Ahtimen valinta GD om617:ään

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
teijav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 18.07.2006 20:43
Paikkakunta: Oulu

Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja teijav »

Suunnittelussa G-meisselin turbotus. Kyseessä ja lähtökohtana on hyväkuntoinen vaparimoottori ja tavoiteena hienoinen tehon/väännän nosto. Käyttö on off-road ajoa, joten mitää hirmu pataa ei ole edes haaveissa.

Tarjolla olisi Garretin t04 ahdin imu 55 siivellä ar: 0,60 (joku switcher kotelo?) ja pako 53 siivellä ar:0,84 . Miten mahtaisi pelata 300d:ssä?
Asiantuntijat /kokemusta omaavat voisivat suositella sopivaa hyrrää.

Imu ja pakosarjoiksi ajattelin metsästää MB:n omat tekeleet, joten jos jollain pyörii nurkissa, niin saa ilmoittaa.

Pumppu on M55, joten täytynee varmaan käyttää pajalla jotta siitä saa jotain ulos.

603:n sitten joskus, mutta ajetaan ensin tämä loppuun....patarauta on hyvää ainetta :-)

Luulen kaivelleeni kokolailla kaikki aihepiirin jutut, mutta jos hyviä linkkivinkkejä, niin esille vain.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja Jolle »

T04 garretti kuulostaa suht isolta varsinkin offikäyttöön, hakisin jotain pienempää josset oo heti viemässä pumppua pajalle.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mulla oli GD:ssä 617a kone johon laitoin 320cdi Mersun vnt turbon. Muistaakseni tyyppi oli 2359. Oli alunperin alipaine ohjattu, mutta muutin sen paine ohjatuksi. Turbo oli hyvä juuri sen takia että ala vääntöä oli mukavasti, mutta kuitenkin ei ahdistanut liikaa ylä kierroksilla. Ja verrattuna vakio turboon (kkk26) pakolämmöt oli 30 astetta matalammat kautta linjan. Kaikin puolin olin tyytyväinen systeemiin, pumppuna 7 mm PP jossa 120 kuutiomilliä/isku, niin ei savuttanut täys kiihdytyksessä ollenkaan, eli kone sai riittävästi happea tuolla turbolla. En käyttänyt penkissä, mutta tehoja parin sadan kieppeillä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
teijav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 18.07.2006 20:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja teijav »

Jolle: lienee juuri näin, tuo ahdin on ollut jossain BMW:n 2,5 bensamoottorissa aiemmin, käsittääkseni räätälöity siihen, eli ei alkuperäinen Baijerin tuote. Eli pienempi siis, mutta mikä?
Kävin Oulussa diesel Turusella ja pumppu homma onnistuu siellä.

HMK: olen tainnut tutustua aiheeseen tuolla simolinini puolella, nimimerkki tuntuu tutulta, Miten muutit paine ohjatuksi? Pora ja meisseli pysyy hyppysissä, mutta tämä ar-viidakko on vähän vierasta.
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja HMK »

HMK: olen tainnut tutustua aiheeseen tuolla simolinini puolella, nimimerkki tuntuu tutulta, Miten muutit paine ohjatuksi? Pora ja meisseli pysyy hyppysissä, mutta tämä ar-viidakko on vähän vierasta.[/quote]

Ei mulla Simolinilla ollut juttuja mutta tällä foorumilla kylläkin. Mut ei siitä vnt:stä täälläkään.
Mie laitoin painekellon alipaine kellon lisäksi. Eli fyysisesti painekello tuli alipaine kellon vastapuolelle, jolloin ahtojen noustessa kello käänsi siipiä sen verran ettei pakopaineet karanneet liian aikaisin ja liian ylös. Sikäli systeemissä oli heikkous että ahtojen ollessa alle 0.5 niin pakopaine oli aina 0,5, eli tavallaan ahtojen pyyntipaine. Mutta sitten ahtojen noustessa puolen kilon yli niin pakopaine kulki yhtämatkaa ahtopaineiden kanssa, aina 1,3 asti johon rajoitin ahdot. Joku turbo guru saa varmasti paremman systeemin rakennettua sähköisellä ohjauksella, mutta tuokin systeemi toimi ihan miellyttävästi. Ja oli onnistunein versio entisiin turboihin jotka oli Garret t-3, kkk.26, kkk24 ja Schwitzer s2BG. Viimeksi mainittu on muuten oranssissa avolava GD:ssä josta on juttua ollut Simolinin sivuilla.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Taitaa olla siitä oranssista s2bg poistumassa kun oli liian ylävetonen uuden omistajan mielestä.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja HMK »

kasiässä kirjoitti:Taitaa olla siitä oranssista s2bg poistumassa kun oli liian ylävetonen uuden omistajan mielestä.

Kyllä se sitä oli. Reilun tonnin painoista kärriä kun veti mutka teillä, niin joka mutkan jälkeen jäi musta savu. Kun meni tovi ennenkuin Svitseri heräs. Toisaaltaan kun se sitten heräs niin ei pakopesä ahdistellut ! Veti tolkuttomasti kierrosrajoittimeen asti. Mutta muuten v..tumainen normaali käytössä. Voisi paremmin toimia 603/606 7 millien kanssa.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Herätellääs vanhaa aihetta. Eli itsellä olisi sama tilanne kuin aikaisemmalla allekirjoittaneella; Mikä turbo geehen?

Lähtökohtana on siis -83 w460 G, jossa vajaa 200tkm ajettu om617 (300 GD — OM617 3.0 L Diesel I5, 88 hp (65 kW), 126 ft·lbf (172 N·m/2400 rpm)).
Tarkoituksena on saada ajomukavuutta lisää, ei jäätävää tehonlisää (~150hp). Käyttö on kevyttä offia höystettynä vähäisellä maantie käytöllä.
Mitä alempaa lisätehon saisi lähtemään, sitä parempi.

Cooleri tulee ehdottomasti, mittoja en ole vielä ehtinyt ottamaan. Minkä kokoista jäähdytintä suosittelette/olette käyttäneet?
Varmaan niin suuri kuin sinne vain mahtuu, ja sinnehän kyllä mahtuu...

Mitäs pumpulle reseptiksi, pitääkö vaihtaa 7mm tapit vai riittääkö alkuperäisen säätö?

Vaatiiko öljynlauhduttimen?

Pitkän seisonnan jälkeen antautui ilmeisesti lootan puolelta stefa ja kytkin rupes luistamaan. Kytkinpaketilla itsellään on ajettu maks. 500 km.
Alkuperäisasennuksena tässä oli tuo nelilovinen manuaaliaski, mutta 5-vaihteinen manuaali täytyisi saada. Kysymys tästä, minkälainen laatikko sinne menee?
Tuota on tehty tämän sivun mukaan seuraavilla manuaalilaatikoilla:
-717.420
-717.439
-717.436

Onko näitä laatikoita käytetty muissa mallisarjoissa tai minkä muun mallisarjan laatikko tuohon kävis? Passaako kiinnitys w123:n 717.411 laatikkoon?

Budjetti, kuten normaalisti, mahdollisimman pieni jolla saa hyvän. Toimintavarmuus on tärkein tekijä. Kuulalaakerihyrrää ei pikkurahalla saakkaan, joten heitetään koko muutostyölle hintakatto 2000€.

Saa tarjota; 5v manuaaliaskia, turboa, turbo imu/pakosarjaa ja cooleria.
Kiitän jo valmiiksi mahdollisia vastaajia.
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Nyt olis om617a:n imusarja ja pakosarja turboineen hommattu. Kysymys kuuluu mistä tuossa om617a:ssa on otettu turbolle öljykierto? Paluu ilmeisesti öljypohjassa? Mistä lähtö?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Suodatinjalasta on lähtö orkkis turboneessa siitä samasta laipasta missä on öljynpaineanturi. Henkilömalleissa siitä lähtee muoviputki ohjaamoon mittarin taakse.
auto w123 200D/300DT vm, -81
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Saakohan mätänetistä semmosta adapteria suodatinjalan ja suodattimen väliin mikä kävis bolt on om617:aan? Siis jossa on öljylle lähtö?

Auto on nyt toisella paikkakunnalla, enkä pääse vilkaseen, niin onko G:ssä vakiona öljynjäähdytin? Siitähän sais nätisti ryöstettyä lähdön turbolle, vai riittääkö paine?
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: Ahtimen valinta GD om617:ään

Viesti Kirjoittaja Leze »

mikaman kirjoitti:Saakohan mätänetistä semmosta adapteria suodatinjalan ja suodattimen väliin mikä kävis bolt on om617:aan? Siis jossa on öljylle lähtö?

Auto on nyt toisella paikkakunnalla, enkä pääse vilkaseen, niin onko G:ssä vakiona öljynjäähdytin? Siitähän sais nätisti ryöstettyä lähdön turbolle, vai riittääkö paine?
Öljynlähdön taitaa saada helpoiten suodatinjalasta öljynpainemittarille menevästä lähdöstä t-haaralla. Suodatinjalan väliin sopivaa adapteria tuskin löytyy mistään jollei itse tee :D
MB W123 300D 2.0
Vastaa Viestiin