6mm elementit kunniaan

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

kyllä pumppuun pitää mennä vaijeri...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kinuski kirjoitti:<...>kun etin moottorin värinöistä kertovaa kirjaa. :D
Tämä oli jo toinen repeäminen tällä forumilla tänäaamuna :D

Sillähän se selviäisi kun laittaisi skoopin johdon pumpun johtoihiin kiinni, mutta kun ei pirulauta ole väyrystä kotona eikä muuten tule :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

btw. Onko "bottom line" nyt se, että laadukkailla 6mm elementeillä ei tee mitään verrattuna 7mm elementteihin, jos tehot nyt vaikka 250hp?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

nj^ kirjoitti:btw. Onko "bottom line" nyt se, että laadukkailla 6mm elementeillä ei tee mitään verrattuna 7mm elementteihin, jos tehot nyt vaikka 250hp?
6mm tulee kyseesee ainoostaa sillo jos neo pumpus valamiina.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

onko maaseudun ecu tehtaassa otettu huomioon sellainen seikka että väyrysen sähkö pumppu ei sisällä mitään säätimiä on vain syöttö tanko sitä liikuttava pwm työntö solenoidi (2 johtoa) lisäksi syöttötangon asento tunnistin (3 johtoa)
eli osaan 15 on rakennettava tyhjäkäynti. kuormitus rikastus. max kierrokset. lämmöt/ahopaineet ym, ja vielä ilman humppaamista
siihen vois vielä liittää ohjauksen vesi ruiskulle ja ulospäin saatavan obd2 protokollan
melkonen työ maa mutta tuolla vois olla kaupallisia edellytyksiä jopa vag vp pumppurintamalla
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joo on otettu, eli polkimen ollessa ylhäällä katsotaan kartasta idleä vastaava syöttömäärä *), jolla auto sitten käy tyhjäkäyntiä. Tuohon perussyöttöön sitten liitetään hienosäätö, joka tasaa tyhjäkäynnin. Tämä on siten samalla ns. kuormitusrikastus (jos kierrosluku alkaa laskea 750:stä) hienosäädetään kartasta tullutta lukemaa ylöspäin.

Ihmiselle nuo on vaikeita asioita käsittää miten montaa asiaa se kone tekee ja vieläpä yhtä aikaa, mutta koodissa se on yllättävän helppoa kunhan perusperiaatteet siellä säätösilmukoissa on hallussa.

Vaijeri on helppo...mutta näitä halpoja ohjaimiahan voi myydä vaikka afrikkaan kohta.


*) Kun tiedetään syöttömäärä annetaan se tavoitearvoksi säätösilmukalle, joka painaa tankoa sen takaisin tulevan jännitteen mukaan (PID säädin tarvitaan tässäkin).
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hommaa Vesku sinäkin itsellesi sellainen ruosteinen väyrynen, harrasteautoksi, siinä tulee kaikki valmiina, laita se moottori siihen ja ajele sillä lankulla vaan nyt koko ajan ne "oikeat" ajusi.
Minä lupaan tehdä siihen Wäykkyyn sen ohjelman juuri sellaiseksi, kun itse haluat.
Itse kun prommerilla sen vaan aina sitten polttelet.
Laitetaan vaikka VNT,lle, jos haluat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vähä...väh...vähpää...vähäpääst...hahahah ...töinen ! :lol:

Riittää että jo kerran vuoteen hirvittää nii,n että on ripuli jo kolme viikkoa ennen leimaamista, kun Viton syynäysaika koittaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Vähäpäästöisessähän leimalle vaihdettavien osien määrä vain hiukan kasvaa jos ei saa naamioitua :lol:
Jeeper
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 18.12.2010 11:13

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja Jeeper »

Kertokaas nyt tietämättömälle........ Eli mitkä elementit löytyy OM602 Turbon ja OM605 Turbon pumpuista?
Tuollainen 602:n pumppu odottelee paikoilleen pääsyä 605:n kylkeen, Kiinnostaisi vaan tietää että onko molemmissa 6mm elemetit jo vakiona, Vai onko 602 5.5mm?
Mielessä kävi vaihdattaa 605:n elementit 602:seen......
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

käsittääkseni 602.sen pumpussa on 5,5 :roll:
w201 om605
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja napa »

Jeeper kirjoitti:Kertokaas nyt tietämättömälle........ Eli mitkä elementit löytyy OM602 Turbon ja OM605 Turbon pumpuista?
Tuollainen 602:n pumppu odottelee paikoilleen pääsyä 605:n kylkeen, Kiinnostaisi vaan tietää että onko molemmissa 6mm elemetit jo vakiona, Vai onko 602 5.5mm?
Mielessä kävi vaihdattaa 605:n elementit 602:seen......
katso siitä pumpun tyyppikilvestä mitkä elementit siellä on... tai laita se numerosarja tänne, niin me muut sanotaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jeeper
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 18.12.2010 11:13

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja Jeeper »

napa kirjoitti: katso siitä pumpun tyyppikilvestä mitkä elementit siellä on... tai laita se numerosarja tänne, niin me muut sanotaan...
602:

Kuva


605:

Kuva
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja napa »

602 pumpussa on 5.5 mm elementit... tuosta 605 pumpun tyyppikilvestä en tajunnut mitään :D siinä ei siis ole tuota PES alkuista tyyppinumeroa, josta se elementin koko on suoraan luettavissa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja xr »

Jeeper kirjoitti:Kertokaas nyt tietämättömälle........ Eli mitkä elementit löytyy OM602 Turbon ja OM605 Turbon pumpuista?
Tuollainen 602:n pumppu odottelee paikoilleen pääsyä 605:n kylkeen, Kiinnostaisi vaan tietää että onko molemmissa 6mm elemetit jo vakiona, Vai onko 602 5.5mm?
Mielessä kävi vaihdattaa 605:n elementit 602:seen......
601/602/603 turpolla ja ilman 5,5mm (turpo vitossa 6,0mm)
604/605/606 ilman turpoa 5,5mm
605/606 turpo aina 6,0mm
Jeeper
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 18.12.2010 11:13

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja Jeeper »

Kiitos tiedoista!
Pumppupajalle siis molemmat....... ;)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja veskola »

Työ siinä maksaa, joten samalla vaivalla siihen rykäisee uudet 7 mm elementitkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

veskola kirjoitti:Työ siinä maksaa, joten samalla vaivalla siihen rykäisee uudet 7 mm elementitkin.
Totta, mutta ei nuo ilmasia ole nuo elementitkään eli jos saa toisesta pumpusta ne elementit laitettua toiseen niin tuleehan siinä säästöä riipuen tietenkin purkaako toisen itse jne.

Kaikki ei tarvitse niitä 7mm elementejä kun kuudellakin pärjää hyvin määrätyissä projekteissa. :wink:
A170cdi-00 1999-
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Re: 6mm elementit kunniaan

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

http://www.youtube.com/watch?v=De-c9MQ6G6Y" onclick="window.open(this.href);return false; Mynän tarkastelua ja testausta.

http://www.youtube.com/watch?v=r3nZCpvrkjk" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

http://www.youtube.com/watch?v=5GITi-n9ZTU" onclick="window.open(this.href);return false;
A170cdi-00 1999-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:
veskola kirjoitti:Asiasta kolmanteen, minkäslaista ohjausta tuommonen Väyrysen mekaaninen ruiskutuspumppu (E300DT/1999) saa tietokoneelta, onko kukaan perehtynyt ?

Millä tuommosia ohjataan kun ne on pumppupenkissä kiinni vai ohjataanko millään ?
Ohjelmassa:
Kartan toinen akseli on syöttömäärä.
Toisella akselilla kierrokset.
Kartan arvo on pumpun (paluu)jännite, jolla syöttö toteutuu ko. kierroksilla.
0V = nolla milliä.
5V = täysi syöttö.
Eli tyhjäkäynnillä, pienet kierrokset, pieni syöttö = vähän voltteja.
Kierrosten ja kuormituksen lisääntyessä jännitekkin kasvaa samassa suhteessa.
Kartan nimi on yllätys yllätys pumpun jännitekartta...
Ohjelmassa on tieten max ja min rajat volteille, mutta periaattena noin.
Hjuuvin yksinkertaista, tässä kohden.
Saada se syöttömäärä toteutumaan ilman jännitekartan huijaamista, on se vaikeus.
Tuossa eemelin ohjelmassa on jo niitä mersun omituisia juttuja, jotka ei helpota ollenkaan sitä todellisen syöttömäärän näkyville saamista vaikapa staarin näyttöön.
Tänään palasin tähän aiheeseen ja tein vähän reverse engineeringiä. Ei se pumpun ohjaaminen olekkaan ihan niin helppo asia mitä aluksi kuvittelin, mutta nyt minä jo luulen tietäväni millainen elektroniikka siihen tarvitaan. Ei olisi tuostakaan hommasta tullut mitään, ellei olisi ollut käyntikuntoinen väyrynen sisällä tallissa, vieressä moottori penkissä josta sai sähköpumpun perän irti ja pystyi ihmetelemään mitä siellä oikein tapahtuu.

Sen verran voin valottaa, että tuo 0...5V analoginen paluusignaalijännite syntyykin ilmeisesti vasta ECU:n sisällä elektroniikan toimesta. Onko muuten pumppua ohjaava pääteaste ecun sisällä. Virta (kaasupoljinta painava voima) on luokkaa 10A ja vähän yli :twisted:

Palataan asiaan tuonnempana...
teerola kirjoitti:Uskoisin että Bensamoottorinohjaimella megasquirt yms pystyisi säätämään sähköistä rivipumppua mallikkaasti.
Jossain välissä oli pientä suunnittelua aiheesta, mutta jäi tekemättä. :?
Niin ja edellä olevasta elektroniikan tarpeesta johtuen mega tarvitsee tietynlaisen lisäelektroniikan siihen. Sitten vielä se sähköisen kaasupolkimen toteutus closed loop pwm säätimen kera, mutta sehän nyt lienee miltei valmiina.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin