Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
riesa230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 09.02.2011 13:29

Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja riesa230 »

Elikkäs w203 270cdi meni vikatilaan, kierrokset rajoittuu 3tonniin ja tyhjäkäynti huopaa.
Jatkuvaksi vikakoodiksi ilmoitti: P1189-016 Inlet port shutoff M55 (Inlet shutoff motor) Current and stored.
Löytyiskö täältä tietotaitoa kertomaan mikä mättää ja mahdollista korjausohjetta?
Ihan vähässäkummassa en veholle mene...

Kiitoksia jo etukäteen.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Jos en nyt ihan hakoteillä ole, (niin kuin aika usein) niin tuo on se imusarjan alla oleva lärpäke.
Jonkin sortin läppäventtiili.
Eli EGR on tehnyt tehtävänsä, ja imusarja alkaa olla niin tukossa että olisi parempi purkaa irti koko imusarja ja puhdistaa/vaihtaa se.
*:lla pystyy testaamaan onko vika lärpäkkeen vivustossa vai sitä kääntelevästä "moottorista" (eli kumpi on pettänyt, kun paska estää liikkumisen)

Fiksummat neuvokoot lisää. Minulle kun ei ole oikein selvinnyt mikä sen lärpäkkeen tehtävä on. (muu kuin aiheuttaa vikakoodeja) Veikkaan jotain suuntaan: tekee suuremman imun EGR:lle, jotta se voi tehokkaammin tukkia imusarjan. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
riesa230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 09.02.2011 13:29

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja riesa230 »

Kiitti vinkistä, täytyy vloppuna alkaa purkamaan.
Onkohan imusarja kuinka vaikea purkaa irti?
Jostakin luin että läpät vois poistaa kokonaan... Olisko vielä antaa vinkkiä mitä ei saa tehdä ja mitä sieltä saa nakella romulaatikkoon? :D
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

203:n alkaa olla jo sellaista vuosikertaa, että sieltä tuskin hirveästi pystyy heittelemään romulavalle mitään. Veikkaanpa, että EGR:n poiston joutuu tekemään ohjelmasta, ei ehken onnistu mekaanisesti sen poistaminen. Ainakin jo OM606:ssa vikatilaa pukkaa, jos sitä EGR:ää koittaa tulpata mekaanisesti, ohjelma haistaa että kaikki ei ole "kunnossa" :arrow: vikatila. Tuskin nuo CDI -koneet on sen helpompia käsitellä tuon osalta...

Mutta jotkut, jotka asiasta oikeasti jotain tietävät, voinevat vahvistaa tai kumota tämän arvauksen... :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä se nyt vaan on nöyrryttävä :roll: ja vietävä auto testerin nokkaan.
Muuten joutuu hakemaan hakemalla vikaa.
Positiivinen puoli on kutenkin, että pystyt sen viemään ajamalla testattavaksi. :D
Missäs päin auto ja omistaja vaikuttaa , jos voisi auttaa ?
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

riesa230 kirjoitti:Kiitti vinkistä, täytyy vloppuna alkaa purkamaan.
Onkohan imusarja kuinka vaikea purkaa irti?
Jostakin luin että läpät vois poistaa kokonaan... Olisko vielä antaa vinkkiä mitä ei saa tehdä ja mitä sieltä saa nakella romulaatikkoon? :D
Vaikea sanoa mikä on kenellekkin vaikeaa. :roll:
Ei se niin helppoa ole kuin vanhoissa saabeissa, mutta kyllä se on onnistunut jopa vehon pojilta. :lol:
Mutta nythän sieltä on jo mennyt rikki se lärpäke, tai niin se ainakin herjaa. Eli eikös sen joudu korjaamaan vaikka imusarjan puhdistaisikin. Ettei jää väärään asentoon. :roll:

EGR:n poisto täytyy tehdä piuhan päässä, muuten ei onnistu. (niin kuin Pakardinen aiemmin kirjoitti)

Missäpäin auto on?
Täällä foorumillakin pyörii sellaisia henkilöitä, joilla on sellaiset laitteet että EGR:t ja muut saa kyytiä. :wink:
rumilus kirjoitti:Kyllä se nyt vaan on nöyrryttävä :roll: ja vietävä auto testerin nokkaan.
Muuten joutuu hakemaan hakemalla vikaa.
Positiivinen puoli on kutenkin, että pystyt sen viemään ajamalla testattavaksi. :D
Missäs päin auto ja omistaja vaikuttaa , jos voisi auttaa ?
Siis häh? sehän on jo käynyt testerillä katsomassa että:
P1189-016 Inlet port shutoff M55 (Inlet shutoff motor) Current and stored.
(tosin *:lla pystyy määräilemään sitä lärpäkettä, niin että näkee onko lärpäkkeen vivusto tai "moottori" rikki.)

No minä en kauheasti näistä tiedä, mutta kyllä täällä foorumilla on aika paljon ollut juttua tukkeutuneista imusarjoista, EGR:stä ja noista läppäventtileistä.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
riesa230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 09.02.2011 13:29

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja riesa230 »

Eli niitä lärpäkkeitäkö ei voi poistaa kokonaan? :D
Oulun suunnalla auto sijaitsee ja välillä myöskin kainuun puolella.

Kävin hakkee veholta termari tarvikkeita aamulla, tuli taasen uutta hämminkiä :/
Laatikko vaihtaa sillee että kulkee 60km/h 3000moottorikierroksella, kepin antaa siirtää N-asentoon jonka jälkeen pitää sammuttaa että saa siirrettyä P-asentoon. Mikähän sille nyt pitää tehdä? :?
Tais olla ensimmäinen ja viimeinen tähtikeula :(
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

riesa230 kirjoitti:Elikkäs w203 270cdi meni vikatilaan, kierrokset rajoittuu 3tonniin ja tyhjäkäynti huopaa.
Jatkuvaksi vikakoodiksi ilmoitti: P1189-016 Inlet port shutoff M55 (Inlet shutoff motor) Current and stored.
Löytyiskö täältä tietotaitoa kertomaan mikä mättää ja mahdollista korjausohjetta?
Ihan vähässäkummassa en veholle mene...

Kiitoksia jo etukäteen.
Max3000rmp=vikatilassa
Imusarjan läppiä yhdistäv tanko irti niitä säätävästä sähkö moottorista,
joku läpistä irti siitä tangosta,
läpät jumissa(imusarja täynnä möhnää)
läppämootori rikki

oikeestaan tossa järjestyksessä (kierokset kun heiluu ja vikakoodi on toi)
vaan eipä hättä tosiaan hyvä että unohdat sen veh**on :)
imusarjan voi pelastaa poista sieltä ne läpät viustoineen pävineen tulppa akselin reijjät,
jätä se niitä käyttävä mootori sinne johdon nokkan surisemaan, muuta ei tarvitse tehdä(mitään muutosta ohjelmaan tms)

eli ne "läprpäkket" voi heittä mäkeen

EGR pois käytöstä,
muutos ohjelmaan että ei ennään halua kierrättä sen jälkeen voi tulpata mekaaniseti jos tarvis(säätimen kalvo puhki tms)

jos ajelet etelä suomessa niin kurvaa pihaan poistetaan turha paskan kierrätys(tai jos mootorin ohjainboxsi kulkeutuu etälä suomeen...)

vaihde laatiko on vika tilassa(kuvauksen perusteela vika kepin"juurissa") mutta varmistuu *:rila
tekemällä haun vaikka CDI203 kirjoituksiin tulle tietoa myös laatikosta
kaikista näistä aiheista löytyy juttua paljon...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
riesa230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 09.02.2011 13:29

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja riesa230 »

Unohtui viel sanoa jotta mittaristossa näkyy vaihde symbolin kohdalla vaik keltaista :(
Hitto kun sais liikuteltua "maalle" et sais ensiks sen imusarjan purettua.
Pakko vissii körötellä kuuttakymppiä kotio 140kilsaa, varmaa täytyy ajella yöllä ettei naapurit näe :D

Onko ton laatikon suhteen olemassa mitään "kannattaa vilkaista" ennekuin lähtee hermoja raastavalle ajomatkalle?
Täytyy syventyä aikaisemmin kirjoitettuihin juttuihin paremmalla ajalla.

Hei kuinkas etelään pitäis ajella ett "CDI203"n pihaan sattuuu? :D
Etelään on tarkoitus tulla jahka ton rohjan sais liikkumaan :?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja rumilus »

[quote="JeremyH"]
Siis häh? sehän on jo käynyt testerillä katsomassa että:

JeremyH:kin kannattaa muistaa jatkossa, että on monenlaisia testereitä ja vähintäänkin samanverran analysoijia, jotka yrittää selvittää testerin antamia tuloksia.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
riesa230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 09.02.2011 13:29

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja riesa230 »

Moottorilta läpille menevä tankohan siellä irti heilui!
Nyt on läpät nekeltu metsikköön ja samalla defa pyöritelty lohkoon kiinni.
Kuinka ollakkaan nyt auto pelaa hetken käynnistyksen jälkeen kunnolla, kunnes nakkaa vikatilan päälle ja ennen operaatiota vikatila oli kokoajan päällä.
Voiko se paikalleen jätetty moottori tehdä vikatilan tolleen hetken viiveellä vai kieliikö uudesta viasta?
Onko näissä autoissa aina vikatilassa tyhjäkäynti epätasaista vai ilmeneekö se ominaisuus tietyillä vioilla?

ja se vaiheloota alkoi pelaamaan kun seisoi varttitunnin parkisssa...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

riesa230 kirjoitti:Moottorilta läpille menevä tankohan siellä irti heilui!
Nyt on läpät nekeltu metsikköön ja samalla defa pyöritelty lohkoon kiinni.
Kuinka ollakkaan nyt auto pelaa hetken käynnistyksen jälkeen kunnolla, kunnes nakkaa vikatilan päälle ja ennen operaatiota vikatila oli kokoajan päällä.
Voiko se paikalleen jätetty moottori tehdä vikatilan tolleen hetken viiveellä vai kieliikö uudesta viasta?
Onko näissä autoissa aina vikatilassa tyhjäkäynti epätasaista vai ilmeneekö se ominaisuus tietyillä vioilla?

ja se vaiheloota alkoi pelaamaan kun seisoi varttitunnin parkisssa...
tutkitko mootorin enne asenusta?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
riesa230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 09.02.2011 13:29

Re: Uutena täällä ja kysynkin heti apua vian korjaamiseen :/

Viesti Kirjoittaja riesa230 »

Kokeilin vain että liikkuu, sähköä en sille syöttänyt.
Vastaa Viestiin