124 superturbo penkissä!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

124 superturbo penkissä!

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tässäpä olisi hieman penkityspätkää!

http://linna.kajaani.fi/~pkemppainen/kuvat/Cap0004.mpg
http://linna.kajaani.fi/~pkemppainen/kuvat/Cap0007.mpg
http://linna.kajaani.fi/~pkemppainen/kuvat/Cap0009.mpg

Ladatkaa muuten omalle koneellenne talteen, niin ettei tule pikkupalvelimelle turhaa kuormaa.
Avatar
emppu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 347
Liittynyt: La 03.05.2003 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja emppu »

"Dieselit on laiskoja ja ne savuaa" :lol:

Nättiä pätkää. Paljonkos tosta nyt irtosi tehoja?
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

jokseenki tutulta näytää....


olisko 432.6 hp.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

mittaus

Viesti Kirjoittaja esko »

moottori kääntyi ylöspäin tosi paljon (3 - 4 cm ?)

noilla tehoilla kumityyny todennäköisesti hajoaa piakkoin
pitännee suunnitella jonkinlainen vaijerivarmistus tai vastaava
pitämään kone paikallaan..

tehot tais olla pohjat

kuullaan...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Herranen aika että se pukkaa savua miehekkäästi :lol:

Hienosti tuo ämpärin kokoinen turbo vinkuu, oikein asialliset äänet tulee.
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: mittaus

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

esko kirjoitti:moottori kääntyi ylöspäin tosi paljon (3 - 4 cm ?)

noilla tehoilla kumityyny todennäköisesti hajoaa piakkoin
pitännee suunnitella jonkinlainen vaijerivarmistus tai vastaava
pitämään kone paikallaan..

tehot tais olla pohjat

kuullaan...
Ei sinne konehuoneeseen sais semmosta mitä ne käyttää golffeissa semmosta koneiskunvaimenninta?? vai auttaakohan mittää?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
T-mu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Su 29.02.2004 09:42
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja T-mu »

:shock: MULLE KANS!! :D Joku vielä julkeaa väittää ettei diisseleissä ole mitään hohtoa!
C250TDT ..niin niin mutta se on kesken..
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

Perkele ku on "liian" uus toi oma vapari ei voi järkevällä pudjetillä turbottaaa.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

vähis kirjoitti:Perkele ku on "liian" uus toi oma vapari ei voi järkevällä pudjetillä turbottaaa.
Järkevä budjetti? hmm.
Montakohan tankkia saan bensiiniä yhden superturbo projektin hinnalla..? :lol: , mutta harrastuksia ei lasketa!

Taitaa tulla halvemmaksi toi bensiinin osto kun ei tarvi yrittääkkään saada voimaa siitä :oops:

Aivan kunnioitettavia turbon vihellyksiä... ja savu pilviä!
Joku mersupurkaamo??
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

ot:ksi menee mut ku auto ois kolme vuotta vanhempi niin sen vois turbottaa puolta ahlvemmalla.Sit mun ei kannata bensa autoo ostaa ku matkamittari puörii sen verta kiivaasti,ja onhan tolla mopolla tähänki asti kerinny sakot vaan tulee kolkyt sekkaa myöhemmin.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

vähis kirjoitti:ot:ksi menee mut ku auto ois kolme vuotta vanhempi niin sen vois turbottaa puolta ahlvemmalla.Sit mun ei kannata bensa autoo ostaa ku matkamittari puörii sen verta kiivaasti,ja onhan tolla mopolla tähänki asti kerinny sakot vaan tulee kolkyt sekkaa myöhemmin.
Minä tein just noin, ja ostin -86 mallisen W124 250D;n Ei ole kyllä aivan ilmaista hommaa tuo vanhemmankaan auton turbotus jos käyttää uutta osaa...
Turbot pyörii tuolla tonnin paikkeilla jo yksinään. Alustan uusiminen maksaa myös jonkin verran, ja omassa tuli kustannuksia kun perä oli pienempää mallia ja halusin vielä vaihtaa automaatin tuon kovan laatikon tilalle.

Edullisin aihio vois tänäpäivänä olla joku -85-86 300D ja valmiiksi automaatilla jos sellaisen haluaa. Siinä on silloin jo isompi perä ja vahvemmat vetarit kuin pienemmissä malleissa.
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

En mä ny mitään super turboo oo haaveillukkaan mut vähä piristystä,mutta ko toi omani on -90.Eihän tosiaan harraste autoon meneviä ekuja pitäs laskee,Mut ku pitäs tehä ne hiukkastestit mut eihhän kukaan järkevä pistä 2keuroo tommoseen.Sai vaikka kymmenen jamppa mukaan jotka aikos turbottaa ni maksas porukalla testin ni eihän se ois ku 200€/jamppa.Taitaa siis jäädä haaveeksi.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Yksi vaihtoehto tuollaisen koneen piristämiseen vois olla kannen porttaus ja pumpun säätö. En tosin ole vieläkään saanut virtausarvoja enkä kanttakaan takaisin porttaajalta mutta hyötyä siitä kuitenkin on. Pelkkä pumpun säätö penkissä tuo jotain 15-20 % ilman että savuttaa liikaa.

Kannen porttauksella tuota syöttöä vois vielä lisätä ilman että savutus kasvaa liikaa, kysymys on vain paljonko ja onko saavutettu hyöty missään suhteessa kustannuksiin.

vitoskoneen kannen porttaus maksaa noin 750 rahaa joten aivan ilmaista se ei ole.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

agip kirjoitti:
vähis kirjoitti:Perkele ku on "liian" uus toi oma vapari ei voi järkevällä pudjetillä turbottaaa.
Järkevä budjetti? hmm.
Montakohan tankkia saan bensiiniä yhden superturbo projektin hinnalla..? :lol: , mutta harrastuksia ei lasketa!

Taitaa tulla halvemmaksi toi bensiinin osto kun ei tarvi yrittääkkään saada voimaa siitä :oops:

Aivan kunnioitettavia turbon vihellyksiä... ja savu pilviä!
Näinhän se on että jos järjellä ajattelis jäis moni hyväm idea haaveeksi, näin kunt uota ikää sen kun karttuu tuntuu että "lelujen" hinnatkin senkun nousee 8)
Sepekyy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Sepekyy »

Komeasti pöllyttää :)

t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy

MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...

Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Voimasauhua :mrgreen:
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Paljonkos toi mylly pyörii tossa? 7000r/min??
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Lyhyesti: Aika jees 8) Missäs päin suomee tuo on kuvailtu?
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

agip kirjoitti:
vähis kirjoitti:Perkele ku on "liian" uus toi oma vapari ei voi järkevällä pudjetillä turbottaaa.
Järkevä budjetti? hmm.
Montakohan tankkia saan bensiiniä yhden superturbo projektin hinnalla..? :lol: , mutta harrastuksia ei lasketa!

Taitaa tulla halvemmaksi toi bensiinin osto kun ei tarvi yrittääkkään saada voimaa siitä :oops:

Aivan kunnioitettavia turbon vihellyksiä... ja savu pilviä!
Puhut totta.... Saakutti, en ole ajatellutkaan moista, tuo meidän 200D on vieläpä käyttöauto....Toisaalta, olisko 1500€ välirahalla kunnollista bensamersua (vrt.230E-300E) saanut. Ja sitten ne bensakulut vielä. Ehkä vanhan parannus oli meidän tapauksessa sittenkin fiksumpaa. Vaikka joutuisi pian koneenkin remppaamaan, niin siltikin.

Mutta jos autoa ei ole ollenkaan, niin sillon kannattanee ostaa kerralla 300E, ennenkuin alkaa turbottamaan jotain 200D:tä.

Supertehokkaat diiselit on asia erikseen, niitä ei voi verrata vakio bensa-autoihin.

Minä en ole mitenkään erikoisesti diiselin kannalla, enkä saa hirveitä kiksejä mustasta savusta. Turbon vihellys on ihan jees, mutta 6-bensan imuäänet on kanssa aika komeet. Diiseli on hyvä, kun se kuluttaa vähän ja helppo huoltaa ainakin W124.
Tuo meidän 200D Turbo piti vaan rakentaa...onpahan sekin nyt koettu ja paljon opittu. Ja onhan sillä sika kiva ajellakkin :D
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

"Siellä missä on savua, siellä on myös voimaa 8) "
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Ja kun sen savun saa palamaan oikeassa paikassa niin voimaa ja vääntöä on vielä enemmän.
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ripe »

Ei voimaa ilman savua :!:
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

rilpo kirjoitti:Ei voimaa ilman savua :!:
Eikä vääntöä ilman sopivan alhaisilta kierroksilta löytyvää tehoa.
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Day Downhill kirjoitti:
rilpo kirjoitti:Ei voimaa ilman savua :!:
Eikä vääntöä ilman sopivan alhaisilta kierroksilta löytyvää tehoa.
Tuosta voisi laittaa näkyville laskukaavan, että kaikki tajuavat tilanteen.

M = P/(omega)

P = hyötyteho
omega = moottorin kulmanopeus = 2*(pii)*n
n = 1/T = 1/s = kierrostaajuus

eli

M = P / (2*(pii)*(rpm/60)) = Nm

eli jos moottorin antama teho olisi sama koko kierrosalueella niin vääntö laskisi kierrostaajuuden noustessa.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

tuossa autossa vääntälukema meni yli 600 nm.... vaikka vähän savuttikin
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Hienoja lukemia! Kuinka tuon savutuksen kanssa maantiellä kiihdyttäessä, ei kai nyt aivan noin paljon sentään kuin penkissä?
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Petri K kirjoitti:Hienoja lukemia! Kuinka tuon savutuksen kanssa maantiellä kiihdyttäessä, ei kai nyt aivan noin paljon sentään kuin penkissä?
Eipähän kukaan liimaannu persiiseen kiinni :D Vaikka tuskin sitä tarvii noilla tehoilla pelätä
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

enska kirjoitti:
Petri K kirjoitti:Hienoja lukemia! Kuinka tuon savutuksen kanssa maantiellä kiihdyttäessä, ei kai nyt aivan noin paljon sentään kuin penkissä?
Eipähän kukaan liimaannu persiiseen kiinni :D Vaikka tuskin sitä tarvii noilla tehoilla pelätä
No joo, tuossa penkityspätkässä menopeli on kahlittu paikoilleen niin savukin jää pyörimään samaan paikkaan mutta tien päällä savua ei varmaan paljoa kerkeä yhteen paikkaan kertymään ennenkuin mersu on jo horisontissa. Eli paikallisia savuongelmia tuskin syntyy, ellei sitten harrasteta burnista. :lol:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
mobi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 15.04.2004 21:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja mobi »

Siis siitä irtosi ~435hv/600Nm..Paljonko oli ahtoja? Dynokäyrä olisi myös kiva nähdä.
Mites, kun dsl-mersuissa laskee tyhjäkäynnillä öljynpaineet, niin voiko tuollaisen vedon jälkeen ahdin pyöriä kuivana? Entäs mitä pa-pumpulle pitää tehdä näissä "super-turboissa"?
t.tiedoista kiinnostunut
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Petri K kirjoitti:Hienoja lukemia! Kuinka tuon savutuksen kanssa maantiellä kiihdyttäessä, ei kai nyt aivan noin paljon sentään kuin penkissä?
Onhan se mukava välillä vaikka katsella savustettua BMW kuskia. :lol:
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin