W115 Lämppärin puhaltimen irroitus?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
JariQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 13.04.2004 09:44
Paikkakunta: Tuusula

W115 Lämppärin puhaltimen irroitus?

Viesti Kirjoittaja JariQ »

Moi,

Osaatteko heittää käytännön vihjeitä kuinka W115 230.4 (74) saisi lämppärin puhaltimen moottorin irti?

Talven aikana purin autosta sisutuksen, keskikonsoleineen pois ja ennenkuin kasaan takaisin pitäisi vielä tuo puhallin vaihtaa. Ja vappuna sitten seisonnasta liiikenteeseen.

Kojetaulu on tuo pahin mahdollinen eli sininen ,joka on haljennut parista kohdasta, ei oikein sitä viitsi irrotella jos ei tarve ole. Mutta ei kyllä oo keksinyt miten ton puhaltimen tuolta irrottaa muutenkaan ....

Niin ja jos joku on kokeillut korjata kojelaudan halkemaa niin siitä vois laittaa kanssa kokemuksia.

t: Jari
W(S)124 250 TD
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Taitaa homma olla niin, että puhallin ei ainakaan "virallisesti" lähde irti yhtenä kappaleena kojetaulua ja koko lämmityslaitehässäkkää irrottamatta. :( Puhallin kun vielä on siellä kaikkein "takimmaisena".

Oletko löytänyt jostain varastojen perältä uuden puhaltimen vai onko sinulla hyvä vaihdokki? Omassa W115:ssa puhallin huutaa välillä aika ikävästi...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: W115 Lämppärin puhaltimen irroitus?

Viesti Kirjoittaja Matti R »

JariQ kirjoitti:Moi,
Niin ja jos joku on kokeillut korjata kojelaudan halkemaa niin siitä vois laittaa kanssa kokemuksia.
t: Jari
Auto-Muovi Oy:tä on kehuttu myös kojelaudan korjauksissa. Itse korjautin muovipuskurin ja tuli erittäin hyvä. Hinta tuntui kyllä aika kovalta.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Kyllä pystyy vaihtamaan kojelautaa irroittamatta. Hommaa vain on enemmän.

- ensin keskikonsoli irti
- takajalkatilaan menevät suuttimien kanavat irti
- kojelaudan reunasuuttimille menevät putket irti
- lämppärin kennoston alaosan ja jalkatilansuuttimien välissä oleva välike irti (yks klipsu) niin kennoston ympäryksen alaosa mahtuu avautumaan
- lämppärin kennoston alaosan muovipuolisko irti (kennoston ympäri menee metalliklipsuja, takanakin on n. kaksi kappaletta)
- lämppärin kenno irti (konetilan puolella kaksi letkua irroitettava)
- lämppärin kennoston yläosa irti (molemmin puolin kaksi 10mm mutteria pitää ylhäältä koko muovihöskää kiinni)
- ja viimein puhallin 3 ruuvilla irroittaen. (irroita tulipellistä konetilan puolelta vastuskotelo! tai joudut katkaisemaan puhaltimelle tulevat johdot)

Melkoista ähräämistä on noiden ilmakanavien yms. paikalleen asettamisessa mutta onnistuu ajan kanssa, helpottaa kummasti kyllä jos irroittaa kojelaudan (jonka irroittaminen on kyllä kohtuu helppoa ;) )

(Sorry, oli hoppu korjailen virheitä myöhemmin)

Edit: no nyt on vihreet korjailtu...
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, Ti 20.04.2004 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Vai niin se onnistuu. Olen ollut siinä uskossa, että irtoaa ilman kojetaulun purkamista, mutta ei 100% ehjänä... :oops: Kiitos ohjeista! :)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
JariQ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 13.04.2004 09:44
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja JariQ »

Moi,

Kiitoksia! :D

Homma jo puolitiessä ja loput ohjeen mukaiset vaiheet kokeilen tehdä viikonloppuna bviimestään. Toivottavsti saan irti, nimittäin pelottaa että tuo valmiiksi haljennut kojetaulu hajoaa pahemmin käsiin.

>Oletko löytänyt jostain varastojen perältä uuden puhaltimen vai onko sinulla >hyvä vaihdokki? Omassa W115:ssa puhallin huutaa välillä aika ikävästi...

Juu sama vika eli jonkun matkan ajon jälkeen alkaa melkonen "huuto"... oli siinä viime kesän helteellä ajamista mökiltä....

Kun saan puhaltimen irti tsekkaan onko "tekohengityksestä" hyötyä ja/tai käyn irrotuksen "opittuani" katsomassa parista "vakiovaraosa" autosta tilalle kierrätysosaa.

t: jari
W(S)124 250 TD
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

nyt olen purkanut 2 kertaa puhaltimen moottorin kojelautaa irroittamatta, kiitos ollille hyvistä ohjeista
dodge dart 1967
Vastaa Viestiin