Automaatista manuaali

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Automaatista manuaali

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Pitäis laittaa 280E moottorin perään manuaali loota. Mutta suurimmaksi ongelmaksi osoittautui turbiinin pois ottaminen. Eli miten sen turbiinin sais pois ja miten diisselissä ollut kytkin/vauhtipyörä sopii siihen tilalle?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ei jymmärrä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Turbiinihan putoaa vaihdelaatikon mukana, ei sen mitään irroituksessa pitäisi olla mitään ongelmia. Vauhtipyörä (se missä on hampaat ulkokehällä) menee vaihtoon.

Kuvaatko hieman lisää, mitä olet tehnyt päätyessäsi tulkintaasi?
Terveisin
Tero
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Ei se turbiini automaatin mukana pois lähtenyt (jos se kytkimen paikalla oleva mötikkä on se turbiini :roll: ). Otin molemmista moottoreista vaihdelaatikot pois ja toisen moottorin päähän jäi kytkin ja toisen päähän turbiini... eikä vetämällä tuntunut lähtevän irti...

Mites muuten niitten tasapainotusten kanssa on? Eihän kampiakselia ja vauhtipyörää ole yhdessä tasapainotettu :?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Vetolevyn pultit sieltä moottorin ja turbiinin välistä pitää irroittaa (8kpl)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pellinn alla

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Petri K kirjoitti:Vetolevyn pultit sieltä moottorin ja turbiinin välistä pitää irroittaa (8kpl)
Löydät ne pultit (6kpl :wink: ) irroittamalla kytkinkopan (vai millä nimellä tuo moottorin puolelle jäävä alahelma kulkee) alareunassa olevan pellin palasen, kiinni kahdella pultilla. Sen jälkeen vain pyörittelet konetta niin, että saat turbiinin kiinnityspultit, jotka olisi pitänyt irroittaa ennen laatikon tiputusta, esille. Pultit löytyvät pareittain ja ovat 13mm kannalla.

Kun turbiini on pois, löytyy vauhtipyörän keskeltä, muistaakseni 12 kpl, 12-kulmaisia pultteja. Käytä laadukasta hylsyä irroitukseen, muuten olet vaikeuksissa. Pultteja saa Vehosta, mutta ovat suolaisen hintaisia.
Terveisin
Tero
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Heh.. 6 niitä pultteja tosiaan oli ja meni hiukan aikaa, ennen kuin huomasin sen peltilevyn -> ja luin ton flossen kirjotuksen vasta äsken, kun olin ne pultit jo saanu auki... :D

Pitäiskö sen diisselin vauhtipyörän sitten sopia ihan suoraan siihen Benziinin perään, kun en vielä löytäny noita Torx-hylsyjä, ni en päässy ees kokeileen...
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

JuhoK kirjoitti: Pitäiskö sen diisselin vauhtipyörän sitten sopia ihan suoraan siihen Benziinin perään, kun en vielä löytäny noita Torx-hylsyjä, ni en päässy ees kokeileen...
Kyllähän nuo vauhtipyörät pitäisi olla vaihtokelpoisia. Ja niihin pultteihin sopii ihan tavallinen 12-kulmainen hylsy. Sitä ei kai kutsuta trox:ksi. Torx taitaa olla sellainen 'naaraspuolinen' tähtikanta.
Terveisin
Tero
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se voisi olla vaikka negatiivinen torx, huom. negatiivinen mutteri. Ne pultit kannattaa irrottaa aina ensin. Turbiinin tiivisteille tuo on melkoista myrkkyä. Kannattaa varmaan vaihtaa turbiinin akselintiiviste vaihteistoon, se ei varmaankaan enää pidä.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

JuhoK kirjoitti:
Mites muuten niitten tasapainotusten kanssa on? Eihän kampiakselia ja vauhtipyörää ole yhdessä tasapainotettu :?
Mun käsityksen mukaan ne nimenomaan pitäis aina tasapainottaa yhdessä. Perustuu omakohtaiseen kokemukseen ja myös siihen tosiseikkaan, että vauhtipyörässä on sen verran suuri massa, että on järkevää tasapainottaa tämän suuren massan kanssa. Tää iso massa jos on vähän dynaamisesti epätasapainossa, aiheuttaa suuuuuuuuria värähtelyjä, mitkä tekeepi hallaa runkolaakereille pidemmän päälle.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Kyllä se oikeesti mun mielestä on joku negattivine -torxi, mutta sai ne sillä 12mm:llä auki...
Vastaa Viestiin