lievää tsihaust kaivattais
dumppi,by-pass suunnitelmia
dumppi,by-pass suunnitelmia
joo olin jo alkanu pikkusen mietiskelee mersuuni tuota by-pass venttiilia (ns.dumpero). kattelin utubest et on ainakin ulkomaan papoil ruuvattu by-passii kiinni remmi konjeeseen. tottakai erillisen by-passin saa laitettua, mut ei se ihan sormia napsauttamalla käy. eli mihin letkujen väliin tuo laitettiin ja miten se käytännössä pelittää. Venttiiliähän ohjataan imusarjan alipaineella? Ja eikös Eaton m62 kompurassa ollu kiinni vaikiona(integroitu??) meinasin tossa lähiaikoina vilkasta alapuolelta jos näkyisi erillinen bypassi.
lievää tsihaust kaivattais
lievää tsihaust kaivattais
CLK -97 2.3K
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Eatonissa bypass-venttiili päästää tulevan ilman kompressorin ohitse välijäähyyn esim. tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Tällöin kompressori on vapaalla. Näin ainakin Mersun 230K-malleissa ja uudemmissa. (Lisäksi niissä on kytkin, joka irrottaa vedon kompressorista, kun sitä ei tarvita.)
Turboahtimen yhteydessä bypass-venttiili päästää koneesta turboon takaisinlyövän paineaallon turbon kompressorin etupuolelle, jotta kompressori ja sen siivet eivät rasittuisi. Tällainen paineaalto voi syntyä esim. kaasuläpän sulkeutuessa vaihtamisen yhteydessä. Esim. Mitsubishin TD04-turboissa on tällainen bypass-venttiili rakennettu valmiiksi kiinni komprerssoriin. Bypass-venttiili on melko äänetön, koska ilma palaa talaisin imuputkeen ennen kompressoria. Suhahtelun saa aikaan blow off-venttiilillä, joka laskee samaisen paineaallon pihalle eli paineistettu ilma menee hukkaan.
tomant
Turboahtimen yhteydessä bypass-venttiili päästää koneesta turboon takaisinlyövän paineaallon turbon kompressorin etupuolelle, jotta kompressori ja sen siivet eivät rasittuisi. Tällainen paineaalto voi syntyä esim. kaasuläpän sulkeutuessa vaihtamisen yhteydessä. Esim. Mitsubishin TD04-turboissa on tällainen bypass-venttiili rakennettu valmiiksi kiinni komprerssoriin. Bypass-venttiili on melko äänetön, koska ilma palaa talaisin imuputkeen ennen kompressoria. Suhahtelun saa aikaan blow off-venttiilillä, joka laskee samaisen paineaallon pihalle eli paineistettu ilma menee hukkaan.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
tomant kirjoitti:Eatonissa bypass-venttiili päästää tulevan ilman kompressorin ohitse välijäähyyn esim. tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Tällöin kompressori on vapaalla. Näin ainakin Mersun 230K-malleissa ja uudemmissa. (Lisäksi niissä on kytkin, joka irrottaa vedon kompressorista, kun sitä ei tarvita.)
Turboahtimen yhteydessä bypass-venttiili päästää koneesta turboon takaisinlyövän paineaallon turbon kompressorin etupuolelle, jotta kompressori ja sen siivet eivät rasittuisi. Tällainen paineaalto voi syntyä esim. kaasuläpän sulkeutuessa vaihtamisen yhteydessä. Esim. Mitsubishin TD04-turboissa on tällainen bypass-venttiili rakennettu valmiiksi kiinni komprerssoriin. Bypass-venttiili on melko äänetön, koska ilma palaa talaisin imuputkeen ennen kompressoria. Suhahtelun saa aikaan blow off-venttiilillä, joka laskee samaisen paineaallon pihalle eli paineistettu ilma menee hukkaan.
tomant
kiitos införmaatiosta, mutta katoppa piruuttas mitä ihmettä tolle on sitte tehty? laskee painetta moottori jarrutuksessa niin piruksee...
http://www.youtube.com/watch?v=2z28cCGH9RQ
E. Eli käytännössä ei saa venttiiliä toimimaan niin kuin ajattelin?
CLK -97 2.3K
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessatomant kirjoitti:Eatonissa bypass-venttiili päästää tulevan ilman kompressorin ohitse välijäähyyn esim. tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Tällöin kompressori on vapaalla. Näin ainakin Mersun 230K-malleissa ja uudemmissa. (Lisäksi niissä on kytkin, joka irrottaa vedon kompressorista, kun sitä ei tarvita.)
Turboahtimen yhteydessä bypass-venttiili päästää koneesta turboon takaisinlyövän paineaallon turbon kompressorin etupuolelle, jotta kompressori ja sen siivet eivät rasittuisi. Tällainen paineaalto voi syntyä esim. kaasuläpän sulkeutuessa vaihtamisen yhteydessä. Esim. Mitsubishin TD04-turboissa on tällainen bypass-venttiili rakennettu valmiiksi kiinni komprerssoriin. Bypass-venttiili on melko äänetön, koska ilma palaa talaisin imuputkeen ennen kompressoria. Suhahtelun saa aikaan blow off-venttiilillä, joka laskee samaisen paineaallon pihalle eli paineistettu ilma menee hukkaan.
tomant
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
S202 kirjoitti:Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessatomant kirjoitti:Eatonissa bypass-venttiili päästää tulevan ilman kompressorin ohitse välijäähyyn esim. tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Tällöin kompressori on vapaalla. Näin ainakin Mersun 230K-malleissa ja uudemmissa. (Lisäksi niissä on kytkin, joka irrottaa vedon kompressorista, kun sitä ei tarvita.)
Turboahtimen yhteydessä bypass-venttiili päästää koneesta turboon takaisinlyövän paineaallon turbon kompressorin etupuolelle, jotta kompressori ja sen siivet eivät rasittuisi. Tällainen paineaalto voi syntyä esim. kaasuläpän sulkeutuessa vaihtamisen yhteydessä. Esim. Mitsubishin TD04-turboissa on tällainen bypass-venttiili rakennettu valmiiksi kiinni komprerssoriin. Bypass-venttiili on melko äänetön, koska ilma palaa talaisin imuputkeen ennen kompressoria. Suhahtelun saa aikaan blow off-venttiilillä, joka laskee samaisen paineaallon pihalle eli paineistettu ilma menee hukkaan.
tomant
Hmm.. aika hintavan oloinen(199€) tuo forgen "dump by-pass" en tiiä sitte miten pelittää käytännössä.
Kolmen vuoden intensiivisen testauksen ja tuotekehityksen tuloksena Forge julkaisi Autosport 2007 näyttelyssä, erityisesti VAG:n 1.8T-koneeseen suunnitellun "combined recirculation and blow off action"-ventiilin. Venttiilin jolla saadaan blowoffin ääni aikaiseksi VAGin 1.8T koneeseenkin ilman ongelmia. Sarjassa mukana myös sokkolautanen normaaliin By-pass käyttöön. Saatavana mustana ja kirkkaana.
