w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
om617
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 11.01.2011 19:28

w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja om617 »

juu siis mulla on tommonen w123 om617 vapari koneella ja siihen on laitettu 7mm elementit ja hx40 turbo ja iso välijäähdytin. pumpun syöttö on täys nostettu. ja ahtopainetta on 2 bar.

auto pelaa ihan nätisti mutta se ongelma on että se lyö tultaa savupiipusta kun ajaa täyskieroksilla. Nyt mä halusin tietää että miks se tekee niin? onko se sytytyksellä kiinni vai mikä se vois olla? autolla ajetaan jäällä että ja siksi on vaan vedetty savupiippu pätkä moottori pellin läpi.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Voi kuulua ihan asiaankin isoilla kierroksilla ja syötöillä. Harvoin pääsee noin läheltä katsomaan pakoputken päätä. Vetotraktoreiden piipussa kuumottaa joskus liekki, kun pullinkikisoja seuraa.
om617
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 11.01.2011 19:28

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja om617 »

no sehän on totta mutta yks turbo on jo mennyt,Akseli poikki! se näytti siltä että se oli käynyt liian kuumaana. olisko sitten parempi laitaa vähän pitempi pakoputki, niin että se virtais paremmin??
keijoallu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 04.01.2011 19:30

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja keijoallu »

Kannattaa laittaa bensaa joukkoon näin talvella et lähtee käyntiin hyvin ja palaa ilosemmalla liekillä.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Mahtaapa olla pumppu myöhäsä. koita aikastaa.

Kyllä meilläki päin jäärata autoje piipusta lievä ketunhäntä näkkyy ja on pysyny nipusa.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

täys kaasulla -> täys kierroksilla? Ettei vaan jäis venttiilit leijumaan? Kuuluuko sellasta pauketta niinku konekiväärillä ampus?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuo vois olla hyvin mahollista, venttiilinjouset eivät ole kovin jäykät ja venttiileissä on mm 10mm varsi joten painoakin venttiileillä on reilusti :roll: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

jari_w123 kirjoitti:...venttiileissä on mm 10mm varsi...
Täh? No ei sitä turhaan sanota maamoottoriks... :D
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kummeli kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:...venttiileissä on mm 10mm varsi...
Täh? No ei sitä turhaan sanota maamoottoriks... :D
Ja valmiiksi kovat nostajat niin kun race moottoreissa yleensä. 8) Se kone kun on tehty ei ole säästelty missään, ei edes painossa :cry: No joo, kyllä se vaatii jo reilusti kierroksia että alkaa venttiilit jäämään jälkeen vakio jousilla. Ei ne niin heiveröiset kuitenkaan oo. Ei kyllä topicin aloittaja maininnut kuinka korkealle mottia kierrättää. Ite ei uskalla yli 5500 mennä...
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Sepä, jos jossain pumppupajalla vinguttaneet niitä munuaisia, niin saattaa vetää kovastikkin yli 6000rpm.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

En kyllä itekkään uskaltaisi kierrättää tuota maamoottoria yli 5500 jolloin venttiilien sekoamista (leijumista) ei vielä pitäisi esiintyä. Kaikki muutkin palikat koneen sisällä on reilusti mitoitettu joka taas lisää painoa ja kierroskestävyys heikkenee. Venttiilien varret on tosiaan 10mm paksut, luullakseni missään muussa eurooppalaisessa henkilöautossa ei ole noin reilusti mitoitettuja venan varsia :lol: . En tiedä mitä tuollakin on oikein haettu kun ei ne noin paksut tarvis olla :roll: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kohta 80tkm takana ja 6000rpm vetäviä. 8) Mutta harvonha se oikiasti kiekat tapisa käy.

Oisko paksun venttiilinvarren salaisuus se ääliömäinen välyksensäätö..?
om617
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 11.01.2011 19:28

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja om617 »

siinä on kierrokset jotain 6000rpm,mutta mä en o säädetty kierrokset. mihin suuntaan pitäis käännä pumppu jos haluaa sen sytytyksen ajemmin, ja mikä astetta pitäis olla?
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

om617 kirjoitti:siinä on kierrokset jotain 6000rpm,mutta mä en o säädetty kierrokset. mihin suuntaan pitäis käännä pumppu jos haluaa sen sytytyksen ajemmin, ja mikä astetta pitäis olla?
Pumppua kun kääntää moottorin lohkoon päin niin ennakko lissäntyy. Ennakko riippuu taas siitä kuka on pumpun tehnyt. Mynän uusilla elementeillä 20-22 astetta ja muilla sitten myöhemmin. Olisko jotain 16 tai 17 eykk. JuhoL tietää varmaan paremmin tämän
IG: @pyrytakkunen
om617
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 11.01.2011 19:28

