w115 vs 123 perä
w115 vs 123 perä
Onko mitään eroa, toisin sanoen voinko suoraan laittaa alkuperäisen 240D w115 3.69 tilalle w123 300D 3.46 perän?
tervesin,
Markus
tervesin,
Markus
Voit laittaa. 123 ja 115 taka-akseleissa on kylläkin eroja, alatukivarret ovat eri mittaiset. Jos vaihtaa alatukivarret, niin saa koko taka-akseliston käymään..
EDIT: tuli virhe, siis apurungot ovat eri kokoiset ja alatukivarret ovat samat. Siis 115 apurunko 123 taka-akselistooon niin käy heittämällä paikalleen, jos haluaa vaihtaa koko akseliston.
EDIT: tuli virhe, siis apurungot ovat eri kokoiset ja alatukivarret ovat samat. Siis 115 apurunko 123 taka-akselistooon niin käy heittämällä paikalleen, jos haluaa vaihtaa koko akseliston.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
W115 & W123 peristä
Tänään juuri vertailin W115 3.92:n ja W123 300D turbon periä. Kiinnitykset olivat samalaiset, ainoa ero oli 3.92:n laipat vetoakselien laakerien pitiminä kun 3.07:ssa ei ollut laippoja. Mutta rakenne-erosta huolimatta vetoakselien kiinnitykset näyttivät samoilta. Myös "tavallisempien" W123:ien perät ovat muistaakseni lähes identtisiä pystärin perien kanssa joten pitäisi käydä suoraan.
Yksi perä ollaan vaihdettu tuon pystärin alkuperäisen tilalle mutta vaihtoperäkin oli 3.69-perä W115 200:sta. Vielä ei olla vaihdettu W123:n perää pystäriin, mutta homma on jo valmisteilla.
Yksi perä ollaan vaihdettu tuon pystärin alkuperäisen tilalle mutta vaihtoperäkin oli 3.69-perä W115 200:sta. Vielä ei olla vaihdettu W123:n perää pystäriin, mutta homma on jo valmisteilla.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
..
Perissä on pieni ero, jos w123:n perä on sitä uudempaa mallia, eli poskilaakerit eivät ole pultti-systeemillä kiinni. Mutta se ei haittaa mitään, vetoakselin sisäpäässä, perään menevässä osassa, on prikka jonka vaihtamalla saa vetarin sopimaan juuri oikein perään. Vetarin perään menevään osaan täytyy jäädä pieni päittäisvälys, muuten on vaarana, että se lukkosokka hajoaa ja menee rattaiden väliin
Muuten perä sopiikin heittämällä. Perän luukku täytyy siirtä Pystäristä, sekin käy suoraan w123:n perään..

Muuten perä sopiikin heittämällä. Perän luukku täytyy siirtä Pystäristä, sekin käy suoraan w123:n perään..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Poskilaakereista
Miten nuo poskilaakerit saa purettua, kannattaako purkaa? Hieman pallotellaan ajatusta että ennenkuin perä laitetaan paikalleen niin tarkistettaisiin hammaskosketus ja mahdollisesti säädettäisiin koska kyseinen perä hieman pitää ääntä. (itse en ole ajanut ko. perällä)jarski kirjoitti:Perissä on pieni ero, jos w123:n perä on sitä uudempaa mallia, eli poskilaakerit eivät ole pultti-systeemillä kiinni. Mutta se ei haittaa mitään, vetoakselin sisäpäässä, perään menevässä osassa, on prikka jonka vaihtamalla saa vetarin sopimaan juuri oikein perään. Vetarin perään menevään osaan täytyy jäädä pieni päittäisvälys, muuten on vaarana, että se lukkosokka hajoaa ja menee rattaiden väliin![]()
Muuten perä sopiikin heittämällä. Perän luukku täytyy siirtä Pystäristä, sekin käy suoraan w123:n perään..
KL:stä saa kuulemma niitä vetoakselin tiivisteitä 13€ kpl mutta saako poskilaakereita tiivisteitä (tai muita osia) hajoittamatta purettua?
(sorry OT)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
..
Saahan ne purettua. Pulttimallisesta lähtee poskilaakeri irti, kun irrottaa vain sen laipan. Pulttimallisessa säilyy tiivisteet ehjänä, mutta uudemman mallisesta on aika vaikea saada tiivisteitä ehjänä pois, mutta miksei sekin onnistu.. Uudemmassa mallissa tiivisteen alta paljastuu iso rengassokka, jonka irrottamalla saa laakerin sitten irti. Ja KAIKKI irrotetut sokat+muut hilut täytyy laittaa samalle paikalle takaisin.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Jep. Ne laippamalliset laakerit jo purettiinkin siitä pystärin perästä ja arvottiin tuon uudemman kanssa. Ei siinä mitään, aina on kaikki mahdolliset vermeet saatu pienestä pitäen purettua, mutta takaisin kokoaminen on joskus ollut hieman hankalampaa. 
Lähinnä kiinnostaa se että jos tuon uudemman perän lyö osiksi niin kuinka tarkkaa niiden hilujen sovittaminen takaisin paikoilleen on ts saako sen takaisin edes entisen veroiseksi? (vaikka laittaa kaikki hilut entisille paikoilleen
)
Eli onko mahdollista että on vaivan väärti kotikonstein purkaa ja yrittää parannella hammaskosketuksia jos perän ääntämisen voimakkuudestakaan ei ole kokemuksia. Silmämääräisesti perä näytti parempikuntoiselta kuin vanhempi/tiheämpi mutta se ei välttämättä kerro vielä mitään...

Lähinnä kiinnostaa se että jos tuon uudemman perän lyö osiksi niin kuinka tarkkaa niiden hilujen sovittaminen takaisin paikoilleen on ts saako sen takaisin edes entisen veroiseksi? (vaikka laittaa kaikki hilut entisille paikoilleen

Eli onko mahdollista että on vaivan väärti kotikonstein purkaa ja yrittää parannella hammaskosketuksia jos perän ääntämisen voimakkuudestakaan ei ole kokemuksia. Silmämääräisesti perä näytti parempikuntoiselta kuin vanhempi/tiheämpi mutta se ei välttämättä kerro vielä mitään...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Kannattaako sitä perää alkaa purkamaan ihan välttämättä.
Jos vaihtaa pystäriin 123:n perän, niin samalla vaivalla menevät myös 123:n vetarit. Jos on mahdollista, niin kannattaa hommata perä vetareineen ja laittaa koko paketti pystäriin. Itse tein niin, kun oli kuitenkin se varaosa 123 kokonaan käytettävissä.
Ja niin, ei sitä perän luukkuakaan tarvitse vaihtaa. Siinä olevan takakiinnityksen kääntää vain toisin päin ja se käy paikalleen. Eihän siinä muuta eroa ole, vai olenko väärässä?

Ja niin, ei sitä perän luukkuakaan tarvitse vaihtaa. Siinä olevan takakiinnityksen kääntää vain toisin päin ja se käy paikalleen. Eihän siinä muuta eroa ole, vai olenko väärässä?
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'