No eikös niitä ole käytetty iät ja ajat, varmasti kymmeniä tehty turbon sarjoista. Vaparin sarjasta tulee parempi mutta siinä maksaa TIG hitsaustyö enemmän. Sen takia minäkin joskus ostin yhden vaparin sarja, mutta turkinpa sekään koskaan tulee käyttöön, siellähän roikkuu navetan seinällä.jeemu kirjoitti:Miksei kukaan käytä nois kapeis koneis tbo:n sarjaa pohojana?
"superturbojen" imusarjat
Re: "superturbojen" imusarjat
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: "superturbojen" imusarjat
Tiedä paremmuudesta sitten, mutta jos turbon sarjasta sipasee kotelon pois jää jäljelle vain 6 putkenpätkää. Melko työläs hitsata niihin uusi kotelo kun tahtoo väkisinkin vedellä hitsatessa. Pitäisi hitsauksen jälkeen käyttää kiinnityspinta melkein suortittavana ja se taas maksaa.veskola kirjoitti:No eikös niitä ole käytetty iät ja ajat, varmasti kymmeniä tehty turbon sarjoista. Vaparin sarjasta tulee parempi mutta siinä maksaa TIG hitsaustyö enemmän. Sen takia minäkin joskus ostin yhden vaparin sarja, mutta turkinpa sekään koskaan tulee käyttöön, siellähän roikkuu navetan seinällä.jeemu kirjoitti:Miksei kukaan käytä nois kapeis koneis tbo:n sarjaa pohojana?
Re: "superturbojen" imusarjat
Ei koteloa vaan siihen vain painekotelon päätyyn liitos välijäähdyttimelle ja alkupeäisen putken tilalle laippa. Sillainhan ne kaikki ekat tehtiin, runnerit jäi lyhkäsiksi mutta perät ja lootat paukkui silti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: "superturbojen" imusarjat
Ja kakkosen kanki oli useimmiten kierona...veskola kirjoitti:Ei koteloa vaan siihen vain painekotelon päätyyn liitos välijäähdyttimelle ja alkupeäisen putken tilalle laippa. Sillainhan ne kaikki ekat tehtiin, runnerit jäi lyhkäsiksi mutta perät ja lootat paukkui silti.

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Re: "superturbojen" imusarjat
Siitä en tiedä mitään, plenumilla ne taitaa kaikki taipua tasaisesti vai olenko ymmärtänyt ihan väärin 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: "superturbojen" imusarjat
Siihen ainakin pyritään!veskola kirjoitti:Siitä en tiedä mitään, plenumilla ne taitaa kaikki taipua tasaisesti vai olenko ymmärtänyt ihan väärin


IG: @pyrytakkunen
Re: "superturbojen" imusarjat
Ne on aiva hirvejän näkösiä...veskola kirjoitti:Ei koteloa vaan siihen vain painekotelon päätyyn liitos välijäähdyttimelle ja alkupeäisen putken tilalle laippa. Sillainhan ne kaikki ekat tehtiin, runnerit jäi lyhkäsiksi mutta perät ja lootat paukkui silti.

