Nyt olis vähän harjoiteltu. En muistanutkaan että konepellin maalaminen on noin hankalaa, jää helposti epätasaiseksi. Ei vaan osaa.
Oon kuitenkin tuohon ihan tyytyväinen, muutama roskakin löytyy Ja lokareista YKSI valuma.
On niin pieni talli että pitää maalata kolmessa erässä, nuo tuli suihkittua alkuviikosta, nyt on puskurit työn alla. Huomenna jos sais maalaushommat loppuun.
Autolla on nyt ajeltu vajaa viikko, mukavaa kyytiä yarikseen verrattuna.
Tekemistäkin on ollut, mittariston sähkömittarit oli "rikki", tosiasiassa sulakkeen nro.5 pääty oli syöpynyt niin, että ei saanut kontaktia, ehjän näkoinen sulake kuitenkin.
Konttorin puolelle vaihdoin polttimoita, nyt loistaa siellä missä uutenakin, jälkiasennus mallisen ajoneston otin pois kun kyllästyin hiveltämään sitä tattia.
Kaukoohjatun keskuslukon laittelin paikalleen, linkkuavaimilla. Ei enää reikiä taskuissa.
Öljykello on vielä ilmeisesti rikki kun näyttää sammuksissakin 3 bar:ia öljynpainetta, tai sitten ylikuntoinen moottori.
Ruuvasin morkoolia muutaman kierroksen aukipäin, muuttui reilusti herkemmäksi alakierroksilla.
Tarina jatkuu...
Tässä olisi kuvia melkein kokonaan kasatusta autosta, myllytin sävyerojen tasaamiseksi vanhat maalipinnat ja vähän uusiakin Löytyi yllättävää kiiltoa kaiken sen lian alta, nyt ei nuo maalatut osatkaan pomppaa silmään. Tuosta autosta maalasin kaiken muun paitsi kattoa ja kolmea ovea.
Avarimaski löytyi ebaystä, oli halpa ja laatu oli hinnan mukainen, varmaan jo ensi viikolla ruosteessa
On 199 väri, puskureissa 7700.
Takakylet on vähän mandariinia, mutta eikohän se tässä muutaman tonnin autossa mene.
Niin ja finnittömät kilvet pitää käydä tilaamassa.
Vaihdot ovat tässä olleet kovia, joten mittauksia. Modulaattorin antama alipaine tyhjäkäynnillä oli noin 0.1bar alipainetta.
Alipaine pumppu kuitenkin imi, joten pientä salapoliisin työtä oli luvassa. Egr:n joku säätömolikka oli sitten vian aiheuttaja, kaikki alipaineet karkaili sinne, kun siellä ei mikään letkuista enää johda mihinkään, ihme että auto kuitenkin sammui normaalisti. Nyt on vähän sivistyneemmät vaihdot, ruuvasin laatikon ohjauspainettakin puolitoista kierrosta löysemälle, eikä vielä lähelläkään luistoa, tai ylipehmeitä vaihtoja.
Viime viikkoina on myös ihmetystä aiheuttanut sisätilojen hidas lämpeäminen, viimeinen tikki oli sitten se, kun kävin ajamassa kaverin lankulla, että tämähän on lämmin auto, tahtoo kans.
Nollakeleillä meinasi paleltua sisälle, eikä viittinyt puhallintakaan pitää aina nelosella. Lämmintä tuli mutta kitsaasti.
Joskus vuosia takaperin oli corollassa raitisilmasuodatin oli tukossa, alkuperäinen, 7v vanha.
Tässä ei nyt ihan alkuperäinen, mutta teini-ikäinen kuitenkin, leima oli vuodelta -96, ja todella tukossa.
Nyt auto lämpeää hyvin, mennään ilman suodattimia, pitää hommata uudet.
Paikallinen tarvikeputiikki ei tunne w124:n raitisilma suodattimia, eikai näitä oo kuin ilmastoiduissa?
Merteilillä ainakin on.
Ei päivääkään että ei mitään pientä olisi, tälläistä(kö) on mersumiehen arki??
se on mersumiehen arkea että kun aamulla kävelee autoon ja kääntää virta-avaimesta niin se lähtee käyntiin
ja saa katsella niitä patonkeja tien sivussa
Niinhän se on, mutta näihin on pakko olla jollain tavalla filosofinen suhtautuminen, niinkuin kaikiin vanhoihin autoihin. Ei muuten jaksa.
Kaveripiirissä alkaa olla jo niin monta lankkua, että kaikki ongelmat on koettu ja tutkittu. Jos miettii työmäärää mitä näiden korjauksiin tehdään, niin auto kuin auto olisi vähintään yhtä luotettava, mutta siitä korjaamisesta nauttii kun on mietitty vähän huollettavuutta suunniteluvaiheessa. Eräs kaveri totesi että "mulla on ollu tuo toyota reilu kaksi vuotta ja oon vaihtanu siihen pari polttimoa ja tuulilasin pyyhkimet öljynvaihtojen lisäksi".
Suunnittelin tuohon juuri tulevia remontteja: jarrut, alustan puslat, tukivarret ja takakelkan hiekkapuhallus, peräkin ääntää hiukan, välijäähdytin, isompi ahdin, pumpun reppaus, Auts... Miten tämä taas lähti.
Tulipa hankittua sitten tuollainen Holset HE221W.
Aito holset, mutta tehty kiinassa holsetin tehtaalla ja tilattu kiinasta, oli paljon halvempi.
Purin turbosta kompura-, ja turbiinikotelon tuossa keittiön pöydällä, ja työnjälki vaikuttaa laadukkaalta, tai niin laadukkalta kuin holsetissa yleensä voi.
Jospa tällä ahtimella, välijäähdyttimellä ja pienellä pumpun viilamisella sais tuosta autosta mukavan käyttöpelin, nyt on turhan nuhainen.
Kuuhun tällä ei yritetä pyrkiäkkään, minkä moni varmaan jo hoksasi. Tuon ahtimen etuina on sopivuus vakiopakosarjaan, kohtuullinen tuotto ja pieni fyysinen koko, koska ei viiti ruveta harrastamaan mitään kaameaa osienvaihtoshowta joka vuosi.
Muutama paikka tuli hitsattua katsastusta silmälläpitäen, talvella en noita rupia huomannutkaan, mutta kun sormella tökkäsi, niin meni läpi.
Pellin päälle tuli tuttuun tapaan maali ja högmanssin kumimainen korikitti, kestää kiven iskuja paremmin kuin tavallinen alustamassa.
Muutaman filistelykuvan kävin ottamassa kesärenkaiden vaihdon jälkeen.
Kokenut pienen keulapusun, bägit ehjät, runkopalkki haitarilla 100mm matkalla, apparin puolen runkopalkin pääty n. 70mm liian alhaalla, ilmastoinnin kenno mahdollisesti rikki. Ristimitat heittää 50-60 mm keulasta mitattuna. Valojen kiinnikkeet kappaleina myös kuskin puolelta, etukehikko ja puskuri liikkunut sen verran että vetänyt mukanaan kaikki kiinnikkeet.
Traktorilla, tunkilla ja pätkällä ketjua saa ihmeitä aikaan. Tässä kuvassa etukehikon oikea ylänurkka on vielä liian alhaalla.
Ristimitat täsmää. Runkoaisan pää on vielä "muotoilematta"
Lankkua olis käytetty leimalla, pienestä jäi kiinni ja uusiksihan se meni, apukuskin puoleinen jousi poikki tyypillisesti puolen kierroksen matkalta. Apusimpukastakin löysi väljää, ei siellä väljää ollut, kumihelat joustaa kun sorkkarauvalla vääntelöö.
Ilta menikin mukavasti jousia vaihdellessa, toisen puolen jousi jäi vielä vaihtamatta, kun oli työkalujen kanssa pienoisia ongelmia.
Samalla vaihtelin dsl ja öljysuodattimen ja öljyt.
Öljypohjan lisäsäiliön liitospinta oli hiukan kosteana, laitoin siihen paperitiivisteen, ei tasoliima ollut oikein pitänyt.
Nyt olisi lankulla ajettu vähän toistakymmentätuhatta kilometriä, pientä näpräämistä on, mutta mitään murheita ei ole ollut.
Niin puuttuu, rengasliike kämmäili jotain pulttien tilauksessa, jäi muutama pultti tulematta, toivottasti ensi viikolla loput. Pitää olla 50mm pitkät pultit että saa vanteet luotettavasti kiinni.
Siis kierre on 50mm pitkä, vanteessa kiinnityspinnan paksuus on 36mm joten kiinnitykseen jää jarrulevyn jälkeen vielä n. 10mm Alunperin noissa on ollut 14mm paksut pultit kokonaispituudeltaan 71mm, olleet vissiin jossain sl:ssä. Rengaskoko on 205/55/16
Tuulilasi vaihdatettu tässä kesän kantturoilla, välijäähdytintäkin soviteltu ja pikkuahdin olisi muokattu sopivaksi tähän autoon.
Keskiötä piti kääntää ja painelähtö tehdä hiukan sopivammaksi, olis varmaan 2" ahtoputki ollut ihan riittävä, vähän hupsun näköinen tuo 2,5" lähtö.
Raavin tänään etutukivarsista kumipuslat ja pallonivelet poies, oli tautisen lujassa, alapallot irtosi vasta n. 15t puristuksella? ruoste on hyvä liima.
Puslien sisäkoolitkin oli pelkkää ruostetta, tarpeeseen tuli tämäkin homma vaikka väljää ei ollutkaan.
Pumppu on vielä tuloillaan, valmistelen osia pikkuhiljaa, että saa sitten kerralla paikoilleen. Tuosta ahtimesta ei iloa vakiopumpulla juuri ole. Samalla tekis takakelkka/tukivarsi remontin, etutukivarret ja jarrut uusilla osilla. Osat alkaisi olla kasassa.