190c -62 moottorinvaihto ja muuta kunnostusta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aki74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.04.2004 07:34
Paikkakunta: Porvoo/Mikkeli

190c -62 moottorinvaihto ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Aki74 »

Terve!

Uusi foorum jäsen ihmettelee uuden projektinsa kanssa mb-tekniikkaa. Auto on dieselöity joskus muinoin ja haluaisin siihen vaihtaa bensakoneen takasin. Netistä kaivetuilla tiedoilla koneen pitäisi olla M121.924 mallinen.

Dieseli olisi siis jouten jos joku kaipaa. En ole varma mallista, mutta kuvien perusteella epäilen että MO621.912. Olen samalla paikkakunnalla auton kanssa vapun jälkeen ja tarkistan asian.
Kone on käyntikuntoinen, ajoin auton ulos pesua varten viime kesänä. Seissyt sitä ennen yli 10 vuotta. Koekäyttää voi Mikkelissä, jos kiinnostut.

Käykö bensakone suoraan dieselin tilalle? Sähköissä, kaasuvivustoissa, pakopukessa jne on varmoja eroja mutta miten tuo vaihdelaatikko? Se kai on sama? Onhan??
Viimeksi muokannut Aki74, Ma 16.08.2010 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: 190c -62 moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Aki74 kirjoitti:mutta miten tuo vaihdelaatikko? Se kai on sama? Onhan??
No on kai. Ainakin uudemmissa on, siis ainakin sopii kiinni. Nyt ei vaan ole referenssiä välityksistä, kerron viimeistään ensiviikon alussa kun pääsen välityslähteeni pariin. Vai tietääkö muut?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Terve,

Kannattaa käydä vilkaisemassa mainioita ruotsalaissivuja http://merca.zix.se
Avatar
Aki74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.04.2004 07:34
Paikkakunta: Porvoo/Mikkeli

Moottori löytyi

Viesti Kirjoittaja Aki74 »

Poikkesin eilen Lapualle hakemaan moottorin. Kevyt 800km iltapäiväretki.

Moottori irroitettiin Vaasan raviradan entisestä lähetysautosta (huhun mukaan 100tkm ajettu), oli vielä puomitkin paikoillaan. Auto on Binzin korittama ambulanssi 190c -62, kori jo todella huono. Mersun mainostekstit ja tarrat olivat vielä kyljissä.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Katsoin noita välitysarvoja, niin näyttäisi olevan 190c:n bensa- ja dieselmalleissa samat. Perävälitys on dieselissä 3,90 ja bensassa 4,10. Mutta jos on alunpein bensakoneella, niin tuskin sitä perää on koskaan vaihdettu?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aki74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.04.2004 07:34
Paikkakunta: Porvoo/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aki74 »

Niin uskoisin minäkin. On ollut siten tavallista laiskempi nokivasara.
Tämä hankkimani kone vaikuttaa ihan oikeasti vähän ajetulta. Kurkin boroskoopilla tulpanreistä sylintereitä, ei ruostetta ja hyvän näköiset muutenkin (kone ollut vuoden käyttämättä, ajamatta vielä pidempään). Vauhtipyörän hammaskehä on "iskemätön" ja niin on startin hampaatikin siistit että vähäinen käynnistysmäärä on todettavissa.
Pesen liat pois ja maalaan lohkon mustaksi, riittäköön se nyt kunnostukseksi.
Saakohan tiivisteitä yms. miten helposti ja mistä, jos joskus alkaa aukoa konetta?
Avatar
Aki74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.04.2004 07:34
Paikkakunta: Porvoo/Mikkeli

Dieseli kaupan

Viesti Kirjoittaja Aki74 »

Nyt olisi irtoamassa käyntikuntoinen OM621.918 dieseli. Kuuluu 200D:hen vuosille 07/1965-02/1968. Vaihdossa käy pölykapselit, peltiset lokasuojat yms. -62 190c:hen. Hintapyyntö 200e
Avatar
Aki74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.04.2004 07:34
Paikkakunta: Porvoo/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aki74 »

Koneenvaihto meni ilman ongelmia. Pakoputken lähtö on sarjasta eri kulmassa joten sitä joutui vähän leikkelemään. Muuten kaikki istuu paikalleen hyvin. Veden lämpötila-anturi (kapillaari) sopi suoraan, samoin öljynpaine-letku.

Vähän näkyy kestäneen minulla tämä projekti kun huomaan jo 2004 uhonneeni koneenvaihtoa...

Nyt sitten korin kimpussa aina kun Mikkelissä käydään. Etupää on aika reikäinen, hyvä jos kaksi neliötä peltiä riittää.

Onkohan tämä järkevää? No, mikäpä olisi.

Alkuperäinen rekisteritunnus on ollut XX-301
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3034
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Autoosi saa muuten rosterisen pakoputken!

http://www.a-alt-avgassystem.fi/


Tilasin pystäriini moisen..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Tamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: Su 05.06.2005 22:43
Paikkakunta: Tornio

190..

Viesti Kirjoittaja Tamppa »

terve !

kytkin asetelma on sama, samoin kytkinkoppa ym. ongelmana on se että pakoputken alkupää eli se joka tulee pakosarjaan on erinlainen bensassa ja dieselissä, eli alkupää pitää vaihtaa. muuten kone ei ole ku heittää pellin alle, virtalukon joudut kans vaihtaan jos et halua nappi starttia siihen kojelautaan lisäksi.
Avatar
Aki74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.04.2004 07:34
Paikkakunta: Porvoo/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aki74 »

Virtalukko on haussa kun nykyinen on jumissa, Tampalle olen sähköpostia asiasta laittanutkin :!:
Avatar
Aki74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.04.2004 07:34
Paikkakunta: Porvoo/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aki74 »

Lukko siis näyttää tältä. Porasin lukkotapit pois ja sain todeta että myös rattilukon mekanismi on rikki. Lukkopesä ei liiku. Joko oikea avain on hukassa tai sitten se on vain muuten jumissa.

Kuva

Työmaa on surullinen, peltiä menee vielä vaikka kuinka paljon ja monta kymmentä mökkiviikonloppua kuluu käsiä liatessa. Jos nyt tulisi joku kyselemään voi auto vaihtaa omistajaa... Ei se mahdoton projekti ole, minulle vaan hankala kun ei ole tallia missä tehdä.

Kuva

Kuva
Avatar
Aki74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.04.2004 07:34
Paikkakunta: Porvoo/Mikkeli

Re: 190c -62 moottorinvaihto ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Aki74 »

Meni sitten varaosiksi tämä. Bensamoottori M121.924 on jouten, laittelen myynti-ilmon.
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: 190c -62 moottorinvaihto ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

Kuka pelastais Suomen vanhat autot niiden suurimmalta turmalta...mopilisteilta :clap: :P :lol: :shh: :thumbdown:
Vastaa Viestiin