero
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
MB ja BMW ovat niin leimallisesti takavetoja, etteivät ne enää käännä kelkkaansa. Aikoinaan kun Volvo käänsi mallistonsa etuvetoon, oli takavedon haitat suurempia kuin nykyään. Tekniikka-avusteet ovat tasoittaneet eroja talvikelissä. Takaveto nähdään myös imago-kysymyksenä, uutena automerkkinä esim. Lexus haluttiin asemoida takavetokoulukuntaan, etuveto ei ole haluttu isoissa premiumeissa. Audin on huhuttu vaihtavan isommissa malleissa takavetoon. Audi ei ole sitä tehnyt, mutta on toisaalta painottanut huippumalliensa nelivedon hyvin vahvasti takapainoitteiseksi. Takavedoilla on edelleen vankkumattomat kannattajansa, mutta joillekin autoilijoille se saattaa olla myös myynnin este.Karski kirjoitti:A- ja B-sarjan mersut ovat jo etuvetoisia, tuleekohan sama suuntaus jatkumaan myös perinteisten suurempien mallien kohdalla? (tehoversiot tarjotaan nelivedolla ja "urheilumallit" jatkossakin takavedolla)
Itselläni oli hyvin vähän takavetokokemuksia ennen MB:n hankintaa. Pelkäsin takavedon talviominaisuuksia hieman, mutta toisaalta esim. kartingien ratissa oli oppinut nauttimaan takavedon hienouksista. Kello ei pidä sladittamisesta, mutta kivaa se on. MB:n ratissa oli kuitenkin pieni kynnys alkaa heittämään 1,5 tonnin möhköä vauhdissa sladiin ilman ESP:tä. En ole SLK:ta ajanut, mutta ilmeisesti sen ESP antaa kuljettajalle enemmän siimaa ennen kuin puuttuu peliin. Kannattaa tutustua auton takaveto-ominaisuuksiin vaikka suljetulla alueella, jonka jälkeen pieni sladitus muuttuu useimmilla silkaksi hauskuudeksi. Näin kävi minullekin. ESP lähtee nykyään aika usein pois, mutta hauskuus pysyy järjellisissä rajoissa, kun ollaan kohtuullisissa nopeuksissa. Tieliikenteessä kovavauhtinen pidon menetys ei ole hauskaa. Nopeavauhtinen ajo täytyy tuntua riittävän turvalliselta, jotta matka-ajo luonnistuu. Uskon, että SLK:si todellisen talviluonteen selvittäminen auttaa nauttimaan siitä myös haastavissa talvikeleissä. Onnea matkaan.
w450
ex. w209, w169
ex. w209, w169
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Etuveto ei oo missään muussa hyvä kun nelivedossa....
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Takaveto toimii ihan hyvin maailmalla, jossa ei ole lunta talvella eikä jatkuvaa vesisadetta.
Sitä myydään, mitä kysytään. Mersu ja BMW jatkavat takavetoisten valmistusta.
Suomessa nelivetoa tarvittaisiin puolet ajasta ja Mersun paremmat mallit saa onneksi nelivetoisina.
Neliveto painii talviominaisuuksissa niin eri sarjassa kuin kaksiveto, että kaikkien pitäisi käydä koeajolla.
On kummallista, että ihmiset hyväksyvät mukisematta, että liukkaalla kelillä kaksivetoisen auton kiihtyvyys
ja hallittavuus romahtaa. Sama kuin moottori jatkaisi käyntiä joka toisella sylinterillä.
Sitä myydään, mitä kysytään. Mersu ja BMW jatkavat takavetoisten valmistusta.
Suomessa nelivetoa tarvittaisiin puolet ajasta ja Mersun paremmat mallit saa onneksi nelivetoisina.
Neliveto painii talviominaisuuksissa niin eri sarjassa kuin kaksiveto, että kaikkien pitäisi käydä koeajolla.
On kummallista, että ihmiset hyväksyvät mukisematta, että liukkaalla kelillä kaksivetoisen auton kiihtyvyys
ja hallittavuus romahtaa. Sama kuin moottori jatkaisi käyntiä joka toisella sylinterillä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
Kävi niin hyvästä vitsistä että pakko olla trolli 

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Siirtyykö Mersu tulevaisuudessa etuvetoon?
tämä on kyllä niin totta!!laineracing kirjoitti:Etuveto ei oo missään muussa hyvä kun nelivedossa....
voihan v...eiku väyrynen.