124:n M103 omituinen alavesiletku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

124:n M103 omituinen alavesiletku

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Eli 124:n alavesiletku käyttäytyy tosi omituisesti. Oire on seuraava:
Kierroksia nostettaessa yli 4000 kierroksen alavesiletku menee omituisesti
"ruttuun"ja kun kierrokset laskee niin tilanne normaalisoituu.
Tämän olen huomannut lämpimällä moottorilla. Moottorin lämmöt ovat
kuitenkin aivan normaalit koko ajan.
Jospa joku osaisi valaista asiaa. Kiitoksia jo etukäteen.
Missä vika? Autolla ajettu 150tkm.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja autohan oli -89 w124 300E :D

(oireista päätellen)
wiimax.fi
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tuo ruttuun meneminen viittaisi siihen että kierroksilla vesipumppu ei saa tarpeeksi nestettä ja putkeen syntyy alipainetta. Joten järjestelmässä on jossain kohden tukosta, alavesiletku menee ruttuun kun on vesipumppua lähinnä oleva periksi antava komponentti. Olisiko syyläri hieman tukkeutunut sisältä ja virtaus ei riittäisi suuremmilla kierroksilla?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

124:n M103 omituinen alavesiletku

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Joo kyllä auto on -89 W124 300E.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Back to basics: onko siellä järjestelmässä yleensäkin riittävästi nestettä? Mikä on paisuntasäiliön pinta koneen ollessa kylmä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

alavesiletku

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Aku P kirjoitti:Back to basics: onko siellä järjestelmässä yleensäkin riittävästi nestettä? Mikä on paisuntasäiliön pinta koneen ollessa kylmä?
Kylmänä nesteenpinta on n. 1cm:n ylämerkin alapuolella.
Lämpimänä hiehan ylempänä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nesteessä löytyy siis ainakin. Olisko sitten todella niin, että jossain on tukkeumaa, ts. pumppu imisi mutta syyläriltä ei tule tavaraa kierrätettäväksi.
Aukeaahan termostaatti auki asti?

Syylärin tukkeutumista sen jälkeen siten sopisi epäillä, ihan sen vuoksi että syylärissä vesi kulkee ohuita, so. ensiksi tukkeutuvia kanavia pitkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

alavesiletku

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Itsekin tulin siihen tulokseen että aloitetaan halvimmasta päästä ja vaihdetaan
termostaatti. Jospa termostaatti ei aukene tarpeeksi lämpimänä.
Yleensä termostaatti menee rikki juuri päinvastoin.
Sehän tässä hassuinta on, kun moottorin lämmöt ovat normaalit.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitenkäs se vetäisi alavesiletkun ruttuun oli termari sitten auki eli kiinni eli siltä väliltä ?
Ellei sitten toinen laippa ole jumissa, jos se vaikuttaisi ?
wiimax.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Syylärillä alavesiletkun lähtö täyttynyt osittain sakasta. Eikun letku irti ja nesteet pihalle ja vastakarvaan vettä vesiletkulla niin irtoaa töhnät pois. Ota yläletku kanssa ensin irti, että liat ei mene moottorin jäähdytyskanaviin. Sitten uudet nesteet sisään ja 2:den vuoden välein nesteen vaihto niin välttää kyseiset ongelmat.
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

alavesiletku

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Sehän tässä alavesiletku ongelmassa tuntuukin omituiselta, kun nesteetkin
on vaihdettu 2-vuodenvälein.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei sen letkun rakenne sitten vaan ole "retkahtanut" . Normaalistihan vesiletku on aika pönäkkää tavaraa, mutta jospa siinä on vika eikä vehje kestä imua ( :oops: :shock: ) tavalliseen tapaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Aku P kirjoitti:Ei sen letkun rakenne sitten vaan ole "retkahtanut" . Normaalistihan vesiletku on aika pönäkkää tavaraa, mutta jospa siinä on vika eikä vehje kestä imua ( :oops: :shock: ) tavalliseen tapaan.
Sitä samaa epäilivät paikallisessa Vehon huollossa. Uusi alavesiletku on
laitettu tilaukseen. Pitäisi saada ennen vappua. Samalla vaihtuu termostaatti,
jospa vika korjaantuu?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jäämme odottelemaan. Onneksi ei ole pahan hintaista kokeilua, kun nuo letkut ja termarit on Vehollakin ihan järkihinnoissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

alavesiletku

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Niin se sitten alavesiletkun omituisuus katosi. Vaihdoin mersuu ala- ja
ylävesiletkun ja termostaatin ja vika katosi. Eli vika oli "löystyneessä" ala-
vesiletkussa tai termostaatissa. Ilmeisesti termostaatissa oli jotain vikaa,
koska uudella termostaatilla moottorin lämmöt nousivat hiukan, ainakin
mittarin mukaan.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: alavesiletku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

0090463 kirjoitti:Niin se sitten alavesiletkun omituisuus katosi. Vaihdoin mersuu ala- ja
ylävesiletkun ja termostaatin ja vika katosi. Eli vika oli "löystyneessä" ala-
vesiletkussa tai termostaatissa. Ilmeisesti termostaatissa oli jotain vikaa,
koska uudella termostaatilla moottorin lämmöt nousivat hiukan, ainakin
mittarin mukaan.
Hyvä, että ongelma selvisi.
Tuskin termarissa vikaa oli, mutta se oli "erilämpöinen" kuin tämä uusi. Useassa 80-90-luvun mersussa alkuperäistermostaatti onm 78-asteinen, mutta nykyään myytävät ovat puolestaan 87-(vai 88?) asteisia, joilla lämpömittari kiipeää normaaliajossa about pari viisarinleveyttä entistä ylemmäs.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin