Uusi Bosch + M103:n häiriösaloja. Ratkaisu tässä??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Uusi Bosch + M103:n häiriösaloja. Ratkaisu tässä??

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tuossa eilen tuli naristua Daamin myllyn korpilakosta. Tulkoon nyt uusi otsimo asialle, kun tämä aihe on hieman eri kantilta kuitenkin.
Kuten epäilys oli, häikkä oli bensapumpussa. KL:sta uusi alkuperäinen kalibroitu Possi tilalle ja vot sie, taas pelaa kuin ihmisen mieli - joka tosin voi sekin olla joskus varsin kompleksinen, ainakin naisilla kerran kuussa :x .

Mutta nyt käynti on reippaasti määrätietoisempaa, tasaisempaa ja pontevampaa kuin aikaisemmin konsanaan. Samoin aikaisemmin ihmeteltty eco-mittarin yliherkkyys katosi samaan vetoon ja pannu tuntuu muutenkin saavan soppaa siten, että tehojakin on taas säädyllinen määrä. Vai onko tämä vain perstuntuman tuomaa harhaa kolmen päivän Tipolla ajelun jälkeen... :lol:

Tätä koneen tuntuvaa yleiskunnon kohentumista sitten joogasimme kaverin kanssa sormi suussa ja toinen ehkä pör...sissä :shock: Vanha pumppu oli kylläkin aivan loppu. Vaadittavaa 5 baarin painetta se ei taatusti enää kehittänyt. Kun vielä tiedetään, että jetti on varsin ronkeli oikeille bensapaineille, niin ei ihme että takkuamista alkoi ilmetä. Itse asiassa kaveri ihmetteli, että millä eväillä kiesi on yleensä talven yli kulkenut.

Tästä syntyi sitten johtopäätelmä, että niin kovasti yleiset M103/102-kirnujen röpötykset, vajaapyttyisinä starttaukset, nykimiset, täristykset, mystiset sammuilut ja pitkät vieterit voivat aivan hyvin juontua hieman vajaatehoisesta bensapumpusta. Jo pieni paineen lasku voi alkaa tehdä sitä, ettei kokonaisuus ole enää synkassa ruiskun ja antureiden aivoitusten kanssa ja pannun ohjaus alkaa sekoilla omaan tahtiinsa.
Ja pumppuhan ei muutenkaan ole kaikkien suojaisimmassa paikassa, joten kyllähän yli 10 vuoden rupeama oli ihan ok saavutus, joka orginaaleilla uusimmillakin pumpuilla alkaa olla täynnä.

Tsekatkaapa siis moisten myllyjen omistajat pumpun antamat paineet. Voi olla että monet häikit ovat sen jälkeen historiaa. 166 euron ja 20 minuutin sijoittamisella siitä selviää + tappioina bensan kyllästämä t-paita. Ennen pumpun vaihtoa kaikki ruiskun liittimet ja muut himmelit otettiin auki ja putsattiin, samon puolan ja sytkäboxin liitokset. Siitä ei varmaankaan ollut haittaa, jos kohta ei vika yksin niillä toimilla poistunutkaan.

PS. edit. Näyttivät Motonetissä myyvän bensapumppu vain vähän reilun 20 ekun hintaan, kun KL kauppasi Boschin alennuksineen 166 eurolla. Melkoinen ero, Motonetin pumpusta sanottiin tosin vain että "laatupumppu". No yhtä kaikki, pääasia että pelaa. Onpahan ainakin takuulla yhteensopiva ruiskun kanssa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi Bosch + M103:n häiriösaloja. Ratkaisu tässä??

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kaapo kirjoitti: Mutta nyt käynti on reippaasti määrätietoisempaa, tasaisempaa ja pontevampaa kuin aikaisemmin konsanaan. Samoin aikaisemmin ihmeteltty eco-mittarin yliherkkyys katosi samaan vetoon ja pannu tuntuu muutenkin saavan soppaa siten, että tehojakin on taas säädyllinen määrä. Vai onko tämä vain perstuntuman tuomaa harhaa kolmen päivän Tipolla ajelun jälkeen... :lol:
Hyvästi 8:lla alkavat kulutuslukemat. Kone on selvästi ollut diettiruokavaliolla... :shock:
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Uusi Bosch + M103:n häiriösaloja. Ratkaisu tässä??

