Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Eli onko näissä sama kampiakseli???
Mitä teen lohkolle, se laakeri oli syönyt sitä.
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Ja muutenkin veskola, lähetä yv:nä osoitteesi, lähetän konjakki pullon. Näillä sun remontti ohjeilla on säästynyt joku tonni.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja veskola »

uuuppps....iskunpituus unohtui, eli ei käy suoraan 200d kampiakseli :oops: Runkolaakerit on kyllä identtiset (57,950/57,965)


Pitäisi samalla muuttaa kiertokanget pidemmiksi etc. cdi kone on ihan erilainen, se ei käy.

Mietitäänpäs hetki...mutta sen lohkon laakeriliuskan kanssa voisi varmaan koittaa vain liimata sen siihen paikalleen. Eihän sillä muuta ole väliä, kunhan se öljyreikä ei vuoda liuskan välistä (ainakaan paljoa).
Lisää tietoa: www.skg.fi
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Mutta käykö siihen kokonaan 200d kone, pitääkö olla tämä 2,3 murheenkryyni. Tai käykö viton kansi kakssatasen lohkoon?
Mietin miten pääsee helpoimmalla, eli halvimmalla.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2595
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

veskola kirjoitti:uuuppps....i
Mietitäänpäs hetki...mutta sen lohkon laakeriliuskan kanssa voisi varmaan koittaa vain liimata sen siihen paikalleen. Eihän sillä muuta ole väliä, kunhan se öljyreikä ei vuoda liuskan välistä (ainakaan paljoa).

Valitettavasti ei voi liimailla. Korjaus onnistuu koneistamalla vaurioitunut runkolaakeripukki isommaksi ja tekemällä siihen "pienennysadapteri" jonka jälkeen runkolaakerilinja pitää linjahoonata uudestaan.
En tiedä kuka tuollaisia tekee mutta R-Koneistus Keravalla on pätevä koneistamo.

Korjauksen järkevyys kaatuu kustannuksiin koska vanhan rikkoutuneen koneen fiksaus maksaa jo tuolta osin useita satoja euroja eikä siinä ole oikein mitään järkeä kun kyseessä ei ole harvinainen ja siten kallis moottori.

Hyvä uutinen on ettei konetta tarvitse korjata. Ostaa vaan tilalle käytetyn.
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Oisin jo ostanut käytetyn tilalle, ei ole löytynyt.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja veskola »

200d moottori käy jos ei ota liikoja tehoja, semmonenhan mulla siellä pyörii. (Tosin mulla on sitten extrana öljyruiskut männille, turbon männät ja kiertokanget)

kansi, imu- ja pakosarja sopii paikalleen heittämällä. Viton suuttimet sopii kanteen kunhan se on uudempaa tyyppiä (eli 90 luvulta).

Vesipumppu, alipainepumppu ja ruiskutuspumpun ennakonsäädin pitää ottaa 200d:stä (tosin vesipumpun voi modata tarvittaessa vitosta). Vitosta otetaan öljypohja ja apulaitteet, öljynjäähdytin, damperi kampiakselin päähän yms.

äääh kai se olisi halvinta etsiä ruotsista vaihtokone.

Tänään on tullut näköjään vain huonoja ohjeita, se laakeriliuska ei tosiaan taida asentua oikealle kohdalle kuppaisessa pesässä :roll: mutta eihän se kampiakseli edes tarvitse kaikkia laakereita, ei golfissakaan ole sitä yhtä vaikka sille on suunniteltu paikka siellä. Se on kustannussäästöä ja painonpudotusta kun tiputtaa turhat osat pois ja ei kun myyntiin :mrgreen:

Jos vain saat niin laitappa kuvia vaurioista, mikä ihme saa yhden ja vain yhden laakerin leikkaamaan kiinni...voitelukanavissa kakkaa ? sikälikin olisi hyvä päästä koneesta eroon, ettei se uusiudu.

edit: Vähissä on ruotsissakin moottorit, tässä yksi: http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20480788" onclick="window.open(this.href);return false; 18.750 SEK
Lisää tietoa: www.skg.fi
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Taas tuli puhuttua...paskaa :oops: Tuossa kävi tuttu autoasentaja kurkkaamassa konetta, ja sanoi että kolmessa keskimmäisessä laakeripesässä on vaurioita. Sen kuulemma näkee sokeakin. No mikäpä minä oon vastaankaan väittämään.
Mutta mutta, nämä kun on mulle täysin vierasta asiaa, niin olisiko joku ystävällinen ja kertoisi mitä ne on ne moottorin mallinumerot jotka on näitä ns. 200d koneita. Vitohan on OM601 kai, ja kun katson autopurkaamoiden sivuja, niin siellä on jotain w124 yms.
Hävettää kysyäkkin tällaisia kysymyksiä, mutta kun ei oo tietoo.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja rumilus »

AnJa kirjoitti:Taas tuli puhuttua...paskaa :oops: Tuossa kävi tuttu autoasentaja kurkkaamassa konetta, ja sanoi että kolmessa keskimmäisessä laakeripesässä on vaurioita. Sen kuulemma näkee sokeakin. No mikäpä minä oon vastaankaan väittämään.
Mutta mutta, nämä kun on mulle täysin vierasta asiaa, niin olisiko joku ystävällinen ja kertoisi mitä ne on ne moottorin mallinumerot jotka on näitä ns. 200d koneita. Vitohan on OM601 kai, ja kun katson autopurkaamoiden sivuja, niin siellä on jotain w124 yms.
Hävettää kysyäkkin tällaisia kysymyksiä, mutta kun ei oo tietoo.
Veskolahan kertoi aikaisemmin mikä moottori sopii suoraan Vitoon, kunhan vaihdetaan Viton tietyt moottorin komponentit OM 601 perusmoottoriin.
Täältä löytyisi kyseinen OM 601 moottori täydellisenä tai ilman apulaitteita. On autossa vielä paikalla ja koeajettavissa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja pera8x »

OM601: 200D, eli 2 litran imudiiseli. lisäks samaan sarjaan kuuluu noi viton koneet, oliko ne nyt sitten 2,3 litrasia. ja näitäkin taitaa olla turbolla ja ilman. veskola, tai joku muu osaa tarkentaa.

OM602: 250D, li 2,5 litran diiseli, 2,5 litran turbodiiseli, 2,9 litran turbodiiseli (suorasuihku)
OM603 300D, eli 3 litran diiseli turbolla ja ilman.

ja sitten on vielä moniventtiili koneet, mutta ne ei varmaan kauheesti kosketa sinua tässä kohtaa. ja noihinkin voi olla vielä lisääkin koneita, en muista, enkä varmaan edes tiedä kaikkee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sekä 200d että vito, molemmat on OM601, mutta viton OM601 on erilainen: valultaan, kampiakseliltaan (iskun pituus + 5,8mm) sekä poraukseltaan (+2mm), männiltään, kiertokangiltaan, lohkossa pieniä eroja jne.

110d Viton OM601 moottori on ns. turbomoottori, jossa on koodina 601.970 kun vastaavasti 108d Viton moottorikoodi on OM601.942. Näiden erona (luultavasti) männät, kiertokanget ja niiden laakerointi, ehkä jälkimmäisestä puuttuu öljyruiskut, täyttä varmuutta ei ole. Kuitenkin tuon Viton vaparikoneen kampiakseli on sama kuin turbossa eli sitä voi käyttää tässä tapauksessa korjausosana, jos kampiakselin korjaushionta ei ole mahdollinen.

200d OM601 koneet ovat aina vaparikoneita, mutta joskus satunnaisesti niistä löytyy lohkoja, joissa on öljyruiskut. Tälläisen öljyruiskukoneen löytäminen on kuitenkin onnenkauppaa, eikä sitä näe mistään päällepäin, ainostaan alustanumerolla voisi ehkä Vehon avustuksella selvittää. Näissä koneissa on heikommat kiertokanget, niiden laakerointi, mäntien jäähdytys puuttuu, eli tälläistä konetta kun turbolla vähän pidempään kuormittaa kesähelteessä niin voi tulla damagea.

