Niin vain kävi, mutta mistä moinen.Hihna on hyväkuntoinen, kiilapyörät pyörivät, kiristimen pyöräkin vaikuttaa ihan ok. Ei klappia ja pyörii. Iskunvaimennin ja jousi ovat paikoillaan ja ehjän tuntuiset. Kannattaako nyt uusia koko kiristinsysteemi? Mitenkäs sitä taas löysättinkään kirisitintä, ja mitä muuta on irroitettava hihnan vaihtamiseksi ja mahdollisten muidenkin kiristimien osien vaihtamiseksi?
Kiitollisena ohjeitanne odottaen.
Auto on MB 250TD (farmari) vm.-88,ajettu (totta) 276000km, ei ilmastointia.
Moniurahihna lipesi paikoiltaan
Tarkista onko kiristinrulla suorassa hihnaa vasten. Vipuvarren laakerointi voi olla kulunut, jolloin koko kiristinsysteemi on vinossa hihnaan nähden.
Värinänvaimentimeen tulee usein pienelle alueelle "kuollut" alue, jossa ei ole vaimennustehoa ollenkaan. Hihnaan tulee silloin tietyillä kierroksilla pitkälle sivulle värinää. Konehuoneen puolelta nostat kierroksia ja seuraat hihnaa, niin huomaat hihnan värinän. Ehjällä vaimentimella ei vastaavaa tapahdu.
Hihnaan pääset käsiksi, kun irrotat jäähdyttimen kotelon ja tuulettimen siivet. Löysäät kiristinpyörän pulttia hieman ja irrotat venakopan päästä 13 millin mutterin ja työnnät pultin pois (samalla pidät sopivalla pyöreällä tangolla muoviosasta kiinni ja löysäät hihnan).
Itse olen vaihtanut vain tarpeen mukaan ysittäisiä osia kiristinsysteemiin.
Värinänvaimentimeen tulee usein pienelle alueelle "kuollut" alue, jossa ei ole vaimennustehoa ollenkaan. Hihnaan tulee silloin tietyillä kierroksilla pitkälle sivulle värinää. Konehuoneen puolelta nostat kierroksia ja seuraat hihnaa, niin huomaat hihnan värinän. Ehjällä vaimentimella ei vastaavaa tapahdu.
Hihnaan pääset käsiksi, kun irrotat jäähdyttimen kotelon ja tuulettimen siivet. Löysäät kiristinpyörän pulttia hieman ja irrotat venakopan päästä 13 millin mutterin ja työnnät pultin pois (samalla pidät sopivalla pyöreällä tangolla muoviosasta kiinni ja löysäät hihnan).
Itse olen vaihtanut vain tarpeen mukaan ysittäisiä osia kiristinsysteemiin.