S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Tervehdys
Naapurin miehellä tuollainen vanhempi s-sarjalainen. Kummasteltiin taka-akselistoa kun autossa ikään kuin perinteisen näköinen jäykkä taka-akseli, joka on lyöty heti banjon oikealta puolen poikki ja siellä irrallinen vetoakseli alatukivarsineen. Siis tällainenhan se on ollut ja ei siinä mitään, mutta mikä on tuo oikean puolen vetoakselin yläpuolella oleva vaimentimen näköinen osa joka on tuettu banjoon ja toinen pää oikean puolen ripustukseen? Hänelle oli sanottu tuon olevan tasonsäätö iskari, mutta sehän se ei voi olla koska sinne ei mene putkea eikä muutakaan johtoa. Olisiko tuo eräänlainen iskunvaimennin samalla periaattella mitä käytetään esim. ohjausiskareina? Toki jouset ja iskarit on erikseen ko. autossa perinteisesti molemmin puolin. Autoahan vaivaa sellainen vika tai ominaisuus, että perä on matalalla keulaan nähden vaikka jouset on ostettu uudet...
Saisko vinkkiä elämään.
Jussi
Naapurin miehellä tuollainen vanhempi s-sarjalainen. Kummasteltiin taka-akselistoa kun autossa ikään kuin perinteisen näköinen jäykkä taka-akseli, joka on lyöty heti banjon oikealta puolen poikki ja siellä irrallinen vetoakseli alatukivarsineen. Siis tällainenhan se on ollut ja ei siinä mitään, mutta mikä on tuo oikean puolen vetoakselin yläpuolella oleva vaimentimen näköinen osa joka on tuettu banjoon ja toinen pää oikean puolen ripustukseen? Hänelle oli sanottu tuon olevan tasonsäätö iskari, mutta sehän se ei voi olla koska sinne ei mene putkea eikä muutakaan johtoa. Olisiko tuo eräänlainen iskunvaimennin samalla periaattella mitä käytetään esim. ohjausiskareina? Toki jouset ja iskarit on erikseen ko. autossa perinteisesti molemmin puolin. Autoahan vaivaa sellainen vika tai ominaisuus, että perä on matalalla keulaan nähden vaikka jouset on ostettu uudet...
Saisko vinkkiä elämään.
Jussi
W212
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Onko kyseesä ns. kompensaatiojousi, joka todellakin on tasonsäädön esiaste?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=49102" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=49102" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Kyllä se tuon näköinen on kun linkittämässäsi viestiketjun alussa. Mutta toiminta on kuten ohjaus iskarissa, eli sen voi painaa hiljaa sisään ja taas hiljakseen vetää ulos. Eli tunne kuin nestettä virtaa pienestä reiästä joka rajoittaa liikenopeutta kuten ohjausiskarissa. Mutta jousta, ainakaan ehjää siellä ei tunnu olevan. Tuo osa on irroitettu autosta, mutta ei kuitenkaan purettu osiin eli kokonainen vielä on jota voi puristella tai vedellä. Korvataanko tuo sillä vanhemman jousella jotta perä saadaan ryhtiin? Vai ostetaan uusi jossa on toimiva jousi sisällä eli sellainen joka pyrkii olemaan pitkänä...
Pitää yrittää kirjoittaa mahdollisimman selkeästi, ettei tule väärin ymmärryksii vai sittenkö niitä vasta tuleekin..
Jussi
Pitää yrittää kirjoittaa mahdollisimman selkeästi, ettei tule väärin ymmärryksii vai sittenkö niitä vasta tuleekin..