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja om617 »

jos muistan oikein mulla oli se 17 eykk? ja kun mä käänyin pumpun pois päin lohkosta se ei lykkänyt tultaa täys kieroksilla. Nyt se vaan tulee tultaa 1,5 ja 2 barin välillä?? kuinka mä myt säädän pumppua? pitäiskö mun laittaa jotian 16 eykk vai 18eykk?
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Onko pakopaineesta mitään tietoa? Jos pieni ahin/pakopesä ja 2bar ahto niin pakopaine voi olla jotakin infernaalista ja painaa pakoventtiilit auki. Harvemmin tuollasta sattuu mutta kumminki. Kenen tekemä pumppu?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja jolavi »

luulisin että ongelma tosiaan liian pieni turbo syöttömäärään nähden ja/tai ennakko myöhäinen. Ja eihän ennakkokaan auta jos ruiskutusaika on venytetty äärimmilleen. Esim pullinki.
ahtopaine kuulostaa aivan liialta. (tietäen jäärata autojen turbot.) Mutta ehkä trbon mallikin tulee vielä omistajalta ilmi.

tässä volkkari garretin to3:sella ja välijäähdytyksellä. pumppu itse rukattu jakajapumppu 10mm nestepäällä ilma lda:ta. ennakkoa varmasti tarpeeksi
Ahtopaine ei ole kuin 0.9-1.1bar (ei noilla kuumailma puhaltimilla paljoa enempää hyövää ahtaakkaan)
ja ruiskutusaika venynyt niin pitkäksi että käy Näin. kiertää noin 5500rpm.

http://www.youtube.com/watch?v=DQcR3lMu7oI" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=PmSJ6TKHIjw" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta hyvin tämän rääkin kestää. vaan ei kestäisi enää jos paine nostetaan 2bar. pelottaa ajatuksissakin se lämpö.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Ekassa viestissä luki että turbon virkaa toimittaa hx40. Voi toki olla pienellä pakopesällä, mutta ainakaan itellä ei ollut ongelmaa 17 pesällä vaikka 2 bar olikin ahtoja. Pakopaine oli aina alle ahtojen. Kilometrejä tuli ajeltua sen kans ainakin 35000km. Yhdesti kokeilin yli 2,5bar paineella jonka jälkeen kiertokanget alko nöyrtyyn. Ei kestänyt kun yhden illan. Saatto olla paine jopa lähellä 3bar kun pimeällä ajelin ja teollisuusmittarit (ilman valoja) näyttää paineet. :roll:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo sori mää en nyt ollut nyt ihan mukana. Kyllä pitäs tuon turbon hengittää, jos pakopesä yhtään kohillaan. Jossei oo sitte mistään sierrasta otettu että joku garretin pakopesä sorvattu, niin siinä voi olla pakopesä liian pieni, mutta tuskin muuten. :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kyllä tuo tasapää elementillä se 20EYKK pitäs sietää.. Ihtellä reilu 20 astetta ja pumpusa varhasen mallin seiskat.
om617
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 11.01.2011 19:28

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja om617 »

ei taida olla turbossa kiinni. olen ennen kokeillut isomalla turbolla ja se oli samainen silloin. kyllä se on varmasti vaan liian myöhäs tu eykk. pummpu olen itse tehnyt, on vaan vaihettu elementit ja sen jälkeen pumppu on tullut tarkastetttu penkkissä.pitää ny vaan kokeila se 20eykk jos se silloin kävis paremmin?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja napa »

harva ajaa niin lyhyellä putkella, että pääsee toteamaan sen ketunhännän siellä putkessa... diesel ja isot kierrokset, niin tahtoo vain aina olla, että punoittaa turbonkin jälkeen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
JJJ78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:07
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?

Viesti Kirjoittaja JJJ78 »

Tuossa kun noista kierrosalueista joku jo kirjoittikin niin lisätään ehta aito Esson baari juttu.. Juttelin tuossa luokkakaverin kanssa ja puhe siirtyi jostain kummasta supereihin. Hetken siinä keskusteltua alkas luokkakaveri pistämään lukemaan pöytään. Sen jollakin 2 kaverilla on superit ja kumpikin kiertää yli 9000rpm :oops: :oops: Jostain kumman syystä jätin keskustelun sikseen samantien. Ja ikäänkuin suolaa haavoihin lisäten kaveri tuumas perään että tietää dieseltekniikasta kaiken :D :D On muuten melkoisia lentokonemekaanikkoja noi kaverit :lol: :lol: . Sorry ot mut oli pakko.
Liikunta haisee hieltä ja urheilu bensalta
Vastaa Viestiin