w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
juu siis mulla on tommonen w123 om617 vapari koneella ja siihen on laitettu 7mm elementit ja hx40 turbo ja iso välijäähdytin. pumpun syöttö on täys nostettu. ja ahtopainetta on 2 bar.
auto pelaa ihan nätisti mutta se ongelma on että se lyö tultaa savupiipusta kun ajaa täyskieroksilla. Nyt mä halusin tietää että miks se tekee niin? onko se sytytyksellä kiinni vai mikä se vois olla? autolla ajetaan jäällä että ja siksi on vaan vedetty savupiippu pätkä moottori pellin läpi.
auto pelaa ihan nätisti mutta se ongelma on että se lyö tultaa savupiipusta kun ajaa täyskieroksilla. Nyt mä halusin tietää että miks se tekee niin? onko se sytytyksellä kiinni vai mikä se vois olla? autolla ajetaan jäällä että ja siksi on vaan vedetty savupiippu pätkä moottori pellin läpi.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Voi kuulua ihan asiaankin isoilla kierroksilla ja syötöillä. Harvoin pääsee noin läheltä katsomaan pakoputken päätä. Vetotraktoreiden piipussa kuumottaa joskus liekki, kun pullinkikisoja seuraa.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
no sehän on totta mutta yks turbo on jo mennyt,Akseli poikki! se näytti siltä että se oli käynyt liian kuumaana. olisko sitten parempi laitaa vähän pitempi pakoputki, niin että se virtais paremmin??
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Kannattaa laittaa bensaa joukkoon näin talvella et lähtee käyntiin hyvin ja palaa ilosemmalla liekillä.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Mahtaapa olla pumppu myöhäsä. koita aikastaa.
Kyllä meilläki päin jäärata autoje piipusta lievä ketunhäntä näkkyy ja on pysyny nipusa.
Kyllä meilläki päin jäärata autoje piipusta lievä ketunhäntä näkkyy ja on pysyny nipusa.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
täys kaasulla -> täys kierroksilla? Ettei vaan jäis venttiilit leijumaan? Kuuluuko sellasta pauketta niinku konekiväärillä ampus?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Tuo vois olla hyvin mahollista, venttiilinjouset eivät ole kovin jäykät ja venttiileissä on mm 10mm varsi joten painoakin venttiileillä on reilusti
.

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Täh? No ei sitä turhaan sanota maamoottoriks...jari_w123 kirjoitti:...venttiileissä on mm 10mm varsi...

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Ja valmiiksi kovat nostajat niin kun race moottoreissa yleensä.Kummeli kirjoitti:Täh? No ei sitä turhaan sanota maamoottoriks...jari_w123 kirjoitti:...venttiileissä on mm 10mm varsi...


IG: @pyrytakkunen
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Sepä, jos jossain pumppupajalla vinguttaneet niitä munuaisia, niin saattaa vetää kovastikkin yli 6000rpm.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
En kyllä itekkään uskaltaisi kierrättää tuota maamoottoria yli 5500 jolloin venttiilien sekoamista (leijumista) ei vielä pitäisi esiintyä. Kaikki muutkin palikat koneen sisällä on reilusti mitoitettu joka taas lisää painoa ja kierroskestävyys heikkenee. Venttiilien varret on tosiaan 10mm paksut, luullakseni missään muussa eurooppalaisessa henkilöautossa ei ole noin reilusti mitoitettuja venan varsia
. En tiedä mitä tuollakin on oikein haettu kun ei ne noin paksut tarvis olla
.


auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Kohta 80tkm takana ja 6000rpm vetäviä.
Mutta harvonha se oikiasti kiekat tapisa käy.
Oisko paksun venttiilinvarren salaisuus se ääliömäinen välyksensäätö..?