Jussi
W212
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Vaimentimen näköinen pötkylä on on automaattinen tasonsäätö joka toimii sen sisällä olevalla öljyllä. Yleensä ovat vanhemmiten rikki ja korvattu sillä tavallisella jousella jota varten pitää etsiä omat päätykorvat, senkun laittaa niin peräkin siitä nousee. Tämä tasonsäätö on ollut varmaan tilausvaruste,yleisemmin siinä oli jousi vaaka-asennossa.
MB W-210 200cdi vm 99
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
http://www.sls-hh-shop.de/index.php/cat ... 807_prod_0" onclick="window.open(this.href);return false;
Satakasissa oli kyllä vakiovaruste, W110stä tuttu jousi voi korvata tuon.
Satakasissa oli kyllä vakiovaruste, W110stä tuttu jousi voi korvata tuon.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Niin koskikos tää myöskin "ajossa olevaa autoa"? Jonkin aikaa pysäköitynä ja seisoneena kaikki noi lötköttää persauksista, paitsi mihin on vaihdettu tuo ei-hydraulinen jousisysteemi a´la W110.jussi70 kirjoitti:Autoahan vaivaa sellainen vika tai ominaisuus, että perä on matalalla keulaan nähden vaikka jouset on ostettu uudet..

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
joo ja ihanan kallista tuon mötikän korjauskin on. samalla rahalla saa UUDEN ilmajousituksen kauttaaltaan eteen ja taakse kompressoreineen. Melkonen turhake 



Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Kyllä vain, perä on alhaalla niin parkissa kuin ajossakin.Petteri Kivimäki kirjoitti:Niin koskikos tää myöskin "ajossa olevaa autoa"? Jonkin aikaa pysäköitynä ja seisoneena kaikki noi lötköttää persauksista, paitsi mihin on vaihdettu tuo ei-hydraulinen jousisysteemi a´la W110.
Mutta eihän tuo voi toimia, että nostaa perän ylös ajossa/käynnistyessä, koska mötikkään ei mene minkään valtakunnan hydrauliletkua tai sähköjohtoa. Eli jousi voimahan tuon pitää ylhäällä ja iskari vaimentaa liike nopeutta. Eihän tuo voi osata istahtaa parkissa ollessaan, eihän... niin kuin airmaticci kovalla pakkasella

Jussi
W212
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Ei ole mitään teknistä syytä, etteikö osaisi. Tuollaiset itsenäiset automaattivakaajat toimivat ymmärtääkseni siten, että voima tulee joustoliikkeestä (toisin sanoen liikkuvan auton heilahteleva massa toimii pumppuna). Jos mäntä rakennetaan pysymään dynaamisessa liikkeessä tietyssä keskiasennossa, se pysyy. Täten tämä "keskiasento" eli ihanteellinen perän korkeus on riippumaton takaluukun kuormasta, mikä ikään kuin onkin koko järjestelmän idea. Ja sitten kun hydraulineste ehtii rauhassa valua männän ohi auton ollessa parkissa, niin perä laskee.jussi70 kirjoitti:Mutta eihän tuo voi toimia, että nostaa perän ylös ajossa/käynnistyessä, koska mötikkään ei mene minkään valtakunnan hydrauliletkua tai sähköjohtoa. Eli jousi voimahan tuon pitää ylhäällä ja iskari vaimentaa liike nopeutta. Eihän tuo voi osata istahtaa parkissa ollessaan, eihän... niin kuin airmaticci kovalla pakkasella
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
^Sun kannattas Daaz alkaa kirjottamaan näistä asioista, sen verran täsmällisesti tulee tot tiatoo!

Ja tuota hydropneumatic struttia ei sitten parane mennä availemaan itse, jos haluaa pysyä kaksisilmäisenä.

Hän on varmaan itse yrittänyt kunnostaa Mercedeksensä hydropneumatic struttia!


Ja tuota hydropneumatic struttia ei sitten parane mennä availemaan itse, jos haluaa pysyä kaksisilmäisenä.
Hän on varmaan itse yrittänyt kunnostaa Mercedeksensä hydropneumatic struttia!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Tämä nyt ehkä menee hieman sisäpiirin läpänheitoksi ja offtopiciksi, mutta jos sä sit vastavuoroisesti alkaisit kuvata vähäpukeisia televisiojulkkiksia aikakauslehtiin?Petteri Kivimäki kirjoitti:^Sun kannattas Daaz alkaa kirjottamaan näistä asioista, sen verran täsmällisesti tulee tot tiatoo!