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:PS. edit. Näyttivät Motonetissä myyvän bensapumppu vain vähän reilun 20 ekun hintaan, kun KL kauppasi Boschin alennuksineen 166 eurolla.
Hyvä juttu, paitsi että se 20 eunukin pumppu on 280 kaasariin, siis joku mekaaninen ruppana klonksutin bakeliittitiivisteineen. :lol:
Tulikos tuossa KL:n paketissa mukana ne molemmat molot?

Njotonetin hintoja:

W126 260SE 85--91 (1 pumppu!). . . . . . . . . . . . . . . 28-1376 194.00
W126 280SE/300SE 80--91 (1 pumppu!). . . . . . . . . . . . 28-1370 126.50
W126 260SE/280SE/300SE vastaava Bosch. . . . . . . . . . . 28-1387 139.90
W126 380SE/500SE --85 Bosch-pumppu. . . . . . . . . . . . 28-1387 139.90
W126 420SE/500SE/560SE 86-- Bosch-pumppu. . . . . . . . . 28-1388 138.00
W126 420SE/500SE/560SE 86-- Valeo-pumppu (vast Bosch). . . 28-1352 79.50
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Uusi Bosch + M103:n häiriösaloja. Ratkaisu tässä??

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Hyvä juttu, paitsi että se 20 eunukin pumppu on 280 kaasariin, siis joku mekaaninen ruppana klonksutin bakeliittitiivisteineen. :lol:
Tulikos tuossa KL:n paketissa mukana ne molemmat molot?
Näinpä taisi olla, että mekaanisen tuolla rahalla voi saada. KL:n paketissa oli pumppu ja pussillinen tiivisteitä. Ja koska kyseessä ei ollut mikään luonnonoikku, niin molojakin oli vain yksi :roll:
Suodatin ja paineenvaraja ovat sitten vanhempaa vuosikertaa. Ja tulihan sitä Jobinpostiakin eli kiesiä tarkastellessa pumpun ja suodattimen välinen putki vuotaa hieman. Uusiksi menee vielä sekin. Näinhän näille käy, kun ne vuosikausien hiljaiselon jälkeen auki otetaan.

Mitä flossen arveluun dieetistä tulee, niin hommassa on monta monessa. Nythän eco-mittari on roikkunut punaisen puolella jo pintakaasullakin ja kulkua tavoitellessa pedaalia on saanut ujuttaa voimallisemmin kohti konehuonetta. Silti syönti on jäänyt 9 litran hiutteille. Jos samaan suorituskykyyn päästään nyt kevyellä kaasulla ja eco-mittarin maatessa mustan puolelle, kuten kuukausi sitten vielä oli, niin voi olla että maitti ei hirveästi nouse. Kahtotaan...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Uusi Bosch + M103:n häiriösaloja. Ratkaisu tässä??

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Ja koska kyseessä ei ollut mikään luonnonoikku, niin molojakin oli vain yksi :roll:
Eli siinä on siis vain yksi pumppu... Olen aina luullut, että kaikissa noissa M103:sissa on tuplapumput. Mutta nyt kun tsiigailin EPC:tä, huomasin että kaikissa 260SE ja 300SEL -malleissa on vain yksi pumppu. Sen sijaan 300SE -malleissa on jonkun 500000 -valmistenumeron jälkeen kaksi pumppua. Myös kaikissa faceliftin jälkeisissä V8:issa on tuplapumput. Jännä juttu sinänsä, koska myös tuossa -88 300CE:ssä on kaksi pumppua ja taitaa olla pääosin kaikissa M103 W124:ssa. Jos yksi pumppu yrittää suoriutua kahden hommista, niin eihän se sitten mikään ihme ole jos ei kestä tuota 300th kauempaa... :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kun alkujaan tuota pumppuasiaa tuli syynättyä, niin ensiaavistus kaiken kuran keskeltä oli, että pumppuja on tosiaan kaksi, kun kerran kolme purkkia siellä kolossa asustaa. Suodatin oli selvä peli, mutta näinhän se, että eihän äkkipoika tuolloin tätä kolmatta pömpeliä miksikään painevaraajaksi osannut tunnistaa - hyvä kun tiesi, että sellainen tuolla yleensä on olemassa.

