6mm elementit kunniaan
Tämä oli jo toinen repeäminen tällä forumilla tänäaamunakinuski kirjoitti:<...>kun etin moottorin värinöistä kertovaa kirjaa.![]()

Sillähän se selviäisi kun laittaisi skoopin johdon pumpun johtoihiin kiinni, mutta kun ei pirulauta ole väyrystä kotona eikä muuten tule

Lisää tietoa: www.skg.fi
onko maaseudun ecu tehtaassa otettu huomioon sellainen seikka että väyrysen sähkö pumppu ei sisällä mitään säätimiä on vain syöttö tanko sitä liikuttava pwm työntö solenoidi (2 johtoa) lisäksi syöttötangon asento tunnistin (3 johtoa)
eli osaan 15 on rakennettava tyhjäkäynti. kuormitus rikastus. max kierrokset. lämmöt/ahopaineet ym, ja vielä ilman humppaamista
siihen vois vielä liittää ohjauksen vesi ruiskulle ja ulospäin saatavan obd2 protokollan
melkonen työ maa mutta tuolla vois olla kaupallisia edellytyksiä jopa vag vp pumppurintamalla
eli osaan 15 on rakennettava tyhjäkäynti. kuormitus rikastus. max kierrokset. lämmöt/ahopaineet ym, ja vielä ilman humppaamista
siihen vois vielä liittää ohjauksen vesi ruiskulle ja ulospäin saatavan obd2 protokollan
melkonen työ maa mutta tuolla vois olla kaupallisia edellytyksiä jopa vag vp pumppurintamalla
Joo on otettu, eli polkimen ollessa ylhäällä katsotaan kartasta idleä vastaava syöttömäärä *), jolla auto sitten käy tyhjäkäyntiä. Tuohon perussyöttöön sitten liitetään hienosäätö, joka tasaa tyhjäkäynnin. Tämä on siten samalla ns. kuormitusrikastus (jos kierrosluku alkaa laskea 750:stä) hienosäädetään kartasta tullutta lukemaa ylöspäin.
Ihmiselle nuo on vaikeita asioita käsittää miten montaa asiaa se kone tekee ja vieläpä yhtä aikaa, mutta koodissa se on yllättävän helppoa kunhan perusperiaatteet siellä säätösilmukoissa on hallussa.
Vaijeri on helppo...mutta näitä halpoja ohjaimiahan voi myydä vaikka afrikkaan kohta.
*) Kun tiedetään syöttömäärä annetaan se tavoitearvoksi säätösilmukalle, joka painaa tankoa sen takaisin tulevan jännitteen mukaan (PID säädin tarvitaan tässäkin).
Ihmiselle nuo on vaikeita asioita käsittää miten montaa asiaa se kone tekee ja vieläpä yhtä aikaa, mutta koodissa se on yllättävän helppoa kunhan perusperiaatteet siellä säätösilmukoissa on hallussa.
Vaijeri on helppo...mutta näitä halpoja ohjaimiahan voi myydä vaikka afrikkaan kohta.
*) Kun tiedetään syöttömäärä annetaan se tavoitearvoksi säätösilmukalle, joka painaa tankoa sen takaisin tulevan jännitteen mukaan (PID säädin tarvitaan tässäkin).
Lisää tietoa: www.skg.fi
.
Hommaa Vesku sinäkin itsellesi sellainen ruosteinen väyrynen, harrasteautoksi, siinä tulee kaikki valmiina, laita se moottori siihen ja ajele sillä lankulla vaan nyt koko ajan ne "oikeat" ajusi.
Minä lupaan tehdä siihen Wäykkyyn sen ohjelman juuri sellaiseksi, kun itse haluat.
Itse kun prommerilla sen vaan aina sitten polttelet.
Laitetaan vaikka VNT,lle, jos haluat.
Hommaa Vesku sinäkin itsellesi sellainen ruosteinen väyrynen, harrasteautoksi, siinä tulee kaikki valmiina, laita se moottori siihen ja ajele sillä lankulla vaan nyt koko ajan ne "oikeat" ajusi.
Minä lupaan tehdä siihen Wäykkyyn sen ohjelman juuri sellaiseksi, kun itse haluat.
Itse kun prommerilla sen vaan aina sitten polttelet.
Laitetaan vaikka VNT,lle, jos haluat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vähä...väh...vähpää...vähäpääst...hahahah ...töinen ! 
Riittää että jo kerran vuoteen hirvittää nii,n että on ripuli jo kolme viikkoa ennen leimaamista, kun Viton syynäysaika koittaa.

Riittää että jo kerran vuoteen hirvittää nii,n että on ripuli jo kolme viikkoa ennen leimaamista, kun Viton syynäysaika koittaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 6mm elementit kunniaan
Kertokaas nyt tietämättömälle........ Eli mitkä elementit löytyy OM602 Turbon ja OM605 Turbon pumpuista?
Tuollainen 602:n pumppu odottelee paikoilleen pääsyä 605:n kylkeen, Kiinnostaisi vaan tietää että onko molemmissa 6mm elemetit jo vakiona, Vai onko 602 5.5mm?
Mielessä kävi vaihdattaa 605:n elementit 602:seen......
Tuollainen 602:n pumppu odottelee paikoilleen pääsyä 605:n kylkeen, Kiinnostaisi vaan tietää että onko molemmissa 6mm elemetit jo vakiona, Vai onko 602 5.5mm?
Mielessä kävi vaihdattaa 605:n elementit 602:seen......
Re: 6mm elementit kunniaan
katso siitä pumpun tyyppikilvestä mitkä elementit siellä on... tai laita se numerosarja tänne, niin me muut sanotaan...Jeeper kirjoitti:Kertokaas nyt tietämättömälle........ Eli mitkä elementit löytyy OM602 Turbon ja OM605 Turbon pumpuista?
Tuollainen 602:n pumppu odottelee paikoilleen pääsyä 605:n kylkeen, Kiinnostaisi vaan tietää että onko molemmissa 6mm elemetit jo vakiona, Vai onko 602 5.5mm?
Mielessä kävi vaihdattaa 605:n elementit 602:seen......
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 6mm elementit kunniaan
602:napa kirjoitti: katso siitä pumpun tyyppikilvestä mitkä elementit siellä on... tai laita se numerosarja tänne, niin me muut sanotaan...
605:
Re: 6mm elementit kunniaan
602 pumpussa on 5.5 mm elementit... tuosta 605 pumpun tyyppikilvestä en tajunnut mitään
siinä ei siis ole tuota PES alkuista tyyppinumeroa, josta se elementin koko on suoraan luettavissa...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 6mm elementit kunniaan
601/602/603 turpolla ja ilman 5,5mm (turpo vitossa 6,0mm)Jeeper kirjoitti:Kertokaas nyt tietämättömälle........ Eli mitkä elementit löytyy OM602 Turbon ja OM605 Turbon pumpuista?
Tuollainen 602:n pumppu odottelee paikoilleen pääsyä 605:n kylkeen, Kiinnostaisi vaan tietää että onko molemmissa 6mm elemetit jo vakiona, Vai onko 602 5.5mm?
Mielessä kävi vaihdattaa 605:n elementit 602:seen......
604/605/606 ilman turpoa 5,5mm
605/606 turpo aina 6,0mm
Re: 6mm elementit kunniaan
Kiitos tiedoista!
Pumppupajalle siis molemmat.......
Pumppupajalle siis molemmat.......

Re: 6mm elementit kunniaan
Työ siinä maksaa, joten samalla vaivalla siihen rykäisee uudet 7 mm elementitkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: 6mm elementit kunniaan
Totta, mutta ei nuo ilmasia ole nuo elementitkään eli jos saa toisesta pumpusta ne elementit laitettua toiseen niin tuleehan siinä säästöä riipuen tietenkin purkaako toisen itse jne.veskola kirjoitti:Työ siinä maksaa, joten samalla vaivalla siihen rykäisee uudet 7 mm elementitkin.
Kaikki ei tarvitse niitä 7mm elementejä kun kuudellakin pärjää hyvin määrätyissä projekteissa.

A170cdi-00 1999-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: 6mm elementit kunniaan
http://www.youtube.com/watch?v=De-c9MQ6G6Y" onclick="window.open(this.href);return false; Mynän tarkastelua ja testausta.
http://www.youtube.com/watch?v=r3nZCpvrkjk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=5GITi-n9ZTU" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=r3nZCpvrkjk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=5GITi-n9ZTU" onclick="window.open(this.href);return false;
A170cdi-00 1999-
Re:
Tänään palasin tähän aiheeseen ja tein vähän reverse engineeringiä. Ei se pumpun ohjaaminen olekkaan ihan niin helppo asia mitä aluksi kuvittelin, mutta nyt minä jo luulen tietäväni millainen elektroniikka siihen tarvitaan. Ei olisi tuostakaan hommasta tullut mitään, ellei olisi ollut käyntikuntoinen väyrynen sisällä tallissa, vieressä moottori penkissä josta sai sähköpumpun perän irti ja pystyi ihmetelemään mitä siellä oikein tapahtuu.tuikku kirjoitti:Ohjelmassa:veskola kirjoitti:Asiasta kolmanteen, minkäslaista ohjausta tuommonen Väyrysen mekaaninen ruiskutuspumppu (E300DT/1999) saa tietokoneelta, onko kukaan perehtynyt ?
Millä tuommosia ohjataan kun ne on pumppupenkissä kiinni vai ohjataanko millään ?
Kartan toinen akseli on syöttömäärä.
Toisella akselilla kierrokset.
Kartan arvo on pumpun (paluu)jännite, jolla syöttö toteutuu ko. kierroksilla.
0V = nolla milliä.
5V = täysi syöttö.
Eli tyhjäkäynnillä, pienet kierrokset, pieni syöttö = vähän voltteja.
Kierrosten ja kuormituksen lisääntyessä jännitekkin kasvaa samassa suhteessa.
Kartan nimi on yllätys yllätys pumpun jännitekartta...
Ohjelmassa on tieten max ja min rajat volteille, mutta periaattena noin.
Hjuuvin yksinkertaista, tässä kohden.
Saada se syöttömäärä toteutumaan ilman jännitekartan huijaamista, on se vaikeus.
Tuossa eemelin ohjelmassa on jo niitä mersun omituisia juttuja, jotka ei helpota ollenkaan sitä todellisen syöttömäärän näkyville saamista vaikapa staarin näyttöön.
Sen verran voin valottaa, että tuo 0...5V analoginen paluusignaalijännite syntyykin ilmeisesti vasta ECU:n sisällä elektroniikan toimesta. Onko muuten pumppua ohjaava pääteaste ecun sisällä. Virta (kaasupoljinta painava voima) on luokkaa 10A ja vähän yli

Palataan asiaan tuonnempana...
Niin ja edellä olevasta elektroniikan tarpeesta johtuen mega tarvitsee tietynlaisen lisäelektroniikan siihen. Sitten vielä se sähköisen kaasupolkimen toteutus closed loop pwm säätimen kera, mutta sehän nyt lienee miltei valmiina.teerola kirjoitti:Uskoisin että Bensamoottorinohjaimella megasquirt yms pystyisi säätämään sähköistä rivipumppua mallikkaasti.
Jossain välissä oli pientä suunnittelua aiheesta, mutta jäi tekemättä.
Lisää tietoa: www.skg.fi