Nyt jos noista lähtee naittamaan jonkinlaisen ristisiitoksen niin voi tehdä budjettikoneen, jota sitten malttaa olla rasittamatta pidempään, tarkoittaa ettei sillä kannata ajaa 160 km/h kaasupohjassa 20+ minuuttia. Tämä syntyy ottamalla se lohko kampiakselieneen ja mäntineen ja tiputtaa vaikka Viton kannen sellaisenaan. Sitten vaihdetaan/muutetaan se vesipumppu (Vitossa vesipumppu tiivistyy lohkon pikkuiseen reikään, joka 200d lohkosta puuttuu), vaihdetaan öljypohja, jolloin saadaan öljytikku oikeaan paikkaan ja öljytilavuus kasvatettua sekä muutenkin sovitettua alapoli Vitoon sopivaksi. Alipainepumppu jätetään sellaiseksi kuin se siinä 200d moottorissa on. No lisäksi pitää tehdä ahtimelle öljynkierto, eli reikä lohkon alareunaan ja kannen päästä voitelu ahtimelle. Tämä siis minimissään.

Vaivalloisempi tapa on tuo minkä tein itse, eli tyhjennetään se 200d lohko ihan kaikesta, porataan lohkon sisälle tarkasti öljyruiskuille reiät, hankitaan 250 tao 300 turbod männät ja kiertokanget sekä niihin liittyvät laakerit. Porattiinpa vielä ahtimen öljytulolle liitos lohkon kylkeen originaaliin paikkaan jne. Tähän tulee myös 200d moottorin kampiakseli, joten litratilavuus pienenee 2,3 -> 2,0. Tälläinen moottori vastaa jo kestokyvyltää ihan sitä alkuperäistä, tai on oikeastaan parempi, koska kannetiiviste kestää paremmin. Vaikeinta tässä onjuuri tuo öljyruiskujen poraaminen, kun tästä lohkosta puuttuu se valun paksunnos, johon Viton koneissa nuo ruiskut on laitettu.

Lopuksi vielä yksi variaatio, eli edellä olevaan 200d lohkoon vaihdetaan Viton kampiakseli -> iskun pituus nousee 5,8 mm ja Viton lyhyemmät kiertokanget. Nyt pitää vain tarkistaa, että männät käyvät korkeussuunnassa oikeassa paikassa, eli siinä lohkon tasolla ja ei kun menoksi, litratilavuutta on 2,2 litraa. Tälläisiä ei tietääkseni ole vielä tehty, mutta kohta on.


Noita 200d (tai 190d) OM601 2,0 moottoreita ei kannata ostaa purkaamoilta, niitä on monella monella foorumilaisella myynnissä yllinkyllin. Korimalli on nimenomaan w124, ja vuosimalli kannattaa olla jotain 1991 - 1995. Tässä yksi yhteystieto, sieltä saattaapi löytyä se Viton kampi ja lohkon tarvittaessa :roll:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =7&t=82954" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä loppukommentti lienee turhaa, mutta on sanomattakin selvää, ettei katsastusmiehelle kannata kehua sitä lohkon vaihtoa sen kummemmin, ne ei oikein ymmärrä näitä juttuja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Kiitos ja kumarrus.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:
Lopuksi vielä yksi variaatio, eli edellä olevaan 200d lohkoon vaihdetaan Viton kampiakseli -> iskun pituus nousee 5,8 mm ja Viton lyhyemmät kiertokanget. Nyt pitää vain tarkistaa, että männät käyvät korkeussuunnassa oikeassa paikassa, eli siinä lohkon tasolla ja ei kun menoksi, litratilavuutta on 2,2 litraa. Tälläisiä ei tietääkseni ole vielä tehty, mutta kohta on.

