200D 15l/100km Missä vika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Minkähän takia dieselistä on pitänyt katalysaattorilla pienentää CO ja HC pitoisuuksia kun niitä on muutenkin niin olematon määrä dieselin pakokaasussa?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jari_w123 kirjoitti:Minkähän takia dieselistä on pitänyt katalysaattorilla pienentää CO ja HC pitoisuuksia kun niitä on muutenkin niin olematon määrä dieselin pakokaasussa?
Jäännöshapesta on kysmys. Ja hiilivetyjä HC jäämiä ei käytännössä ole dieselin pakokasuissa. :roll:
Hiilimonoksidin CO pitoisuus suoraan verrannollinen hapen ylimäärään.
Hapen osuutta lisäämällä, syntyy vastaavasti hiilidioksidin lisääntyminen palamistuotteessa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä niitä "katteja" on ollu mersun diiseleissä jo ainakin vuodesta 1991. en tiedä millä logiikalla, taikka mistä riippuen joko on, taikka ei ole, mutta se on varma, että joku "katiksikin" kutsuttu pömpeli siellä pakoputkistossa on. ensimmäinen pönttö heti pakosarjan jälkeen ja ulkokuori on materiaaliltaan haponkestävää, ruostumatonta, tai jotakin vastaavanlaista seosterästä. sisuskaluista sen verran, että semmoseta pieni reikästä kennoa täynnä ja on kovaa! ei mitään posliinia, tai muutenkaan kovin paljoa keraamisen oloista ainetta. oletettavasti jotakin metallia. sisuskalujen materiaaleista ja koko hökötyksen toiminnasta en sen kummemmin tiedä. enkä tiedä edes sitä, että mika mahtaa olla pöntön oikea, virallisempi nimi. johonkin saastejuttuihin se liittyy. kerran kysyin konttorilta, että saako sen ottaa pois. sano, että ei saa, jos on vähän päästöinen ja jos rekisteriotteessa on merkintä siitä. en muista kuinka se tarkalleen meni, mutta jotenkin noin.

kuten sanottu, niin semmoinen siellä kuitenkin voi olla, riippuen auton vuosimallista ja muista seikoista. jos herra rumiluksella on niitä mersuja siellä pihassa, niinkun olettaa voi, niin käyppä kurkkaan jonkun vuosimallin 92 jälkeisen auton alle. saatat yllättyä ja huomata, että myös diiseleissä on käytetty "kattia".
W201 250DT 20V
w201 190E
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja ES »

jari_w123 kirjoitti:Minkähän takia dieselistä on pitänyt katalysaattorilla pienentää CO ja HC pitoisuuksia kun niitä on muutenkin niin olematon määrä dieselin pakokaasussa?
Liittyy tähän yleiseen ilmasto- ja ympäristöhumppaan. Dieselin päästöissä osa hiilivedyistä on luokiteltu erityisen vahingollisiksi.

Uudemmissa määräyksissä on sitten tiukennettu hiukkaspäästöjen rajaa ja siksi on tullut kuvaan hiukkassuodatin, nykyänn se on rakennettu yhdistelmäkatalysaattoriksi. Ja sitten typen oksidit saadaan kuriin lisäämällä urearuiskutus. Kaikki tämä tulee olemaan pakollista lähitulevaisuudessa.

Sitten autot kai lähinnä puhdistavat kaupunki-ilmaa.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei kannata mennä köyristelemään noin vanhojen DieselMersujen alle, kun sieltä ei löydy katalysaattoria suurennuslasillakaan. :lol:
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 15.02.2011 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja ES »

pera8x kirjoitti:kyllä niitä "katteja" on ollu mersun diiseleissä jo ainakin vuodesta 1991. en tiedä millä logiikalla, taikka mistä riippuen joko on, taikka ei ole, mutta se on varma, että joku "katiksikin" kutsuttu pömpeli siellä pakoputkistossa on. ensimmäinen pönttö heti pakosarjan jälkeen ja ulkokuori on materiaaliltaan haponkestävää, ruostumatonta, tai jotakin vastaavanlaista seosterästä. sisuskaluista sen verran, että semmoseta pieni reikästä kennoa täynnä ja on kovaa! ei mitään posliinia, tai muutenkaan kovin paljoa keraamisen oloista ainetta. oletettavasti jotakin metallia. sisuskalujen materiaaleista ja koko hökötyksen toiminnasta en sen kummemmin tiedä. enkä tiedä edes sitä, että mika mahtaa olla pöntön oikea, virallisempi nimi. johonkin saastejuttuihin se liittyy. kerran kysyin konttorilta, että saako sen ottaa pois. sano, että ei saa, jos on vähän päästöinen ja jos rekisteriotteessa on merkintä siitä. en muista kuinka se tarkalleen meni, mutta jotenkin noin.

kuten sanottu, niin semmoinen siellä kuitenkin voi olla, riippuen auton vuosimallista ja muista seikoista. jos herra rumiluksella on niitä mersuja siellä pihassa, niinkun olettaa voi, niin käyppä kurkkaan jonkun vuosimallin 92 jälkeisen auton alle. saatat yllättyä ja huomata, että myös diiseleissä on käytetty "kattia".
Kyllä se kenno on jotain keraamia, katalyyttisellä metallipinnoitteella ja sen nimi on katalysaattori, tarkemmin vielä dieselissä hapetuskatalysaattori. Vähäpäästöisyyden vaatimus tuli Suomessa 1.1.1992 jälkeen ensimmäisen kerran käyttöönotettuihin ja tietysti niitä oli valmistettu jo tuota ennen. Ja niissä pitää olla katalysaattori. Lain mukaan.

Tai, ei laki sitä määrittele mitä siellä pitää olla, mutta tuota päästövaatimusta ei muuten saavuteta. Sinänsä hieman ristiriitaista, koska ei noita päästöjä, joihin katti vaikuttaa katsastuksessa mitata. Siellä mitataan vain hiukkaspäästöt. Se nyt varmaan johtuu mittausteknillisistä puutteista, olisi ilmeisesti pirun kallista, kyllähän niitä muuten syynättäisiin.
Viimeksi muokannut ES, Ti 15.02.2011 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ei ole osunut silmään tuollaisesta lainsäädännöstä. :roll:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja ES »

rumilus kirjoitti:Ei ole osunut silmään tuollaisesta lainsäädännöstä. :roll:
Lue täydennykseni edellisestä.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

ES kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Ei ole osunut silmään tuollaisesta lainsäädännöstä. :roll:
Lue täydennykseni edellisestä.
Jep...ehdin vastata ennekuin tarkensit asiaa.
Hiukkaspäästöjähän "yritetään" vähentää.
Eihän sitä hiilidioksidi-pitoisuuttakaan mitata ( eli varsinaista saastuttavaa kaasua ), vaan on luotettava valmistajan antamiin raja-arvoihin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja ES »

rumilus kirjoitti:
ES kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Ei ole osunut silmään tuollaisesta lainsäädännöstä. :roll:
Lue täydennykseni edellisestä.
Jep...ehdin vastata ennekuin tarkensit asiaa.
Hiukkaspäästöjähän "yritetään" vähentää.
Ja vähennetään kans. Mutta ei ne uudet määräykset koske määräyksen voimaantuloa edeltävää aikaa, jos nyt ei sitten ihan hulluksi mene. Kyllä jo on tutkimuksia jälkiasenteisista hiukkassuodattimista. Saa nähdä.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja ES »

No sitä hiilidioksidimäärän pudotusta tavoitellaan pienemmällä kulutuksella ja uudella teknologialla, vaatimuksilla autotehtaille siis. Siinä suhteessa ei vanhempaan kalustoon voida kajota. Ei noiden linttojen elinikä nyt niin kovin pitkä keskimäärin ole, että jos valmistusta koskevia vaatimuksia tiukennetaan, niin luonnollinen poistuma hoitaa kyllä asian.

Minulla nyt sitten on ihan omat mielipiteet siitä hiilidioksidin "saasteellisuudesta", mutta se on eri juttu. Kai se järki tähän touhotukseen jossain vaiheessa palaa.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja ES »

Mutta niin, alkuperäiselle kysyjälle, kyllä se katti voi olla tukossa. Ei ole kovin harvinaista edes.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Hiilidioksidin määrää ei voi vähentää mitenkään muuten kuin vähentämällä poltetun polttoaineen määrää.
ES
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Su 17.10.2010 00:37
Paikkakunta: Tampere

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja ES »

teppo21 kirjoitti:Hiilidioksidin määrää ei voi vähentää mitenkään muuten kuin vähentämällä poltetun polttoaineen määrää.
Totta. Minun olisi pitänyt kirjoittaa: "...eli uudella teknologialla..."
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
erppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 24.11.2010 14:25

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja erppe »

Itellä kokemusta hajonneesta ennakonsäätimestä, oireet kuvatunkaltaiset, tyhjäkäynti normaali, ottaa hitaasti kierroksia, pakokaasu ehkä vähän harmaampaa, eikä vetoja oikeen millään lailla. Osat eivät olleet karanneet mihinkään (vielä)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaahas, täällä taas sekoillaan koko rahan edestä :mrgreen:
wiimax.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: 200D 15l/100km Missä vika?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

dealer kirjoitti:Jaahas, täällä taas sekoillaan koko rahan edestä :mrgreen:

Mutta jos ajelee humalassa, ja laittaa samaa gasoliinia tankkiin, niin sitten voisi tuo kulutuslukema pitää paikkaansa. :roll:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Vastaa Viestiin