124:n M103 omituinen alavesiletku
124:n M103 omituinen alavesiletku
Eli 124:n alavesiletku käyttäytyy tosi omituisesti. Oire on seuraava:
Kierroksia nostettaessa yli 4000 kierroksen alavesiletku menee omituisesti
"ruttuun"ja kun kierrokset laskee niin tilanne normaalisoituu.
Tämän olen huomannut lämpimällä moottorilla. Moottorin lämmöt ovat
kuitenkin aivan normaalit koko ajan.
Jospa joku osaisi valaista asiaa. Kiitoksia jo etukäteen.
Missä vika? Autolla ajettu 150tkm.
Kierroksia nostettaessa yli 4000 kierroksen alavesiletku menee omituisesti
"ruttuun"ja kun kierrokset laskee niin tilanne normaalisoituu.
Tämän olen huomannut lämpimällä moottorilla. Moottorin lämmöt ovat
kuitenkin aivan normaalit koko ajan.
Jospa joku osaisi valaista asiaa. Kiitoksia jo etukäteen.
Missä vika? Autolla ajettu 150tkm.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tuo ruttuun meneminen viittaisi siihen että kierroksilla vesipumppu ei saa tarpeeksi nestettä ja putkeen syntyy alipainetta. Joten järjestelmässä on jossain kohden tukosta, alavesiletku menee ruttuun kun on vesipumppua lähinnä oleva periksi antava komponentti. Olisiko syyläri hieman tukkeutunut sisältä ja virtaus ei riittäisi suuremmilla kierroksilla?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
124:n M103 omituinen alavesiletku
Joo kyllä auto on -89 W124 300E.
alavesiletku
Kylmänä nesteenpinta on n. 1cm:n ylämerkin alapuolella.Aku P kirjoitti:Back to basics: onko siellä järjestelmässä yleensäkin riittävästi nestettä? Mikä on paisuntasäiliön pinta koneen ollessa kylmä?
Lämpimänä hiehan ylempänä.
Nesteessä löytyy siis ainakin. Olisko sitten todella niin, että jossain on tukkeumaa, ts. pumppu imisi mutta syyläriltä ei tule tavaraa kierrätettäväksi.
Aukeaahan termostaatti auki asti?
Syylärin tukkeutumista sen jälkeen siten sopisi epäillä, ihan sen vuoksi että syylärissä vesi kulkee ohuita, so. ensiksi tukkeutuvia kanavia pitkin.
Aukeaahan termostaatti auki asti?
Syylärin tukkeutumista sen jälkeen siten sopisi epäillä, ihan sen vuoksi että syylärissä vesi kulkee ohuita, so. ensiksi tukkeutuvia kanavia pitkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
alavesiletku
Itsekin tulin siihen tulokseen että aloitetaan halvimmasta päästä ja vaihdetaan
termostaatti. Jospa termostaatti ei aukene tarpeeksi lämpimänä.
Yleensä termostaatti menee rikki juuri päinvastoin.
Sehän tässä hassuinta on, kun moottorin lämmöt ovat normaalit.
termostaatti. Jospa termostaatti ei aukene tarpeeksi lämpimänä.
Yleensä termostaatti menee rikki juuri päinvastoin.
Sehän tässä hassuinta on, kun moottorin lämmöt ovat normaalit.
Syylärillä alavesiletkun lähtö täyttynyt osittain sakasta. Eikun letku irti ja nesteet pihalle ja vastakarvaan vettä vesiletkulla niin irtoaa töhnät pois. Ota yläletku kanssa ensin irti, että liat ei mene moottorin jäähdytyskanaviin. Sitten uudet nesteet sisään ja 2:den vuoden välein nesteen vaihto niin välttää kyseiset ongelmat.
alavesiletku
Sehän tässä alavesiletku ongelmassa tuntuukin omituiselta, kun nesteetkin
on vaihdettu 2-vuodenvälein.
on vaihdettu 2-vuodenvälein.
Ei sen letkun rakenne sitten vaan ole "retkahtanut" . Normaalistihan vesiletku on aika pönäkkää tavaraa, mutta jospa siinä on vika eikä vehje kestä imua (
) tavalliseen tapaan.


S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sitä samaa epäilivät paikallisessa Vehon huollossa. Uusi alavesiletku onAku P kirjoitti:Ei sen letkun rakenne sitten vaan ole "retkahtanut" . Normaalistihan vesiletku on aika pönäkkää tavaraa, mutta jospa siinä on vika eikä vehje kestä imua (![]()
) tavalliseen tapaan.
laitettu tilaukseen. Pitäisi saada ennen vappua. Samalla vaihtuu termostaatti,
jospa vika korjaantuu?
alavesiletku
Niin se sitten alavesiletkun omituisuus katosi. Vaihdoin mersuu ala- ja
ylävesiletkun ja termostaatin ja vika katosi. Eli vika oli "löystyneessä" ala-
vesiletkussa tai termostaatissa. Ilmeisesti termostaatissa oli jotain vikaa,
koska uudella termostaatilla moottorin lämmöt nousivat hiukan, ainakin
mittarin mukaan.
ylävesiletkun ja termostaatin ja vika katosi. Eli vika oli "löystyneessä" ala-
vesiletkussa tai termostaatissa. Ilmeisesti termostaatissa oli jotain vikaa,
koska uudella termostaatilla moottorin lämmöt nousivat hiukan, ainakin
mittarin mukaan.
Re: alavesiletku
Hyvä, että ongelma selvisi.0090463 kirjoitti:Niin se sitten alavesiletkun omituisuus katosi. Vaihdoin mersuu ala- ja
ylävesiletkun ja termostaatin ja vika katosi. Eli vika oli "löystyneessä" ala-
vesiletkussa tai termostaatissa. Ilmeisesti termostaatissa oli jotain vikaa,
koska uudella termostaatilla moottorin lämmöt nousivat hiukan, ainakin
mittarin mukaan.
Tuskin termarissa vikaa oli, mutta se oli "erilämpöinen" kuin tämä uusi. Useassa 80-90-luvun mersussa alkuperäistermostaatti onm 78-asteinen, mutta nykyään myytävät ovat puolestaan 87-(vai 88?) asteisia, joilla lämpömittari kiipeää normaaliajossa about pari viisarinleveyttä entistä ylemmäs.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97