Ulkolämpömittari EI TOIMI

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Ulkolämpömittari EI TOIMI

Viesti Kirjoittaja maketap »

missähän vika ensin alko näyttään 50+ astetta pari päivää,ja sitte
pimeni kokonaan.
oisko kellään samallaisia kokemuksia.
auto on 202 -95-
onko anturissa vika vai mittarin päässä.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Anturihan se.
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja maketap »

onko tietoa paljonko maksaa se anturi
entä onko helppo vaihtaa
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mulla toimii mittari -15-+15 asteen välillä hyvin ja muilla lämpötiloilla näyttää vähän mitä sattuu...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ennen kesäkuuta -95 valmistettuun maksaa 63e ja jälkeen kesäkuun -95 maksaa 15e. Ensimmäisessä tulee vielä koko johto mukaan. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa tarvitsee vaihtaa vain anturi.
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Omassa 202:ssa on tyhjä näyttö, jonka olenkin edellisten autojen opettamana ajatellut kuuluvan ulkolämpömittarille, joka on pimentynyt. Missä tuo anturi sijaitsee ja onko kuinka herkkä rikkoutumaan, eli joutuuko vaihtamaan joka vuosi vai kestääkö Mersussa pidempään (anturithan lienee alihankintaa)?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Etupuskurissa kuljettajan puolella. Irroita puskurin alalevy, lähtee pois vetämällä. Ne on ne ritilä levyt.
Avatar
TKL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.06.2004 14:19
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja TKL »

petri.n kirjoitti:Etupuskurissa kuljettajan puolella. Irroita puskurin alalevy, lähtee pois vetämällä. Ne on ne ritilä levyt.
Otinpa sitten samalla tuollaisen anturin kun kävin hakemassa ohjausiskarin.
Nyt näyttää vaan siltä että tuota anturia ei sittenkään ole tuossa mallissa ? (C220D Classic -97)
Otin ritilän pois jossa tyhjä reikä eikä takanakaan näkynyt mitään johtoa joka siihen olisi joskus mennyt. Voisiko tuo johto olla jemmassa tuolla jossain "parempia" malleja varten vai lieneekö kokonaan erilaiset johtosarjat :?:
Ainakaan johtonipusta joka menee pillille/valoille ei näkynyt ylimääräistä tumpelon silmin.. :?
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Pakkohan tuo oli käydä itsekin tarkistamassa ja niinhän se sitten oli ettei tuossa ´96 Elegancesakaan näytä anturia, sen paremmin kuin johtosarjaakaan sille olevan. Ritilässä oli kyllä reikä, johon voisi esim. anturin tökätä. Eipä tuota varustetta tosin kaivannut edellisessäkään autossa sen jälkeen kun se siinä toistamiseen pimeni.
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
Avatar
TKL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 02.06.2004 14:19
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja TKL »

[quote="MaQe"] Ritilässä oli kyllä reikä, johon voisi esim. anturin tökätä. /quote]

Voishan sinne jotain muutakin tökätä :wink:
Nimim. ylimääräinen anturi, tarviiko joku :shock:
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

Laiskuuttani kyselen, missäs tämä anturin johdon liitin sijaitsee? Anturihan lähtee johtona rekisterikilven alta joten liitin on jossain konehuoneen puolella. Onko mitään käsitystä mikä mahtaisi olla anturin resistanssa 25 asteen lämpötilassa?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

e500 kirjoitti:Laiskuuttani kyselen, missäs tämä anturin johdon liitin sijaitsee? Anturihan lähtee johtona rekisterikilven alta joten liitin on jossain konehuoneen puolella. Onko mitään käsitystä mikä mahtaisi olla anturin resistanssa 25 asteen lämpötilassa?
Liitin taitaapi olla sulakerasian sisällä ainakin w124:ssä :roll:
Anturin resistanssi pitäisi olla
3680-3820 ohm@ +20ast.
9700-9900 ohm@ 0ast.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

Kiitos vinkistä. Mittari seilaa nyt +58 ja +40välillä, välillä pimenee kokonaan. Meneekö näyttö kokonaan pimeäksi jos esim anturi irroitetaan? Haarukoin tässä että onko pelkkä anturivika vai voisiko olla vikaa muuallakin.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

e500 kirjoitti:Kiitos vinkistä. Mittari seilaa nyt +58 ja +40välillä, välillä pimenee kokonaan. Meneekö näyttö kokonaan pimeäksi jos esim anturi irroitetaan? Haarukoin tässä että onko pelkkä anturivika vai voisiko olla vikaa muuallakin.
Ilmeisesti nyt kyse kakkosnelosesta?
Anturi rikki, samalla tavalla alkoi näyttämään minullakin. Haulla löytyy juttua:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=10443
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

Kiitoksia vaan ohjeista. Arvelinkin että liittimessä ei ole vikaa, ja jos se tuolla sulakerasian sisällä on niin tuskin hapettuu tms. Taidampa purkaa tuon anturinpään ja katsoa mitä sieltä löytyy. Jollei vastuselemetti ole vallan korrodoitunut niin ehkäpä pienellä nysväyksellä tulee kuntoon.
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

Selvisi anturin toimimattomuuden syy: Ilmeisesti epoksi johon NTC anturi on valettu, on aiheuttanut korroosiota NTC vastuksessa. Anturi sinänsä vakuuttavasti tehty, piti oikein nähdä vaivaa jotta sai NTC:n esiin. Vertasin noita 25 ja 0 asteen lämpötilojen resistansseja datalehtiin, ja Epcos:n valikoimasta löytyy NTC joka vastaa mersun anturin ominaiskäyrää. Eikun NTC vastusta tilaamaan....korjaus maksaa pari euroa.
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Viesti Kirjoittaja Classic »

Olen aiemmin jo täällä ihmetellyt oman C-sarjalaisen lämpömittarin puuttumista. Onkohan kukaan tutkinut asiaa pidemmälle, että olisko mittaristossa kuitenkin vakiona se lämpömittarimoduli aina tehtaalta lähtiessä ja se anturi sitten laitetaan vain mallikohtaisesti ? Voisiko olla näin onnellisesti, että pelkän anturin + johdon asennuksella saisi tuon toimimaan ?

Nyt kun ilmat ovat jälleen menossa nollakeleihin, niin tuon tienpinnan lämpötieto olisi itseasiassa tärkeä.

Noilta Vehon äijiltä ei tahdo oikein saada vastauksia tähän kysymykseen, olen kysellyt jo pari kertaa saamatta mitään kunnon vastausta ts. eivät tunnu tietävän.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Classic kirjoitti:Olen aiemmin jo täällä ihmetellyt oman C-sarjalaisen lämpömittarin puuttumista. Onkohan kukaan tutkinut asiaa pidemmälle, että olisko mittaristossa kuitenkin vakiona se lämpömittarimoduli aina tehtaalta lähtiessä ja se anturi sitten laitetaan vain mallikohtaisesti ? Voisiko olla näin onnellisesti, että pelkän anturin + johdon asennuksella saisi tuon toimimaan ?
Ei ole mittaria valmiina, paikka kyllä on.
Eli ei riitä pelkkä johto+anturi, täytyy mittari laittaa myös.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Omassa kakkosnelosessa on ollut jo pari vuotta yleiselektroniikasta pikkurahalla ostettu vastus. Hyvin toimii, vastuksen kosteussuojaukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Itse päällystin sen sikaflexillä :wink:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

NTC antureita tulossa, ja muutama jää ylimääräiseksi. Yvtä jos irto NTC kiinnostaa.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Vähän eri kantilta, mutta melkein samasta asiasta.

Lämpötilan mittari näyttää kyllä oikein, silloin se sen suostuu näyttämään, mutta näyttö pimentynyt silloin tällöin, nyt talvella useammin kuin kesällä, ja nyt hoksasin miten lämpötilan saa näkyviin jos sitä välttämättä tarvii:

Mittaristosta pikkasen painasee juuri siitä lämpötilan diginäytön kohdalta, niin sekunnin kuluttua lukemat ilmestyvät näkyviin. Saattaapa olla näkyvissä useita minuuttejakin, mutta mitäpä tuota jatkuvasti vahtaamaan 8)

Eli todennäköisesti jokin liitin on hiukan irrallaan mittariston takana (tai joku juotos, en tarkemmin tiedä). Varmaankin lämpötilan saisi näkymään jatkuvastikin, mutta se vaatisi mittariston purkua ja pientä fiksaamista.
Pitää varmaan tuossa "kevväämmällä" vaihtaa samalla kun vaihtaa sen mittariston valonsäätöpotikan.
W124 230E -91
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

124 ulkolämpömittari

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Lueskelin ulkolämpötilamittarin ongelmista, mutta en löytänyt vastaavaa ongelmaa kuin minun mersussa. Eli mittari näyttää noin 8 -10 astetta enemmän pakkasta kuin viralliset lukemat ovat. vaihdoin anturin siten, että katkaisin vanhan johdon vasemman etulampun alta ja kytkin uuden anturin johtoineen siitä eteenpäin. Vaan ei tapahtunut mitään muutosta, eli lukemat edelleen virallisiin verrattuna heittävät tuon 8 - 10 astetta. Mittari lienee kalliimpi ostos, onkohan tuolle mitään "keskikämmenpeukalolla" tehtävissä.
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Vastaa Viestiin