S600 M120 Koneremppa. Taas toimii.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo linkin kuvassa oleva mäntä lie tuohon matalapuristeiseen malliin. Mulla on ihan tasaset männänlaet... pl venttiililien kolot.

EPC:stä kattelin nini tosiaan mäntiä on kahta mallia. Normaalia ja "low compression"

Onkohan männänrenkaat samat normaalissa ja matalapuristeisessa mallissa?
Renkaat maksaa kl:ssä noin 100e/reikä

Nuo Mesedesin linkin männät kannattas tilata vaikka pelkkien renkaiden takia.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ftp://ftp.fwheel.com/pub/KATALOG/PIERBU ... alu_en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuollainen linkki pölähti naapurivoorumille...

Tuon mukaan mersun lohkot on "Alusil:iä" ja porattavissa ja hoonattavissa... :roll:


MERCEDES-BENZ
3.8 Litre before 8.81
3.8 Litre after 8.81
4.2 Litre
5.0 / 5.6 Litre
6.0 Litr

Design details
Alusil:
• Alusil base material is expensive and difficult to machine due
to the high silicon content
• Boring the cylinder block is
possible
• Oversized pistons are available
• Pistons in Alusil blocks are
coated with iron and ti
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

En ainankaan ole kuullut koskaan matalapuristeisista männänrenkaista.

Osta siitä renkaat ja saat kaupan päälle 12 tuhkakuppia. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
maKe|
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: To 29.10.2009 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja maKe| »

Mika.T kirjoitti:ftp://ftp.fwheel.com/pub/KATALOG/PIERBU ... alu_en.pdf
Tuollainen linkki pölähti naapurivoorumille...

Tuon mukaan mersun lohkot on "Alusil:iä" ja porattavissa ja hoonattavissa... :roll:


MERCEDES-BENZ
3.8 Litre before 8.81
3.8 Litre after 8.81
4.2 Litre
5.0 / 5.6 Litre
6.0 Litr

Design details
Alusil:
• Alusil base material is expensive and difficult to machine due
to the high silicon content
• Boring the cylinder block is
possible
• Oversized pistons are available
• Pistons in Alusil blocks are
coated with iron and ti
Vissiin oma veikkaus osui sitten edes jotenkin lähimain. Eikun vaan kyselyä paikalliselta kanta koneistamolta että onnistuuko tuommosen lohkon kunnostus. Ei kuitenkaan Jyväskylään kannata ikinä viedä. :D :D
Tomorrow's answers today

Toyota JZX100 Chaser Tourer V -99
Husaberg FS 570 -11

Ex:
W210 290Td -97
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

mulla on sellainen käsitys, että suomalaiset koneistamot nostaa kaikki kätensä pystyyn tuon lohkon poraamisen kanssa :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

napa kirjoitti:mulla on sellainen käsitys, että suomalaiset koneistamot nostaa kaikki kätensä pystyyn tuon lohkon poraamisen kanssa :roll:
Ei ainakaan,mikäli Kuukkeliin uskomme,ja miksemme uskoisi. Alusil hakusanaksi ja 5.ssä tuloksessa hoonataan jo reippaasti.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Näyttää tosiaan R-koneistus olevan ilmeisesti ainoa joka noita alusil lohkoja osaa laittaa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ohhoh...
Kiertokankien laakerisarja 249$
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja W111 »

Jos tuo on koko sarjan hinta,niin eihän se tee kun reilu kakskyppiä per veivi..eli ei nyt niin kallista.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mika.T kirjoitti:Näyttää tosiaan R-koneistus olevan ilmeisesti ainoa joka noita alusil lohkoja osaa laittaa.
Joo, sinne lähetettiin e39 M5 lohko hoonattavaksi mutta matkahuolto särki lohkon jo menomatkalla niin lopputulosta työstä en osaa sanoa. Oisko se ämmän lohko ollu nikasil pinnotteella, en muista millään mut tuo R koneistus oli jokatapauksessa ainoa paikka suomessa joka sen olis pystyny ehostamaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja napa »

olisko tilanne sitten muuttunut muutamssa vuodessa, koska jokunen vuosi sitten ei pinnoitetulle 2-t koneen pytylle ainakaan ehostajaa suomesta löytynyt :roll: löin sitten valurauta putken sisälle ja taas pelas tai siis pelaa vieläkin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ruotsista löyty 135tkm ajettu alakerta.