No nyt tuloo sitten koko pensaputkiviritys liittimineen ja tiivisteineen uutta. Huomenna haettavissa Vehosta. Motonetissä nostivat käet pystyyn ja totesivat, ettei merkkikohtaista osaa löydy edes eduksesta, ainoastaan yleismallista kumiletkua. Siis sellaista tarjosivat polttoainejärjestelmän painepuolelle :shock: :x jossa junttureiden suojissa pesivät pikkutiivisteetkin ovat kuparia tai alumiinia.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Meikäläinen oli jo kaukaa viisas (kerrankin); otin Saksantilauksessa kaikki nuo bensapumpun vermeet kiinnikkeineen päivineen. Katselin nimittäin sitä suodatinta vaihtoaikeissa ja totesin ettei siihen kannata koskea pitkällä tikullakaan, jos ei ole varastossa valmiina kaikkia letkuja, kiinnikkeitä ja bensaputkia. Sen verran haperon näköistä nimittäin on. Eikä tuo 166€ enää mikään paha raha ole siihen tarvittaessa sijoittaa, tuplapumput kun maksavat KL:ssä 193 juuroa kipaleelta. :twisted: Kestävät tosin varmaan tuplasti kauemmin... :oops:

Ps. Kustantaa muuten tuo pumppu Saksan diilerillä peräti 216.92€.

Ps2. Juunou-mitkä-osat noudettavissa ihan lähipäivinä, kunhan vaan tuo yks mulkqreeni maksaisi laskunsa. :x
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi Bosch + M103:n häiriösaloja. Ratkaisu tässä??

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:[Mitä flossen arveluun dieetistä tulee, niin hommassa on monta monessa. Nythän eco-mittari on roikkunut punaisen puolella jo pintakaasullakin ja kulkua tavoitellessa pedaalia on saanut ujuttaa voimallisemmin kohti konehuonetta. Silti syönti on jäänyt 9 litran hiutteille.
Hmm. Tällä kyllä selvittyisi se broidin eu...emännän automaatti-kolmisatasen (W126) käytös, mitä meikäläinen on ihmetellyt. Siinä on yhtä lailla eco-mittari punaisella pienessäkin mäessä ja auto ei tunnu kulkevan oikein juuri mitenkään. Meikäläinen on muutamia kertoja kiesiä kokeiltuaan todennut aina saman, kun esim omaan TE:een verrattuna kulku tuntuu tosi laiskalta.
Toisaalta kyseinen auto kulkee automaagiksi hämmästyttävän pienellä, alle kympin melkein aina.
Pitääpä painostaa tätä pariskuntaa nyt pumppuostoksille.

Siinä satakakskutosessa on muuten taulussa rapiat 400 tkm, eli kyllä se alkuperäispumppu saakin jo loppu olla. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Paljon on mahdollista pienoinen bensapula. Jos ruisku ei saa lientä riittävällä paineella, se kaiketi jättää sylinterin täytöksen vajaaksi, mutta palauttaa silti "ylimääräisen" polttoaineen takaisin paluukiertoon. 5 baarin paineella ruiskulle pitäisi tulla tavaraa useampi litra minuutissa.

Samanlaisia olivat oireet itsellä nyt viimeiset viikot, suihku oli heikko... :shock: no nyt meni prostatapuolelle, mutta menköön.
Mutta yleisenä tuntemuksena oli, että hepat eivät saaneet tarpeeksi kauraa, pannu heräsi kunnolla vasta lähempänä 5000 rpm, kun yleensä valaistuminen tapahtuu jo ennen 4000 kieppiä. Kun käyttökiepit kuitenkin ovat kuitenkin siinä 1500-2500, niin luonnottoman ylenmääräinen taloudellisuus on mahdollista automaatillekin. Fiilis oli hiukan sama kuin kone kävisi viidellä. Tosin tämän huomasi vasta kovemassa vedätyksessä ja juuri niissä ylämäissä.

Veikkaan, ettei paineiden mittaus ole mikään iso savotta, kun vain sopivat vehkeet löytyvät. Ja toisen kautta: edes terhakka pumppumoottorin pyöriminen ei välttämäti takaa, että pumppu myös kehittäisi painetta tarpeeksi. Näin kävi juuri itselle.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Joker
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.04.2004 20:59

Viesti Kirjoittaja Joker »

Lisää pumppuasiaa....
-Mitenkähän on 280 kaasarikottero ronkeli pumpusta??
-Tarvitseeko mitään lisä rekkuloita, kun vaihtaa mekaanisen sähköiseen??
-Mites kierrätys, pitääkö muuttaa??
-Mikä pumppu kannattaa laittaa, jos sen uusin??
Omassa vuoden vanha tuollainen jo edellä kuvattu roksuttajapumppu. Asentaja joka tilasi ja vaihtoi pumpun, sanoi että pumppu on hv-mitoitukseltaan liian pieni, mutta kokemuksen mukaan sopan pitäisi riittää. Tekisi mieli vaihtaa pumppu jo tuon v-mäisen naksutuksen vuoksi. Jokseenkin välillä tuntuu tehottomuutta juuri kiihdytyksen loppuvaiheessa kun kierrokset on korkealla ja pedaali pohjassa. Vai onko 280 kaasari todella niin laiska kuin minusta välillä tuntuu.
Miten on, onko joku paininut samojen ongelmien parissa kaasarivehkeellä? Ja tiedän kaikki merkit viittaa pumppuun.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Onko 280 kaasarissa "työntävä" siirtopumppu tankilla? Useimmiten kaasarikoneissa on kai imevä pumppu konehuoneen päässä?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Joker
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.04.2004 20:59

Viesti Kirjoittaja Joker »

Vain imevä konehuoneessa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kaapo kirjoitti:Paljon on mahdollista pienoinen bensapula. Jos ruisku ei saa lientä riittävällä paineella, se kaiketi jättää sylinterin täytöksen vajaaksi, mutta palauttaa silti "ylimääräisen" polttoaineen takaisin paluukiertoon. 5 baarin paineella ruiskulle pitäisi tulla tavaraa useampi litra minuutissa.

Samanlaisia olivat oireet itsellä nyt viimeiset viikot, suihku oli heikko... :shock: no nyt meni prostatapuolelle, mutta menköön.
Mutta yleisenä tuntemuksena oli, että hepat eivät saaneet tarpeeksi kauraa, pannu heräsi kunnolla vasta lähempänä 5000 rpm, kun yleensä valaistuminen tapahtuu jo ennen 4000 kieppiä. Kun käyttökiepit kuitenkin ovat kuitenkin siinä 1500-2500, niin luonnottoman ylenmääräinen taloudellisuus on mahdollista automaatillekin. Fiilis oli hiukan sama kuin kone kävisi viidellä. Tosin tämän huomasi vasta kovemassa vedätyksessä ja juuri niissä ylämäissä.

Veikkaan, ettei paineiden mittaus ole mikään iso savotta, kun vain sopivat vehkeet löytyvät. Ja toisen kautta: edes terhakka pumppumoottorin pyöriminen ei välttämäti takaa, että pumppu myös kehittäisi painetta tarpeeksi. Näin kävi juuri itselle.
Aluksi epäilin bensapumpun vaikutusta omaan laiskuuteen, mutta tämän jutun jälkeen epäilys herää. Meinaa olla meinaan samoja oireita. kone herää vasta tosi ylhäällä ja mainostamastani riittävästä alatehosta ei ole enään jäljellä juuri mitään.
Tänään huvikseni kellotin 0-105km/h ja meni yli 10s. Talvella alikokosilla renkailla meni 1-105km/h 8 sekuntiin. Mittarivirhettö renkaitten kesken on n. 5km/h. Kesärenkailla virhe on jopa negatiivinen. Eniten laiskuus tuntuu nimenomaan omassa persiissä. 2.vaihteella ei repimisen tunnetta tule missään vaiheessa. Ennen alkoi asfaltilla ylämäessä kolmiovalokin palamaan 50km/h ylöspäin. Nyt ei muutakun vilkahtaa 1-2 vaihdossa :cry:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti: Aluksi epäilin bensapumpun vaikutusta omaan laiskuuteen, mutta tämän jutun jälkeen epäilys herää. Meinaa olla meinaan samoja oireita. kone herää vasta tosi ylhäällä ja mainostamastani riittävästä alatehosta ei ole enään jäljellä juuri mitään.
Ennen alkoi asfaltilla ylämäessä kolmiovalokin palamaan 50km/h ylöspäin. Nyt ei muutakun vilkahtaa 1-2 vaihdossa :cry:
Alakierrosten voimattomuus tuntui kiihdytyksissä ikävällä tavalla siten, että paria päivää ennen pumpun lopullista kilahtamista Pajero painoi kiihdytyskaistalla kepeästi ohi, vaikka itsellä oli talla pohjassa. Samoin kierrosten nousu vaikkapa kolmonen pesässä 2000 rpm -> 4500 kesti tuskastuttavan kauan, teki mieli heittää kakkosta pesään, jota normaalisti ei todellakaan tarvitse tehdä.
Ja tämä 4-tonnissa tuleva "hauki rantavedestä" -nykäys oli siirtynyt sitten lähemmäs punarajaa, silloinkin vaisuhkona. Lieneekö häikkä leikannut tehoja sellaiset 30%.... Joka tapauksessa Taamin kulku muistutti enemmänkin W124 230E:n menoa täysi poka päällä.

Se että kevätväsymys vaivaa niinkin montaa 126:aa samaan aikaan, ei välttämättä ole mikään mysteerio. Kaikki ovat hyvin pitkälti samaa ikäluokkaa ja samoissa kilometreissä ja jos syy kaikissa on siellä bensapumpuissa, niin samoilla käyttötunneillahan nuo kypsyvät - ja samoilla oireilla.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kaapo kirjoitti: Alakierrosten voimattomuus tuntui kiihdytyksissä ikävällä tavalla siten, että paria päivää ennen pumpun lopullista kilahtamista Pajero painoi kiihdytyskaistalla kepeästi ohi, vaikka itsellä oli talla pohjassa. Samoin kierrosten nousu vaikkapa kolmonen pesässä 2000 rpm -> 4500 kesti tuskastuttavan kauan, teki mieli heittää kakkosta pesään, jota normaalisti ei todellakaan tarvitse tehdä.
Ja tämä 4-tonnissa tuleva "hauki rantavedestä" -nykäys oli siirtynyt sitten lähemmäs punarajaa, silloinkin vaisuhkona. Lieneekö häikkä leikannut tehoja sellaiset 30%.... Joka tapauksessa Taamin kulku muistutti enemmänkin W124 230E:n menoa täysi poka päällä.

