190c -62 moottorinvaihto ja muuta kunnostusta
190c -62 moottorinvaihto ja muuta kunnostusta
Terve!
Uusi foorum jäsen ihmettelee uuden projektinsa kanssa mb-tekniikkaa. Auto on dieselöity joskus muinoin ja haluaisin siihen vaihtaa bensakoneen takasin. Netistä kaivetuilla tiedoilla koneen pitäisi olla M121.924 mallinen.
Dieseli olisi siis jouten jos joku kaipaa. En ole varma mallista, mutta kuvien perusteella epäilen että MO621.912. Olen samalla paikkakunnalla auton kanssa vapun jälkeen ja tarkistan asian.
Kone on käyntikuntoinen, ajoin auton ulos pesua varten viime kesänä. Seissyt sitä ennen yli 10 vuotta. Koekäyttää voi Mikkelissä, jos kiinnostut.
Käykö bensakone suoraan dieselin tilalle? Sähköissä, kaasuvivustoissa, pakopukessa jne on varmoja eroja mutta miten tuo vaihdelaatikko? Se kai on sama? Onhan??
Uusi foorum jäsen ihmettelee uuden projektinsa kanssa mb-tekniikkaa. Auto on dieselöity joskus muinoin ja haluaisin siihen vaihtaa bensakoneen takasin. Netistä kaivetuilla tiedoilla koneen pitäisi olla M121.924 mallinen.
Dieseli olisi siis jouten jos joku kaipaa. En ole varma mallista, mutta kuvien perusteella epäilen että MO621.912. Olen samalla paikkakunnalla auton kanssa vapun jälkeen ja tarkistan asian.
Kone on käyntikuntoinen, ajoin auton ulos pesua varten viime kesänä. Seissyt sitä ennen yli 10 vuotta. Koekäyttää voi Mikkelissä, jos kiinnostut.
Käykö bensakone suoraan dieselin tilalle? Sähköissä, kaasuvivustoissa, pakopukessa jne on varmoja eroja mutta miten tuo vaihdelaatikko? Se kai on sama? Onhan??
Viimeksi muokannut Aki74, Ma 16.08.2010 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 190c -62 moottorinvaihto
No on kai. Ainakin uudemmissa on, siis ainakin sopii kiinni. Nyt ei vaan ole referenssiä välityksistä, kerron viimeistään ensiviikon alussa kun pääsen välityslähteeni pariin. Vai tietääkö muut?Aki74 kirjoitti:mutta miten tuo vaihdelaatikko? Se kai on sama? Onhan??
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Moottori löytyi
Poikkesin eilen Lapualle hakemaan moottorin. Kevyt 800km iltapäiväretki.
Moottori irroitettiin Vaasan raviradan entisestä lähetysautosta (huhun mukaan 100tkm ajettu), oli vielä puomitkin paikoillaan. Auto on Binzin korittama ambulanssi 190c -62, kori jo todella huono. Mersun mainostekstit ja tarrat olivat vielä kyljissä.
Moottori irroitettiin Vaasan raviradan entisestä lähetysautosta (huhun mukaan 100tkm ajettu), oli vielä puomitkin paikoillaan. Auto on Binzin korittama ambulanssi 190c -62, kori jo todella huono. Mersun mainostekstit ja tarrat olivat vielä kyljissä.
Katsoin noita välitysarvoja, niin näyttäisi olevan 190c:n bensa- ja dieselmalleissa samat. Perävälitys on dieselissä 3,90 ja bensassa 4,10. Mutta jos on alunpein bensakoneella, niin tuskin sitä perää on koskaan vaihdettu?
-Daaz
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Niin uskoisin minäkin. On ollut siten tavallista laiskempi nokivasara.
Tämä hankkimani kone vaikuttaa ihan oikeasti vähän ajetulta. Kurkin boroskoopilla tulpanreistä sylintereitä, ei ruostetta ja hyvän näköiset muutenkin (kone ollut vuoden käyttämättä, ajamatta vielä pidempään). Vauhtipyörän hammaskehä on "iskemätön" ja niin on startin hampaatikin siistit että vähäinen käynnistysmäärä on todettavissa.
Pesen liat pois ja maalaan lohkon mustaksi, riittäköön se nyt kunnostukseksi.
Saakohan tiivisteitä yms. miten helposti ja mistä, jos joskus alkaa aukoa konetta?
Tämä hankkimani kone vaikuttaa ihan oikeasti vähän ajetulta. Kurkin boroskoopilla tulpanreistä sylintereitä, ei ruostetta ja hyvän näköiset muutenkin (kone ollut vuoden käyttämättä, ajamatta vielä pidempään). Vauhtipyörän hammaskehä on "iskemätön" ja niin on startin hampaatikin siistit että vähäinen käynnistysmäärä on todettavissa.
Pesen liat pois ja maalaan lohkon mustaksi, riittäköön se nyt kunnostukseksi.
Saakohan tiivisteitä yms. miten helposti ja mistä, jos joskus alkaa aukoa konetta?
Dieseli kaupan
Nyt olisi irtoamassa käyntikuntoinen OM621.918 dieseli. Kuuluu 200D:hen vuosille 07/1965-02/1968. Vaihdossa käy pölykapselit, peltiset lokasuojat yms. -62 190c:hen. Hintapyyntö 200e
Koneenvaihto meni ilman ongelmia. Pakoputken lähtö on sarjasta eri kulmassa joten sitä joutui vähän leikkelemään. Muuten kaikki istuu paikalleen hyvin. Veden lämpötila-anturi (kapillaari) sopi suoraan, samoin öljynpaine-letku.
Vähän näkyy kestäneen minulla tämä projekti kun huomaan jo 2004 uhonneeni koneenvaihtoa...
Nyt sitten korin kimpussa aina kun Mikkelissä käydään. Etupää on aika reikäinen, hyvä jos kaksi neliötä peltiä riittää.
Onkohan tämä järkevää? No, mikäpä olisi.
Alkuperäinen rekisteritunnus on ollut XX-301
Vähän näkyy kestäneen minulla tämä projekti kun huomaan jo 2004 uhonneeni koneenvaihtoa...
Nyt sitten korin kimpussa aina kun Mikkelissä käydään. Etupää on aika reikäinen, hyvä jos kaksi neliötä peltiä riittää.
Onkohan tämä järkevää? No, mikäpä olisi.
Alkuperäinen rekisteritunnus on ollut XX-301
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3034
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Autoosi saa muuten rosterisen pakoputken!
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
Tilasin pystäriini moisen..
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
Tilasin pystäriini moisen..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
190..
terve !
kytkin asetelma on sama, samoin kytkinkoppa ym. ongelmana on se että pakoputken alkupää eli se joka tulee pakosarjaan on erinlainen bensassa ja dieselissä, eli alkupää pitää vaihtaa. muuten kone ei ole ku heittää pellin alle, virtalukon joudut kans vaihtaan jos et halua nappi starttia siihen kojelautaan lisäksi.
kytkin asetelma on sama, samoin kytkinkoppa ym. ongelmana on se että pakoputken alkupää eli se joka tulee pakosarjaan on erinlainen bensassa ja dieselissä, eli alkupää pitää vaihtaa. muuten kone ei ole ku heittää pellin alle, virtalukon joudut kans vaihtaan jos et halua nappi starttia siihen kojelautaan lisäksi.
Lukko siis näyttää tältä. Porasin lukkotapit pois ja sain todeta että myös rattilukon mekanismi on rikki. Lukkopesä ei liiku. Joko oikea avain on hukassa tai sitten se on vain muuten jumissa.

Työmaa on surullinen, peltiä menee vielä vaikka kuinka paljon ja monta kymmentä mökkiviikonloppua kuluu käsiä liatessa. Jos nyt tulisi joku kyselemään voi auto vaihtaa omistajaa... Ei se mahdoton projekti ole, minulle vaan hankala kun ei ole tallia missä tehdä.



Työmaa on surullinen, peltiä menee vielä vaikka kuinka paljon ja monta kymmentä mökkiviikonloppua kuluu käsiä liatessa. Jos nyt tulisi joku kyselemään voi auto vaihtaa omistajaa... Ei se mahdoton projekti ole, minulle vaan hankala kun ei ole tallia missä tehdä.


Re: 190c -62 moottorinvaihto ja muuta kunnostusta
Meni sitten varaosiksi tämä. Bensamoottori M121.924 on jouten, laittelen myynti-ilmon.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06
Re: 190c -62 moottorinvaihto ja muuta kunnostusta
Kuka pelastais Suomen vanhat autot niiden suurimmalta turmalta...mopilisteilta