-Harline verkkokaupasta-
CLK -97 2.3K
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Dumppi taitaa olla sama asia kuin blow off-venttiili, katso esimerkiksi täältä.S202 kirjoitti:Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessa
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Saattaa se olla kyllä niinkin, mutta mikäs toi pelkällä liialla ahtopaineella avautuva venttiili on? Taitaa olla myös turbocherryssä tollanen venttiili 
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Saat riittävän piiskamaisen suhahduksen, kun heität alkuperäisen ilmansuodatinboksin pois ja vaihdat tilalle jonkun tuuninki sienifiltterin. Alkuperäinen ilmansuodatinkotelo vaimentaa aika hyvin kaikkia imuääniä jne.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Näin mäkin olen käsittänyt, että dumppi ja blow off on sama asia, molemmissa heitetään paineet atmosfääriin, kun by-pass nimensä mukaan kierrättää takasin systeemiin paineet.tomant kirjoitti:Dumppi taitaa olla sama asia kuin blow off-venttiili, katso esimerkiksi täältä.S202 kirjoitti:Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessa
tomant
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Macex kirjoitti:Näin mäkin olen käsittänyt, että dumppi ja blow off on sama asia, molemmissa heitetään paineet atmosfääriin, kun by-pass nimensä mukaan kierrättää takasin systeemiin paineet.tomant kirjoitti:Dumppi taitaa olla sama asia kuin blow off-venttiili, katso esimerkiksi täältä.S202 kirjoitti:Se on dump venttiili mikä sen suhinan tekee. Toi blow off venttiili on joissain autoissa suojana ettei ahdot nouse liian suuriksi esim. mitsu pajero jossa hukkaportin letkun irrottamalla se suhahtelee jo paikallaan polkiessa. Siis pelkkä läppä joka aukee tietyssä paineessa
tomant
eli perjaatteessa tarvin kaksi kappaletta niitä ylihinnoiteltuja sieniä..
CLK -97 2.3K
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Miksi tarvitset sitä dumppia ja miksi vielä kaksi kappaletta? Eikö nykyinen ahtimesi bypass-venttiilillä toimi?madmese kirjoitti:eli perjaatteessa tarvin kaksi kappaletta niitä ylihinnoiteltuja sieniä..
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Tais madmese tarkoittaa ilmansuodatin sieniä tuossa. Et tarvitse kun yhden sienen, sun pitää vaan rakentaa putki, joka menee kompuralle ja siihen on liitetty tuo bypass valve.tomant kirjoitti:Miksi tarvitset sitä dumppia ja miksi vielä kaksi kappaletta? Eikö nykyinen ahtimesi bypass-venttiilillä toimi?madmese kirjoitti:eli perjaatteessa tarvin kaksi kappaletta niitä ylihinnoiteltuja sieniä..
tomant
Tässä aika tsippinetto rakennelma, mutta tuossa näkyy idea.
http://www.youtube.com/watch?v=-62M4exb ... re=related
Tässä vähän paremmin rakennettu systeemi.
http://www.youtube.com/watch?v=6B_GqYDc ... re=related
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Eiköhän tuolla dumpin aivastelulla haeta takaa samaa asiaa ku vaikka pörinäpöntöillä ym. "virityksillä"tomant kirjoitti:Miksi tarvitset sitä dumppia ja miksi vielä kaksi kappaletta? Eikö nykyinen ahtimesi bypass-venttiilillä toimi?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
muutenkin se on sitten sellaista säälittävää pihinää, jos alle 3 kilon ahtoja pihautellaan dumpistasonikki kirjoitti:Eiköhän tuolla dumpin aivastelulla haeta takaa samaa asiaa ku vaikka pörinäpöntöillä ym. "virityksillä"tomant kirjoitti:Miksi tarvitset sitä dumppia ja miksi vielä kaksi kappaletta? Eikö nykyinen ahtimesi bypass-venttiilillä toimi?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
270 cdi:kin pitää näköjään kivaa pihinää ilman imuputkea paikallaan polkiessa 
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Macex kirjoitti:Tais madmese tarkoittaa ilmansuodatin sieniä tuossa. Et tarvitse kun yhden sienen, sun pitää vaan rakentaa putki, joka menee kompuralle ja siihen on liitetty tuo bypass valve.tomant kirjoitti:Miksi tarvitset sitä dumppia ja miksi vielä kaksi kappaletta? Eikö nykyinen ahtimesi bypass-venttiilillä toimi?madmese kirjoitti:eli perjaatteessa tarvin kaksi kappaletta niitä ylihinnoiteltuja sieniä..
