c250 ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jpeltoma kirjoitti:Laitetaan nämä sponsorin softat tähän esille (tarkoitus ei ole mainostaa erikseen) kun yllä oli kaikenlaista muuta tietoa asiasta:


Mercedes-Benz C-serie W202
Malli Vakioteho ja -vääntö Eko eli Säästöohjelma Force eli Voimaohjelma
C 250 TD 110 kW / 150 Hp, 280 Nm 120 kW / 163 Hp, 295 Nm 132 kW / 180 Hp, 339 Nm
Onhan huonosti löydettävissä C 250 TD:n ruiskutustekniikasta tietoa.
Mutta joka tapauksessa ensimmäiset -95 tulleet turbomoottorit eivät olleet sähköohjattavissa ohjelmamuutoksella.
Jos en väärin muista, niin -97 tuli elektronisilla avaimilla olevat versiot , joita oli mahdollisuus ohjelmamuutoksilla toteuttaa....hiukan....ruiskutuksen määrä ja ahtopaineen nosto.

Linkissä jo kerrotaan CDI moottorista, vaikka mekaanisella rivipumpulla ruiskutus toteutetaankin. :shock:
Vuonna 1999 tuli CDI-moottori 5-sylinterisenä markkinoille, eli OM 612.
http://www.turbotec.com/henkiloautot/et ... /250td.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

näkisin, että asia on niin, että jos on täysin mekaaninen pumppu, niin siellä on niitä jousia, keskipakolimppuja, akseleita ja vipuja, elementit ja pumpun kuoret. ja jotakin muuta tilpehööriä.

sitten jos on sähköohjattu pumppu, niin kaikki on muuten samaa, mutta kaikki jouset ja vivut ja muut hantaakit on korvattu servomoottorilla, mikä saa käskynsä liikkua useilta antureilta, mittareilta ja kaasupolkimelta. ja tällästä on aika hankala alkaa sääteleen ruuvvimeisselillä. en tiedä rivipumpusta, mutta jakajamallisissa voi sähköpumpusta säätää määränsäätimen asentoa, tällä saadaan pikkasen lisäsoppaa, mutta tyhjäkäynti nousee samalla. luulisin, että rivipumpussa "sama" homma ei onnistu.

en mää näistä mitään teidä, kuhan ihmettelen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Villy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 05.11.2008 11:31

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja Villy »

Aiheeseen liittyen..
Itsellä on nyt vuoden 2000 mallinen c250td, johon tarttis hieman lisää tehuja saada. Voimaa.comin edustajalla jäi (ainakin Turun seudulla) hommat tekemättä, kun ecuun ei päässyt suoraan käsiksi. Eli kolvaamiseksi menee. Tämä Voimaa.comin tuunaaja käski ottaa yhteyksi Riihimäelle, jossa heidän kaveri on kuulemma näitä tehnyt.

Cdi koneissa ei näitä huijausbokseja suosita, mutta muutamia softanikkareita haastatelleena voidaan 250td:ssä päästä tuolla ulkoisella yksiköllä samaan lopputulokseen (oikein toteutettuna jopa parempaankin), kuin ohjelmamuutoksellakin.

No nyt on näitä matolaatikoita tutkittu noin kymmeneltä eri toimittajalta ja tällainen KCR-tehoyksikkö http://www.ldhtuning.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; meni tilaukseen.
Tavara saapui ja hetken tutkittua boksissa löytyy kolme ruuvia, joista eri asetuksia pääsee säätelemään. Vanhoissa töysin mekaanisissa pumpuissahan säätö toteutetaan lisäämällä syöttöä, vetäviä kierroksia ja lopuksi tyhjäkäyntiä tasaamalla.
Nyt valkeni, että tästä tehoboksista säädetään täysin samoja asioita, mutta ainostaan sähköisesti. Ainakin boksin mukana tulleista ohjeista vois näin tulkita.
Kuusi kipaletta on tälläisessa boksissa piuhoja, joita tulee kolvata ecun liittimen pinneihin. Rosvoillakin varmaan saisi, mutta siihen en lähde.

Seuraava toimenpide olis sellainen, että tuon tehoboksin omat piuhat on niin pirun lyhkäiset, että niitä pitäis jatkaa. Pidemmillä piuhoilla voitais tehoboksi asentaa sisälle auton kajuuttaan, joten boksia sais säädettyä tarkkaan suoraan ajossa, tai vaikkapa dynolla optimiasetusten löytämiseksi. Muutoinhan ei c250td:n säätöhommelit dynolla onnistu.

Laittaisisin noita boksin kytkentäkaavioita ja asennus/säätöohjeitakin tänne, että jokainen asiasta kiinnostunut pääsis "sisälle" ideasta, mutta pelkäänpä, että boksin myyjä ei asiasta innostuisi.

Projekti on hieman kesken vielä, mutta kyllä se tästä parin viikon sisään selkiintyy.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Villy kirjoitti:Aiheeseen liittyen..
Itsellä on nyt vuoden 2000 mallinen c250td, johon tarttis hieman lisää tehuja saada. Voimaa.comin edustajalla jäi (ainakin Turun seudulla) hommat tekemättä, kun ecuun ei päässyt suoraan käsiksi. Eli kolvaamiseksi menee. Tämä Voimaa.comin tuunaaja käski ottaa yhteyksi Riihimäelle, jossa heidän kaveri on kuulemma näitä tehnyt.

Cdi koneissa ei näitä huijausbokseja suosita, mutta muutamia softanikkareita haastatelleena voidaan 250td:ssä päästä tuolla ulkoisella yksiköllä samaan lopputulokseen (oikein toteutettuna jopa parempaankin), kuin ohjelmamuutoksellakin.

No nyt on näitä matolaatikoita tutkittu noin kymmeneltä eri toimittajalta ja tällainen KCR-tehoyksikkö http://www.ldhtuning.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; meni tilaukseen.
Tavara saapui ja hetken tutkittua boksissa löytyy kolme ruuvia, joista eri asetuksia pääsee säätelemään. Vanhoissa töysin mekaanisissa pumpuissahan säätö toteutetaan lisäämällä syöttöä, vetäviä kierroksia ja lopuksi tyhjäkäyntiä tasaamalla.
Nyt valkeni, että tästä tehoboksista säädetään täysin samoja asioita, mutta ainostaan sähköisesti. Ainakin boksin mukana tulleista ohjeista vois näin tulkita.
Kuusi kipaletta on tälläisessa boksissa piuhoja, joita tulee kolvata ecun liittimen pinneihin. Rosvoillakin varmaan saisi, mutta siihen en lähde.

Seuraava toimenpide olis sellainen, että tuon tehoboksin omat piuhat on niin pirun lyhkäiset, että niitä pitäis jatkaa. Pidemmillä piuhoilla voitais tehoboksi asentaa sisälle auton kajuuttaan, joten boksia sais säädettyä tarkkaan suoraan ajossa, tai vaikkapa dynolla optimiasetusten löytämiseksi. Muutoinhan ei c250td:n säätöhommelit dynolla onnistu.

Laittaisisin noita boksin kytkentäkaavioita ja asennus/säätöohjeitakin tänne, että jokainen asiasta kiinnostunut pääsis "sisälle" ideasta, mutta pelkäänpä, että boksin myyjä ei asiasta innostuisi.

Projekti on hieman kesken vielä, mutta kyllä se tästä parin viikon sisään selkiintyy.

Niin...eihän nuo haistapaskan boksinhuijaus-myyjät osaakaan tehdä mitään ruiskutuspumpuille.
Mynädieselissä homma takuuvarmasti onnistuu ilman huijauksiakin. Suhteellisen pienillä muutoksilla noin 350...400 hv. :roll:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin siis rumilus varmaan tarkottaa, että sitä soppaa saadaan suhteellisen pienillä muutoksilla 400 hepan edestä tuleen pumpusta. tehoja ei pelkällä pumpun säätämisellä saada lähellekkään noin paljoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

pera8x kirjoitti:niin siis rumilus varmaan tarkottaa, että sitä soppaa saadaan suhteellisen pienillä muutoksilla 400 hepan edestä tuleen pumpusta. tehoja ei pelkällä pumpun säätämisellä saada lähellekkään noin paljoa.
No en tietenkään tarkoita tuota. Toki pumpulle täytyy rakentaa edellytykset ruiskutusmäärien kasvattamiseen.
Ja senhän nyt kaikki tietää, että palamisilmaa on suhteessa lisättävä tavalla tai toisella. :wink:
Ollaan nyt aivan eri lukemissa mitä huijatuilla systeemillä. Toki moottorin + muut rakenteet maksaakin vähän enemmän.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Näissä vanhemmissa on hyväpuoli että sinne voi tollasen tehoboksin laittaa, ei suoranaisesti särje mitään niinku cdi:ssä :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

rumilus kirjoitti:
pera8x kirjoitti:niin siis rumilus varmaan tarkottaa, että sitä soppaa saadaan suhteellisen pienillä muutoksilla 400 hepan edestä tuleen pumpusta. tehoja ei pelkällä pumpun säätämisellä saada lähellekkään noin paljoa.
No en tietenkään tarkoita tuota. Toki pumpulle täytyy rakentaa edellytykset ruiskutusmäärien kasvattamiseen.
Ja senhän nyt kaikki tietää, että palamisilmaa on suhteessa lisättävä tavalla tai toisella. :wink:
Ollaan nyt aivan eri lukemissa mitä huijatuilla systeemillä. Toki moottorin + muut rakenteet maksaakin vähän enemmän.
niin eli kuitenkin tarkoitit sitä, että soppaa saadaan, mutta tehoja ei soppaa vastaavaa määrää, ennenku ilmaa on vastaava määrä? vai täh?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Villy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 05.11.2008 11:31

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja Villy »

rumilus kirjoitti: Niin...eihän nuo haistapaskan boksinhuijaus-myyjät osaakaan tehdä mitään ruiskutuspumpuille.
Mynädieselissä homma takuuvarmasti onnistuu ilman huijauksiakin. Suhteellisen pienillä muutoksilla noin 350...400 hv. :roll:
Joo..järjetöntähän hommaa tämä on, mutta kun lapsuus lirputtaa ja insinöörillä on aina villit ideat mielessä. :wink:
Ahdinhan noissa on niin perkuleen pieni, että ei mynäpumpulla oikeen mitään saavuta, jollei ahdinta ensin vaihda. Ja siltikin pitäis varmastikin ecua käpälöidä, jos mynäpumpun sinne änkeää.
Vakiohilujen pitäis riittää tuonne 200hv:n nurkille ja vakaasti tuon sieltä yritän myös ulos ottaa. Otetaaan vaan ne kaikki resurssit käyttöön, joka noissa vakioina piilee osia vaihtamatta.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitenkäs muuten, onko tosta tietoa, että voiko tolla vakioahtimella ottaa kaiken tehon, mitä pumpusta tulee ilman, että koko kone sulaa? mua ainakin varoteltiin, ettei kannata paljoa viritellä 10 venttiilistä vakio turbolla, kun on niin pieni. onko noissa sitten sen verran kuitenkin isompi ahdin, että kehtaa ottaa sen pari sataa heppaa, mitä siitä saa?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: c250 ?

Viesti Kirjoittaja Antti V »

pera8x kirjoitti:mitenkäs muuten, onko tosta tietoa, että voiko tolla vakioahtimella ottaa kaiken tehon, mitä pumpusta tulee ilman, että koko kone sulaa? mua ainakin varoteltiin, ettei kannata paljoa viritellä 10 venttiilistä vakio turbolla, kun on niin pieni. onko noissa sitten sen verran kuitenkin isompi ahdin, että kehtaa ottaa sen pari sataa heppaa, mitä siitä saa?
Ei ritä vakio ahdin 200 hv:aan, sulaa varmasti patti. Tuo ahdin on varmin rajoitus tuossa koneessa, jos ilma puoli on kunnosssa, tuolla vaki pumpulla pitäisi päästä n 250 tienoille, mutta silloin ollaan kanssa siinä tilanteessa, että kaikkien muiden komponenttien on oltava toimivia noilla tehoilla.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin