w115 vs 123 perä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
MarkusT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 27.10.2003 08:06
Paikkakunta: Lieto

w115 vs 123 perä

Viesti Kirjoittaja MarkusT »

Onko mitään eroa, toisin sanoen voinko suoraan laittaa alkuperäisen 240D w115 3.69 tilalle w123 300D 3.46 perän?

tervesin,
Markus
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Voit laittaa. 123 ja 115 taka-akseleissa on kylläkin eroja, alatukivarret ovat eri mittaiset. Jos vaihtaa alatukivarret, niin saa koko taka-akseliston käymään..

EDIT: tuli virhe, siis apurungot ovat eri kokoiset ja alatukivarret ovat samat. Siis 115 apurunko 123 taka-akselistooon niin käy heittämällä paikalleen, jos haluaa vaihtaa koko akseliston.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

W115 & W123 peristä

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tänään juuri vertailin W115 3.92:n ja W123 300D turbon periä. Kiinnitykset olivat samalaiset, ainoa ero oli 3.92:n laipat vetoakselien laakerien pitiminä kun 3.07:ssa ei ollut laippoja. Mutta rakenne-erosta huolimatta vetoakselien kiinnitykset näyttivät samoilta. Myös "tavallisempien" W123:ien perät ovat muistaakseni lähes identtisiä pystärin perien kanssa joten pitäisi käydä suoraan.

Yksi perä ollaan vaihdettu tuon pystärin alkuperäisen tilalle mutta vaihtoperäkin oli 3.69-perä W115 200:sta. Vielä ei olla vaihdettu W123:n perää pystäriin, mutta homma on jo valmisteilla. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Perissä on pieni ero, jos w123:n perä on sitä uudempaa mallia, eli poskilaakerit eivät ole pultti-systeemillä kiinni. Mutta se ei haittaa mitään, vetoakselin sisäpäässä, perään menevässä osassa, on prikka jonka vaihtamalla saa vetarin sopimaan juuri oikein perään. Vetarin perään menevään osaan täytyy jäädä pieni päittäisvälys, muuten on vaarana, että se lukkosokka hajoaa ja menee rattaiden väliin :roll:

Muuten perä sopiikin heittämällä. Perän luukku täytyy siirtä Pystäristä, sekin käy suoraan w123:n perään..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Poskilaakereista

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

jarski kirjoitti:Perissä on pieni ero, jos w123:n perä on sitä uudempaa mallia, eli poskilaakerit eivät ole pultti-systeemillä kiinni. Mutta se ei haittaa mitään, vetoakselin sisäpäässä, perään menevässä osassa, on prikka jonka vaihtamalla saa vetarin sopimaan juuri oikein perään. Vetarin perään menevään osaan täytyy jäädä pieni päittäisvälys, muuten on vaarana, että se lukkosokka hajoaa ja menee rattaiden väliin :roll:

Muuten perä sopiikin heittämällä. Perän luukku täytyy siirtä Pystäristä, sekin käy suoraan w123:n perään..
Miten nuo poskilaakerit saa purettua, kannattaako purkaa? Hieman pallotellaan ajatusta että ennenkuin perä laitetaan paikalleen niin tarkistettaisiin hammaskosketus ja mahdollisesti säädettäisiin koska kyseinen perä hieman pitää ääntä. (itse en ole ajanut ko. perällä)
KL:stä saa kuulemma niitä vetoakselin tiivisteitä 13€ kpl mutta saako poskilaakereita tiivisteitä (tai muita osia) hajoittamatta purettua?

(sorry OT)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Saahan ne purettua. Pulttimallisesta lähtee poskilaakeri irti, kun irrottaa vain sen laipan. Pulttimallisessa säilyy tiivisteet ehjänä, mutta uudemman mallisesta on aika vaikea saada tiivisteitä ehjänä pois, mutta miksei sekin onnistu.. Uudemmassa mallissa tiivisteen alta paljastuu iso rengassokka, jonka irrottamalla saa laakerin sitten irti. Ja KAIKKI irrotetut sokat+muut hilut täytyy laittaa samalle paikalle takaisin.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Jep. Ne laippamalliset laakerit jo purettiinkin siitä pystärin perästä ja arvottiin tuon uudemman kanssa. Ei siinä mitään, aina on kaikki mahdolliset vermeet saatu pienestä pitäen purettua, mutta takaisin kokoaminen on joskus ollut hieman hankalampaa. ;)

Lähinnä kiinnostaa se että jos tuon uudemman perän lyö osiksi niin kuinka tarkkaa niiden hilujen sovittaminen takaisin paikoilleen on ts saako sen takaisin edes entisen veroiseksi? (vaikka laittaa kaikki hilut entisille paikoilleen ;) )
Eli onko mahdollista että on vaivan väärti kotikonstein purkaa ja yrittää parannella hammaskosketuksia jos perän ääntämisen voimakkuudestakaan ei ole kokemuksia. Silmämääräisesti perä näytti parempikuntoiselta kuin vanhempi/tiheämpi mutta se ei välttämättä kerro vielä mitään...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Kannattaako sitä perää alkaa purkamaan ihan välttämättä. :roll: Jos vaihtaa pystäriin 123:n perän, niin samalla vaivalla menevät myös 123:n vetarit. Jos on mahdollista, niin kannattaa hommata perä vetareineen ja laittaa koko paketti pystäriin. Itse tein niin, kun oli kuitenkin se varaosa 123 kokonaan käytettävissä.

Ja niin, ei sitä perän luukkuakaan tarvitse vaihtaa. Siinä olevan takakiinnityksen kääntää vain toisin päin ja se käy paikalleen. Eihän siinä muuta eroa ole, vai olenko väärässä?
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

samat perät käy myös w126seen... tosin vetarit joutuu vaihtaan... 126sessa ovat noin 40mm pidemmät... ja vaihdossa kannattaa huomioida että ulompien vetonivelten sisukset saattaa purkautua jos ne kääntää liian jyrkkään kulmaan... näin kävi itellä ja oli aika työ saada nivel uudelleen pakettiin...
Vastaa Viestiin