Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Nyt menee maine lopullisesti tällä palstalla :lol: . Tällainen idea pyörinyt pitkään mielessä ja päätin vihdoinkin julkistaa sen.

Kuva
Turboahdin kytketään siis niin, että turbiini pyörii imuilmalla ja kompressori ilmee pakokaasuja ulos moottorista.
Pakokaasujen lämpöenergia otetaan talteen imuilmaan mahdollisimman lähellä pakoventtiiliä olevalla lämmönsiirtimellä. Samalla pakokaasut jäähtyvät. Laajentunut ilma pyörittää turbiinia. Imuilma jäähdytetään ennen sylinteriin menoa.
Systeemi laskisi pakopainetta ja pakolämpöä, toisi jonkun prosentin tehoa ja oikeilla venttiilien ajoituksilla saattaisi parantaa taloudellisuutta.

Kysymysmerkki on onko pakopuolen alipaineesta tarpeeksi hyötyä että systeemissä olisi mitään järkeä?
Systeemiin voisi myös lisätä tavallisen turboahtimen muutettuna niin, että lämmönsiirrin ja "turbon" turbiini on turbon jälkeen. Ainakin turbon kanssa uskoisin alipaineesta oikeasti olevan hyötyä. Mekaanisenkin ahtimen voisi lisätä.
Vähentynyt täyttöaste kaipaisi varmaan jonkin verran muutosta ainakin puristussuhteeseen. Kiertokankeen saattaisi kohdistua myös vetäviä voimia, ei varmaan merkittävästi.


Ei ole edes aprillipila :lol: .

Ajatuksia?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuossa ei ole kyllä mitään järkeä. Ei edes aprillipilana :shock:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Perustele! Tiedän, että vaikuttaa naurettavalta, meinasin itsekin tukehtua nauruun pariin kertaan asiaa miettiessäni :D . Silti en keksi miksei systeemi toimisi! Käytännössä tuollaista ei varmasti kumminkaan kannata alkaa rakennella.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja S202 »

Imuilmaa lämmitetään että se pyörittäisi pakokaasuimuria? Mitenkähän se lisäisi tehoa "jonkun prosentin" kun imuilmaa kuristetaan lämmittämällä sitä, pyörittämällä jotain ja viilentämällä sitä viemällä se coolerin kennoston läpi :D Entäpä remmivälityksellä toimiva imuri, joka imee pakokaasut pois. Kovilla kierroksilla imu olisi kova ja sylinterit huuhtoutuis kunnolla pakokaasuista ja samalla parempi täytös :roll: :mrgreen:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Pakokaasujen energia otetaan talteen niinkuin tavallisessa turbossa. Ilma jäähdytetään uudestaan ennen moottoriin menoa. Kuristaahan turboahdinkin vastaavasti pakokaasujen virtausta.

Remmi-imurissa olisi sama idea mutta se ei hyödyntäisi pakokaasujen energiaa (ei sillä ettäkö sen lämmönvaihtimella saisi täysin talteen).

Kovin vakavissaan en tosiaan suosittele tätä ottamaan :lol: .
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

sumppa124: kokeile ja kerro meille miten toimii. tuntuu kyllä vähän fysiikan lakien vastaiselta mutta kokeilemalla selviää :roll:
w201 om605
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Sumppa124 kirjoitti:Nyt menee maine lopullisesti tällä palstalla :lol: . Tällainen idea pyörinyt pitkään mielessä ja päätin vihdoinkin julkistaa sen.

[ [url=http://img21.imageshack.us/img21/4373/obrut.th.jpg] ][/url]
Turboahdin kytketään siis niin, että turbiini pyörii imuilmalla ja kompressori ilmee pakokaasuja ulos moottorista. Pakokaasujen lämpöenergia otetaan talteen imuilmaan mahdollisimman lähellä pakoventtiiliä olevalla lämmönsiirtimellä. Samalla pakokaasut jäähtyvät. Laajentunut ilma pyörittää turbiinia. Imuilma jäähdytetään ennen sylinteriin menoa.
Systeemi laskisi pakopainetta ja pakolämpöä, toisi jonkun prosentin tehoa ja oikeilla venttiilien ajoituksilla saattaisi parantaa taloudellisuutta.

Kysymysmerkki on onko pakopuolen alipaineesta tarpeeksi hyötyä että systeemissä olisi mitään järkeä?
Systeemiin voisi myös lisätä tavallisen turboahtimen muutettuna niin, että lämmönsiirrin ja "turbon" turbiini on turbon jälkeen. Ainakin turbon kanssa uskoisin alipaineesta oikeasti olevan hyötyä. Mekaanisenkin ahtimen voisi lisätä.
Vähentynyt täyttöaste kaipaisi varmaan jonkin verran muutosta ainakin puristussuhteeseen. Kiertokankeen saattaisi kohdistua myös vetäviä voimia, ei varmaan merkittävästi.


Ei ole edes aprillipila :lol: .

Ajatuksia?
Oletko oikein istahtanut asian sisälle, " Turboahdin kytketään siis niin, että turbiini pyörii imuilmalla ja kompressori ilmee pakokaasuja ulos moottorista." ? 2-ja 4-tahti mäntämoottorissa mainittu läpivirtaus vacum/täytös ovat yhtä tyhjän kanssa.
Sensijaan kiertomäntä -ja turbiini voimakoneissa kokeiltuja juttuja.
Perinteinen ottommoottori kaipaa männän päälle/ palotilaan vain täytöstä, niin ilman kuin polttoaineen suhteen.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja rumilus »

EDIT:
Kyllähän tuollaisille jutuille voisi vähän naureskella, kun oli aprillipäiväkin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Meinaatko, rumilus, ettei turbomoottorissakaan vakuumista olisi hyötyä? Itsekin epäilen hyvin vahvasti toimivuutta vaparissa.

Fysiikan lakien kannaltahan tuo toimii juuri samoin kuin tavallinen turboahdin. En kyllä ihan heti ajatellut systeemiä rakentelemaan ruveta :lol: .
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Sumppa124 kirjoitti:Meinaatko, rumilus, ettei turbomoottorissakaan vakuumista olisi hyötyä? Itsekin epäilen hyvin vahvasti toimivuutta vaparissa.

Fysiikan lakien kannaltahan tuo toimii juuri samoin kuin tavallinen turboahdin. En kyllä ihan heti ajatellut systeemiä rakentelemaan ruveta :lol: .
Kyllä Rumilus meinaa, ettei missään ottomoottorissa ole hyöytyä vacuumista, oli se ahdettu tai ilman. :D
Kyllä sillä ylipaineistuksella ( turboahdin/ahdin ) on vain hyödyn kannalta määräävä tarkoitus.
Männänpäälle on saatava painetta, että moottori saadaan tekemään työtä. Sillä vacuumilla ei saada lisättyä täytöstä...päinvastoin täytöstä täytyy saada suhteessa enemmän, mitä alipaineistuksella on otettu pois.
Eli ei ole aivan sama asia, jos palotilan tilavuutta lisätään.
Ei ole mitään järkeä kierrättää imu/pakukaasuvirtauksia mainitulla tavalla....valitettavasti.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pitää muuten se pakokaasu imuri pyöriä aika vinhaan koska paljonkos se ilmabensa seos nyt laajenikaan palaessaan muistelen jotain 14-15 kertaiseksi.Ja kova pyöriminen taas vie voimaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Tai paremminkin lämmönvaihtimen pitää toimia tosi tehokkaasti.

Mutta jos tosiaan vakuumista pakopuolella ei ole mitään hyötyä niin sehän vie lopunkin järjen tästä hommasta.

Edit: Lisäksi miksei turbiini voisi pyöriä tavallisesti pakokaasuilla ja kompressori imeä kaasuja ulos :roll: .
Avatar
gremlin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 19.01.2009 21:33
Paikkakunta: Tornio

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja gremlin »

kalja illan piristys :lol: mutta eikai se olekko kokkeilla käytänössä :D
W163 400cdi
W164 320cdi
W124 250TDT
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

AMKissa kun alkaa opinnot niin pitää kyllä tutkia tarkemmin 8) .
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä nuo jutut on tutkittu jo maailmalla moneen kertaan. Tietoa on saatavana aiheesta yltäkyllin.
Kyllä polttomoottoreiden aika on kohta ohi, sen ominaisuudet voimakoneena on kaluttu loppuun. Paska mikä paska....hyötysuhdekin vaivaiset 50 %. Parempia on tulossa, kunhan aika koittaa. :wink:
Innovatiivisia opiskeluhetkiä vaan kaikille, jotka muuten haluavat kehittää tietotaitoaan.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sumppa124 kirjoitti:Nyt menee maine lopullisesti tällä palstalla :lol: . Tällainen idea pyörinyt pitkään mielessä ja päätin vihdoinkin julkistaa sen.

[ [url=http://img21.imageshack.us/img21/4373/obrut.th.jpg] ][/url]
Turboahdin kytketään siis niin, että turbiini pyörii imuilmalla ja kompressori ilmee pakokaasuja ulos moottorista.
Pakokaasujen lämpöenergia otetaan talteen imuilmaan mahdollisimman lähellä pakoventtiiliä olevalla lämmönsiirtimellä. Samalla pakokaasut jäähtyvät. Laajentunut ilma pyörittää turbiinia. Imuilma jäähdytetään ennen sylinteriin menoa.
Systeemi laskisi pakopainetta ja pakolämpöä, toisi jonkun prosentin tehoa ja oikeilla venttiilien ajoituksilla saattaisi parantaa taloudellisuutta.

Kysymysmerkki on onko pakopuolen alipaineesta tarpeeksi hyötyä että systeemissä olisi mitään järkeä?
Systeemiin voisi myös lisätä tavallisen turboahtimen muutettuna niin, että lämmönsiirrin ja "turbon" turbiini on turbon jälkeen. Ainakin turbon kanssa uskoisin alipaineesta oikeasti olevan hyötyä. Mekaanisenkin ahtimen voisi lisätä.
Vähentynyt täyttöaste kaipaisi varmaan jonkin verran muutosta ainakin puristussuhteeseen. Kiertokankeen saattaisi kohdistua myös vetäviä voimia, ei varmaan merkittävästi.
Polttoaineen palaessa vapautuu kemiallista energiaa. Ilma laajenee palotilassa ja saa männät liikkumaan. Osa tästä energiasta kuluu ilman imemiseen
moottorin sisään. Pakokaasuissa on jäljellä liike-energiaa, joka turbossa käytetään pyörittämään ahdinta. Tämä energia on "ilmaista" ja se voidaan käyttää
ilman pumppaamiseen moottoriin.

Moottori on ikään kuin iso ilmapumppu, jonka läpi yritetään saada mahdollisimman paljon ilmaa. Pumppua pyörittää palamisenergia. Turbossa pumppua
pyörittää myös pakokaasujen liike-energia. Imupuolella tätä "ilmaista" energiaa ei ole, koska moottorin venttiilit ohjaavat sen nimenomaan pakopuolelle.

Miksi siis koira heiluttaa häntää? Koska koira on isompi kuin häntä. Muuten häntä heiluttaisi koiraa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Oletko Jarkko katsonut ajatuksella toimintakaaviota ja lukenut keskustelun läpi?

Eiköhän tämä aihe voida kumminkin lopettaa jos homman tosiaan kaataa se, ettei pakopuolen vakuumista kertakaikkiaan ole hyötyä :D .

Kiitos yllättävänkin asiallisista kommenteistanne :!:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Sumppa124 kirjoitti:Oletko Jarkko katsonut ajatuksella toimintakaaviota ja lukenut keskustelun läpi?

Eiköhän tämä aihe voida kumminkin lopettaa jos homman tosiaan kaataa se, ettei pakopuolen vakuumista kertakaikkiaan ole hyötyä :D .

Kiitos yllättävänkin asiallisista kommenteistanne :!:
Juu, katsoin kuvan ja luin jutut läpi. Sinun ideasi oli kai, että moottorin lämpö käytettäisiin vauhdittamaan imuilman liikettä.
Ongelmana on kai, että vaikka lämpö laajentaisi imuilmaa, se ei mitenkään suuntaa ilmaa moottoriin päin.

Hienoa, että joku vaivautuu miettimään näitä juttuja. Kyllä joskus saattaa löytyä jotain toimivaakin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Alunperin ideana oli että pakokaasujen lämpöenergia siirretään imuilmaan joka pyörittäisi turbiinia. Ilma jäähdytetään uudestaan ennen sylinteriin menoa. Tässähän ei ole mitään järkeä koska turbiini voisi pyöriä suoraan pakokaasuista niinkuin tavallisessa turbossa :D .

Kyllä se taitaa olla niin, ettei tällä saralla ole enää hirveästi uutta keksittävää.
turbokikotin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 03.04.2011 15:53

Re: Moottorin ahtaminen vrt. "vakuumistaminen"

Viesti Kirjoittaja turbokikotin »

citroenihan käyttää melkein tämän tapaista järjestelmää DS3 ES+ ja markkinoille tulevassa DS5 ES malleissa. anteeksi merkistä puhuminen.
Vastaa Viestiin