Eikös tämä kannattaisi tehdä ennemminkin 2.3lohkoon kakslitraisen kampiakselilla. Olisi kankisuhde paljon parempi.
En tiedä onnistuuko mutta uskoisin että onnistuu siinä missä 2.0 lohkoon 2.3 osat.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja AM »

Minä laittaisin vain normi 200D:n pellin alle. Ehkä turbon kk-laakerit öljyrei'illä varustettuna mutta muuten vakio hiluilla. 110TD Vitossa on vakiona 100 kaakkia jonka tuo vaparikone kestää ihan hyvin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:Eikös tämä kannattaisi tehdä ennemminkin 2.3lohkoon kakslitraisen kampiakselilla. Olisi kankisuhde paljon parempi.
En tiedä onnistuuko mutta uskoisin että onnistuu siinä missä 2.0 lohkoon 2.3 osat.
Offtopiikkia: Onnistuu melko varmasti mutta minä en kaipaa sitä kannentiivisteen poksahtelua yhtään enää. Paremmalla kankisuhteella on nyt ajeltu 14kk, ja ei se mun elämä sen kummepaa ole ollut. Oleellista tässä on se, ettei tuota kannata (tarvitse) kierrättää yli 6000 rpm, arvo jonka olen valinnut maksimitehon tavoitteeksi. Muistaakseni mittari pitäisi näyttää silloin noin 240 km/h :roll: Alavääntö on aina tervetullutta.

Ehdottomasti jos 200d koneen, (öljypohjan joka tapauksessa) ottaa auki, niin laittaa ne turbon laakerit poratuilla reijillä. Syöttön jättää aika vähälle (ehkä kuitenkin pikkureuisen vakiosta lisää :twisted: ) ja nostaa vetäviä kierroksia siten, että menee pikkusen yli sadan hepan, kyllä se sen kestää kun öljykin tulee tuossa jäähdytettyä asian mukaisesti ja sitä on enemmän. Vetävät kierrokset ei juuri enempää laakereita rasita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja Sergey »

veskola kirjoitti:edit: Vähissä on ruotsissakin moottorit, tässä yksi: http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20480788" onclick="window.open(this.href);return false; 18.750 SEK
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19560350" onclick="window.open(this.href);return false;

tää vois olla halpa, kansi rikki, muuten ok:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20127722" onclick="window.open(this.href);return false;

tässä muuten ok, mutta tehostajan korvake poikki (voiko korjata?)
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=17460547" onclick="window.open(this.href);return false;


jännä muuten kattoo että tuol on useat viton om601 joissa kuvauksessa "VEVAXEL DEF.". Muutenkin, aika epäsuosiossa ollu om601 dieseli ruottissa aina, ei o kelvannu ikinä, edes uutena. siks valikoima on noin kehno.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mikä on konnen nummero?
ja tyyppi mikä on hakusessa?
(jos olis vaikka tuolla mistä niitä tulee raahattua)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

veskola kirjoitti: Lopuksi vielä yksi variaatio, eli edellä olevaan 200d lohkoon vaihdetaan Viton kampiakseli -> iskun pituus nousee 5,8 mm ja Viton lyhyemmät kiertokanget. Nyt pitää vain tarkistaa, että männät käyvät korkeussuunnassa oikeassa paikassa, eli siinä lohkon tasolla ja ei kun menoksi, litratilavuutta on 2,2 litraa. Tälläisiä ei tietääkseni ole vielä tehty, mutta kohta on.
.
Onhan noita 2,2 tehty tehtaan toimesta jo vuosina 83-85.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja veskola »

juhaoh kirjoitti:Onhan noita 2,2 tehty tehtaan toimesta jo vuosina 83-85.
:roll: No on tietysti tehty, puhuin nyt näistä DIY koneista, jotka tehdään perus 2 litraisesta.

Noissa ruotsin linkeissä eka ja kolmas on ei turbokoneita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Eilen ostin kolari vitosta koneen. Autoa en nähnyt, mutta oli kuulemma perästä läjässä. Olivat koekäyttäneet purkaamossa, eli kai se jonkinlainen on.
Mitä meinaa lokissa B14C 96 kun vanhassa on A15K 96. Pumput ja turbot on samalla tyyppi numerolla, mutta mitä nuo lohkon kyltit sanoo.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito taas... Moottori meni..ja vika löytyi

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä mutta mun mielestä ei niistä lohkon valunumeroista ei tarvitte välittää, kunhan kone on turbotyyppiä (.970).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin