kyllä on tainnu rumiluksella mennä pitkät moottori opinnot hukkaan ellei edes tiädä että dieseleissä on hapetus katalysaattoreita
http://www.cleanvehicle.eu/fileadmin/do ... neuvot.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ja suora lainaus tekstistä
Dieselmoottorit on suunniteltu käymään ilmaylimäärällä voimakkaan savutuksen
estämiseksi, eli niissä on enemmän ilmaa kuin polttoaineen stoikiometriseen palamiseen
tarvitaan. Pelkistyskatalysaattori ei kuitenkaan toimi hapettavissa olosuhteissa, joten
dieselmoottoreissa ei voi käyttää kolmitoimikatalysaattoria bensiinimoottorin tapaan.
Dieselhenkilöautoissa on jo pitempään käytetty hapetuskatalysaattoreita. Nämä
vähentävät tehokkaasti häkää ja hiilivetyjä sekä myös jonkin verran hiukkaspäästöjä,
mutta ne eivät vähennä typen oksideja. Näin ollen dieselmoottorien typen oksidien
päästöt ovat paljon suuremmat kuin bensiinimoottoreiss