HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

Eli ellei tästä ole ollut vielä topiccia ja vaikka olisikin, niin kerrataan.

Tieto on Nätkinin Pekalta, eli faktaa on takana:
Jos väykyssä on Valeon syyläri, niin saattaapi tihkuttaa glykolia laatikkoöljyn sekaan, mikä tuhoaa kitkapinnat ja aiheuttaa parintonnin remontin. Tämä tapahtuu pikkuhiljaa, ja oireiden ilmaantuessa saattaa olla myöhäistä.

Voi mahdollisesti tapahtua muillakin syyläreillä, mutta tuolla ainakin.

Ratkaisu: näyte laatikkoöljystä pikku pulloon ja paikalliseen Mersuhuoltoon. Saavat siellä nopeasti analysoitua, onko siellä glykolia vai ei. Jos on, niin syylärin vaihto; homma selvä.

Tyyppivika, tehtaan tiedossa, eli auringonpilkkujen asennosta riippuen saattavat osallistua kustannuksiin (myös remontissa, jos aiheutunut tästä).

EDIT: sekoitin mallit kun puhuin Nätkinin kanssa. Yllämainittu siis koskee lähinnä W211:tä. Olen pahoillani.

Arvelin, että tätäkin on joskus käsitelty mutta että laitan nyt tänne silti. Muitakin uusia väyrysen omistajia kuin minä varmaan tällä alueella pyörii (kakkosnelosten kanssa itse aiemmin touhunnut minäkin).
Viimeksi muokannut Scorpio, Su 23.01.2011 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

En ole ikinä kuullut että väyrysessä ks. ongelmaa olis ja vielä että veho korvais? Ettei aloittaja meinaa w211? Niissähän on paljon ks. ongelmaa.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

W211 koppasten, etenkin alkupään murheita. väyrysessä, eli W210:ssa en ole kuullut tuota käyneen, mutta kaikkea muuta sitten onkin. :cry:
Tuolla aisasta lisää:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =2&t=71838
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja JariN »

Kyllä niitä glykoliongelmia on ollut muissakin Meseissä kuin 2003 -mallisissa, jopa 201 ja 124-koppaisissa joitakin. Suunnilleen saman verran, kuin muissakin merkeissä, eli kuitenkin melko harvoin.

Tuossa vm.2003 211-koppaisessa sitä voisi kutsua epidemiaksi, jopa jossain heitetty 60% voi liki pitää paikkansa.
JariN
Avatar
Jari Nysten
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja Jari Nysten »

Ohi aiheesta
Onpas sattunut samanlainen nimimerkki, no on noissa pieni ero :)
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Scorpio kirjoitti:Tieto on Nätkinin Pekalta, eli faktaa on takana:
Harmi vaan että osoittautui fiktioksi. Vai olisko menny Väyrynen W210 ja W211 sekaisin...Tämähän on jo todella kauan tiedetty asia ja joka paikassa tästä on lukenut. Miksi joku yhtäkkiä tulee tästä huutelemaan ikään kuin uutena asiana infotakseen muita? Pitää olla kyllä aika tynnyrissä asunut, jos vielä omistaa Mersun ja ei ole kuullut glykoliongelmista W211:n tai W203:n suhteen.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja JariN »

masaf1 kirjoitti:
Scorpio kirjoitti:Tieto on Nätkinin Pekalta, eli faktaa on takana:
Harmi vaan että osoittautui fiktioksi. Vai olisko menny Väyrynen W210 ja W211 sekaisin...Tämähän on jo todella kauan tiedetty asia ja joka paikassa tästä on lukenut. Miksi joku yhtäkkiä tulee tästä huutelemaan ikään kuin uutena asiana infotakseen muita? Pitää olla kyllä aika tynnyrissä asunut, jos vielä omistaa Mersun ja ei ole kuullut glykoliongelmista W211:n tai W203:n suhteen.
Niinpä. Kaikki vaan ei vieläkään ole astuneet internetin ihmeelliseen maailmaan, asiasta tietämättömiä W211 ja W203 omistajia tulee kyllä vastaan yllättävän usein. Ja maahantuojahan pyrkii vähättelemään koko ongelmaa melko lailla.
JariN
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja woke »

masaf1 kirjoitti:
Scorpio kirjoitti:Tieto on Nätkinin Pekalta, eli faktaa on takana:
Harmi vaan että osoittautui fiktioksi. Vai olisko menny Väyrynen W210 ja W211 sekaisin...Tämähän on jo todella kauan tiedetty asia ja joka paikassa tästä on lukenut. Miksi joku yhtäkkiä tulee tästä huutelemaan ikään kuin uutena asiana infotakseen muita? Pitää olla kyllä aika tynnyrissä asunut, jos vielä omistaa Mersun ja ei ole kuullut glykoliongelmista W211:n tai W203:n suhteen.
Varmaan suurin osa mersun omistajista ei pyöri foorumeilla. Ehkä tämä asia oli topicin alottajalle uusi ja ennenkuulematon.
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Tomba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 02.01.2011 17:46
Paikkakunta: Espoo

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Just... Moni asia on uusi kun tulee vastaan ensimmäistä kertaa.
Vehon mielestä edes tuo 211:n ongelma ei ole legendansa kokoinen. Minkä verran kyseistä ongelmaa oikeasti lienee esiintynyt? Tuo 60% kuulostaa pelottavan suurelta luvulta.
S213 E220 All Terrain
ex: S211 E320 CDI Avantgarde
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja JariN »

Tomba kirjoitti:Just... Moni asia on uusi kun tulee vastaan ensimmäistä kertaa.
Vehon mielestä edes tuo 211:n ongelma ei ole legendansa kokoinen. Minkä verran kyseistä ongelmaa oikeasti lienee esiintynyt? Tuo 60% kuulostaa pelottavan suurelta luvulta.
Paljon. Toi 60% vm.2003 211-korisissa on tosiaan paljon lähempänä totuutta, kuin Vehon "ehkä niitä on ollut kolme kappaletta".......
JariN
kole
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 11.09.2004 22:33

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja kole »

Käsittääkseni niissä autoissa joissa tuo ongelma ilmeni, se tuli vastaan jo ennen 100.000km täyttymistä. Joten eiköhän nuo vauriot ole kaikki jo korjattu.
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Scorpio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 12.04.2010 14:16

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja Scorpio »

woke kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:
Scorpio kirjoitti:Tieto on Nätkinin Pekalta, eli faktaa on takana:
Harmi vaan että osoittautui fiktioksi. Vai olisko menny Väyrynen W210 ja W211 sekaisin...Tämähän on jo todella kauan tiedetty asia ja joka paikassa tästä on lukenut. Miksi joku yhtäkkiä tulee tästä huutelemaan ikään kuin uutena asiana infotakseen muita? Pitää olla kyllä aika tynnyrissä asunut, jos vielä omistaa Mersun ja ei ole kuullut glykoliongelmista W211:n tai W203:n suhteen.
Varmaan suurin osa mersun omistajista ei pyöri foorumeilla. Ehkä tämä asia oli topicin alottajalle uusi ja ennenkuulematon.
Foorumilla on pyöritty, mutta kakkosnelosia harrastaneena en ole seurannut uudempien tilannetta... Seison korjattuna. Esitin ilmeisesti asiani Nätkinille epäselvästi, niinpä meni mallit sekaisin.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja JariN »

kole kirjoitti:Käsittääkseni niissä autoissa joissa tuo ongelma ilmeni, se tuli vastaan jo ennen 100.000km täyttymistä. Joten eiköhän nuo vauriot ole kaikki jo korjattu.
Viime viikolla tuli vastaan viimeksi....siis vm.2003 W211 -laatikko, jossa glykolia. Ja kaikki pinnat irti tai irtoamassa. Lisäksi kaikki kumitiivisteet turvonneet kuin bensassa olisi uitettu.

Mikään huuhtelu ei kauan muhinutta glykoliongelmaa korjaa, ainoastaan siirtää sitä.
JariN
kole
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 11.09.2004 22:33

Re: HUOMIO! VÄYRYSEN SYYLÄRI JA AUTOMAATTILAATIKON TUHO!

Viesti Kirjoittaja kole »

[quote="JariN"][quote="kole"]Käsittääkseni niissä autoissa joissa tuo ongelma ilmeni, se tuli vastaan jo ennen 100.000km täyttymistä. Joten eiköhän nuo vauriot ole kaikki jo korjattu.[/quote]

""Viime viikolla tuli vastaan viimeksi....siis vm.2003 W211 -laatikko, jossa glykolia. Ja kaikki pinnat irti tai irtoamassa. Lisäksi kaikki kumitiivisteet turvonneet kuin bensassa olisi uitettu.

Mikään huuhtelu ei kauan muhinutta glykoliongelmaa korjaa, ainoastaan siirtää sitä.[/quote]""

Paljonko autolla oli ajettu?

Hain viime vuonna Saksasta viimeisimmän W211 320 cdi-03 Mersuni. Ajettu 200tkm.Tietäen tämän ongelman, tarkistin jo ostaessa syylärin valmistuspäivämäärän, joka oli myöhäisempi kuin auton käyttöönottopäivä. Eli syyläri on varmasti vaihdettu jossakin vaiheessa.
Autossa on Mersun huoltokirja, mutta mitään mainintaa operaatiosta ei missään ole. Eipä niissä huoltokirjoissa mistään muustakaan erikseen mainita, leimataan vaan.
Ilmeisesti Saksassa ainakin tehdään jotakin Mersullakin ennakkoon, koska laatikko pelaa kuin unelma ja suoritetussa laatikkoöljyn vaihdossa(huuhtelemalla) tutkittiin paikat ja kaikki sisällä oli ok kunnossa.
Poika toi Saksasta samanlaisen Mersun ja siinäkin oli laatikkoöljyt vaihdettu huuhtelemalla (14 litraa) Mersulla, vaikka se ei huolto-ohjelmaan kuulukaan.
Että jossakin homman eteen jotakin tehdään ja jossakin ilmeisesti ei.
Veho Suomessa ei kai tunnusta koko ongelmaa.
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Vastaa Viestiin