Huomenna ollaan viisaampia sen suhteen. Tiiä vaikka ois loppuviikosta jo täällä. :shock:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:olisko tilanne sitten muuttunut muutamssa vuodessa, koska jokunen vuosi sitten ei pinnoitetulle 2-t koneen pytylle ainakaan ehostajaa suomesta löytynyt :roll: löin sitten valurauta putken sisälle ja taas pelas tai siis pelaa vieläkin...
hollannissa ne noita on putkittanu, tai pinnottanu. joskus noin 5 vuotta sitten ihmettelin saman asian kanssa. päädyin sitten itte putkittaan, kun hollannin putkitus/pinnotus oli saman hintanen, kun uus sylinteri. ja toimi kanssa niin kauan, kun mulla oli.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Mika.T kirjoitti:Ruotsista löyty 135tkm ajettu alakerta.

Huomenna ollaan viisaampia sen suhteen. Tiiä vaikka ois loppuviikosta jo täällä. :shock:
Toivottavasti löytys kunnollinen! Mikähän muuten,Kuukkeli ei kertonut, mahtaa olla kuussatasen mötikän kokonaispaino? Tuli vaan mieleen Mesessä ollut pohdintasi alakerran painosta,kun posti kuskaa painavampiakin... Ja mitähän se pelkkä alakertavalu painaisi?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jostain saksan ebaysta bongasin lukeman 200kg koko koneelle... Kovin tuntuu kevyelle. Tosin onhan tuo lähes kokonaan alumiinia.

Alakerralle arvioisin 130-140kg
Ruotsin "löydössä" ei ollut öljypohjaa eikä kampiakselia aikakaan kuvissa. Eli sen paino on luokkaa 80-100kg :roll:


Saksasta tuli myös vastaus. Sylinterit endoskoopilla tutkittuna naarmuttomia.
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Vanhassa Vehon huoltotöiden johdantovihkossa sylinteriryhmän kokonaispainoksi on mainittu vain 35,5 (?) kg.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

der Panzerwagen kirjoitti:Vanhassa Vehon huoltotöiden johdantovihkossa sylinteriryhmän kokonaispainoksi on mainittu vain 35,5 (?) kg.
Siis 12-reikänen? Kovin tuntuu kevyeltä,eli jos sama olis valurautaa ei se painais sataakaan kiloa. No, kai se sitte totta on kun se kerran sinne on painettu.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2374
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jsmaa kirjoitti:
der Panzerwagen kirjoitti:Vanhassa Vehon huoltotöiden johdantovihkossa sylinteriryhmän kokonaispainoksi on mainittu vain 35,5 (?) kg.
Siis 12-reikänen? Kovin tuntuu kevyeltä,eli jos sama olis valurautaa ei se painais sataakaan kiloa. No, kai se sitte totta on kun se kerran sinne on painettu.
USA-Fordin vastaavan kokoinen small block V-8 sylinterilohko painaa runkolaakeripukkeineen ilman kampiakselia noin 75kg ja se on sentään patarautaa.

Ei ole vieläkään Mersun vika selvinnyt...?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei ole ei..

Ei ole nyt jaksanut perehtyä ollenkaan haagertin purkamiseen.
Männät ja männänrenkaat tilattu.
Huomenna saa kuvat yhdestä lohkosta...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja veskola »

jsmaa kirjoitti:
der Panzerwagen kirjoitti:Vanhassa Vehon huoltotöiden johdantovihkossa sylinteriryhmän kokonaispainoksi on mainittu vain 35,5 (?) kg.
Siis 12-reikänen? Kovin tuntuu kevyeltä,eli jos sama olis valurautaa ei se painais sataakaan kiloa. No, kai se sitte totta on kun se kerran sinne on painettu.
OM601 patarautaa, pelkkä lohko pukkeineen: 41 kg. Tämä on siis tietysti 4 reikää.

On tuo köykämiini ihmeellistä :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2374
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Mika.T kirjoitti:Ei ole ei..

Ei ole nyt jaksanut perehtyä ollenkaan haagertin purkamiseen.
Männät ja männänrenkaat tilattu.
Huomenna saa kuvat yhdestä lohkosta...
Ei ole tarkoitus vinoilla mutta korjauksen kannalta on hyödyllistä tietää mitä kaikkea moottorista on rikki ja
tietysti miksi on mennyt rikki koska muutenhan sama voi toistua korjatussa moottorissa.

Lähinnä tässä tapauksessa kampiakselin ja kiertokankien kunto koska ilman riittävää voitelua ovat laakeriliuskat voineet
liikkua kiertokangen sisällä ja siten aiheuttaa kiertokankien korjaustarpeen.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Mika.T kirjoitti:Ei ole ei..
Täh... eikö se ollutkaan se tukkkoon mennyt toinen katti?
Eli toinen katti tukossa, toisen puolen pakolämmöt nousee, kun kaasut ei pääse virtaamaan kunnolla pois... Lämpö vauriot.
Uusi katti vaihdettu, mutta vain toiselle puolelle -> toiselle puolelle samat vauriot.
Näin minä sen kuvittelin, mutta vain kuvittelin.
Tietääkseni tuossa koneessa ei ole X:ää tai edes H:ta pakoputkissa ennen katteja, joka ehkäisisi ko. pakolämpöjen nousua lohkon toisella kyljellä.

Mielenkiinnolla seuraan kuinka Mika tekee itselleen suomen parhaan möhkön. :shock:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Lohko tilattu.
Tai tulee siinä muutakin mutta lähinnä siitä lohkosta on akuutti pula.
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Mitäs vanhalle lohkolle ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sroukkaa suuremmaksi, laittaa ilokaasut ja asentaa datsun 100A kiihdytyskilpuriin keskelle koppaa :idea:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tee siittä vanhasta lohkosta sohvapöytä muistoksi!!!! :D :D :mrgreen:
Niinkuin Top Gearin studiossa.... tosin niilläkin taitaa olla VAAN V8 :D
Olisi HIENO!!!
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Sorsso kirjoitti:Tee siittä vanhasta lohkosta sohvapöytä muistoksi!!!! :D :D :mrgreen:
Niinkuin Top Gearin studiossa.... tosin niilläkin taitaa olla VAAN V8 :D
Olisi HIENO!!!
No tämähän se mielessä. Jostain pitäis löytää vaan V12 tai V8 lohko, eihän sitä nyt kutoseen.. :twisted:
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Sorsso kirjoitti:Tee siittä vanhasta lohkosta sohvapöytä muistoksi!!!! :D :D :mrgreen:
Niinkuin Top Gearin studiossa.... tosin niilläkin taitaa olla VAAN V8 :D
Jenkkien Top Gearissa on V12... Vähän ristiriitaisesti :shock:
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

SEC-560 kirjoitti:
Sorsso kirjoitti:Tee siittä vanhasta lohkosta sohvapöytä muistoksi!!!! :D :D :mrgreen:
Niinkuin Top Gearin studiossa.... tosin niilläkin taitaa olla VAAN V8 :D
Olisi HIENO!!!
No tämähän se mielessä. Jostain pitäis löytää vaan V12 tai V8 lohko, eihän sitä nyt kutoseen.. :twisted:


http://www.record-designs.co.uk/news.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vain Jaguaarin. No,onhan siinäki 12 reikää. Huomio kiinnittyy siihen että mitenkä tohon tulee kansi ja millainen?
Putket poistettu tai uppokansiko? Ei jummarra...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: S600 sitkeä naputus.. Kone auki... Paljon kuvia...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vähän on kyllä erikoisen näkönen viritys. No niin se on autoki. :lol:
Vastaa Viestiin