Oisko paksun venttiilinvarren salaisuus se ääliömäinen välyksensäätö..?
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
siinä on kierrokset jotain 6000rpm,mutta mä en o säädetty kierrokset. mihin suuntaan pitäis käännä pumppu jos haluaa sen sytytyksen ajemmin, ja mikä astetta pitäis olla?
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Pumppua kun kääntää moottorin lohkoon päin niin ennakko lissäntyy. Ennakko riippuu taas siitä kuka on pumpun tehnyt. Mynän uusilla elementeillä 20-22 astetta ja muilla sitten myöhemmin. Olisko jotain 16 tai 17 eykk. JuhoL tietää varmaan paremmin tämänom617 kirjoitti:siinä on kierrokset jotain 6000rpm,mutta mä en o säädetty kierrokset. mihin suuntaan pitäis käännä pumppu jos haluaa sen sytytyksen ajemmin, ja mikä astetta pitäis olla?
IG: @pyrytakkunen
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
jos muistan oikein mulla oli se 17 eykk? ja kun mä käänyin pumpun pois päin lohkosta se ei lykkänyt tultaa täys kieroksilla. Nyt se vaan tulee tultaa 1,5 ja 2 barin välillä?? kuinka mä myt säädän pumppua? pitäiskö mun laittaa jotian 16 eykk vai 18eykk?
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Onko pakopaineesta mitään tietoa? Jos pieni ahin/pakopesä ja 2bar ahto niin pakopaine voi olla jotakin infernaalista ja painaa pakoventtiilit auki. Harvemmin tuollasta sattuu mutta kumminki. Kenen tekemä pumppu?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
luulisin että ongelma tosiaan liian pieni turbo syöttömäärään nähden ja/tai ennakko myöhäinen. Ja eihän ennakkokaan auta jos ruiskutusaika on venytetty äärimmilleen. Esim pullinki.
ahtopaine kuulostaa aivan liialta. (tietäen jäärata autojen turbot.) Mutta ehkä trbon mallikin tulee vielä omistajalta ilmi.
tässä volkkari garretin to3:sella ja välijäähdytyksellä. pumppu itse rukattu jakajapumppu 10mm nestepäällä ilma lda:ta. ennakkoa varmasti tarpeeksi
Ahtopaine ei ole kuin 0.9-1.1bar (ei noilla kuumailma puhaltimilla paljoa enempää hyövää ahtaakkaan)
ja ruiskutusaika venynyt niin pitkäksi että käy Näin. kiertää noin 5500rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=DQcR3lMu7oI" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=PmSJ6TKHIjw" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta hyvin tämän rääkin kestää. vaan ei kestäisi enää jos paine nostetaan 2bar. pelottaa ajatuksissakin se lämpö.
ahtopaine kuulostaa aivan liialta. (tietäen jäärata autojen turbot.) Mutta ehkä trbon mallikin tulee vielä omistajalta ilmi.
tässä volkkari garretin to3:sella ja välijäähdytyksellä. pumppu itse rukattu jakajapumppu 10mm nestepäällä ilma lda:ta. ennakkoa varmasti tarpeeksi
Ahtopaine ei ole kuin 0.9-1.1bar (ei noilla kuumailma puhaltimilla paljoa enempää hyövää ahtaakkaan)
ja ruiskutusaika venynyt niin pitkäksi että käy Näin. kiertää noin 5500rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=DQcR3lMu7oI" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=PmSJ6TKHIjw" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta hyvin tämän rääkin kestää. vaan ei kestäisi enää jos paine nostetaan 2bar. pelottaa ajatuksissakin se lämpö.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Ekassa viestissä luki että turbon virkaa toimittaa hx40. Voi toki olla pienellä pakopesällä, mutta ainakaan itellä ei ollut ongelmaa 17 pesällä vaikka 2 bar olikin ahtoja. Pakopaine oli aina alle ahtojen. Kilometrejä tuli ajeltua sen kans ainakin 35000km. Yhdesti kokeilin yli 2,5bar paineella jonka jälkeen kiertokanget alko nöyrtyyn. Ei kestänyt kun yhden illan. Saatto olla paine jopa lähellä 3bar kun pimeällä ajelin ja teollisuusmittarit (ilman valoja) näyttää paineet. 

IG: @pyrytakkunen
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Joo sori mää en nyt ollut nyt ihan mukana. Kyllä pitäs tuon turbon hengittää, jos pakopesä yhtään kohillaan. Jossei oo sitte mistään sierrasta otettu että joku garretin pakopesä sorvattu, niin siinä voi olla pakopesä liian pieni, mutta tuskin muuten. 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Kyllä tuo tasapää elementillä se 20EYKK pitäs sietää.. Ihtellä reilu 20 astetta ja pumpusa varhasen mallin seiskat.
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
ei taida olla turbossa kiinni. olen ennen kokeillut isomalla turbolla ja se oli samainen silloin. kyllä se on varmasti vaan liian myöhäs tu eykk. pummpu olen itse tehnyt, on vaan vaihettu elementit ja sen jälkeen pumppu on tullut tarkastetttu penkkissä.pitää ny vaan kokeila se 20eykk jos se silloin kävis paremmin?
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
harva ajaa niin lyhyellä putkella, että pääsee toteamaan sen ketunhännän siellä putkessa... diesel ja isot kierrokset, niin tahtoo vain aina olla, että punoittaa turbonkin jälkeen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w123 0m617 vapariturbo, ongelma,lyö tultaa savupiipusta?
Tuossa kun noista kierrosalueista joku jo kirjoittikin niin lisätään ehta aito Esson baari juttu.. Juttelin tuossa luokkakaverin kanssa ja puhe siirtyi jostain kummasta supereihin. Hetken siinä keskusteltua alkas luokkakaveri pistämään lukemaan pöytään. Sen jollakin 2 kaverilla on superit ja kumpikin kiertää yli 9000rpm
Jostain kumman syystä jätin keskustelun sikseen samantien. Ja ikäänkuin suolaa haavoihin lisäten kaveri tuumas perään että tietää dieseltekniikasta kaiken
On muuten melkoisia lentokonemekaanikkoja noi kaverit
. Sorry ot mut oli pakko.






Liikunta haisee hieltä ja urheilu bensalta