W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 413
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja juha1 »

haulla jo yritin etsiä, mutten löytänyt, aihetta varmaankin puitu jo monta kertaa arvanen..

eli millaisia lukemia olette kakkosnelosiin saaneet, lähinnä dieselit kiinnostaa, mut ei kai tuo haittaa jos bensojakin joukkoon eksyy..

olisi myös mukava jos kirjoittaisitte mitä tekniikkaan on jo jouduttu noilla lukemilla tekemään.

oma w124 250d -89 on nyt kulkenut 633tkm, josta poislukien puolitoista tankkia, kun mittari jumi. ostaessa -02 oli 272 500km.

kannentiiviste vaihdettu -07 ja samalla koko yläkerta käytiin läpi, mittarissa taisi olla jotain ehkä 100 000 vähemmän kuin tuossa alemmassa -09 huollossa.

-09 meni kytkin ja parin viikon päästä siitä kampiakselilta laakeri -> kampiakseli ja yksi kiertokanki vaihtoon ja samalla käyty läpi koko alakerta. mittarissa tuolloin noin 570 000.

muuten tietty iskaria, laakeria ja muuten normaalisti kuluvaa osaa on tullut vaihdettua.

tarvaisen vanha limohan se mahtaa olla hyvällä sijoituksella miljoonalla mailillaan, mut kai täältä joku muukin auto löytyy joka on kohtuudella maantietä nähnyt.. tosin en muista mitä kaikkea huoltoa siihen oli jo niillä lukemilla tehty.. :D
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Mika R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 19.04.2006 14:57
Paikkakunta: Kerava

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Mika R »

Faijalla edelleen ajossa 250D -88 manuaaliaskilla. Ajettu jotain 1,3-1,4 miljoonaa, mittari ei ole toiminut hetkeen :lol:

mitä nyt remonteista muistan, siis ihan peruskuluvien osien, tukivarsien yms päälle, niin konetta ei ole tarvinnut sen kummemmin roplata vaan öljynvaihdoilla hyvin pitkälti selvitty. Vaihdelaatikko vaihdettiin jossain 800,000 paikkeilla. Tällä hetkellä alkaa olemaan siinä kunnossa, että vaihtoon taitaa joutaa, kori on kuin reikäjuusto, perä lonksuu ja ulvoo ja muutenkin alkaa kilometrit tuntumaan :wink:
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noita kakkosnelosia on tullu tomistettua niin vähän aikaa, että ei oikein pysty mitään kovin järkevää niistä sanoon. sen verran kuitenkin, että 124 koppasessa sedanissa 300imudiiselikoneella oli vaikeuksia pitää itsensä kasassa. siis korin. tekniikka toimi kohtuudella, kun vaihteli vaan osia sitä mukaa, kun hajoili. kori oli sen verran kukkamaata jo ylt ympäriinäs, ettei kertakaikkiaan jaksanu enää korjata. jotakin vähän yli 600 tuhatta siinä muistaakseni oli, kun sen ostin ja vähän vajaa 700tkm siinä oli, kun menetin hermoni ja jätin pihaan seisoon.

noihin kilsoihin mahtui seuraavaa:
-termari
-kansipahvi, (kansi oli hyvässä kunnossa. ei halkeamia tms.)
-ASD:n putket pumpulta perään.
jarruja, niveltä ja muuta vastaavaa kulutusosaa.

en muista mitä kaikkee muuta siihen nyt sitten tuli.

sitten 201 koppasella, mikä on aika paljon samaa tekniikkaa, kun 124 koppanenkin niin ajelin jotakin 5 vuotta ja vajaa 200tkm. mittarissa oli n. 160tkm, kun auton ostin ja myytäessä siinä oli sit sen vajaa 200tkm enemmän. noihin kilsoihion mahtu jo jos jonkilaista vikaa. tosin tämä oli saksan tuonti peli (oma tuonti), niin noihin mittarikilsoihin ei voinu senkään vertaa luotta, mitä suomessa.

elikkäs seuraavaa osaa meni vaihtoon, kun kulu loppuun, taikka meni rikki. mitään ei vaihdettu turhaan, taikka varmuuden vuoksi. kyseessä siis w201 200D.

-kannentiiviste, pultit, höyläys.
-molemmat pyöränlaakerit eteen.
-alapallonivelet eteen.
-taakse jokunen nivel, mutta ei muistaakseni montaa. olisko ollu jotakin narinaniveltä, tai koiranluuta tms.
-jarrulevyjä ja paloja useampi sarja.
-laturin jännitteen säädin.
-useita polttimoita, mittaristoon ja kojelautaan.
-lämppärin puhallin, koko höskä.
-lämppärin kenno.
-syyläri
-perämurikka. (tämä kyllä hajos omaa tyhmyyttäni, kun vähän ruopsuttelin..)
-kaikki iskarit
-kaikki jouset. (kuoleentu puolessa vuodessa niin, että lopulta auto makas iskarien varassa, kun oli yli 2 henkilöä autossa.)
-kardaanin rättejä pari kappaletta.
-kytkin, koko hässäkkä. asetelma ja levy ja laakeri.

ja varmaan paaaljon muuta, mitä en nyt muista.


noita mekkereitä on ollu nyt jokunen omistuksessani, 124 koppasia eniten ja tuntuu, että lähes kaikkiin joutuu kansipahvin vaihtaan. ilmeisesti kansi alkaa tihkuttaan öljyä jossakin vaiheessa, mutta pelaa silti vaikka kuinka ja kauan. ja ihmiset ei jaksa vaihdella niitä, vaan lisäilee öljyä. ja aina, kun olen diiseli mersun ostanu, niin kone on joko pesty ja öljyvuodot on "poissa", taikka sitten ne vaan alkaa huonolla tuurilla tihkuttaan sitä öljyä heti kohta kun on mulle tullut.

ja sen olen huomannu, että vaikka melkein mikä vika tahansa tuleekin, niin matka harvemmin jää kesken. auto kyllä varottelee yleensä riittävän aikasin, että jotakin tarvis tehdä, eikä laukea laakista ja jätä tielle.
W201 250DT 20V
w201 190E
joe smith
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:32
Paikkakunta: jyväskylä mlk.

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja joe smith »

Mulla on tuo nykyinen käyttis -88 250d 717000 ja kone ja korikin ok, ajolleen hyvä ei kolise eikä kilise.Edellinen omistaja lapista on
vaihellut öljyt 5000 välein ja minä noudatan kans tätä.Muovi lokarit joka nurkalla ja ruostesuojattu 5v välein,takapään puslat laitoin kesällä
ja etupyörän laakerit,nyt kesällä varmaan laitan taakse laakerit vaikka eivät äännä vielä ja samalla ehkä v-laatikkokin saa uudet laakerit.
Et jos ei kolaria satu niin tällä pitäs päästä monia vuosia vielä.(tai byrokratia estä vanhalla ajamista).
Avatar
JuCCiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: To 31.12.2009 19:20
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja JuCCiS »

Tolla kakspuokilla päästelty pikkusen vajaat 485 tkm. Ollut tarkalla pidolla omalla ukillani yli 15 vuotta ja kolme vuotta minulla.
Peruskuluvia osia vaihdettu mm. kaikki pyöränlaakerit tänä talvena, narinahelat
koneelle:
-jakoketju
-venttiilinnostajat
-pumppu säädätetty
-öljyt+suodatin vaihdettu kymppitonnin välein
-kantta ei ole vielä aukastu, lienee ehkä jossain vaiheessa edessä
Tekniikan osalta ajaa helposti toisen mokoman, erittäin hyvässä iskussa. Ja loppujen lopuksi yhtäkään remonttia ei ole tarvinnut tehdä, perushuollolla on vielä selvinnyt :wink:
W212 200 bluetec
W204 180 CDI
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja woke »

Nii mersujahan ei rempata. Niitä vaan huolletaan ;-)
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
Avatar
Arttu.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: To 19.03.2009 17:39
Paikkakunta: Lammi

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Arttu. »

pera8x kirjoitti:noita kakkosnelosia on tullu tomistettua niin vähän aikaa, että ei oikein pysty mitään kovin järkevää niistä sanoon. sen verran kuitenkin, että 124 koppasessa sedanissa 300imudiiselikoneella oli vaikeuksia pitää itsensä kasassa. siis korin. tekniikka toimi kohtuudella, kun vaihteli vaan osia sitä mukaa, kun hajoili. kori oli sen verran kukkamaata jo ylt ympäriinäs, ettei kertakaikkiaan jaksanu enää korjata. jotakin vähän yli 600 tuhatta siinä muistaakseni oli, kun sen ostin ja vähän vajaa 700tkm siinä oli, kun menetin hermoni ja jätin pihaan seisoon.

noihin kilsoihin mahtui seuraavaa:
-termari
-kansipahvi, (kansi oli hyvässä kunnossa. ei halkeamia tms.)
-ASD:n putket pumpulta perään.
jarruja, niveltä ja muuta vastaavaa kulutusosaa.

en muista mitä kaikkee muuta siihen nyt sitten tuli.

sitten 201 koppasella, mikä on aika paljon samaa tekniikkaa, kun 124 koppanenkin niin ajelin jotakin 5 vuotta ja vajaa 200tkm. mittarissa oli n. 160tkm, kun auton ostin ja myytäessä siinä oli sit sen vajaa 200tkm enemmän. noihin kilsoihion mahtu jo jos jonkilaista vikaa. tosin tämä oli saksan tuonti peli (oma tuonti), niin noihin mittarikilsoihin ei voinu senkään vertaa luotta, mitä suomessa.

elikkäs seuraavaa osaa meni vaihtoon, kun kulu loppuun, taikka meni rikki. mitään ei vaihdettu turhaan, taikka varmuuden vuoksi. kyseessä siis w201 200D.

-kannentiiviste, pultit, höyläys.
-molemmat pyöränlaakerit eteen.
-alapallonivelet eteen.
-taakse jokunen nivel, mutta ei muistaakseni montaa. olisko ollu jotakin narinaniveltä, tai koiranluuta tms.
-jarrulevyjä ja paloja useampi sarja.
-laturin jännitteen säädin.
-useita polttimoita, mittaristoon ja kojelautaan.
-lämppärin puhallin, koko höskä.
-lämppärin kenno.
-syyläri
-perämurikka. (tämä kyllä hajos omaa tyhmyyttäni, kun vähän ruopsuttelin..)
-kaikki iskarit
-kaikki jouset. (kuoleentu puolessa vuodessa niin, että lopulta auto makas iskarien varassa, kun oli yli 2 henkilöä autossa.)
-kardaanin rättejä pari kappaletta.
-kytkin, koko hässäkkä. asetelma ja levy ja laakeri.

ja varmaan paaaljon muuta, mitä en nyt muista.


noita mekkereitä on ollu nyt jokunen omistuksessani, 124 koppasia eniten ja tuntuu, että lähes kaikkiin joutuu kansipahvin vaihtaan. ilmeisesti kansi alkaa tihkuttaan öljyä jossakin vaiheessa, mutta pelaa silti vaikka kuinka ja kauan. ja ihmiset ei jaksa vaihdella niitä, vaan lisäilee öljyä. ja aina, kun olen diiseli mersun ostanu, niin kone on joko pesty ja öljyvuodot on "poissa", taikka sitten ne vaan alkaa huonolla tuurilla tihkuttaan sitä öljyä heti kohta kun on mulle tullut.

ja sen olen huomannu, että vaikka melkein mikä vika tahansa tuleekin, niin matka harvemmin jää kesken. auto kyllä varottelee yleensä riittävän aikasin, että jotakin tarvis tehdä, eikä laukea laakista ja jätä tielle.
Mitenkä olet edelleen mersumiehiä? :D vois luulla että tollasten kokemusten jälkeen mielipiteet muuttuis aika nopeasti :o
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja woke »

pera8x kirjoitti:noita kakkosnelosia on tullu tomistettua niin vähän aikaa, että ei oikein pysty mitään kovin järkevää niistä sanoon. sen verran kuitenkin, että 124 koppasessa sedanissa 300imudiiselikoneella oli vaikeuksia pitää itsensä kasassa. siis korin. tekniikka toimi kohtuudella, kun vaihteli vaan osia sitä mukaa, kun hajoili. kori oli sen verran kukkamaata jo ylt ympäriinäs, ettei kertakaikkiaan jaksanu enää korjata. jotakin vähän yli 600 tuhatta siinä muistaakseni oli, kun sen ostin ja vähän vajaa 700tkm siinä oli, kun menetin hermoni ja jätin pihaan seisoon.

noihin kilsoihin mahtui seuraavaa:
-termari
-kansipahvi, (kansi oli hyvässä kunnossa. ei halkeamia tms.)
-ASD:n putket pumpulta perään.
jarruja, niveltä ja muuta vastaavaa kulutusosaa.

en muista mitä kaikkee muuta siihen nyt sitten tuli.

sitten 201 koppasella, mikä on aika paljon samaa tekniikkaa, kun 124 koppanenkin niin ajelin jotakin 5 vuotta ja vajaa 200tkm. mittarissa oli n. 160tkm, kun auton ostin ja myytäessä siinä oli sit sen vajaa 200tkm enemmän. noihin kilsoihion mahtu jo jos jonkilaista vikaa. tosin tämä oli saksan tuonti peli (oma tuonti), niin noihin mittarikilsoihin ei voinu senkään vertaa luotta, mitä suomessa.

elikkäs seuraavaa osaa meni vaihtoon, kun kulu loppuun, taikka meni rikki. mitään ei vaihdettu turhaan, taikka varmuuden vuoksi. kyseessä siis w201 200D.

