w124 takarenkaat auraa?!
w124 takarenkaat auraa?!
Tänään huomasin että takarenkaat auraa ja vielä ihan selvästi että silmällä näkee. Missä vika? Renkaat kyllä kulunu enmmän sisäreunasta, mitä ulkoreunasta, vaikka eikö se pitäs ulkoreunasta kulua jos auraa. Väljyyttä en usko niin paljon olevan että puslista johtuis, ei kolise suuremmin.. Ken tietää nii apu on tarpeen. -kiitos
w124 260E -88
w124 260E -88
W212 250CDI 4Matic -12
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
Re: w124 takarenkaat auraa?!
Kyllä siellä kuuluukin olla aurausta. Ajonopeuksissa pyörä on suorassa kitkan vaikutuksesta. Että näin näissä ´"risuperissä". 

W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re: w124 takarenkaat auraa?!
Käytä autoa nelipyöräsuuntauksessa.
Re: w124 takarenkaat auraa?!
jeps, suuntaukseen siis!
W212 250CDI 4Matic -12
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
Re: w124 takarenkaat auraa?!
Ja aurauksen säätöä vartenhan siellä on oma tukivartensa, joten niin kauan kuin sen säätöruuvi ei ole totaalisesti ruostunut jumiin, se on kyllä hyvin säädettävissä kohdalleen. Siellä nelipyöräsuuntauksessa siis.
Kaikkia takapään väljyyksiä ei välttämättä huomaa rengasta heiluttelemalla tai peräpään kolinoista, jos ei tarkalleen tiedä, mitä tankoa pitäisi vääntää, mistä kohdasta ja mihin suuntaan. Mutta ammattitaitoisen nelipyöräsuuntauksia tekevän firman tyyppien kyllä pitäisi osata sekin tarkastaa samalla.
Omassa W124:ssä kävi viime syksynä niin, että olin vaihtanut iskarit ympäriinsä + melkein kaikki tukivarret taakse, kun katsastuksessa olivat kahtena peräkkäisenä vuonna bonganneet sieltä rikkinäisiä niveliä. Etupäästä katsastajilla ei ollut mitään pahaa sanottavaa, mutta Vianorilla eivät suostuneet säätämään kulmia, koska etupäässä huomasivat väljyyttä apusimpukassa. Hain sitten auton pois, vaihdoin apusimpukan ja vein takaisin. He säätivät kulmat kuntoon, ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Mielestäni erinomainen suoritus Vianorilta - he huomasivat väljyyden, jota katsastajat eivät huomanneet, eivätkä tehneet turhaa työtä, josta minä kuitenkin olisin joutunut maksamaan.
Tää on jo vähän epäoleellista tässä tapauksessa, mutta:
T: Timo
Kaikkia takapään väljyyksiä ei välttämättä huomaa rengasta heiluttelemalla tai peräpään kolinoista, jos ei tarkalleen tiedä, mitä tankoa pitäisi vääntää, mistä kohdasta ja mihin suuntaan. Mutta ammattitaitoisen nelipyöräsuuntauksia tekevän firman tyyppien kyllä pitäisi osata sekin tarkastaa samalla.
Omassa W124:ssä kävi viime syksynä niin, että olin vaihtanut iskarit ympäriinsä + melkein kaikki tukivarret taakse, kun katsastuksessa olivat kahtena peräkkäisenä vuonna bonganneet sieltä rikkinäisiä niveliä. Etupäästä katsastajilla ei ollut mitään pahaa sanottavaa, mutta Vianorilla eivät suostuneet säätämään kulmia, koska etupäässä huomasivat väljyyttä apusimpukassa. Hain sitten auton pois, vaihdoin apusimpukan ja vein takaisin. He säätivät kulmat kuntoon, ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Mielestäni erinomainen suoritus Vianorilta - he huomasivat väljyyden, jota katsastajat eivät huomanneet, eivätkä tehneet turhaa työtä, josta minä kuitenkin olisin joutunut maksamaan.
Tää on jo vähän epäoleellista tässä tapauksessa, mutta:
Eikös siellä kuuluis olla haritusta takapyörissä? Kun takavetoisessa (taka)pyörien eteenpäin vetävä voima vääntää niitä pyöriä eteenpäin, niin haritus jonkin verran kuittaantuu. Etupyörissä vastaavasti vierintävastus aiheuttaa taaksepäin vääntävää voimaa, jolloin niissä valmiiksi oleva auraus suoristuu jonkin verran? Vai menikö nyt ihan pieleen tää mun ajatuskulku?tese kirjoitti:Kyllä siellä kuuluukin olla aurausta. Ajonopeuksissa pyörä on suorassa kitkan vaikutuksesta. Että näin näissä ´"risuperissä".
T: Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 takarenkaat auraa?!
Piti vielä oikein katsoa siitä Vianorin raportista, mitkä ovat suositusarvot aurauksille.
Eli mun auto on W124 250D, ei Sportline-alustaa, ei tasonsäätöä, jousitus raskaammalle kuormalle. Nämä on mainittu myös tuossa raportissa, joskin vähän eri termeillä.
Eteen aurauksen ohjearvoalue on 0 astetta 05' ... 0 astetta 15'
Taakse vastaavasti ohjearvoalue on -0 astetta 04' ... 0 astetta 30'
Eli takana voi ohjearvon mukaan olla joko vähän aurausta tai sitten tosi vähän haritusta, jos mä en tuota nyt ihan päin seiniä tulkitse. Mutta jos sen aurauksen näkee silmillä katsoen selvästi, niin ei varmastikaan ole kohdallaan, kun ohjearvo on noin pieni; enintään puoli astetta.
Vastaavasti takapyörien Camber -kulmat ovat normaalein tukivarsin varustetuissa ja madalletuissa W124-malleissa ihan silminnähden niin, että pyörät eivät ole likimainkaan suorassa, mutta siitähän nyt ei tässä ollut puhe...
T: Timo
Eli mun auto on W124 250D, ei Sportline-alustaa, ei tasonsäätöä, jousitus raskaammalle kuormalle. Nämä on mainittu myös tuossa raportissa, joskin vähän eri termeillä.
Eteen aurauksen ohjearvoalue on 0 astetta 05' ... 0 astetta 15'
Taakse vastaavasti ohjearvoalue on -0 astetta 04' ... 0 astetta 30'
Eli takana voi ohjearvon mukaan olla joko vähän aurausta tai sitten tosi vähän haritusta, jos mä en tuota nyt ihan päin seiniä tulkitse. Mutta jos sen aurauksen näkee silmillä katsoen selvästi, niin ei varmastikaan ole kohdallaan, kun ohjearvo on noin pieni; enintään puoli astetta.
Vastaavasti takapyörien Camber -kulmat ovat normaalein tukivarsin varustetuissa ja madalletuissa W124-malleissa ihan silminnähden niin, että pyörät eivät ole likimainkaan suorassa, mutta siitähän nyt ei tässä ollut puhe...
T: Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 takarenkaat auraa?!
itse säätelin eteen 2 mm aurausta ja taakse ruma milli (1,25 mm ehkä...) hyvä tuli, eikä tuntunut hakevan edes 235 ja 265 rengastuksella
itse käytän noita mm arvoja, kun ei niistä asteista oikein ole apua harjanvarren ja rullamitan kanssa hyötyä 


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 takarenkaat auraa?!
Voi muuten olla että ei itselläkään kannata viedä suuntaukseen ennen kuin on etupää kunnossa. Nimittäin ratti liikkuu tyhjää semmoset 1-2cm teityssä asennossa, eikä renkaat yhtään.. Liekko ongelma kyseisessä apusimpukassa? Foorumilta luin myös että ongelma voi olla ohjaussimpukassa/ohjausvaihteessa. väljyyttä on etsitty useampaan otteeseen, eikä näy ainakaa nivelissä.. Autohan on ajettu vasta 265tkm
W212 250CDI 4Matic -12
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
Re: w124 takarenkaat auraa?!
Ratin keskiasennossa ei pahemmin saa olla väljää, jonkin verran käännettynä sen sijaan on ihan normaalia tuollainen väljyys ratissa.
S204