tomant
Tässä aika tsippinetto rakennelma, mutta tuossa näkyy idea.
http://www.youtube.com/watch?v=-62M4exb ... re=related
Tässä vähän paremmin rakennettu systeemi.
http://www.youtube.com/watch?v=6B_GqYDc ... re=related
Loppuen lopuks ihan asiallisen näkönen konehuone. mut joo
CLK -97 2.3K
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
laitoin 300turbodiesel väykkyyn kartiosuodattimen. kyllä on mahtavat imuäänet kun polkasee ja jos leikkii polkimen kans niin jotku on luullu että siel on ihan dumppi
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Joo nii justiin...napa kirjoitti:muutenkin se on sitten sellaista säälittävää pihinää, jos alle 3 kilon ahtoja pihautellaan dumpistasonikki kirjoitti:Eiköhän tuolla dumpin aivastelulla haeta takaa samaa asiaa ku vaikka pörinäpöntöillä ym. "virityksillä"tomant kirjoitti:Miksi tarvitset sitä dumppia ja miksi vielä kaksi kappaletta? Eikö nykyinen ahtimesi bypass-venttiilillä toimi?
Miehekäs ääni olis kyllä...
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Kysäistääs tässä samalla. Ei kai dieselissä ole dumpista mitään hyötyä kerran mikään ei pysäytä ilman virtausta kaasua nostettaessa?
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Noo, ehkä piukimmissa vehkeissä (lue: suurimmat ahtopaineet, inertiaa isoissa siivissä) voi jotenkin asian perustella, koska kone ei niele tarpeeksi ilmaa edes ilman kaasuläppää. Toisaalta off-throttle sakkaaminen ei ole kovin vaarallista.Sumppa124 kirjoitti:Kysäistääs tässä samalla. Ei kai dieselissä ole dumpista mitään hyötyä kerran mikään ei pysäytä ilman virtausta kaasua nostettaessa?
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Kyllä se vaan sydämmestä ottaa, kun 55 pihahtaa takaperin melkeen neljän baarin ahdon jälkeen. Ei oo mikään bensa-auton pihahtaminen, vaan tosissaan PIHAHTAMINEN.
Vaikee vaan tehä se ohjaus, pitäs olla joku paine-ero systeemi. Eli kun pakopaine romahtaa, niin sillon pitäs dumpin aueta. Sais varmaan olla kaks kappaletta tollasia 40mm että riittää.
Kaasuvivun allekkin vois laittaa. Yleensähän ne on kytkinpolkimen alla, mutta se ei mun mielestä oo hyvä joka tilanteessa.
Vaikee vaan tehä se ohjaus, pitäs olla joku paine-ero systeemi. Eli kun pakopaine romahtaa, niin sillon pitäs dumpin aueta. Sais varmaan olla kaks kappaletta tollasia 40mm että riittää.
Kaasuvivun allekkin vois laittaa. Yleensähän ne on kytkinpolkimen alla, mutta se ei mun mielestä oo hyvä joka tilanteessa.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
sähköinen ohjaus... parametreiksi vaikka ahtopaine, rpm ja "kaasun" liike... tai sitten normaali ulkoinen "hukkaportti" paine ohjauksella imupuolelle, voi tosin jäädä hitaaksi, mutta olis ainakin yksinkertainen (mutta toiminta varma)
sitten on vielä se "pop off" tyyppinen ratkaisu olemassa, jossa ei ole ohjausta, vaan reagoi vain imusarjan paineeseen... onhan näitä...
sitten on vielä se "pop off" tyyppinen ratkaisu olemassa, jossa ei ole ohjausta, vaan reagoi vain imusarjan paineeseen... onhan näitä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Mulla oli carinassa vain mikrokytkin kaasuvivustossa ohjaamassa magneettiventtiiliä jolla kaasua painaessa kytkettiin ahtopaine pitämään dumppia kiinni. Alipainetta ei koko laitteessa ollu missään joten sitä ei dumpillekaan menny, mutta kyllä pelkkä ahtopaine sen riitti avaamaan noin 1.5bar ahdoillla (joskus jopa osakaasulla isoilla kierroksilla suhahteli. Kyllä se aika hassua sakkaus ääntä silti piti täysillä ahdoilla sutiessa jos päästi kaasun, koneen kierrokset laki äkisti, muttei enää kuulostanu siltä että turpot karkaa konetilasta ja ahtoletkutkin rupespysymään kiini. Ahtoja tuossa oli vedossa välillä 3.5-4bar ilman dumppia kun päästi kaasun niin ahtoviisari heilui hetken 1-6bar väliä, dumpilla mittari laski tasaisesti. Nyt kun toyotan kone siirtyy museoon ja tilalle rakentuu om605 niin tuskin tarvitsee dumppia kun tehon pitäisi piisata pikku ahdolla.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
onko teistä kukaan asentanu by-pass venttiiliä 606 moottoriin, saisiko vähän opastusta ja ohjeistusta!
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Mites jos sitä by-pass/dump venttiiliä ohjais esim egr:n ohjainkartoilla näissä sähköohjatuissa moottoreissa? Tämmönen ajatus tuli mieleen.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
niin. mutta onko sellaista nopeaa kotikonstia. kun onhan niitä dieseldumppeja kans erikseen, 170€ ja virrat pitää ottaa kaasupolkimesta!
ML320 V6 w163 2001.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
exät...
E 300 Turbodiesel w210 99. (forced)
BMW 530iA V8 e34 93.
300 D (stt turbo) w123 84.
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Oli kyllä aika mielenkiintoset äänet, tekis mieli ihan kokeilumielessä koittaa. Eihän tuohon tarvisi ku jonku vaparin, yhden t-palan ja pikkusen putkea ja letkua? Tuota silikoniletkuahan ny saa joka paikasta mutta mistähän tuollasta putkea ja etenki tuon t-palan sais?Macex kirjoitti: Tais madmese tarkoittaa ilmansuodatin sieniä tuossa. Et tarvitse kun yhden sienen, sun pitää vaan rakentaa putki, joka menee kompuralle ja siihen on liitetty tuo bypass valve.
Tässä aika tsippinetto rakennelma, mutta tuossa näkyy idea.
http://www.youtube.com/watch?v=-62M4exb ... re=related
Tässä vähän paremmin rakennettu systeemi.
http://www.youtube.com/watch?v=6B_GqYDc ... re=related
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
Mun osalista olis jotain tälläistä:Petterii kirjoitti:Oli kyllä aika mielenkiintoset äänet, tekis mieli ihan kokeilumielessä koittaa. Eihän tuohon tarvisi ku jonku vaparin, yhden t-palan ja pikkusen putkea ja letkua? Tuota silikoniletkuahan ny saa joka paikasta mutta mistähän tuollasta putkea ja etenki tuon t-palan sais?Macex kirjoitti: Tais madmese tarkoittaa ilmansuodatin sieniä tuossa. Et tarvitse kun yhden sienen, sun pitää vaan rakentaa putki, joka menee kompuralle ja siihen on liitetty tuo bypass valve.
Tässä aika tsippinetto rakennelma, mutta tuossa näkyy idea.
http://www.youtube.com/watch?v=-62M4exb ... re=related
Tässä vähän paremmin rakennettu systeemi.
http://www.youtube.com/watch?v=6B_GqYDc ... re=related
1kpl 45ast. aluputki, joka tulee kompuran perseeseen silikoniputken pätkällä ja klemmareilla
1kpl silikoni T-haara esim. tällänen josta normiputki jatkuu ilmansuodatin filtterille ja T-haarakohta menee orkkis by-pass venttiilille, jota varten on tehty oma liitin.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Re: dumppi,by-pass suunnitelmia
kiitoksia, tollanen pitää melkeen rakennella





