ppd dieselin pumput
ppd dieselin pumput
606 turbossani on pp dieselin "tekemä" pumppu.7mm elementeillä. minkälaiselle ennakolle olette laittaneet ne. pp:stä sanottiin 24 asetta jälkeen 0 kohdan.
auto lähtee käyntiin hyvin, tyhjäkäynti omasta mielestäni suht siisti, ei eikä sauhuta. ns veto päällä käyntiääni on sit todella hyvä eikä kalise ollenkaan mut tasakaasulla esim 2000-3000rpm kalina ja rapina on ihan hirvee. mahtaako olla ihan normi ominaisuus pp:n pumpuissa.
kokoonpanosta sen verran että vakioturbolla, isolla coolerilla ja putkella. hukkikselle ei ole ohjausta joten portti on kokoajan auki, syötön määrällä säädetty ahdot 1bar. lisärikastimen letku on pois ja sammuttimen vipu säädetty aika alas, morkoolin ruuvi suht alhaalla.
muistaakseni isoilla syötöillä 12 tappisessa huomattavasti siistimmin.
kertokaahan jotain kokemuksia ja että tarviiko oikeasti olla tuosta rapinasta huolissaan.
nimim: 8mm mynää odotellessa
auto lähtee käyntiin hyvin, tyhjäkäynti omasta mielestäni suht siisti, ei eikä sauhuta. ns veto päällä käyntiääni on sit todella hyvä eikä kalise ollenkaan mut tasakaasulla esim 2000-3000rpm kalina ja rapina on ihan hirvee. mahtaako olla ihan normi ominaisuus pp:n pumpuissa.
kokoonpanosta sen verran että vakioturbolla, isolla coolerilla ja putkella. hukkikselle ei ole ohjausta joten portti on kokoajan auki, syötön määrällä säädetty ahdot 1bar. lisärikastimen letku on pois ja sammuttimen vipu säädetty aika alas, morkoolin ruuvi suht alhaalla.
muistaakseni isoilla syötöillä 12 tappisessa huomattavasti siistimmin.
kertokaahan jotain kokemuksia ja että tarviiko oikeasti olla tuosta rapinasta huolissaan.
nimim: 8mm mynää odotellessa
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Re: ppd dieselin pumput
Monivenat tuntuisi olevan herkempiä rapisemaan etenkin noilla välialueen kierroksilla. Mulla olevan pp pumpulle om 603 koneeseen annettiin ohjeeksi 20 astetta jälkeen. Eikä kapea kantinen sillä kolise kuin joutukäynnilä. En osaa ottaa siihen kantaa että kumpaan suuntaan ennakkoa kääntämällä kalina sulla vähenis. Diseli kun on siitä hassu laite että kumpaan suuntaan tahansa pielessä niin aina kolisee ( myöhäisellä syttymis viive kolisuttaa ja aikaisella palotapahtuma potkii vastaan) Myöhäisestä johtuva ei aivan niin vaarallista sisuksille, mutta kammioita se voi rasittaa varsinkin jos ajossa kolistelee (joutokäynti kolinoista en huolestuis ollenkaan) Mutta moottorit on yksilöitä joten parin asteen muutoksia voi olla syytä koittaa, esim mulla kylmänä kolina osakuormalta loppui ja hieman joutokäynnillä voimistui kun lisäsin ennakkoa noin asteella (lämpöisenä ei alunperinkään osakuormalla kolissu)
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: ppd dieselin pumput
tuon rapinan takia on monivenoista hajonnut kammioita monestikkin ja se johtunee väärän mallisesta elementin kulmasta.
eipä rapise yhtään mynän tämänpäivän pumpuilla oli sitte seiskat tai kasit:D
eipä rapise yhtään mynän tämänpäivän pumpuilla oli sitte seiskat tai kasit:D
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: ppd dieselin pumput
no uskaltaako tuolla ny ajaa sit lainkaan, ja saiskohan mahdollisesti ennakkoa muuttamalla sen kalinan pois.
om603:ssa esikammionpala tippu männänpäälle. toista konetta en tosiaan aio hajoittaa sen takia. autolla ajettu 606moottorilla noin 100km nyt tuolla pumpulla.
pp:stä annettiin 24 jälkeen 0 kohdan ennakoksi, mutta mikä helvetti ny sit olis oikea ennakko. meinaan toi rapina on ihan v***n hirveä
om603:ssa esikammionpala tippu männänpäälle. toista konetta en tosiaan aio hajoittaa sen takia. autolla ajettu 606moottorilla noin 100km nyt tuolla pumpulla.
pp:stä annettiin 24 jälkeen 0 kohdan ennakoksi, mutta mikä helvetti ny sit olis oikea ennakko. meinaan toi rapina on ihan v***n hirveä
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Re: ppd dieselin pumput
No koita vaikka 26 jälkeen, jos ei parane niin sitten jotain muuta.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: ppd dieselin pumput
Onkohan siellä suuttimet missä kunnossa. Huono suihku aiheuttaa myös huonoa palamista ja karkeaa paloääntä.
Re: ppd dieselin pumput
eipä se kalina sieltä pois lähe kokonaan vaikka kuinka säätää..stonella oli tyhjentävä vastaus kysymykseen 

Re: ppd dieselin pumput
laita huilaamaan kunnes saat sen oikean pumpun, muuten voi kilinä käydä kukkaron päälle 

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: ppd dieselin pumput
ite ainaki löysin kokeilemalla hyvän sääjön pp pumppuun. ei kalise eikä rapise enää muutako vähän tyhjäkäynnillä karkea ääni. ja on menty pumpulla n.60tkm ilman ongelmia.
W163 400cdi
W164 320cdi
W124 250TDT
W164 320cdi
W124 250TDT
Re: ppd dieselin pumput
no jjjuuu. nyt alko selkieen miks kalisee. pupussa on jyrkempi nokka-akseli kuin vakio. ppd:ssä kerrottiin että 5 pyttyseen olivat myös tehneet jollekkin moisen ja siinä oli hakemalla haettu sitä ennakkoa joka lopunpelein oli 15 astetta jälkeen 0 kohdan
okei, no mulla on nyt 24 jälkeen 0 kohdan. mitäköhän vaaroja tuolla mahdollisesti jopa 9 astetta myöhäsellä oleva ennakko aiheuttaa.
mynäläiseen tulee silti vaihto vaikka kävisikin kuinka siististi. kyllähän tuolla pumpulla ja 12 tappisella koneella jo w124 lähes lensi, eli kyllä ruokaa riittää mutta tehotavoitteet sen verran korkeat että joutaa sen 8mm mynän hankkimaan kuitenkin.
no mut täytyypä ruuvailla tuo ennakko aikaisemmalle ja kirjotella mikä se lopullinen ennakko ny sit tuli oleen.

okei, no mulla on nyt 24 jälkeen 0 kohdan. mitäköhän vaaroja tuolla mahdollisesti jopa 9 astetta myöhäsellä oleva ennakko aiheuttaa.
mynäläiseen tulee silti vaihto vaikka kävisikin kuinka siististi. kyllähän tuolla pumpulla ja 12 tappisella koneella jo w124 lähes lensi, eli kyllä ruokaa riittää mutta tehotavoitteet sen verran korkeat että joutaa sen 8mm mynän hankkimaan kuitenkin.
no mut täytyypä ruuvailla tuo ennakko aikaisemmalle ja kirjotella mikä se lopullinen ennakko ny sit tuli oleen.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Re: ppd dieselin pumput
mäntiin ja kanteen voi tulla hiushalkeamia, esikammioiden kuulat voi irrota...
w201 om605
Re: ppd dieselin pumput
Kyllä niitä nokia kanssa kannattaa vaihtaa eikä vain pelkkiä elementtejä. Meinaan eihän se sun nokka siitä muutu elementtiä vaihtamalla. Sitä en osaa sanoa onko sulla nyt parempi nokka vai huonompi mutta kun viet sen mynään ja keskustelette speksit yhdessä niin eiköhän sulle semmonen pumppu tule, että moottori muuttuu punaseksi 
Mulle taidettiin vaihtaa nokka ja elementit sen ekan 7mm version jälkeen, joka tehtiin -97 (vähäpäästö) pumppuun, tai itse asiassa vaihtui koko pumpun runko ja senkin jälkeen taisi vielä vaihtua se takaosa, kun syöttö ei noussut riittäväksi jostakin syystä. Ei noi elementit ole ihan plug and play vaikka niin luullaan.

Mulle taidettiin vaihtaa nokka ja elementit sen ekan 7mm version jälkeen, joka tehtiin -97 (vähäpäästö) pumppuun, tai itse asiassa vaihtui koko pumpun runko ja senkin jälkeen taisi vielä vaihtua se takaosa, kun syöttö ei noussut riittäväksi jostakin syystä. Ei noi elementit ole ihan plug and play vaikka niin luullaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: ppd dieselin pumput
Ihan vakio se jyrkempikin nokka on. Uudemmasta vaan.lassi-s kirjoitti:no jjjuuu. nyt alko selkieen miks kalisee. pupussa on jyrkempi nokka-akseli kuin vakio.
Jyrkempi nokka= nopeampi ruiskutus.
Huippu tehon kannalta parempi. Käyntiäänen puolesta huonompi.
Tämä lähinnä liian AIKAISESTA ajoituksesta.jekku90 kirjoitti:mäntiin ja kanteen voi tulla hiushalkeamia, esikammioiden kuulat voi irrota...
Re: ppd dieselin pumput
niin määkin olen ymmärtäny, että liian aikanen ruiskutus on kuin nakutusta pensakoneessa. paikat menee rikki.
liian myöhänen ruiskutus taasen tekee pakopuolella lämpöjä ja paineita. rikkoo kai sekin paikkoja, jos liiaksi on myöhässä.
liian myöhänen ruiskutus taasen tekee pakopuolella lämpöjä ja paineita. rikkoo kai sekin paikkoja, jos liiaksi on myöhässä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: ppd dieselin pumput
painettahan toi nökäre vaan kaipas. nyt käy nätisti normiajossa, tyhjäkäynnillä ja kunnon vedossa kun ihan normaali liikennenopeuksissa pikkukierroksillakin ahtaa 0.3-0.5bar. ei kalise enään.
eli hukkaportin kello otettiin pois ja ihan jousi vaan vetämään kiinni. 0.8 max ahdot. täytyy vähän siirtää jousen paikkaa niin sais sen 1bar noilla syötöillä ja ahdot pikkuisen pienemmillä kierroksilla ajossa pysyyn korkeammalla kun jousi olis hiukan esijännityksellä.
eli hukkaportin kello otettiin pois ja ihan jousi vaan vetämään kiinni. 0.8 max ahdot. täytyy vähän siirtää jousen paikkaa niin sais sen 1bar noilla syötöillä ja ahdot pikkuisen pienemmillä kierroksilla ajossa pysyyn korkeammalla kun jousi olis hiukan esijännityksellä.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Re: ppd dieselin pumput
kummallista jos kilisöö ilman painetta normiajos... johonain kyllä sitte mättää!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: ppd dieselin pumput
Liian vähän ennakkoa jos noin päin tekee
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: ppd dieselin pumput
ite tossa räpläilin ennakoiden kanssa hiljattain, niin jos tosta 15 astetta todellista ennakkoa käänsi aikasemmalle, niin alko kalkattaa tyhjäkäynnillä ja ajossa, eli kierroksilla. sitten, kun tuli painetta peliin, niin kalkatus kyllä väheni, muttei hävinny minnekkään. tehot kyllä hävis.
ihan ekana kannattais kattoo se oikea ennakko, että missä asteissa se edes huitelee. noista pumpun lukituksista, kun ei oikein ota kunnolla tolkkua. ja säädellä sit sinneppäin kohdilleen. ja jos vielä kalkattaa, niin rohkeesti vaan kokeileen, kunhan ei heti ensimmäisenä ole täysiä polkemassa. ja jos ei vieläkään pelitä, niin jossain on jotakin vikaa.
tällä periaatteella itse olen pärjänny.
ihan ekana kannattais kattoo se oikea ennakko, että missä asteissa se edes huitelee. noista pumpun lukituksista, kun ei oikein ota kunnolla tolkkua. ja säädellä sit sinneppäin kohdilleen. ja jos vielä kalkattaa, niin rohkeesti vaan kokeileen, kunhan ei heti ensimmäisenä ole täysiä polkemassa. ja jos ei vieläkään pelitä, niin jossain on jotakin vikaa.
tällä periaatteella itse olen pärjänny.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: ppd dieselin pumput
Tarkimman säädön saat kun harjoittelet ajoittamaan pumpun "hanhenkaulalla"
Re: ppd dieselin pumput
hitusen on mun vastaukset myähässä mutta mulla lopetti erään kilinän kun laitoin alasyöttöä? (morkoolinkellon päältä) pienemmälle
... no nyt se on tosin vähän kesken koko säätely eli kuluttaa muttei kulje
kyllä silläny viä paikalliset korollat saa pidettyä takana mutta pikkusen puuttuu voimanpaskaa viä 




2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: ppd dieselin pumput
Tuota tuota, mikäs se sitten on se oikea ennakko, niinkun oikeen oikeasti. Ei mynän ilmottama 20 ennen ykk, koska siitä ei taida olla varmaa tietoa että onko ruiskutuksen alotuskohta tuossa.Mika.T kirjoitti:Tarkimman säädön saat kun harjoittelet ajoittamaan pumpun "hanhenkaulalla"
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: ppd dieselin pumput
Mynä-Dieselin pumpuissa ajoitusmerkki on aina laitettu ruiskutuksen aloitushetkeen 7 ja 8 mm pumpuissa. Ja tämä on fakta.
C 250 turbodiesel
Re: ppd dieselin pumput
Nojoo, se onki hyvä tietää jatkoa aatellen. Hyvä että joku on koittanu/kysynyHesu kirjoitti:Mynä-Dieselin pumpuissa ajoitusmerkki on aina laitettu ruiskutuksen aloitushetkeen 7 ja 8 mm pumpuissa. Ja tämä on fakta.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: ppd dieselin pumput
ei liity pp-pumppuihin mutta jos ruuvaa vapari pumpun omin pikku kätösin täysille ja original turbon pumpun niin onko niissä maximisyöttö samaa tasoa?
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: ppd dieselin pumput
jos ja kun elementit ovat samankokoiset ja rikastin toimii oikein niin periaatteessa kylläTerho P kirjoitti:ei liity pp-pumppuihin mutta jos ruuvaa vapari pumpun omin pikku kätösin täysille ja original turbon pumpun niin onko niissä maximisyöttö samaa tasoa?
w201 om605
Re: ppd dieselin pumput
Säädetäänkö pp-dieselin pumpussa perussyöttö siirtämällä vivun paikkaa kierretangolla ja ahdonalainen rajoitinpultilla, vai?
Re: ppd dieselin pumput
2000-3000 rpm:lla kilisee OM605 aikalailla....... nyt pp-dieselin ohjeiden mukaan 22 jykk, Mitäköhän ennakkoa kannattaisi lähteä kokeilemaan että sais suht normikäyntiseksi tuon koneen?
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: ppd dieselin pumput
Mynäpumppu.Jeeper kirjoitti:2000-3000 rpm:lla kilisee OM605 aikalailla....... nyt pp-dieselin ohjeiden mukaan 22 jykk, Mitäköhän ennakkoa kannattaisi lähteä kokeilemaan että sais suht normikäyntiseksi tuon koneen?
Re: ppd dieselin pumput
Itsellä sama homma että meteli on kauhea etenkin kylmänä. tasapää elementti siis kajaanista kotoisin
w201 om605
Re: ppd dieselin pumput
Monasti pp pumppu toimii paremmin n. 5astetta aikasemmalla ku sille annetaan arvoksi. Esim. 606 motisa joku 17-18JYKK. Rautamoottorisa 20EYKK. Ja puhutaan siis 7 elementista