200D 15l/100km Missä vika?
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Minkähän takia dieselistä on pitänyt katalysaattorilla pienentää CO ja HC pitoisuuksia kun niitä on muutenkin niin olematon määrä dieselin pakokaasussa?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Jäännöshapesta on kysmys. Ja hiilivetyjä HC jäämiä ei käytännössä ole dieselin pakokasuissa.jari_w123 kirjoitti:Minkähän takia dieselistä on pitänyt katalysaattorilla pienentää CO ja HC pitoisuuksia kun niitä on muutenkin niin olematon määrä dieselin pakokaasussa?

Hiilimonoksidin CO pitoisuus suoraan verrannollinen hapen ylimäärään.
Hapen osuutta lisäämällä, syntyy vastaavasti hiilidioksidin lisääntyminen palamistuotteessa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
kyllä niitä "katteja" on ollu mersun diiseleissä jo ainakin vuodesta 1991. en tiedä millä logiikalla, taikka mistä riippuen joko on, taikka ei ole, mutta se on varma, että joku "katiksikin" kutsuttu pömpeli siellä pakoputkistossa on. ensimmäinen pönttö heti pakosarjan jälkeen ja ulkokuori on materiaaliltaan haponkestävää, ruostumatonta, tai jotakin vastaavanlaista seosterästä. sisuskaluista sen verran, että semmoseta pieni reikästä kennoa täynnä ja on kovaa! ei mitään posliinia, tai muutenkaan kovin paljoa keraamisen oloista ainetta. oletettavasti jotakin metallia. sisuskalujen materiaaleista ja koko hökötyksen toiminnasta en sen kummemmin tiedä. enkä tiedä edes sitä, että mika mahtaa olla pöntön oikea, virallisempi nimi. johonkin saastejuttuihin se liittyy. kerran kysyin konttorilta, että saako sen ottaa pois. sano, että ei saa, jos on vähän päästöinen ja jos rekisteriotteessa on merkintä siitä. en muista kuinka se tarkalleen meni, mutta jotenkin noin.
kuten sanottu, niin semmoinen siellä kuitenkin voi olla, riippuen auton vuosimallista ja muista seikoista. jos herra rumiluksella on niitä mersuja siellä pihassa, niinkun olettaa voi, niin käyppä kurkkaan jonkun vuosimallin 92 jälkeisen auton alle. saatat yllättyä ja huomata, että myös diiseleissä on käytetty "kattia".
kuten sanottu, niin semmoinen siellä kuitenkin voi olla, riippuen auton vuosimallista ja muista seikoista. jos herra rumiluksella on niitä mersuja siellä pihassa, niinkun olettaa voi, niin käyppä kurkkaan jonkun vuosimallin 92 jälkeisen auton alle. saatat yllättyä ja huomata, että myös diiseleissä on käytetty "kattia".
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Liittyy tähän yleiseen ilmasto- ja ympäristöhumppaan. Dieselin päästöissä osa hiilivedyistä on luokiteltu erityisen vahingollisiksi.jari_w123 kirjoitti:Minkähän takia dieselistä on pitänyt katalysaattorilla pienentää CO ja HC pitoisuuksia kun niitä on muutenkin niin olematon määrä dieselin pakokaasussa?
Uudemmissa määräyksissä on sitten tiukennettu hiukkaspäästöjen rajaa ja siksi on tullut kuvaan hiukkassuodatin, nykyänn se on rakennettu yhdistelmäkatalysaattoriksi. Ja sitten typen oksidit saadaan kuriin lisäämällä urearuiskutus. Kaikki tämä tulee olemaan pakollista lähitulevaisuudessa.
Sitten autot kai lähinnä puhdistavat kaupunki-ilmaa.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Ei kannata mennä köyristelemään noin vanhojen DieselMersujen alle, kun sieltä ei löydy katalysaattoria suurennuslasillakaan. 

Viimeksi muokannut rumilus, Ti 15.02.2011 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Kyllä se kenno on jotain keraamia, katalyyttisellä metallipinnoitteella ja sen nimi on katalysaattori, tarkemmin vielä dieselissä hapetuskatalysaattori. Vähäpäästöisyyden vaatimus tuli Suomessa 1.1.1992 jälkeen ensimmäisen kerran käyttöönotettuihin ja tietysti niitä oli valmistettu jo tuota ennen. Ja niissä pitää olla katalysaattori. Lain mukaan.pera8x kirjoitti:kyllä niitä "katteja" on ollu mersun diiseleissä jo ainakin vuodesta 1991. en tiedä millä logiikalla, taikka mistä riippuen joko on, taikka ei ole, mutta se on varma, että joku "katiksikin" kutsuttu pömpeli siellä pakoputkistossa on. ensimmäinen pönttö heti pakosarjan jälkeen ja ulkokuori on materiaaliltaan haponkestävää, ruostumatonta, tai jotakin vastaavanlaista seosterästä. sisuskaluista sen verran, että semmoseta pieni reikästä kennoa täynnä ja on kovaa! ei mitään posliinia, tai muutenkaan kovin paljoa keraamisen oloista ainetta. oletettavasti jotakin metallia. sisuskalujen materiaaleista ja koko hökötyksen toiminnasta en sen kummemmin tiedä. enkä tiedä edes sitä, että mika mahtaa olla pöntön oikea, virallisempi nimi. johonkin saastejuttuihin se liittyy. kerran kysyin konttorilta, että saako sen ottaa pois. sano, että ei saa, jos on vähän päästöinen ja jos rekisteriotteessa on merkintä siitä. en muista kuinka se tarkalleen meni, mutta jotenkin noin.
kuten sanottu, niin semmoinen siellä kuitenkin voi olla, riippuen auton vuosimallista ja muista seikoista. jos herra rumiluksella on niitä mersuja siellä pihassa, niinkun olettaa voi, niin käyppä kurkkaan jonkun vuosimallin 92 jälkeisen auton alle. saatat yllättyä ja huomata, että myös diiseleissä on käytetty "kattia".
Tai, ei laki sitä määrittele mitä siellä pitää olla, mutta tuota päästövaatimusta ei muuten saavuteta. Sinänsä hieman ristiriitaista, koska ei noita päästöjä, joihin katti vaikuttaa katsastuksessa mitata. Siellä mitataan vain hiukkaspäästöt. Se nyt varmaan johtuu mittausteknillisistä puutteista, olisi ilmeisesti pirun kallista, kyllähän niitä muuten syynättäisiin.
Viimeksi muokannut ES, Ti 15.02.2011 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Ei ole osunut silmään tuollaisesta lainsäädännöstä. 

Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Lue täydennykseni edellisestä.rumilus kirjoitti:Ei ole osunut silmään tuollaisesta lainsäädännöstä.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Jep...ehdin vastata ennekuin tarkensit asiaa.ES kirjoitti:Lue täydennykseni edellisestä.rumilus kirjoitti:Ei ole osunut silmään tuollaisesta lainsäädännöstä.
Hiukkaspäästöjähän "yritetään" vähentää.
Eihän sitä hiilidioksidi-pitoisuuttakaan mitata ( eli varsinaista saastuttavaa kaasua ), vaan on luotettava valmistajan antamiin raja-arvoihin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Ja vähennetään kans. Mutta ei ne uudet määräykset koske määräyksen voimaantuloa edeltävää aikaa, jos nyt ei sitten ihan hulluksi mene. Kyllä jo on tutkimuksia jälkiasenteisista hiukkassuodattimista. Saa nähdä.rumilus kirjoitti:Jep...ehdin vastata ennekuin tarkensit asiaa.ES kirjoitti:Lue täydennykseni edellisestä.rumilus kirjoitti:Ei ole osunut silmään tuollaisesta lainsäädännöstä.
Hiukkaspäästöjähän "yritetään" vähentää.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
No sitä hiilidioksidimäärän pudotusta tavoitellaan pienemmällä kulutuksella ja uudella teknologialla, vaatimuksilla autotehtaille siis. Siinä suhteessa ei vanhempaan kalustoon voida kajota. Ei noiden linttojen elinikä nyt niin kovin pitkä keskimäärin ole, että jos valmistusta koskevia vaatimuksia tiukennetaan, niin luonnollinen poistuma hoitaa kyllä asian.
Minulla nyt sitten on ihan omat mielipiteet siitä hiilidioksidin "saasteellisuudesta", mutta se on eri juttu. Kai se järki tähän touhotukseen jossain vaiheessa palaa.
Minulla nyt sitten on ihan omat mielipiteet siitä hiilidioksidin "saasteellisuudesta", mutta se on eri juttu. Kai se järki tähän touhotukseen jossain vaiheessa palaa.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Mutta niin, alkuperäiselle kysyjälle, kyllä se katti voi olla tukossa. Ei ole kovin harvinaista edes.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Hiilidioksidin määrää ei voi vähentää mitenkään muuten kuin vähentämällä poltetun polttoaineen määrää.
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Totta. Minun olisi pitänyt kirjoittaa: "...eli uudella teknologialla..."teppo21 kirjoitti:Hiilidioksidin määrää ei voi vähentää mitenkään muuten kuin vähentämällä poltetun polttoaineen määrää.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
Itellä kokemusta hajonneesta ennakonsäätimestä, oireet kuvatunkaltaiset, tyhjäkäynti normaali, ottaa hitaasti kierroksia, pakokaasu ehkä vähän harmaampaa, eikä vetoja oikeen millään lailla. Osat eivät olleet karanneet mihinkään (vielä)
Re: 200D 15l/100km Missä vika?
dealer kirjoitti:Jaahas, täällä taas sekoillaan koko rahan edestä
Mutta jos ajelee humalassa, ja laittaa samaa gasoliinia tankkiin, niin sitten voisi tuo kulutuslukema pitää paikkaansa.

Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.