Moniurahihna lipesi paikoiltaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kylanpaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 13.06.2003 10:44

Moniurahihna lipesi paikoiltaan

Viesti Kirjoittaja kylanpaa »

Niin vain kävi, mutta mistä moinen.Hihna on hyväkuntoinen, kiilapyörät pyörivät, kiristimen pyöräkin vaikuttaa ihan ok. Ei klappia ja pyörii. Iskunvaimennin ja jousi ovat paikoillaan ja ehjän tuntuiset. Kannattaako nyt uusia koko kiristinsysteemi? Mitenkäs sitä taas löysättinkään kirisitintä, ja mitä muuta on irroitettava hihnan vaihtamiseksi ja mahdollisten muidenkin kiristimien osien vaihtamiseksi?
Kiitollisena ohjeitanne odottaen.
Auto on MB 250TD (farmari) vm.-88,ajettu (totta) 276000km, ei ilmastointia.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Tarkista onko kiristinrulla suorassa hihnaa vasten. Vipuvarren laakerointi voi olla kulunut, jolloin koko kiristinsysteemi on vinossa hihnaan nähden.

Värinänvaimentimeen tulee usein pienelle alueelle "kuollut" alue, jossa ei ole vaimennustehoa ollenkaan. Hihnaan tulee silloin tietyillä kierroksilla pitkälle sivulle värinää. Konehuoneen puolelta nostat kierroksia ja seuraat hihnaa, niin huomaat hihnan värinän. Ehjällä vaimentimella ei vastaavaa tapahdu.

Hihnaan pääset käsiksi, kun irrotat jäähdyttimen kotelon ja tuulettimen siivet. Löysäät kiristinpyörän pulttia hieman ja irrotat venakopan päästä 13 millin mutterin ja työnnät pultin pois (samalla pidät sopivalla pyöreällä tangolla muoviosasta kiinni ja löysäät hihnan).
Itse olen vaihtanut vain tarpeen mukaan ysittäisiä osia kiristinsysteemiin.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kaverilla oli sama ongelma 124:ssa. Kaksi kertaa teki saman tempun. Toisella kertaa tuli vähän kalliimmaksi. Syyläri, vesipumppu ja laturi. Syynä oli löystynyt laturin hihnapyörä mitä eivät ensimmäisellä kerralla huomanneet. On kuullemma yleitä joissakin laturi malleissa.
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Tarkista ohjaustehostimen pumpun kiinnitykset, vähän vaikea, mutta
kannattaa. Pumpun runko kiinnitykset ovat voineet pettää? Tosi on,
kokemusta on?(omakohtaista)
Vastaa Viestiin