Mitattiin 603 vakiokoneen pakolämmöt käynnissä olevasta koneesta (pakosarjan päältäpäin), ja 5 ja 6 sylinterit olivat kylmempiä mitä ekat. Tuo vielä tippui 5 ja 6 välillä, ja orkkis sarjassa (ainakin mulla) näkyy olevan maalikin vielä jälellä tuolla loppupäässä. Eli aika epätasasesti se ilma on ainakin alunperin menny. Oli sitten mersulla suunniteltu eli ei.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: "superturbojen" imusarjat
Niin ei kai tuo mikään uutinen ollut, eikä kukaan tuota suositellut kunnollisen sijaan kilpa-autoon...oli vain jeemulla puhetta, että eikö niitä turbon sarjoja muka käytetä ja nehän ne on kaikkein yleisimpiä tuolla maantiekäytössä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: "superturbojen" imusarjat
mulla olis seuraavana projektina tehdä imusatsi uudestaan, jos vaan saan ton koko koneen eka pelittään.(kansi sökönä).
olisko huono idea tehdä tosta vaparin imusarjasta? katkasis ton 603:sen imusatsin sopivaks ja laittelis paikoilleen. sitten tekis siihen sopivat kiihdytyssuppilot jne. ajatuksena semmonen, ettei tarttis alua alkaa hitsaileen, vaan imusarjan ja painekotelon liitos olis jollakin silikooniletkuilla ja klemmareilla tms. samalla vois vaikka pidentää imusarjaa, jos niikseen tulee. ehdotuksia otetaan vastaan.
olisko huono idea tehdä tosta vaparin imusarjasta? katkasis ton 603:sen imusatsin sopivaks ja laittelis paikoilleen. sitten tekis siihen sopivat kiihdytyssuppilot jne. ajatuksena semmonen, ettei tarttis alua alkaa hitsaileen, vaan imusarjan ja painekotelon liitos olis jollakin silikooniletkuilla ja klemmareilla tms. samalla vois vaikka pidentää imusarjaa, jos niikseen tulee. ehdotuksia otetaan vastaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: "superturbojen" imusarjat
Siihen vaparin sarjaan ei kunnollista kontaktipintaa jää, jos yhdistää silikoneilla tms... Ja en muutenkaan näe kovin järkevänä jättää sinne viittä, tai oikeastaan kymmentä silikoniliitosta, jos niistä hitsailemalla pääsee eroon..
Ainoa syy varmaan välttää aluhitsiä on, että sille ei itseltä löydy vehkeitä?
DuPu
Ainoa syy varmaan välttää aluhitsiä on, että sille ei itseltä löydy vehkeitä?
DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Re: "superturbojen" imusarjat
DuPu kirjoitti:Siihen vaparin sarjaan ei kunnollista kontaktipintaa jää, jos yhdistää silikoneilla tms... Ja en muutenkaan näe kovin järkevänä jättää sinne viittä, tai oikeastaan kymmentä silikoniliitosta, jos niistä hitsailemalla pääsee eroon..
Ainoa syy varmaan välttää aluhitsiä on, että sille ei itseltä löydy vehkeitä?
DuPu
no sepäse. tai puikkokoneet löytyy ja jopa puikkoja alumiinille, mutta sen verran on puikolla alumiinin hitsaus hukassa, että siihen en ala.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: "superturbojen" imusarjat
mitenkään ei vois itse leikata osat ja viedä pätevälle tig hitsarille.
tämä on se mitä en ymmärrä, ennemmin kötöstetään jotta saa itte teherä vaikka lopputulos tiedossa...
tämä on se mitä en ymmärrä, ennemmin kötöstetään jotta saa itte teherä vaikka lopputulos tiedossa...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: "superturbojen" imusarjat
No mun mielestä jos vaan vähääkään osaa niin itse tehty herättää kyllä enemmän arvostusta
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: "superturbojen" imusarjat
Rajasa siinäkin. Ei se tig hitsaus niin kallista ole, jos on hyvät suhteet. Ja jos enemmän mielii tehä, niin ei varmaan huono olis ostaa heti koko konetta. Olis sitte mahollisuus tehä muillekkin, ja jollain aikavälillä kuolettaa tig:in hinta pois.S202 kirjoitti:No mun mielestä jos vaan vähääkään osaa niin itse tehty herättää kyllä enemmän arvostusta
Saa samalla tehtyä rst putket ynm. siististi, ja raudanki nätimmin mitä mig:illä, siis pienet paikat.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: "superturbojen" imusarjat
itellä on tämmöset tumpit lähtökohtana



Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Re: "superturbojen" imusarjat
tuo on todellakin enemmän huomiota herättävä osa kuin joku liimapuikolla tehty kötöstys paitsi että tuo pilttipurkki ei oo yllättäen syöty loppuun 

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: "superturbojen" imusarjat
Noita käytettyjä tiggejä muuten saa yllättävän halvalla, muutamalla satasella. Mitenkähän, pystyykö uudella nykyaikaisella migillä kuinka hitsaamaan alumiinia? Hitsi on ns. synergia kone
säätää automaattisesti langat ja virrat ym. Ja napilla saa valittua kaasun, hitsaako rautaa vai alumiinia ja millä kaasulla.

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: "superturbojen" imusarjat
jos naapuri on työkseen hitsannu alumiinia 30v niin eihän sinne voi mennä hitsauttaan kun se ei oo sitte itte tehty
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: "superturbojen" imusarjat
Komeet on imusarjan natsat! Vähän menee aikaa tommoseen... silmällä arvioiden millin asetussyvyys ja luokkaa 20mm tappi
noo onneks alumiini on pehmeetä.

Re: "superturbojen" imusarjat
voihan sitä tietenkin teettää vaikka kaikki hommat vieraalla, jos vaan paalua piisaa, eikä huvita tehdä itse. niin, samaa mieltä kyllä siinä asiassa, että johonkin se raja on vedettävä. jos yksinkertaisesti ei ole laitteita tehdä, taikka loppuu tietotaito, niin kannattaa ilmanmuuta teettää vieraalla.
itse tässä nimenomaan funtsin, että onko järkeä lähtee klemmari linjalle, vai mennä naapuriin vimiseen, että pääsiskö hitsaan.. pihi äijä muutenkin, rokottaa pikku jutuistakin. elikkäs jos siitä ei saa silikooniletkulla ja klemmareill hyvää, niin parempihan se on hitsata. harrastelua tää ainakin mun osalta on ja tähän harrasteluun sisällän mielummin ajatuksen "teen itse", kun, että harrastelen teettämällä. mutta kuten santtu, tilanteen mukaan.
itse tässä nimenomaan funtsin, että onko järkeä lähtee klemmari linjalle, vai mennä naapuriin vimiseen, että pääsiskö hitsaan.. pihi äijä muutenkin, rokottaa pikku jutuistakin. elikkäs jos siitä ei saa silikooniletkulla ja klemmareill hyvää, niin parempihan se on hitsata. harrastelua tää ainakin mun osalta on ja tähän harrasteluun sisällän mielummin ajatuksen "teen itse", kun, että harrastelen teettämällä. mutta kuten santtu, tilanteen mukaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: "superturbojen" imusarjat
CNC koneella suurin aika menee ohjelmointiin, itte koneistustyö ei monta minuuttia kestä.jokkeri-82 kirjoitti:Komeet on imusarjan natsat! Vähän menee aikaa tommoseen... silmällä arvioiden millin asetussyvyys ja luokkaa 20mm tappinoo onneks alumiini on pehmeetä.
Alumiinia on kyllä kovaa ja sitkeääkin, niistä on tehty mm. sorkkaraudan tapaisia vääntötyökaluja.
Kaikki mikä on alumiinia ei ole jotain kuravalua.
Holset siellä lukee..
Re: "superturbojen" imusarjat
no voi prkl jos naapuri hitsaa luokka saumaa alumiiniin muutama kymppi per tunti niin voi hui ku on kallista joten laitetaan vuotavia klemmaria ja letkun pätkiä...
tää on se, itse tein säästin..
tää on se, itse tein säästin..
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: "superturbojen" imusarjat
Naapuri vaihtoon...pera8x kirjoitti:voihan sitä tietenkin teettää vaikka kaikki hommat vieraalla, jos vaan paalua piisaa, eikä huvita tehdä itse. niin, samaa mieltä kyllä siinä asiassa, että johonkin se raja on vedettävä. jos yksinkertaisesti ei ole laitteita tehdä, taikka loppuu tietotaito, niin kannattaa ilmanmuuta teettää vieraalla.
itse tässä nimenomaan funtsin, että onko järkeä lähtee klemmari linjalle, vai mennä naapuriin vimiseen, että pääsiskö hitsaan.. pihi äijä muutenkin, rokottaa pikku jutuistakin. elikkäs jos siitä ei saa silikooniletkulla ja klemmareill hyvää, niin parempihan se on hitsata. harrastelua tää ainakin mun osalta on ja tähän harrasteluun sisällän mielummin ajatuksen "teen itse", kun, että harrastelen teettämällä. mutta kuten santtu, tilanteen mukaan.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: "superturbojen" imusarjat
Kaikkee ei aina tarvii/kannata tehä ite. Ite oon pärjänny hyvin ku oon ite silipponu/mallannu kilipukat valamiiks ja sitte menny hitsuu miehen pakeille.
Tosin nuot mun kalikat ei oo koskaa ollukkaa sitä viimesintä ja parasta mitä o saatavilla. En siltikää ottas ees aihioks 603 vaparin sarjaa.
Putket on mutkasempia ku täälä liikenneympyrät.
Tosin nuot mun kalikat ei oo koskaa ollukkaa sitä viimesintä ja parasta mitä o saatavilla. En siltikää ottas ees aihioks 603 vaparin sarjaa.
Putket on mutkasempia ku täälä liikenneympyrät.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: "superturbojen" imusarjat
jeemu kirjoitti:Kaikkee ei aina tarvii/kannata tehä ite. Ite oon pärjänny hyvin ku oon ite silipponu/mallannu kilipukat valamiiks ja sitte menny hitsuu miehen pakeille.
Tosin nuot mun kalikat ei oo koskaa ollukkaa sitä viimesintä ja parasta mitä o saatavilla. En siltikää ottas ees aihioks 603 vaparin sarjaa.
Putket on mutkasempia ku täälä liikenneympyrät.
no onpaha nuo tuottanu tulosta



[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: "superturbojen" imusarjat
Teillä onkin "aakeeta ja laakeeta".jeemu kirjoitti: Putket on mutkasempia ku täälä liikenneympyrät.

Noin hennoilla mutkilla ei ole merkitystä virtaukselle ja virtaus pysyy vielä kiinni seinämässä. Tärkeintä tulokulma ja viimonen ~5cm + virtauksen kiihtyvyys.
Ite pitäisin OK aihiona. Aivan kiukkusimmissa laitoksissa rajoittaa huipputehoa varmasti, mutta ei mutkiensa takia. Itse kiinnittäisin huomiota plenumin tilavuuteen ja virtausratkaisuihin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: "superturbojen" imusarjat
Joo eikai nuo mutkat vaikuta, kun ahtopaineputkissakin aikamoista mutkaa, tietysti isompi putki mutta sama määrä ilmaa +/- 0.norsu kirjoitti:Teillä onkin "aakeeta ja laakeeta".jeemu kirjoitti: Putket on mutkasempia ku täälä liikenneympyrät.![]()
Noin hennoilla mutkilla ei ole merkitystä virtaukselle ja virtaus pysyy vielä kiinni seinämässä. Tärkeintä tulokulma ja viimonen ~5cm + virtauksen kiihtyvyys.
Ite pitäisin OK aihiona. Aivan kiukkusimmissa laitoksissa rajoittaa huipputehoa varmasti, mutta ei mutkiensa takia. Itse kiinnittäisin huomiota plenumin tilavuuteen ja virtausratkaisuihin.
Miten tuo kiihytyskin pitäs tehä? Kun sehän pitäs nyt toteuttaa kannen sisällä? Ja seetien jälkeen (ylöspäin) kapeekantisessa on heti se kanava isompi. Eli siihen ei saa minkäänlaista nättiä suppenevuutta ilman täytehitsausta...

Ite pidin järkevimpänä päästää se kanava niin isoks ku seetin kanssa sai, en tiiä sitte auttaako yhtään, mutta pitäs kai sen parempi olla kun 3mm "kuriste" isommassa kanavassa.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: "superturbojen" imusarjat
Se on siellä kannessa valmiina, jollei sitä ole menty hiomaan pois 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: "superturbojen" imusarjat
nämä kansi ja sen virtausjutut ei aina ole niin yksinkertaisia, miltä ne "maalaisjärjellä" ajateltuna vaikuttais... joskus sellainen 3 mm porras on parempi, kuin sileäksi "portattu" kanava
iso a siisti kanava ei aina ole siis se paras... ja dieselissä varsinkin, kun kaikki ilman pyörteily on vain positiivistä muutenkin pakotapahtuman kannalta...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: "superturbojen" imusarjat
Kanavia voi myös tehdä pienemmiksi.
Ja todellakin maalaisjärjellä on vain vähän tekemistä virtausten kanssa.
Kannen kanavamuodolla on suurin merkitys, mutta kyllähän ilma kiihdytetään jo plenumista alkaen jos heataan jotain "normaalia enemmän".
Esikammio ei tarvitse ilman pyörteilyä nimeksikään.

Kannen kanavamuodolla on suurin merkitys, mutta kyllähän ilma kiihdytetään jo plenumista alkaen jos heataan jotain "normaalia enemmän".
Esikammio ei tarvitse ilman pyörteilyä nimeksikään.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.