joo olin jo alkanu pikkusen mietiskelee mersuuni tuota by-pass venttiilia (ns.dumpero). kattelin utubest et on ainakin ulkomaan papoil ruuvattu by-passii kiinni remmi konjeeseen. tottakai erillisen by-passin saa laitettua, mut ei se ihan sormia napsauttamalla käy. eli mihin letkujen väliin tuo laitettiin ja miten se käytännössä pelittää. Venttiiliähän ohjataan imusarjan alipaineella? Ja eikös Eaton m62 kompurassa ollu kiinni vaikiona(integroitu??) meinasin tossa lähiaikoina vilkasta alapuolelta jos näkyisi erillinen bypassi.
Eatonissa bypass-venttiili päästää tulevan ilman kompressorin ohitse välijäähyyn esim. tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Tällöin kompressori on vapaalla. Näin ainakin Mersun 230K-malleissa ja uudemmissa. (Lisäksi niissä on kytkin, joka irrottaa vedon kompressorista, kun sitä ei tarvita.)
Turboahtimen yhteydessä bypass-venttiili päästää koneesta turboon takaisinlyövän paineaallon turbon kompressorin etupuolelle, jotta kompressori ja sen siivet eivät rasittuisi. Tällainen paineaalto voi syntyä esim. kaasuläpän sulkeutuessa vaihtamisen yhteydessä. Esim. Mitsubishin TD04-turboissa on tällainen bypass-venttiili rakennettu valmiiksi kiinni komprerssoriin. Bypass-venttiili on melko äänetön, koska ilma palaa talaisin imuputkeen ennen kompressoria. Suhahtelun saa aikaan blow off-venttiilillä, joka laskee samaisen paineaallon pihalle eli paineistettu ilma menee hukkaan.
tomant kirjoitti:Eatonissa bypass-venttiili päästää tulevan ilman kompressorin ohitse välijäähyyn esim. tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Tällöin kompressori on vapaalla. Näin ainakin Mersun 230K-malleissa ja uudemmissa. (Lisäksi niissä on kytkin, joka irrottaa vedon kompressorista, kun sitä ei tarvita.)
Turboahtimen yhteydessä bypass-venttiili päästää koneesta turboon takaisinlyövän paineaallon turbon kompressorin etupuolelle, jotta kompressori ja sen siivet eivät rasittuisi. Tällainen paineaalto voi syntyä esim. kaasuläpän sulkeutuessa vaihtamisen yhteydessä. Esim. Mitsubishin TD04-turboissa on tällainen bypass-venttiili rakennettu valmiiksi kiinni komprerssoriin. Bypass-venttiili on melko äänetön, koska ilma palaa talaisin imuputkeen ennen kompressoria. Suhahtelun saa aikaan blow off-venttiilillä, joka laskee samaisen paineaallon pihalle eli paineistettu ilma menee hukkaan.
tomant
kiitos införmaatiosta, mutta katoppa piruuttas mitä ihmettä tolle on sitte tehty? laskee painetta moottori jarrutuksessa niin piruksee...
tomant kirjoitti:Eatonissa bypass-venttiili päästää tulevan ilman kompressorin ohitse välijäähyyn esim. tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Tällöin kompressori on vapaalla. Näin ainakin Mersun 230K-malleissa ja uudemmissa. (Lisäksi niissä on kytkin, joka irrottaa vedon kompressorista, kun sitä ei tarvita.)
Turboahtimen yhteydessä bypass-venttiili päästää koneesta turboon takaisinlyövän paineaallon turbon kompressorin etupuolelle, jotta kompressori ja sen siivet eivät rasittuisi. Tällainen paineaalto voi syntyä esim. kaasuläpän sulkeutuessa vaihtamisen yhteydessä. Esim. Mitsubishin TD04-turboissa on tällainen bypass-venttiili rakennettu valmiiksi kiinni komprerssoriin. Bypass-venttiili on melko äänetön, koska ilma palaa talaisin imuputkeen ennen kompressoria. Suhahtelun saa aikaan blow off-venttiilillä, joka laskee samaisen paineaallon pihalle eli paineistettu ilma menee hukkaan.
tomant
Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessa
tomant kirjoitti:Eatonissa bypass-venttiili päästää tulevan ilman kompressorin ohitse välijäähyyn esim. tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Tällöin kompressori on vapaalla. Näin ainakin Mersun 230K-malleissa ja uudemmissa. (Lisäksi niissä on kytkin, joka irrottaa vedon kompressorista, kun sitä ei tarvita.)
Turboahtimen yhteydessä bypass-venttiili päästää koneesta turboon takaisinlyövän paineaallon turbon kompressorin etupuolelle, jotta kompressori ja sen siivet eivät rasittuisi. Tällainen paineaalto voi syntyä esim. kaasuläpän sulkeutuessa vaihtamisen yhteydessä. Esim. Mitsubishin TD04-turboissa on tällainen bypass-venttiili rakennettu valmiiksi kiinni komprerssoriin. Bypass-venttiili on melko äänetön, koska ilma palaa talaisin imuputkeen ennen kompressoria. Suhahtelun saa aikaan blow off-venttiilillä, joka laskee samaisen paineaallon pihalle eli paineistettu ilma menee hukkaan.
tomant
Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessa
Hmm.. aika hintavan oloinen(199€) tuo forgen "dump by-pass" en tiiä sitte miten pelittää käytännössä.
Kolmen vuoden intensiivisen testauksen ja tuotekehityksen tuloksena Forge julkaisi Autosport 2007 näyttelyssä, erityisesti VAG:n 1.8T-koneeseen suunnitellun "combined recirculation and blow off action"-ventiilin. Venttiilin jolla saadaan blowoffin ääni aikaiseksi VAGin 1.8T koneeseenkin ilman ongelmia. Sarjassa mukana myös sokkolautanen normaaliin By-pass käyttöön. Saatavana mustana ja kirkkaana.
S202 kirjoitti:Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessa
Dumppi taitaa olla sama asia kuin blow off-venttiili, katso esimerkiksi täältä.
Saattaa se olla kyllä niinkin, mutta mikäs toi pelkällä liialla ahtopaineella avautuva venttiili on? Taitaa olla myös turbocherryssä tollanen venttiili
Saat riittävän piiskamaisen suhahduksen, kun heität alkuperäisen ilmansuodatinboksin pois ja vaihdat tilalle jonkun tuuninki sienifiltterin. Alkuperäinen ilmansuodatinkotelo vaimentaa aika hyvin kaikkia imuääniä jne.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
S202 kirjoitti:Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessa
Dumppi taitaa olla sama asia kuin blow off-venttiili, katso esimerkiksi täältä.
tomant
Näin mäkin olen käsittänyt, että dumppi ja blow off on sama asia, molemmissa heitetään paineet atmosfääriin, kun by-pass nimensä mukaan kierrättää takasin systeemiin paineet.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
S202 kirjoitti:Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessa
Dumppi taitaa olla sama asia kuin blow off-venttiili, katso esimerkiksi täältä.
tomant
Näin mäkin olen käsittänyt, että dumppi ja blow off on sama asia, molemmissa heitetään paineet atmosfääriin, kun by-pass nimensä mukaan kierrättää takasin systeemiin paineet.
eli perjaatteessa tarvin kaksi kappaletta niitä ylihinnoiteltuja sieniä..
madmese kirjoitti:eli perjaatteessa tarvin kaksi kappaletta niitä ylihinnoiteltuja sieniä..
Miksi tarvitset sitä dumppia ja miksi vielä kaksi kappaletta? Eikö nykyinen ahtimesi bypass-venttiilillä toimi?
tomant
Tais madmese tarkoittaa ilmansuodatin sieniä tuossa. Et tarvitse kun yhden sienen, sun pitää vaan rakentaa putki, joka menee kompuralle ja siihen on liitetty tuo bypass valve.
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
madmese kirjoitti:eli perjaatteessa tarvin kaksi kappaletta niitä ylihinnoiteltuja sieniä..
Miksi tarvitset sitä dumppia ja miksi vielä kaksi kappaletta? Eikö nykyinen ahtimesi bypass-venttiilillä toimi?
tomant
Tais madmese tarkoittaa ilmansuodatin sieniä tuossa. Et tarvitse kun yhden sienen, sun pitää vaan rakentaa putki, joka menee kompuralle ja siihen on liitetty tuo bypass valve.
laitoin 300turbodiesel väykkyyn kartiosuodattimen. kyllä on mahtavat imuäänet kun polkasee ja jos leikkii polkimen kans niin jotku on luullu että siel on ihan dumppi
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Sumppa124 kirjoitti:Kysäistääs tässä samalla. Ei kai dieselissä ole dumpista mitään hyötyä kerran mikään ei pysäytä ilman virtausta kaasua nostettaessa?
Noo, ehkä piukimmissa vehkeissä (lue: suurimmat ahtopaineet, inertiaa isoissa siivissä) voi jotenkin asian perustella, koska kone ei niele tarpeeksi ilmaa edes ilman kaasuläppää. Toisaalta off-throttle sakkaaminen ei ole kovin vaarallista.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Kyllä se vaan sydämmestä ottaa, kun 55 pihahtaa takaperin melkeen neljän baarin ahdon jälkeen. Ei oo mikään bensa-auton pihahtaminen, vaan tosissaan PIHAHTAMINEN.
Vaikee vaan tehä se ohjaus, pitäs olla joku paine-ero systeemi. Eli kun pakopaine romahtaa, niin sillon pitäs dumpin aueta. Sais varmaan olla kaks kappaletta tollasia 40mm että riittää.
Kaasuvivun allekkin vois laittaa. Yleensähän ne on kytkinpolkimen alla, mutta se ei mun mielestä oo hyvä joka tilanteessa.
sähköinen ohjaus... parametreiksi vaikka ahtopaine, rpm ja "kaasun" liike... tai sitten normaali ulkoinen "hukkaportti" paine ohjauksella imupuolelle, voi tosin jäädä hitaaksi, mutta olis ainakin yksinkertainen (mutta toiminta varma)
sitten on vielä se "pop off" tyyppinen ratkaisu olemassa, jossa ei ole ohjausta, vaan reagoi vain imusarjan paineeseen... onhan näitä...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mulla oli carinassa vain mikrokytkin kaasuvivustossa ohjaamassa magneettiventtiiliä jolla kaasua painaessa kytkettiin ahtopaine pitämään dumppia kiinni. Alipainetta ei koko laitteessa ollu missään joten sitä ei dumpillekaan menny, mutta kyllä pelkkä ahtopaine sen riitti avaamaan noin 1.5bar ahdoillla (joskus jopa osakaasulla isoilla kierroksilla suhahteli. Kyllä se aika hassua sakkaus ääntä silti piti täysillä ahdoilla sutiessa jos päästi kaasun, koneen kierrokset laki äkisti, muttei enää kuulostanu siltä että turpot karkaa konetilasta ja ahtoletkutkin rupespysymään kiini. Ahtoja tuossa oli vedossa välillä 3.5-4bar ilman dumppia kun päästi kaasun niin ahtoviisari heilui hetken 1-6bar väliä, dumpilla mittari laski tasaisesti. Nyt kun toyotan kone siirtyy museoon ja tilalle rakentuu om605 niin tuskin tarvitsee dumppia kun tehon pitäisi piisata pikku ahdolla.
Macex kirjoitti:
Tais madmese tarkoittaa ilmansuodatin sieniä tuossa. Et tarvitse kun yhden sienen, sun pitää vaan rakentaa putki, joka menee kompuralle ja siihen on liitetty tuo bypass valve.
Oli kyllä aika mielenkiintoset äänet, tekis mieli ihan kokeilumielessä koittaa. Eihän tuohon tarvisi ku jonku vaparin, yhden t-palan ja pikkusen putkea ja letkua? Tuota silikoniletkuahan ny saa joka paikasta mutta mistähän tuollasta putkea ja etenki tuon t-palan sais?
Macex kirjoitti:
Tais madmese tarkoittaa ilmansuodatin sieniä tuossa. Et tarvitse kun yhden sienen, sun pitää vaan rakentaa putki, joka menee kompuralle ja siihen on liitetty tuo bypass valve.
Oli kyllä aika mielenkiintoset äänet, tekis mieli ihan kokeilumielessä koittaa. Eihän tuohon tarvisi ku jonku vaparin, yhden t-palan ja pikkusen putkea ja letkua? Tuota silikoniletkuahan ny saa joka paikasta mutta mistähän tuollasta putkea ja etenki tuon t-palan sais?
Mun osalista olis jotain tälläistä:
1kpl 45ast. aluputki, joka tulee kompuran perseeseen silikoniputken pätkällä ja klemmareilla
1kpl silikoni T-haara esim. tällänen josta normiputki jatkuu ilmansuodatin filtterille ja T-haarakohta menee orkkis by-pass venttiilille, jota varten on tehty oma liitin.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia