[quote="supersepe"]Mitäs tuossa nyt käytännössä sitte touhutaa, onko siinä letku kiinni täyttönippelissä ja sittenkö katsotaan puntarista paljonko menee tavara. Mistä sen sitten tietää, että on oikea määrä.[/quote
Konetilassa on mulla kyltti, jossa täytösmäärät. Siis näin ainakin vuonna 1987 ja autohan oli W126c.
Max. täytösmäärät R12 kylmäaineelle seuraavat: W107/201 1,0kg, 123/126 1,3kg ja 124 1,1kg. Tarrassa vielä SAE J 639 ja mersun leimat.
Touhottajan kuvassa mittarisarjan letku oletettavasti juurikin matalapainepuolen täyttönipassa kiinni, koska korkeapainenippa sijaitsee etulyhdyn vieressä.
Ammattimies päättelee mittaripaineesta, lämpötiloista ja nestelasista, milloin täytösmäärä on oikea. Paras tulos ehdottomasti saavutetaan kun koko täytös uusitaan annetulla määrällä ja vaaka on kuvan mukainen tarkkuusvaaka. Kuvan 640g on vain osatäytös, eli ilmastointi on ennen täytöstä pelannut jotenkin
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
tämä siis arvailua? Touho varmastikkin valaisee, miten asian laita ennen tankkausta oli?
Kuitenkin, jos tankkaus suoritetaan isceon 49.llä on osatankkaus pitkän päälle kylmäainetta muuttava toimenpide. Koskapa 49 koostuu kolmesta eri aineesta R134a/R218/R600a ja näitähän on eri määrät ko. litkussa. Eli vuodon jatkuessa litkusta karkaa joku osa jossain määrin atmosfääriin, mutta mikä? Sitä ei tiedä erkkikään
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
. Vanha kunnon R12 liemi kun sisältää vain yhtä komponenttia ja aikoinaan lisätankkaus ei aiheuttanut lisäongelmia. Toki tänäkin päivänä muita kylmälaitteita, joissa täytösmäärät suuria osatankataan ja toimii.
Tyhjöinti elvyttää ainoastaan kuivainta, mutta ei koskaan tee siitä uudenveroista ja ihan aikuisten oikeesti näin
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
!