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Tähän tapaan:Daaz kirjoitti:Tämä nyt ehkä menee hieman sisäpiirin läpänheitoksi ja offtopiciksi, mutta jos sä sit vastavuoroisesti alkaisit kuvata vähäpukeisia televisiojulkkiksia aikakauslehtiin?Petteri Kivimäki kirjoitti:^Sun kannattas Daaz alkaa kirjottamaan näistä asioista, sen verran täsmällisesti tulee tot tiatoo!![]()
-Daaz

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Aijai noitten tommosten takia täytyy kyl ottaa salanimi käyttöön, toinen nimi ja äidin tyttönimi - tulis James Kukkakorpi. Aika uskottava, eikö..Daaz kirjoitti:Tämä nyt ehkä menee hieman sisäpiirin läpänheitoksi ja offtopiciksi, mutta jos sä sit vastavuoroisesti alkaisit kuvata vähäpukeisia televisiojulkkiksia aikakauslehtiin?![]()

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
No nyt kun sivistit minua, niin näinhän se mahtaa ollakin. Jossain muussa yhteydessä olen törmännyt tai lukenut samanmoisesta keksinnöstä jossa pumppuna toimii juurikin tuo edestakainen liike. Kiitokset...Daaz kirjoitti:Ei ole mitään teknistä syytä, etteikö osaisi. Tuollaiset itsenäiset automaattivakaajat toimivat ymmärtääkseni siten, että voima tulee joustoliikkeestä (toisin sanoen liikkuvan auton heilahteleva massa toimii pumppuna). Jos mäntä rakennetaan pysymään dynaamisessa liikkeessä tietyssä keskiasennossa, se pysyy. Täten tämä "keskiasento" eli ihanteellinen perän korkeus on riippumaton takaluukun kuormasta, mikä ikään kuin onkin koko järjestelmän idea. Ja sitten kun hydraulineste ehtii rauhassa valua männän ohi auton ollessa parkissa, niin perä laskee.
-Daaz
Kellä se ois myydä tuollainen korvaava jousi, kiinnikkeineen, vaikkapa asennus valmis paketti. Ymmärsin viestiketjusta, että kiinnikkeen joutuu tekeen/muuttamaan kun "iskarin" tilalle laitetaan jousi, ilmeisesti vanhemman mallisesta autosta...
W212
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

http://www.dbdepot.de" onclick="window.open(this.href);return false; 119 € plus rahti.
Koskas tarttet? Mää olen tilaamassa tuolta deepeedepotista itelleni roinaa ja Japelle kans. Samassahan toi menis.
Miistäs sait tietoa että tarttis eri kiinnikkeet, ei ainakaan varaosapuljuissa moista mainita..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Auton omistaja kertoi tilanneensa jo osat kun kysyin.Petteri Kivimäki kirjoitti: Koskas tarttet? Mää olen tilaamassa tuolta deepeedepotista itelleni roinaa ja Japelle kans. Samassahan toi menis.
Miistäs sait tietoa että tarttis eri kiinnikkeet, ei ainakaan varaosapuljuissa moista mainita..
Ymmärsin vaan viestejä lukiessani, että kiinnike ei käy...
Kiitokset avuistanne!
Jussi
W212
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)
Eräässä 70-luvun ässässä oli vastaava ongelma eli perä laahasi turhan alhaalla ja meno oli pomppivaa/nyökkivää.
Vaihdoin a.o. autoon taakse uudet iskarit (muistaakseni w202 Bilstein takaiskarit) ja meno oli kuin eri autolla.
Automaattivaimennin kun ottaa voimansa takapään heilahteluista, niin huonojen iskareiden kanssa se voi toimia väärin/huonosti!
Vaihdoin a.o. autoon taakse uudet iskarit (muistaakseni w202 Bilstein takaiskarit) ja meno oli kuin eri autolla.
Automaattivaimennin kun ottaa voimansa takapään heilahteluista, niin huonojen iskareiden kanssa se voi toimia väärin/huonosti!
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla