290 VS. 300

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
R.U.F
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.05.2011 10:37

290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja R.U.F »

Hei. Tämä on ensimmäinen viestini palstalle. Tällä hetkellä olen bemarimies, mutta tilanne mahdollisesti muuttuu kunhan vain oikea osuu kohdalle. Olen havainnut, että löydän itseni tuon tuostakin katselemassa vm96-00 E sarjan mersuja. Ehkä se lähti siitä kun kävin kokeileen paikkakuntani liikkeessä ollutta -97 300td:tä. Auto oli huippukuntoinen, ruosteeton ovista ja muutenkin priima. Mittarilukema oli 151tkm. Uskoo ken tahtoo... mutta hinta oli sielulleni liikaa (11500e). Myös pelko siitä, että auto poksahtaa kukkaan kun kokee suomen ensimmäiset suolakelit. Nyt olisi Ylivieskan Kärkisillä 290td myynnissä kohtuu kilometreillä ja kysymys kuuluu. Onko moottori sisälle meluisa verraten 300td:hen?, ja vääntääkö moottori kuitenkin samalla lailla kuin 300td. Ymmärränkö oikein, että 290 on sellainen "economy versio", kuin oli aikoinaan BMW:llä 325e malli? Onko Kärkinen autokauppana luotettava, eli onko autot sitä mitä luvataan?. Haaveena olisikin löytää mersu "sokealta papalta, saaresta", kuitenkin asialliseen hintaan. Tässäpä kysymystä kerrakseen, kiitos ja kuulemiin.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5564
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä tuosta 290 jonkivnerran sisälle kuuluu sitä vitosen murinaa. Se on taloudellisempi ku 300:nen mutta vastaavasti aika laiska. Sellanen vääntökone, ei tykkää kierroksista. Mersun dieselkoneethan on ainakin 90 luvun aikakaudelta huomattavasti parempia ku bemarin, mutta se ruoste tosiaan vaivaa varsinki tuota w210 korimallia. Sisustahan merussa on tosi jämäkkä ja pysyy sellasena, jotenki nuhruisia kaikki bmw:t joissa oon kyytissa istunu. Mutta ruostuuhan bemaritkin, kaverin e39:ssä oli pientä kukkaa jokapuolella :crazy:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

290 on suoraruisku kone joten sen käynti on kylmänä vähän karkeaa. Jos mm. rattiakselin läpivienti on kunnossa niin ei sieltä sisälle juur rapinoita kuulu.
300 on vastaavasti esikammiokone joten sen ominaiskulutus on kovempi ja onhan siinä yksi sylinterikin enemmän.
Kulutusero on 1.5-2l luokkaa /100km 290:n hyväksi.

Tehoa 290ssä on 129hv/300nm ja 300ssa 177hv/330nm. Suoraruutan vääntö vaan tuntuu tulevan alempaa vaikka kirjallisuus muuta väittääkin.
Molempiin saa ohjelman muutoksella vetoja lisää.

Ja 290ssä on sitten talvipakkasilla oltava toimiva webasto. Ilman lisälämmitintä sillä ei tarkene.
Se tosin onkin vakiona 290:ssä
Suoraruisku kone ei tuota hukkalämpöä samalla tavalla vs. kammiokoneet.
Avatar
Resonaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 04.04.2011 17:40
Paikkakunta: Yberwiesca

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja Resonaattori »

No enpä tuota 290 nyt laiskaksi luonnehtisi verraten 2 litraisiin dieseleihin joita on alla ollut. :D
Kärkisestä en oo kuullu negatiivista palautetta kuten muutamasta muusta saman paikkakunnan kioskista.
w210 290 td
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja Jolle »

juu ei 290:kään laiska ole. Mersun esikammiokoneet vaan tuntuvat tehokkaammalta kun todellisuudessa ovat..

11500 tuntuu aika kalliilta noinkin vanhasta autosta joka on vielä noin vanhalla tekniikala varustettu, ei taida olla suomi-auto ? :D
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eihän tuo 290td mikään laiska ole melkein samat väännöt kuin 300td:ssä eroa ainostaan 30nm.
290td vääntää paremmin matallilla kieroksilla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
R.U.F
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.05.2011 10:37

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja R.U.F »

Suurkiitokset kaikille tähän menneessä vastanneille!. Näkisin nyt asian näin, että suotta karsastan tuota 290 mallia, sehän vaikuttaa oikeinkin asia peliltä. Mutta miten, arvon raati näkisitte tuon Kärkisen liikkeen tapauksen. Onko hinta linjassa auton kilometreihin jos ne pitää paikkansa, ja tuo ruosteasia... Jos E ei ole vielä ruostunut niin miten tulevaisuudessa sitten?
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja simoks »

R.U.F kirjoitti:Suurkiitokset kaikille tähän menneessä vastanneille!. Näkisin nyt asian näin, että suotta karsastan tuota 290 mallia, sehän vaikuttaa oikeinkin asia peliltä. Mutta miten, arvon raati näkisitte tuon Kärkisen liikkeen tapauksen. Onko hinta linjassa auton kilometreihin jos ne pitää paikkansa, ja tuo ruosteasia... Jos E ei ole vielä ruostunut niin miten tulevaisuudessa sitten?

Mitä se 290Td sitten maksaisi? Kyllä kympin voisin ite maksaa 300TD:stä jos se tosiaan on huippukuntonen ja kilometrit pitää paikkansa, mutta ehkä tuo 11500 on vähän liikaa. Ei se väyrynen varmaan sen enempää ruostu jos siitä pitää huolta, nuo kun tuppaa oleen niin että niillä vaan ajetaan :roll: Itellä on 200cdi, ja se on ehkä vähän turhan laiska 102hp/235nm mutta tuo 290Td on varmaan manuaalinakin ihan mukava peli kun sitä vääntöä löytyy.
W210 E320cdi
R.U.F
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 04.05.2011 10:37

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja R.U.F »

simoks kirjoitti:
R.U.F kirjoitti:Suurkiitokset kaikille tähän menneessä vastanneille!. Näkisin nyt asian näin, että suotta karsastan tuota 290 mallia, sehän vaikuttaa oikeinkin asia peliltä. Mutta miten, arvon raati näkisitte tuon Kärkisen liikkeen tapauksen. Onko hinta linjassa auton kilometreihin jos ne pitää paikkansa, ja tuo ruosteasia... Jos E ei ole vielä ruostunut niin miten tulevaisuudessa sitten?

Mitä se 290Td sitten maksaisi? Kyllä kympin voisin ite maksaa 300TD:stä jos se tosiaan on huippukuntonen ja kilometrit pitää paikkansa, mutta ehkä tuo 11500 on vähän liikaa. Ei se väyrynen varmaan sen enempää ruostu jos siitä pitää huolta, nuo kun tuppaa oleen niin että niillä vaan ajetaan :roll: Itellä on 200cdi, ja se on ehkä vähän turhan laiska 102hp/235nm mutta tuo 290Td on varmaan manuaalinakin ihan mukava peli kun sitä vääntöä löytyy.
290td maksaa Kärkisillä 7300€. tuossa linkki ---> http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ ... imkarkinen" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Resonaattori
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 04.04.2011 17:40
Paikkakunta: Yberwiesca

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja Resonaattori »

:thumbup: Ei muuta ku koeajoa ja tinkaat jos hinta hirvittää. Siistille näyttäs.
w210 290 td
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Eipä vaikuta ollenkaan pahalta toi 290td. Hintaansa nähden kohtuullisen siisti ja vähän ajettu (mittarilukema) :)
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja arska10 »

R.U.F kirjoitti:
simoks kirjoitti:
R.U.F kirjoitti:Suurkiitokset kaikille tähän menneessä vastanneille!. Näkisin nyt asian näin, että suotta karsastan tuota 290 mallia, sehän vaikuttaa oikeinkin asia peliltä. Mutta miten, arvon raati näkisitte tuon Kärkisen liikkeen tapauksen. Onko hinta linjassa auton kilometreihin jos ne pitää paikkansa, ja tuo ruosteasia... Jos E ei ole vielä ruostunut niin miten tulevaisuudessa sitten?

Mitä se 290Td sitten maksaisi? Kyllä kympin voisin ite maksaa 300TD:stä jos se tosiaan on huippukuntonen ja kilometrit pitää paikkansa, mutta ehkä tuo 11500 on vähän liikaa. Ei se väyrynen varmaan sen enempää ruostu jos siitä pitää huolta, nuo kun tuppaa oleen niin että niillä vaan ajetaan :roll: Itellä on 200cdi, ja se on ehkä vähän turhan laiska 102hp/235nm mutta tuo 290Td on varmaan manuaalinakin ihan mukava peli kun sitä vääntöä löytyy.
290td maksaa Kärkisillä 7300€. tuossa linkki ---> http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ ... imkarkinen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei tuo kovin paha hinta ole jos nuo km lukemat pitävät paikkansa tuossa oli se lisälämmittin katso onko se kellolla jos on niin tuota
lohko lämppäriä ei tarvitse käyttää
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko Kärkinen autokauppana luotettava
Eipä ole kuulunut moitteita.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 290 VS. 300

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hyvin pelasi viime kesänä kaupankäynti Kärkisen kanssa.

Auto tuotiin Ouluun tutkittavaksi ja samalla onnistui ottaa auto matkaankin. :D
Vastaa Viestiin