S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Tervehdys
Naapurin miehellä tuollainen vanhempi s-sarjalainen. Kummasteltiin taka-akselistoa kun autossa ikään kuin perinteisen näköinen jäykkä taka-akseli, joka on lyöty heti banjon oikealta puolen poikki ja siellä irrallinen vetoakseli alatukivarsineen. Siis tällainenhan se on ollut ja ei siinä mitään, mutta mikä on tuo oikean puolen vetoakselin yläpuolella oleva vaimentimen näköinen osa joka on tuettu banjoon ja toinen pää oikean puolen ripustukseen? Hänelle oli sanottu tuon olevan tasonsäätö iskari, mutta sehän se ei voi olla koska sinne ei mene putkea eikä muutakaan johtoa. Olisiko tuo eräänlainen iskunvaimennin samalla periaattella mitä käytetään esim. ohjausiskareina? Toki jouset ja iskarit on erikseen ko. autossa perinteisesti molemmin puolin. Autoahan vaivaa sellainen vika tai ominaisuus, että perä on matalalla keulaan nähden vaikka jouset on ostettu uudet...
Saisko vinkkiä elämään.
Jussi
W212
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko kyseesä ns. kompensaatiojousi, joka todellakin on tasonsäädön esiaste?

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=49102" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Kyllä se tuon näköinen on kun linkittämässäsi viestiketjun alussa. Mutta toiminta on kuten ohjaus iskarissa, eli sen voi painaa hiljaa sisään ja taas hiljakseen vetää ulos. Eli tunne kuin nestettä virtaa pienestä reiästä joka rajoittaa liikenopeutta kuten ohjausiskarissa. Mutta jousta, ainakaan ehjää siellä ei tunnu olevan. Tuo osa on irroitettu autosta, mutta ei kuitenkaan purettu osiin eli kokonainen vielä on jota voi puristella tai vedellä. Korvataanko tuo sillä vanhemman jousella jotta perä saadaan ryhtiin? Vai ostetaan uusi jossa on toimiva jousi sisällä eli sellainen joka pyrkii olemaan pitkänä...
Pitää yrittää kirjoittaa mahdollisimman selkeästi, ettei tule väärin ymmärryksii vai sittenkö niitä vasta tuleekin.. :roll:
Jussi
W212
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja make280s »

Vaimentimen näköinen pötkylä on on automaattinen tasonsäätö joka toimii sen sisällä olevalla öljyllä. Yleensä ovat vanhemmiten rikki ja korvattu sillä tavallisella jousella jota varten pitää etsiä omat päätykorvat, senkun laittaa niin peräkin siitä nousee. Tämä tasonsäätö on ollut varmaan tilausvaruste,yleisemmin siinä oli jousi vaaka-asennossa.
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

http://www.sls-hh-shop.de/index.php/cat ... 807_prod_0" onclick="window.open(this.href);return false;

Satakasissa oli kyllä vakiovaruste, W110stä tuttu jousi voi korvata tuon.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

jussi70 kirjoitti:Autoahan vaivaa sellainen vika tai ominaisuus, että perä on matalalla keulaan nähden vaikka jouset on ostettu uudet..
Niin koskikos tää myöskin "ajossa olevaa autoa"? Jonkin aikaa pysäköitynä ja seisoneena kaikki noi lötköttää persauksista, paitsi mihin on vaihdettu tuo ei-hydraulinen jousisysteemi a´la W110.

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo ja ihanan kallista tuon mötikän korjauskin on. samalla rahalla saa UUDEN ilmajousituksen kauttaaltaan eteen ja taakse kompressoreineen. Melkonen turhake :)

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Niin koskikos tää myöskin "ajossa olevaa autoa"? Jonkin aikaa pysäköitynä ja seisoneena kaikki noi lötköttää persauksista, paitsi mihin on vaihdettu tuo ei-hydraulinen jousisysteemi a´la W110.
Kyllä vain, perä on alhaalla niin parkissa kuin ajossakin.
Mutta eihän tuo voi toimia, että nostaa perän ylös ajossa/käynnistyessä, koska mötikkään ei mene minkään valtakunnan hydrauliletkua tai sähköjohtoa. Eli jousi voimahan tuon pitää ylhäällä ja iskari vaimentaa liike nopeutta. Eihän tuo voi osata istahtaa parkissa ollessaan, eihän... niin kuin airmaticci kovalla pakkasella :)
Jussi
W212
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1633
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Daaz »

jussi70 kirjoitti:Mutta eihän tuo voi toimia, että nostaa perän ylös ajossa/käynnistyessä, koska mötikkään ei mene minkään valtakunnan hydrauliletkua tai sähköjohtoa. Eli jousi voimahan tuon pitää ylhäällä ja iskari vaimentaa liike nopeutta. Eihän tuo voi osata istahtaa parkissa ollessaan, eihän... niin kuin airmaticci kovalla pakkasella
Ei ole mitään teknistä syytä, etteikö osaisi. Tuollaiset itsenäiset automaattivakaajat toimivat ymmärtääkseni siten, että voima tulee joustoliikkeestä (toisin sanoen liikkuvan auton heilahteleva massa toimii pumppuna). Jos mäntä rakennetaan pysymään dynaamisessa liikkeessä tietyssä keskiasennossa, se pysyy. Täten tämä "keskiasento" eli ihanteellinen perän korkeus on riippumaton takaluukun kuormasta, mikä ikään kuin onkin koko järjestelmän idea. Ja sitten kun hydraulineste ehtii rauhassa valua männän ohi auton ollessa parkissa, niin perä laskee.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Sun kannattas Daaz alkaa kirjottamaan näistä asioista, sen verran täsmällisesti tulee tot tiatoo! :wink:

Kuva

Ja tuota hydropneumatic struttia ei sitten parane mennä availemaan itse, jos haluaa pysyä kaksisilmäisenä.

Kuva

Hän on varmaan itse yrittänyt kunnostaa Mercedeksensä hydropneumatic struttia!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1633
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Petteri Kivimäki kirjoitti:^Sun kannattas Daaz alkaa kirjottamaan näistä asioista, sen verran täsmällisesti tulee tot tiatoo!
Tämä nyt ehkä menee hieman sisäpiirin läpänheitoksi ja offtopiciksi, mutta jos sä sit vastavuoroisesti alkaisit kuvata vähäpukeisia televisiojulkkiksia aikakauslehtiin? :wink:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Daaz kirjoitti:
Petteri Kivimäki kirjoitti:^Sun kannattas Daaz alkaa kirjottamaan näistä asioista, sen verran täsmällisesti tulee tot tiatoo!
Tämä nyt ehkä menee hieman sisäpiirin läpänheitoksi ja offtopiciksi, mutta jos sä sit vastavuoroisesti alkaisit kuvata vähäpukeisia televisiojulkkiksia aikakauslehtiin? :wink:

-Daaz
Tähän tapaan:

Kuva
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Daaz kirjoitti:Tämä nyt ehkä menee hieman sisäpiirin läpänheitoksi ja offtopiciksi, mutta jos sä sit vastavuoroisesti alkaisit kuvata vähäpukeisia televisiojulkkiksia aikakauslehtiin? :wink:
Aijai noitten tommosten takia täytyy kyl ottaa salanimi käyttöön, toinen nimi ja äidin tyttönimi - tulis James Kukkakorpi. Aika uskottava, eikö.. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Daaz kirjoitti:Ei ole mitään teknistä syytä, etteikö osaisi. Tuollaiset itsenäiset automaattivakaajat toimivat ymmärtääkseni siten, että voima tulee joustoliikkeestä (toisin sanoen liikkuvan auton heilahteleva massa toimii pumppuna). Jos mäntä rakennetaan pysymään dynaamisessa liikkeessä tietyssä keskiasennossa, se pysyy. Täten tämä "keskiasento" eli ihanteellinen perän korkeus on riippumaton takaluukun kuormasta, mikä ikään kuin onkin koko järjestelmän idea. Ja sitten kun hydraulineste ehtii rauhassa valua männän ohi auton ollessa parkissa, niin perä laskee.

-Daaz
No nyt kun sivistit minua, niin näinhän se mahtaa ollakin. Jossain muussa yhteydessä olen törmännyt tai lukenut samanmoisesta keksinnöstä jossa pumppuna toimii juurikin tuo edestakainen liike. Kiitokset...

Kellä se ois myydä tuollainen korvaava jousi, kiinnikkeineen, vaikkapa asennus valmis paketti. Ymmärsin viestiketjusta, että kiinnikkeen joutuu tekeen/muuttamaan kun "iskarin" tilalle laitetaan jousi, ilmeisesti vanhemman mallisesta autosta...
W212
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3018
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

http://www.dbdepot.de" onclick="window.open(this.href);return false; 119 € plus rahti.

Koskas tarttet? Mää olen tilaamassa tuolta deepeedepotista itelleni roinaa ja Japelle kans. Samassahan toi menis.

Miistäs sait tietoa että tarttis eri kiinnikkeet, ei ainakaan varaosapuljuissa moista mainita..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Koskas tarttet? Mää olen tilaamassa tuolta deepeedepotista itelleni roinaa ja Japelle kans. Samassahan toi menis.
Miistäs sait tietoa että tarttis eri kiinnikkeet, ei ainakaan varaosapuljuissa moista mainita..
Auton omistaja kertoi tilanneensa jo osat kun kysyin.
Ymmärsin vaan viestejä lukiessani, että kiinnike ei käy...
Kiitokset avuistanne!
Jussi
W212
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Re: S-sarjan takaakselisto (280 SE1970)

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Eräässä 70-luvun ässässä oli vastaava ongelma eli perä laahasi turhan alhaalla ja meno oli pomppivaa/nyökkivää.

Vaihdoin a.o. autoon taakse uudet iskarit (muistaakseni w202 Bilstein takaiskarit) ja meno oli kuin eri autolla.

Automaattivaimennin kun ottaa voimansa takapään heilahteluista, niin huonojen iskareiden kanssa se voi toimia väärin/huonosti!
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Vastaa Viestiin