Aiheeseen liittyen..
Itsellä on nyt vuoden 2000 mallinen c250td, johon tarttis hieman lisää tehuja saada. Voimaa.comin edustajalla jäi (ainakin Turun seudulla) hommat tekemättä, kun ecuun ei päässyt suoraan käsiksi. Eli kolvaamiseksi menee. Tämä Voimaa.comin tuunaaja käski ottaa yhteyksi Riihimäelle, jossa heidän kaveri on kuulemma näitä tehnyt.
Cdi koneissa ei näitä huijausbokseja suosita, mutta muutamia softanikkareita haastatelleena voidaan 250td:ssä päästä tuolla ulkoisella yksiköllä samaan lopputulokseen (oikein toteutettuna jopa parempaankin), kuin ohjelmamuutoksellakin.
No nyt on näitä matolaatikoita tutkittu noin kymmeneltä eri toimittajalta ja tällainen KCR-tehoyksikkö
http://www.ldhtuning.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; meni tilaukseen.
Tavara saapui ja hetken tutkittua boksissa löytyy kolme ruuvia, joista eri asetuksia pääsee säätelemään. Vanhoissa töysin mekaanisissa pumpuissahan säätö toteutetaan lisäämällä syöttöä, vetäviä kierroksia ja lopuksi tyhjäkäyntiä tasaamalla.
Nyt valkeni, että tästä tehoboksista säädetään täysin samoja asioita, mutta ainostaan sähköisesti. Ainakin boksin mukana tulleista ohjeista vois näin tulkita.
Kuusi kipaletta on tälläisessa boksissa piuhoja, joita tulee kolvata ecun liittimen pinneihin. Rosvoillakin varmaan saisi, mutta siihen en lähde.
Seuraava toimenpide olis sellainen, että tuon tehoboksin omat piuhat on niin pirun lyhkäiset, että niitä pitäis jatkaa. Pidemmillä piuhoilla voitais tehoboksi asentaa sisälle auton kajuuttaan, joten boksia sais säädettyä tarkkaan suoraan ajossa, tai vaikkapa dynolla optimiasetusten löytämiseksi. Muutoinhan ei c250td:n säätöhommelit dynolla onnistu.
Laittaisisin noita boksin kytkentäkaavioita ja asennus/säätöohjeitakin tänne, että jokainen asiasta kiinnostunut pääsis "sisälle" ideasta, mutta pelkäänpä, että boksin myyjä ei asiasta innostuisi.
Projekti on hieman kesken vielä, mutta kyllä se tästä parin viikon sisään selkiintyy.