-kannentiiviste, pultit, höyläys.
-molemmat pyöränlaakerit eteen.
-alapallonivelet eteen.
-taakse jokunen nivel, mutta ei muistaakseni montaa. olisko ollu jotakin narinaniveltä, tai koiranluuta tms.
-jarrulevyjä ja paloja useampi sarja.
-laturin jännitteen säädin.
-useita polttimoita, mittaristoon ja kojelautaan.
-lämppärin puhallin, koko höskä.
-lämppärin kenno.
-syyläri
-perämurikka. (tämä kyllä hajos omaa tyhmyyttäni, kun vähän ruopsuttelin..)
-kaikki iskarit
-kaikki jouset. (kuoleentu puolessa vuodessa niin, että lopulta auto makas iskarien varassa, kun oli yli 2 henkilöä autossa.)
-kardaanin rättejä pari kappaletta.
-kytkin, koko hässäkkä. asetelma ja levy ja laakeri.

ja varmaan paaaljon muuta, mitä en nyt muista.


noita mekkereitä on ollu nyt jokunen omistuksessani, 124 koppasia eniten ja tuntuu, että lähes kaikkiin joutuu kansipahvin vaihtaan. ilmeisesti kansi alkaa tihkuttaan öljyä jossakin vaiheessa, mutta pelaa silti vaikka kuinka ja kauan. ja ihmiset ei jaksa vaihdella niitä, vaan lisäilee öljyä. ja aina, kun olen diiseli mersun ostanu, niin kone on joko pesty ja öljyvuodot on "poissa", taikka sitten ne vaan alkaa huonolla tuurilla tihkuttaan sitä öljyä heti kohta kun on mulle tullut.

ja sen olen huomannu, että vaikka melkein mikä vika tahansa tuleekin, niin matka harvemmin jää kesken. auto kyllä varottelee yleensä riittävän aikasin, että jotakin tarvis tehdä, eikä laukea laakista ja jätä tielle.
Niin no eipä nuo 201:en rempat pahalta kuullosta kun ottaa huomioon tuon ajan ja ajomäärän. Kyseessä kuitenkin vanha auto. Mersun osat on kuitenki edullisia ja suurin osa aika nättejä vaihtaa. Tuota vaan ihmettelin, että jarrulevyjä ja paloja useampi sarja. Taidat jarrutella aika paljo?
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja j.a »

sukulais ukolla -91:nen w124 200 ajettu 960tkm ja matka mittari tilttas jokuaika sit,et miljona häämöttää jo... uudesta asti ollu talossa kannentiiviste ja vaihelaatikko on menny...
Diesel on puhtaampi
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

-88 300D farkulla oli ajettu mittarin mukaan 600tkm kun multa lähti, siinä ei varmasti ollut kaikki. hyvin se pelasi vielä, mitä nyt takajousipallot alkoi olla vaihdon tarpeessa, moottoriin oli huoltojen lisäksi vaihdettu jakoketju,vesipumppu ja laturi
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin, no. välillä ihmettelen itsekkin, että kuinkahan joku toisen merkkinen auto toimis. enpä tiedä, ehkä mersu vaan on niin hyvä ajolleen, että kun on kunnossa, niin kyydistä nauttii. ja toisaalta eipähän tarvi olla vaihtamassa jakokuminauhaa, kiristimiä, ohjauirullia ja vesipumppua solkenaan. toi pikkumese oli kallein auto, mitä olen koskaan ostanu. hinta oli muistaakseni auto+verot jotakin 6000-7000€ luokkaa kokonaisuudessaan. ja olihan se hyvä auto! paljon sai niellä kilsoja ja näki vähän muutakin, kun vaan suomen teitä. ainoa asia mikä harmitti sitä myydessä oli se, ettei kunnolliselle huollolle osattu antaa oikein mitään arvoa. "vastaavia" ruostekorjattuja ilman mitään historiaa oli tarjolla halvemmalla, niin ketään ei kauheesti kiinnostanu ostaa sitä. lopulta vaan halusin niin paljon isompaa ja tehokkaampaa autoa, että myin sen sitten suhteellisen alhaisella hinnalla.

jarruja siihen uusin heti, kun sen ostin, niin joka nurkkaan levyt ja palat + käsijarrukengät. ja ainakin toisen kerran levyt + palat joka nurkkaan. ja sitten pelkkiä jarrupaloja varmaan vielä kierroksen noiden päälle. en tiedä miks, mutta ton verran niitä meni. ihme homma vielä, että sillon, kun sen ostin, niin laittelin ne jarrut ja raidetangon päät. en muuta. sitten sain ajaa sillä vähän yli vuoden, eikä tarvinu, kun tankata ja vaihtaa öljyjä. sitten alko tuleen vikaa pikkuhiljaa, mutta laittelin vaan kuntoon aina sitä mukaa, kun oli tarvis.
W201 250DT 20V
w201 190E
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

pera8x kirjoitti:niin, no. välillä ihmettelen itsekkin, että kuinkahan joku toisen merkkinen auto toimis. enpä tiedä, ehkä mersu vaan on niin hyvä ajolleen, että kun on kunnossa, niin kyydistä nauttii. ja toisaalta eipähän tarvi olla vaihtamassa jakokuminauhaa, kiristimiä, ohjauirullia ja vesipumppua solkenaan. toi pikkumese oli kallein auto, mitä olen koskaan ostanu. hinta oli muistaakseni auto+verot jotakin 6000-7000€ luokkaa kokonaisuudessaan. ja olihan se hyvä auto! paljon sai niellä kilsoja ja näki vähän muutakin, kun vaan suomen teitä. ainoa asia mikä harmitti sitä myydessä oli se, ettei kunnolliselle huollolle osattu antaa oikein mitään arvoa. "vastaavia" ruostekorjattuja ilman mitään historiaa oli tarjolla halvemmalla, niin ketään ei kauheesti kiinnostanu ostaa sitä. lopulta vaan halusin niin paljon isompaa ja tehokkaampaa autoa, että myin sen sitten suhteellisen alhaisella hinnalla.

jarruja siihen uusin heti, kun sen ostin, niin joka nurkkaan levyt ja palat + käsijarrukengät. ja ainakin toisen kerran levyt + palat joka nurkkaan. ja sitten pelkkiä jarrupaloja varmaan vielä kierroksen noiden päälle. en tiedä miks, mutta ton verran niitä meni. ihme homma vielä, että sillon, kun sen ostin, niin laittelin ne jarrut ja raidetangon päät. en muuta. sitten sain ajaa sillä vähän yli vuoden, eikä tarvinu, kun tankata ja vaihtaa öljyjä. sitten alko tuleen vikaa pikkuhiljaa, mutta laittelin vaan kuntoon aina sitä mukaa, kun oli tarvis.
Mikäli kyseessä oli juurikin tämä erittäin seksikkäällä rekisteritunnuksella varustettu 190 (oletan että olet henkilö jolta auton ostin) niin voisin jatkaa juttua tästä. Ite tuli kyseisellä autolla ajeltua 30-40tkm. Oli koko ajan todella hyvä auto ajaa mutta remonttia jouduin tuohon itsekin tekemään aikalailla. Lopulta vaihdoin siihen koneen kun ei enää lähtenyt alle 10 asteen pakkasilla käyntiin. Vanha kone olikin aivan sökö sisältä, kaippa ne oli vaihtaneet siihen saksassa joskus jonkun loppuunajetun moottorin...koneessa oli paikallaan mm. kiekkamittarin anturi vaikkei koko autossa ollut kiekkamittaria.

Itse luovuin autosta kun se olisi pitänyt ylimaalata ja vaihtaa yhtä sun toista jos siitä olisi halunnut siistikuntoisen, samalla itseä rassasi tilanpuute, tenavalla pitemmän tavaran tai esim. fillarin kuskaaminen kun on aika mahdotonta.
Eipä siitä ollut silloinkaan myytäessä kauheasti kiinnostuneita ja lopulta myin auton kutakuinkin puolella siitä mitä siitä maksoin...tummapintaiselle tyypille joka kehui ajavansa auton Marokkoon. Hyvät muistot jäi kuitenkin itselle kyseisestä autosta ja se ehtikin nähdä kaikenlaista myös omassa käytössä.

Tenavan tilalle ostin 300D W124 farkun. Mittarissa nyt 420tkm (joista 12tkm itse) ja onhan tuohonkin tullut jo tehtyä kaikenlaista. Näiden kahden auton kokemuksella voisin tiivistää ettei Mersut mitään viattomia autoja ole. Toisaalta osat on halpoja ja tekniikka sellaista että pärjään sen kanssa, joten ainakin itse viihdyn näiden ratissa ja omistajana vallan mukavasti.

Mielestäni nämä joskus kuullut puheet "se oli todella hyvä auto, ei tarvinnu ikinä tehdä sille mitään" kertovat aika paljon auton omistajasta ja pidosta...Tämmöisen ajattelutavan seurauksia olen saanut nykyisen kakkosnelosen kohdalla korjailla. Auton mukana ei tietenkään tullut minkäänlaista tietoa siitä, onko mitä osaa vaihdettu ja milloin....arvaile siinä nyt sitten vaikkapa jakoketjun ikää...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä. mitä ilmeisemmin sama auto. ihme homma, että kone noin vaan menee rikki. mun aikana se kuitenkin toimi moitteetta koko ajan, minkä se mulla oli. ja aika tiuhaan vielä öljyjäkin vaihtelin. mutta niin se sitten vaan voi mersunkin kone hajota. sillon joskus kun kansipahvin vaihdoin, niin ainakin sylinterit näytti hyviltä. alakertaan tosin en koskaan vilkassu, enkä mäntiä tms. mutta mistäpä näistä tietää.

riippumatta siitä kuinka paljon siihen autoon mulla meni rahaa, taikka kuinka paljon sen arvo aleni, niin oli se silti hyvä auto ja hyvät muistot siitä jäi. olihan se sentään mersu!

eikä nää nykysetkään sen kummosempia ole huoletttomuudeltaan. on saanu laittaa ihan jonkin verran osaa ja uutta palikkaa. tosin toinen näistä nykysistä autoista on enemmänkin harrastekäyttis, kun pelkkä käyttöauto.

mutta pistetään tähän nyt vaikka tälläin:

w124 250tdt. mittarissa jotakin 500tkm. en muista tarkkaan. ja olisko jotakin 70-80tkm nyt tullu tällä pelillä ajeltua. ainakin seuraavia osia on saanu vaihtaa:
-turbon hukkaportin kello. (alipaineohjatussa systeemissä jotakin vikaa, mitä en osannu korjata, enkä jaksanu perehtyä riittävästi korjaukseen, niin vaihdoin painetoimisen kellon.)
-jarrulevyt + palat + käsijarrukengät.
-ylävesiletku.
-hehkuja.
-vesipumppu.
-kanis + tiivisteet + pultit. ( kansi meni halki)
-suuttimia (vanhat suuttimet ei sopinu uuteen kanteen).
-suutinputkia
-turbo x 2 (alkuperänen oli liian pieni, sen suraajakin osottautu liian pieneksi ja oli jo pikkasen kulunu.)
-kardaaniin rättejä
-kytkin, koko hoito.
-kytkimen työsylinteri
-moottorin kumityynyt
-termostaatti
-polttimoita mittaristoon ja muualle.
-pakoputki
-syöttöpumppu
-öljycooleri.
-2 x vaihdelaatikko (hampaat sileenä)
-ajovalot (oli niin hiekkapuhalletut, ettei nähny enää pimeällä ajaa).

ja varmaan paljon muutakin. mutta suurin osa menee tässä laitteessa harrastelun piikkiin.

sitten toinen nykyinen auto, pikkumersu 190d 2,5 turbo vm89. mittarissa jotakin 350tkm. omia kilsoja tullu varmaan joku 30tkm tämä on ihan vaan käyttis ja niin paljon alkuperänen, kun vaan voi olla.
-öljycooleri
-mäntä
-kansipahvi + pultit + tiivisteet
-jarrut joka nurkkaan, levyt + palat + kässärin kengät
-raidentangon päät, molemmat.
-hehkut, 5kpl
-takapyörän laakeri.
-automaatin jäähdyttimelle menevät letkut.
-suutinputket, kaikki.
-takakelkan etummaiset kumityynyt.
ja ehkä vielä jotakin muutakin, mitä en nyt muista.

tää pikkumese oli vähän käyntivikanen, kun sen ostin. oli siis mäntä rikki. ja muutenkin noi lähes kaikki osat, mitä tossa on vaihdeltu, niin on ollu jo enemmän, tai vähemmän aluillaan, taikka kokonaan olemassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

pera8x kirjoitti:kyllä. mitä ilmeisemmin sama auto. ihme homma, että kone noin vaan menee rikki. mun aikana se kuitenkin toimi moitteetta koko ajan, minkä se mulla oli. ja aika tiuhaan vielä öljyjäkin vaihtelin. mutta niin se sitten vaan voi mersunkin kone hajota. sillon joskus kun kansipahvin vaihdoin, niin ainakin sylinterit näytti hyviltä. alakertaan tosin en koskaan vilkassu, enkä mäntiä tms. mutta mistäpä näistä tietää.
Juu siis purin sen moottorin itsekin täysin toimivana ja käyvänä nokalta...ihmettelin vaan kun ei lähtenyt enää käyntiin kunnon pakkasilla. Oikeastaan en olisi varmaan vaihtanut koko konetta mutta aloin asentaa siihen lohkolämppäriä ja se peltinen tulppa hajosi reikäänsä :lol:

Ihmetys oli aika suuri kun näin koneen sisuskalujen kunnon (ehkä näitkin ne kuvat joskus jossain)
Moottorin täytyy kyllä olla vahva kun toimii vaikka osat sisällä oli moista silppua...eikä se ainetta tai öljyäkään mitenkään ihmeellisesti vienyt, savutus vaan alkoi olemaan melkoista vaikka syöttöjä pienensinkin.

Jotain näiden laitteiden hyvistä puolista kertonee siihen tekemäni koneenvaihdon hinnasta. Ostin purkaamosta 500e koneen toimintatakuulla. Kone osoittautui todella hyväksi, kävi nätisti, ei vuotanut eikä syönyt öljyä jne. Heitin koneen nokalle vanhalla vauhtipyörällä ja kytkimellä, vaihdoin siihen suodattimet ja öljyt.
Tämän jälkeen myin vanhasta koneesta osia pois yli 300 eurolla. Mielestäni moottorinvaihto n. 300e+omat työt ei ole kovin paha. Kaverilta kului juuri lähemmäs 3000e Audinsa kansiremonttiin (V6 tdi, oli nokat kulunu). Vastaavalla summalla ostin tuon nykyisen satalankun.

W124 12tkm aikana laitettua/tehtyä:
-Pa-suodatin, ilmansuodatin, moottoriöljy ja putsari
-Molemmat pyöränlaakerit taakse
-Kardaanin kannatinlaakeri ja tukikumi
-Etuputki hitsattu "haitarin" juuresta
-Käsijarrukengät
-Perän ja vaihteiston öljyt
-40mm Weitecit joka nurkkaan, uudet jousikumit
-Ohjaustehostimen pumppu vaihdettu (vanhasta korvat poikki)
Laitoin lopulta 95bar pumpun 110bar tilalle, enkä ole huomannut käytännössä mitään eroa edelliseen. Samalla ot öljyt vaihdettu.

Lähiaikoina täytyisi käyttää kardaani ristikonvaihdossa ja tasapainotuksessa. Koneeseen ajattelin vaihdattaa jakoketjun ja säätää pumpun ajoitukset kohdalleen.
Tyyppivika - alkavat ruostepaikat takasivuikkunan alareunassa täytyisi fiksata... Nämä kun tekee niin saanee ajella huolettomammin taas jonkun aikaa ihan perushuolloilla.

Se CXY:n eka lohko on muuten mulla vielä tallella...Oon vannonut tekeväni siitä vielä joskus sohvapöydän. Monilla tuntuu olevan jotain eksoottisista koneista tehtyjä pöytiä mutta kyllä mun mielestä parhaat päivänsä nähneen 200D:n lohkossa on sitä jotain...varsinkin kun on sitä itse ruuvaillut kädet rasvassa!
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Juuri tällaisia kokemuksia on yllättävän paljon W124:sen koneiden kanssa. Silti niillä aina ajaa omistajan mukaan miljoonan-kyllä niillä ajaakin, kun muistaa vaihtaa osia, kuten kansia tai tiivisteitä, alakerran laakereita yms. yms. Erityyppisiä koneita tosiaan W123:sen kanssa. En tiedä yhtään tapausta, jossa W123:sen moottori olisi hajonnut-se vain kuluu pikku hiljaa väljemmäksi, mutta ei sillä tielle tarvitse jäädä, kuten W124:sella, kun alakerran laakerit paukkuu....... W124:nenhan ei väljäksi taas sitten kulu juuri millään, kun siinä on se vahva pinnoite. W124:sen tapauksessa on varmaankin erittäin tärkeää ajaa täyssynteettisillä öljyillä ja vaihtaa ne suodattimineen viimeistään 10 tkm. välein, niin voi päästä sen miljoonan yli pelkällä kansipahvin vaihdolla.
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja iso E »

itel tuo vanha käyttis 87-200d meidän aikana isän kans ajettii yhteensä 400 tuhatta. kun auto ostettiin mittari lukemaa oli vähä yli 400 tuhatta nyt tietty yli 800 tuhatta.
autoon vaihdettiin kyl alustaa kaikki sillon kun tuli taloon sen jälkeen ajan saatos pikku hiljaa toiseen kertaa.

etupyörän laakerit on vain käytetty auki ja rasvattu sillon kun auto tuli.
taakse uusittu melkein heti alkuu molemmat.

sit ihan perus juttuja nuo jarrut ja hehkut, ja jotain moniura hihnaa kiristin vipua.

mut sit kun innostuttiin ajamaan kaasu pohjas mennen tullen american car show niin seuraavana päivänä hajos kone 4 pytyn kierokangenlaakeri oli niin kulunut et meni päällekkäin niistä näki melkein läpi XD

mut kone lähti aina pakkasil helposti yli -20 käymään siin ei koskaan ollu ongelmia.

perä on sama eikä äännä, vaihdelaatikko sama eikä vikaa, mut sillon kun laitoi sit uuden koneen niin samalla laitoin täydellisen asetelman sen takia ettei tarvitse sinne enää koskea niin levy ei ollut oikein edes kulunut asetelmas oli jousis vähä väljää ja painelaakeri oli kans vähä väljä.

mut kun noita jarru osia levyjä ja putkia letkuja yleensäki kuluvia osia ei kaikkia voi niin haukkua kyllä sitä joutuu kaikkia autoja huoltaa.

just esim kansipahvi, mäntä, tai kansi halki, vaihdelaatikko, perä, ym ym tuollaista mun mielestä ainaki harvinaisempaa niin niitä voi kunnolla sanoa remontiksi muu menee enemmänki huoltamiseksi normaalin ajon yhteydessä, se on tietty kun toiset vetää ihan tappiin asti tekemäl mitää niin sit seuraava onnellinen omistaja joutuu kerralla tekemään sit ihan kaikkee harvoin saa ostaa oikeesti asiallinen käyttöauton. mihinkä olis ihan perus asiat tehty.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Itsellä käyttöautona -88 124 200E automaatti. Nyt mittarissa on tuo 487tkm. Huoltohistoria on täydellisesti kirjattu ylös huoltokirjaan edellisen omistajan toimesta. Muutama hydraulinen nostaja vaihdettu, kansipahvi kerran, nokkaketju jostain syystä useasti, (vaikuttaa jopa siltä että on vaihdettu varmuudeksi kuin jakoremmiä) Vaihdelaatikosta ei mitään mainintaa huoltojen lisäksi.

Itse olen pari vuotta nyt tuolla ajellut ja ihmeempiä varsinaisia vikoja ei ole tullut vielä vastaan. Harrastuksen vuoksi olen sitten uusinut koko alustan, jarrut jne... KE-Jetin kanssa nyt on tullut painittua kun tyhjäkäynti humppaa ja kulutus on kuin ihan jollain kokomoottoriautolla.

Jaa olihan toi virtalukon panos tietysti vika mut sekin oli helppo vaihtaa...

Muuten en keksi mitään moitteita autosta mutta tuo polttoaineen syöttöpolitiikka on kyllä hakusessa... Ja ilmastointi olis kiva...
Fresh
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 10.08.2011 22:40

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Fresh »

Oodi 1987 W124 1,8-litraiselle dieselille, joka mulla on käytössä. Mittaristossa seisoo lukema 625 tkm. Tämä on kuitenkin aivan alakanttiin. Noin 25 000 km vuodessahan ei ole taksikaaralle mitään! Mittaristo on vaihdettu kaksi kertaa; on vuosia, joilta ei ole kertynyt lukemaa lainkaan. Tällä hetkelläkin on fibaa noin 10 % alakanttiin. Itseasiassa kojelaudassa on ollut kenties eniten ongelmia koko autossa. Luotettavin on karvalakkimallin kello (kierroslukumittarin paikalla), mutta on sekin pari kertaa vuosien saatossa pysähtynyt :D

Auto on ollut taksina vuosina 1988-1991. Sen jälkeen se on ollut samassa perheessä --sukupolvi vaan vaihtunut. Vanhempi polvi ajaa nyt 1997 vuoden vastaavalla, jossa oli matkalukemana digitaalisessa mittarissa pari kuukautta sitten 675 000 km (48 000 km vuodessa). Tarvetta vaihtaa ei ole vielä ollut. Kun vaihtoarvo käy pienemmäksi kuin käyttöarvo, sitä päättää ehkä pitäytyä samassa ja odotella seuraavaa (tai seuraavaa tai seuraavaa. Tietysti kilpailevia merkkejäkin tutkaillaan, mutta kestävyydessä eivät pärjää!)... Näin oli myös edesmenneen W123:n laita. Koska Väyrysen tarina ja käyttötarve on ollut sama kuin oman autoni, todelliset speksit ovat lähempänä tätä:

- kopan todelliset kilometrit 1 050 000-1 200 000
- kuskin ovi vaihdettu vähemmän ruosteiseen, lukossa ja avaimissa kulumaa
- toisessa etulokasuojassa ruostetta, peltiosa vaihdettu muutamia vuosia sitten
- pahimmat ruostepaikat ovat lokasuojien kaarissa ulkopuolella ja kylkilistan alla, ruuvinrei'issä. Listojen irtoilua, paikkailua. Ruosteesta on kuitenkin ollut tähän mennessä vain kosmeettista haittaa. Auto onkin maalattu kertaalleen kauttaaltaan ruiskulla kotioloissa. Alustan ruosteettomuutta on sen sijaan kiitelty katsastuksessa (kun 1997-välimallissa on jo massattavaa). Katsastuksista pääsee läpi, kunhan muistaa kiristellä/vaihtaa laakereita ja rukata käsijarrua. Ainakin vanhemmiten joutuu tarkastamaan vuosittain. Käsijarrun heikkous ja toispuoleisuus vaivannee nuorempiakin meisseleitä.

- mittariston joka ikinen neula on näyttänyt häränpyllyä 500 tkm jälkeen. Siitä on aiheutunut sellaista kiusaa, että:
  • 1. menovesi on loppunut --kerran-- kesken matkan
- sulakkeiden epämääräistä palamista miljoonan kilometrin jälkeen, joka aiheuttaa mittariston valojen sammumista, jarruvalojen sammumista. Kun sulake palaa, tuuletin puhaltaa sisään tulikuumaa ilmaa. (Puhallin on vaihdettu kerran 750 tkm kohdalla). Toistaiseksi vikaa on korjattu vaihtamalla sulaketta useammin, koska se on helppoa ja halpaa.

- kytkin vaihdettu 750 tkm kohdalla. Isoin tehty remontti ennen moottorin vaihtoa. Tällä rikkoutumisella saattaa olla jotain tekemistä sen asian kanssa, että meggeriä on käytetty kolmen nuoren ajo-opetteluautona.
- muovi- ja kumiosien haperoitumista; kaasupolkimen vaijerinpään kiinnike, polttoaineen syöttöletku. Hintaahan näille ei tule mitään...
- kuskin penkin kulmasta repsottaa olkea ja ratti on kulunut sileäksi, mutta sisusta on muutoin ehjä. Penkeissä on edelleen hyvä istua
- alkuperäinen tuulilasi!

Olen nyt ajellut noin 10 000 km moottorin vaihdon jälkeen. "Uusi" moottori on romulta, joten kilometreistä ei tietoa. Koneen hinta oli 400 euroa ja vaihto tehtiin kotona. Käyntiääni on säksättävämpi ja ruohonleikkurimaisempi :D Rukattiin joutokäynnin kierroksia hivenen korkeammalle kuin entisessä. Vaihtoon päädyttiin, koska vanha kone oli käynyt väljäksi, söi öljyä, kävi epätasaisesti jouten ja savutti --ei mennyt päästötesteistä enää läpi. Ensimmäiset miljoona kilometriä eivät kuitenkaan koituneet moottorin kuolemaksi, kenties sen olisi saanut purkamalla ja puhdistamalla kelpoiseksi? Vaihto oli kuitenkin helpompi.

Tämä auto tykkää että sillä ajetaan. Tosin helteisillä automatkoilla, joilla on kertynyt kahdeksankin tuntia päivässä, on voinut esimerkiksi akkuvesi alkaa huveta tai laturin hiilet kulumaan. Sähköjähän mersu ei kaipaile. Eräältä automatkalta tultiin kotiin siten, että laturi lakkasi toimimasta 350 km päässä. Akku tyhjeni sen jälkeen niin, että ensin menivät signaalit (käsipeli toimii veivattavasta ikkunasta :P ), tuulilasinpyyhkijät, ajovalot. Tien päälle jääminen/korjaamolle vieminen ei kuitenkaan ollut vaihtoehto persaukisten kiertueen päätteeksi, vaan päätettiin jatkaa kotiin kun valoa kerran riitti. Sadan kilometrin jälkeen pysähtyi viimeinenkin sähköinen vempele; kello. Kovin oli hiljaista ilman tuulen pihaustakaan kopissa. Dieseliä tankattiin auton käydessä, vaikka ei olisi tarvinnut; auto käynnistyi kaapeleillakin... Kotiin päästiin ilman ongelmia. Laturi tai muukaan osa ei ollut tempusta suuttunut, joten huollon hinnaksi tuli 3 euroa.

Ikää ovat lyhentäneet säännölliset kylmäkäynnistykset kaupungissa kadun varresta, mutta sen kertakaikkiaan pahin uhka on seisonta!

Mersulla on kynnetty säännöllisesti pitkiä taipaleita suolatuilla maanteillä, päästelty moottoritieosuuksilla, jätetty etuvetoiset jälkeen sorateillä, pomputeltu pelto- ja metsäteillä, heijattu irti kuopasta mutaisella mökkitiellä. Usein täydessä lastissa tavaraa ja ihmisiä tai peräkärryä vetäen. Ei sitä ole säästelty --auto on tehty ajamiseen ja ihmisen palvelemiseen, ei toisinpäin! Mutta huollettu on kun on tarvetta ollut. Kokemuksen mukaan esim. ahkerista öljynvaihdoista ei ole ollut hyötyä. Kilometrejä on kertynyt vuodessa lähemmäs 10 tai satatuhatta, silti vuosittain vaihto on ollut ok. Lämpötolppaan jos olisi raaskinut sijoittaa sen 100e kuukaudessa isomman kaupungin keskustassa, olisi jäänyt talviset sahaamiset ja kolmen hehkun pumppauskäynnistykset tekemättä. Lämpimään autotalliin en ehkä siltikään olisi vienyt kosteutta muhimaan.

On ajettu kerran Ahvenanmaan ympäri, neljä kertaa Ruotsin halki, ruksuteltu Norjan vuonoilla, vuorilla ja tunneleissa, kiikutettu autolautalla --samoin kuin ajeltu paljon pohjoismaalaisissa kaupungeissa. Kiihdytyksissä ja jarrutuksissa se ei ole omimmillaan. Matka-ajo; kilometrien ja tuntien taittaminen on sen omaa alaa. Sillä on ehdottomasti oma persoona; se tykkää pikkupakkasista ja viileämmistä plussakeleistä, jolloin se kulkee pirteimmin (öljy on silloin jähmeämpää kuin helteellä, joka sopii vanhalle moottorille paremmin?).

Tykkihän se ei ole, ei ole koskaan ollutkaan, mutta ohjattavuus, tuntuma tiehen ja ajomukavuus kertovat varmuudesta ja laadusta, jolla ei ole mitään tekemistä lisävarustelun ja härpättimien kanssa. Ohitustilanteessa se on opettanut kuskilleen maltillisuutta :mrgreen: Käsinoja alas edessä ja takana ja rento asento. Jotkut asiat ovat kestäviä.
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

.
Viimeksi muokannut TS_W124, Ti 18.12.2012 05:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kun ostaa lankun ja jos on kuudes tai siitä ylöspäin omistaja niin melkein satavarmaa on se että mittaria on ruuvattu useampi satatuhatta. On nyt sattuneesta syystä tullu tutustuttua useampaankin lankkuun ja melkein jokaisesta 2 - 400t ruuvattu varmuudella pois. Joku joukossa joista arviolta vajaat 200t. Joukossa on ollu Saksan tuonteja ja ihan supisuomalaisiakin. Ei ne sit kestä oikein puoltakaan miljoonaa kun on jo kaikenlaista rempaa :lol: :lol:

Toki joukossa on ollu joku mallisarjan alkupäästäkin joitten mittarilukemaa voi pitää uskottavana.

Voin olla väärässäkin mutta W123 ja W124 on yx lujimpia koskaan tehtyjä autoja kun joukosta sulkee pois monisataset. Toki muissakin merkeissä löytyy yksilöitä mutta jos vertaa koko mallisarjaa jonkin toisen merkin mallisarjaan niin ei taida vastaavaa löytyä?
J-PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:00
Paikkakunta: Lapeenranta/Vantaa

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja J-PK »

124 300D -90, 3s. om. Tänään tuli 956tkm mittariin, todellisuudessa ainakin n.982, oli se mittarin akseli sen verran verran pois paikoiltaan. Remppaa on riittänyt, koneeseen vaihdettu ainakin 3 hehkutulppaa ja nokkaketju tuossa 600tkm:n kohdalla, ai juu ja ohjaustehostimen pumppu, meni korvakkeet,muuten ei ole koskettu. Laturikin (turhaan), startti on orig. 3.s pyyhkijän moottori menossa, kardaanin nivel taakse + tukilaakeri, 2:een pyörään laakerit, eteen alapallonivel, takaoikeelle se kulmansäätötanko ja koiranluu, vakionop. säätimen "purkki" remontoitu Hollannissa, lämmönsäädön kortti vaihdettu ja ylijännitereleen zener tinattu uudelleen runkoon, ai juu, ja monitoimiviiksi. Laatikon ja perän öljyt vaihdettu tasan kerran viim. 500tkm:n aikana. Moniurahihnan kiristimen kilkkeet kerran, iskari muutaman. Takaiskarit ja toinen etuiskari(turhaan) vaihdettu. Aina saa olla nyrkit savessa...
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

J-PK kirjoitti:124 300D -90, 3s. om. Tänään tuli 956tkm mittariin, todellisuudessa ainakin n.982, oli se mittarin akseli sen verran verran pois paikoiltaan. Remppaa on riittänyt, koneeseen vaihdettu ainakin 3 hehkutulppaa ja nokkaketju tuossa 600tkm:n kohdalla, ai juu ja ohjaustehostimen pumppu, meni korvakkeet,muuten ei ole koskettu. Laturikin (turhaan), startti on orig. 3.s pyyhkijän moottori menossa, kardaanin nivel taakse + tukilaakeri, 2:een pyörään laakerit, eteen alapallonivel, takaoikeelle se kulmansäätötanko ja koiranluu, vakionop. säätimen "purkki" remontoitu Hollannissa, lämmönsäädön kortti vaihdettu ja ylijännitereleen zener tinattu uudelleen runkoon, ai juu, ja monitoimiviiksi. Laatikon ja perän öljyt vaihdettu tasan kerran viim. 500tkm:n aikana. Moniurahihnan kiristimen kilkkeet kerran, iskari muutaman. Takaiskarit ja toinen etuiskari(turhaan) vaihdettu. Aina saa olla nyrkit savessa...
Jos itte oot rullannu tuon niinhän tuo tuntuu olleen aina kädet autorasvassa :lol: Jos mihin tahansa muuhun autoon vastaavat kilsat rullaa ni luulen et lista olis pikkasen toisenlainen :)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja AM »

Omalla 200D:llä tuli mittariin n.800tkm ennenkuin jäi eläkkeelle. Itse ajelin niistä reilun 400tkm. Remonttia ei juurikaan ollut, etujarrupalat ja takaiskarit kertaalleen.

:lol: No noinhan se pitäisi sanoa mutta totuus ei ole aivan tuo. Helpompi olisi sanoa mitä osia EN vaihtanut.

Korista alkuperäistä: katto/takalokarit, takaluukku, takalasi/ toinen takasivulasi, ovet, sivu/kattolistat. rekisterikilvenvalot.
Tekniikasta: Perusmoottori kansineen(kk-laakerit/runkolaakerit ja kampi vaihdettu),syöttöpumppu,pakosarja/imusarja, kardaani, toinen vetoakseli.
Alustasta: etutukivarret, satunnaisia puslia, taka-alatukivarret, takakelkka,kallistuksenvakaajat.
Sisusta: kattoverhoilu,toinen takaoven nostin. Keskuslukitus kokonaisuudessaan.

No jotain muutakin taitaa olla mikä ei noissa tullut mainittua, jarruputket, simpukka, jarrupääsylinteri, absin hydraulihässäkkä ja suurin osa johtosarjoja. Niijoo ja tankki 8) Unohtuikohan jotain..pitääpä lisäillä jos tulee mieleen.

Prosenteista murehtiville on todettava että auto on tosiaan jo viettämässä eläkepäiviä, tosin eihän mikään edellä mainittu ollut edes totta?
Jesse_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 14.09.2011 01:15

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Jesse_ »

Mun mersu(250D) ei taida iha eniten ajettujen joukkoon kuuluu ku mittaris on täl hetkel 428tkm ja vm. -86/12 : D toi auto on tuotu suomeen 2000-luvun puolel ja 180tkm/ -01 asti on saksalaisten merkkikorjaamoiden leimat ni kai noi kilometrit vois iha paikkaansa pitää. 8tkm tolla oon itte ajellu ja viel tulee paljon kilometrejä lisää.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Eka W124:n (250D -89) tuli laitettua tuossa lokakuussa ja ei ole vielä tarvinut katua. Autolla on menty mittarin mukaan 565 000 km. Voi olla tosin 1,5 miljoonaakin, mutta sille ihan sama. Kilometreistä ja tehdyistä huolloista ei mitään dokumentteja, mutta auto ollut 6 omistajalla ennen mua ja yhdellä pitemmän aikaa -96-08. Sitten pois pelistä -08-10 ja ilmeisesti maalattu ja laitettu takas loistoonsa. Esimerkiksi pohja on täysin virheetön, jonne laskin suojaksi 5 pulloa Motonetin alustansuojaa heti välittömästi kun sain auton käsiini. Tämä on päässy autopesulaan jo yhtä monta kertaa 2 kk aikana kuin edelliset 3 autoa yhteensä. Jotenkin vaan ei viitsi antaa suolapaskan seistä peltien päällä, kun kerran joku tämän on suurella vaivalla ylimaalannut ja puunannut. Tarkenee talvella, tuntuu toimivan kuin junan vessa, ei kuluta öljyä, ei jäähdytysnestettä, ei perä laula, ei kolise ja keskikulutus (laskettu) 6 litraa satkulle. Ei ikävä näitä uudempia pakastimia. Ensirekisteröintpäivä oli muistaakseni 06/89...ekan käyttöönottopäivän kohdalla lukee 00.00.89. Katsastus kuitenkin helmikuulla, että otappa tuostakin selvää. Pääasia, että toimii ja tarkenee.

Itse ajellut 7000 km kahden kuukauden aikana. Vaihtanut pumppuun o-renkaat ja kupariprikat sekä öljyt ja suodattimen ja tintannut lisävalot keulalle. Kyllähän tuolle on tehty varmaan vaikka ja mitä, että tuossa kunnossa yhä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18165
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja dealer »

eli millaisia lukemia olette kakkosnelosiin saaneet, lähinnä dieselit kiinnostaa, mut ei kai tuo haittaa jos bensojakin joukkoon eksyy..

olisi myös mukava jos kirjoittaisitte mitä tekniikkaan on jo jouduttu noilla lukemilla tekemää
Minulla on ollut useita 124:iä mutta yhdelläkään en ole ajanut kovin pitkään, korkeintaan muutaman vuoden.
Parista yksilöstä on kuitenkin tietoa niiltä osin että auton tullessa minulle olen saanut täydellisen huolto- ja korjaushistorian mukaan sekä saanut kysellä edelliseltä omistajalta jolla auto on ollut lähes uudesta saakka - niin uudesta ettei siinä vaiheessa ole vielä ollut isompia korjauksia takana.

Takajarrujen remontti levyineen kaikkineen on tehty noin 150-200 tkm ja 4-5 vuoden välein. Etujarrulevyt kestävät vähän pitempään, varmaan parit palat.
Kardaanin kunnostusta on ollut ennen puolta miljoonaa, samaten laturi- ja starttiremonttia.
Pyöränlaakereita, jousia. Niveliä tottakai. Ohjausvaihteen tiivisteet. Pumppuremonttia, lähinnä paineventtiilien tiivisteet.

- E250D moottorilla oli menty avaamatta noin 850000 kun viimeksi autosta sain tietää, automaattilaatikosta oli kadonnut nelonen. Minulta lähtiessä oli muistaakseni 620000.

- 300D moottorilla oli ajettu noin 700000 avaamatta, vaihteisto (5 m) kestänyt myös ongelmitta.

- E200D oli muutama viikko sitten kun auton viimeksi näin mittarissa 950000 ja moottori edelleen avaamatta, vaihteisto (5 m)alkuperäinen korjaamaton. Perä huusi kuin sirkkeli 750000 paikkeilla auton ollessa minulla ja vaihtui ehjään siinä vaiheessa.

Isälläni olleeseen 200D:hen vaihdoin kannentiivisteen muistaakseni noin 650tkm paikkeilla, syy nestevuoto ulospäin.
Erään 250D.n ostin kansivikaisena, tosin öljyt ja vedet olivat menneet tiivisteestä sekaisin, ei kannesta. Uusi tiiviste ja nelisen tuntia töitä, nyt on toiminut pari vuotta ongelmitta.
Mittarissa kai noin 700000.

KK-laakereita olen vaihtanut muutamaan moottoriin työpaikalla vuosien varrella, usein turhaan omistajan pelätessä öljynpainetta joka lähentelee kiloa tyhjäkäynnillä.
Omiin ja noihin em. autoihin ei ole laakeriremonttia tehty.
Vanhemmat mersun dieselithän olivat kuluneet kypsiksi täysremonttiin jo noin 500000-600000 km ajolla ellei ollut ennen sitä nokkaketju katkennut tai öljypumpun akseli pettänyt.
Hyvä moottori sekin vaikka kulutus on nykypäivän käyttöautoon liian suurta - kenties kestävyys olisi parempi jos olisi ollut nykyöljyt käytössä jo 80-luvulla ?
wiimax.fi
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

itellä 200deellä ajeltu mittariin 750tuhatta ja nyt matkamittari ollu pois pelistä puoltoistvuotta eli aletaan olee kohta jossai 800tuhannen paikkeilla :D iten en ole mitää muuta tehny autolle 4vuoden aikana kun turbottanu, huoltanu ja vaihdellu kulutusosia.. edellinen omistaja on teettänyt kansiremontin ja kytkinremontin, muuta tietoa ei ole.

voi olla että on myös vaihtokone, en ole notuleita ikinä tarkastellu. tällä hetkellä 200deellä ei mitään ongelmia/vikoja :)
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
jarkkoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Ti 05.06.2012 20:51

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja jarkkoma »

Ex talvi auto w124 200d vm-85 Ajettu 860tkm. Toimi ku kello, ruostetta ei oikeastaan ollut ollenkaan "yhen paikan hitsasin pohjaan"

Kuskin jakkara oli ku koira olis sitä syönyt, perässä 15min löysää ja väri mitä hirvein kiiltävä ruskea :lol:

Lähti jopa lämmittämättä käyntiin kun oli 35 pakkasta =)
Bmw e91 320d -07
Mb W211 200cdi -04
Suzuki Alto ss80 -83
Mazda Hardtop -80
jm9
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 20.09.2009 14:50

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja jm9 »

eroaa nyt sen verran aiheesta ettei itellä ole w124 mersua. mutta pari kk sitten ulkomailla olin 250d taksin kyydissä ja mittarissa oli reipas 700tkm nii kysäsin kuskilta että onko kaikki mittarissa nii kaveri sano että eei ku kaks kertaa pyöriny ympäri nii kyllä siinä meinas penkiltä tipahtaa :shock: kyllä oli vähän vaikean näköstä ajamistaki ku auto seilaili pitkin tietä ja ratin liikkeet ei tuntunu ollenkaan :wink: tiiä sitten mitä kaikkea oli tuohon pirssiin tehty
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: W124: kenellä eniten ajettu ja mitä tehty?

Viesti Kirjoittaja Wade »

Simpukkaa ois sitten ainakin voinut vähän tiukata 2,5 Miljoonan kilometrin huollossa... :D


jm9 kirjoitti:eroaa nyt sen verran aiheesta ettei itellä ole w124 mersua. mutta pari kk sitten ulkomailla olin 250d taksin kyydissä ja mittarissa oli reipas 700tkm nii kysäsin kuskilta että onko kaikki mittarissa nii kaveri sano että eei ku kaks kertaa pyöriny ympäri nii kyllä siinä meinas penkiltä tipahtaa :shock: kyllä oli vähän vaikean näköstä ajamistaki ku auto seilaili pitkin tietä ja ratin liikkeet ei tuntunu ollenkaan :wink: tiiä sitten mitä kaikkea oli tuohon pirssiin tehty
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Vastaa Viestiin