

Turboahdin kytketään siis niin, että turbiini pyörii imuilmalla ja kompressori ilmee pakokaasuja ulos moottorista.
Pakokaasujen lämpöenergia otetaan talteen imuilmaan mahdollisimman lähellä pakoventtiiliä olevalla lämmönsiirtimellä. Samalla pakokaasut jäähtyvät. Laajentunut ilma pyörittää turbiinia. Imuilma jäähdytetään ennen sylinteriin menoa.
Systeemi laskisi pakopainetta ja pakolämpöä, toisi jonkun prosentin tehoa ja oikeilla venttiilien ajoituksilla saattaisi parantaa taloudellisuutta.
Kysymysmerkki on onko pakopuolen alipaineesta tarpeeksi hyötyä että systeemissä olisi mitään järkeä?
Systeemiin voisi myös lisätä tavallisen turboahtimen muutettuna niin, että lämmönsiirrin ja "turbon" turbiini on turbon jälkeen. Ainakin turbon kanssa uskoisin alipaineesta oikeasti olevan hyötyä. Mekaanisenkin ahtimen voisi lisätä.
Vähentynyt täyttöaste kaipaisi varmaan jonkin verran muutosta ainakin puristussuhteeseen. Kiertokankeen saattaisi kohdistua myös vetäviä voimia, ei varmaan merkittävästi.
Ei ole edes aprillipila

Ajatuksia?