Se että kevätväsymys vaivaa niinkin montaa 126:aa samaan aikaan, ei välttämättä ole mikään mysteerio. Kaikki ovat hyvin pitkälti samaa ikäluokkaa ja samoissa kilometreissä ja jos syy kaikissa on siellä bensapumpuissa, niin samoilla käyttötunneillahan nuo kypsyvät - ja samoilla oireilla.
Ei tässä taida kuitenkaan omassa mitään vikaa olla. Normaalia talven jälkeistä kosteutta yms. häiriöitä. Eilen laitoin rengaspaineetkin kohilleen ja alkoi liikkumaankin ihan erilailla. Kumikin paloi iloisesti kaasu/jarru pohjassa, kakkosellakin vielä :wink:
Tyhjäkäyntirykimisetkin vähenee päivä päivältä, kuten muinakin keväinä. Kohta käy ilman yhtäkään väliinjättöä, kuten forumin hienoimman W126:sen kuuluukin. Jos ei ala käymään, niin sitten vaihdan pari vielä alkuperäistä tulpanjohtoa ja puhdistan virranjakajan. Uudet NGK kuuluuvat myös keväthuoltoon.
Uusi moniurahihna odottelee asennusta ja sen myötä käyn läpi nuo hihnapyörät, josko niistä löytyisi väljää.
Käytän vähän aikaa ilman hihnaa, niin selviää ääntääkö nokkaketju tai joku muu moottorin "rauta-osa".

Eilen asensin tuulilasin ympäryslistat ja muut tilpehöörit. Uudet kromilistat tuli yläreunaan.. Muut on vanhoja. Vielä olis kaikki puskurikromit odottelemassa. Laitellaan pikkuhiljaa, ettei tule perheriitaa. Myös Greenin racing-kartio ja alumiiniputki ja polyamidiletku odottelee myös asennusta. Josko ne M103- imuäänet tulis sitten esille paremmin.

Motonetin etusiivet käy kyllä kun nenä päähän. Myös kaikki listojen kiinnikereiät osuvat kohilleen.

Yksi mielenkiintoinen seikka näin lopuksi.
Öljynpaineet olivat kuumassa koneessa ensimmäiset 200km vain 1,5. Nyt on nousseet takaisin tuttuun 2+ bariin. Samanlaisen ajon jälkeen ja samanlaisilla tyhjäkäyntikierroksilla. Samaa ihmettelin talvellakin, kun pari kertaa kävin herkistelylenkillä, paineet olivat alhaiset. Sähköllähän tuokin toimii, joten voipi olla kosketusjuttuja.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti: Jos ei ala käymään, niin sitten vaihdan pari vielä alkuperäistä tulpanjohtoa ja puhdistan virranjakajan.
Tietty monet häiriöt ovat selvää käytön puutetta ja paikkojen kostumista/hapettumista jne. Kuinkas noiden tulpanjohtojen kanssa on. KL tarjoili käyntihäikän parantamiseen tai oikeastaan varman päälle pelaamisen uutta johtosarjaa, hintaa oli 90€. Mahtaako noilla tehdä mitään, kun on ollut puhetta että kutvonen on varsin nirppanokainen johtojen(kin) osalta, ja että on kunnon piuhasettiä ei saa alle 150 euron.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ne on varmaan ne Bremin johdot joita 90 euroon saa.
Mutta havaitsinpa tässä kuiteistani että omat Bremi-johtoni ovat viime lokakuussa maksaneet KL:sta haettuna 105 euroa... :evil:

Kyllä ne on oikein hyvät johdot nekin, turvallisimmat "ei-alkuperäisosat" mielestäni. Boschin piuhat maksaa vielä sen 65 euroa enemmän ja Veho myö piuhaa metritavarana jolloin markan asentaja tekee pikaistuksissaan itse liitokset joiden käyttövarmuus voipi olla melko huono.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kaapo kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Jos ei ala käymään, niin sitten vaihdan pari vielä alkuperäistä tulpanjohtoa ja puhdistan virranjakajan.
Tietty monet häiriöt ovat selvää käytön puutetta ja paikkojen kostumista/hapettumista jne. Kuinkas noiden tulpanjohtojen kanssa on. KL tarjoili käyntihäikän parantamiseen tai oikeastaan varman päälle pelaamisen uutta johtosarjaa, hintaa oli 90€. Mahtaako noilla tehdä mitään, kun on ollut puhetta että kutvonen on varsin nirppanokainen johtojen(kin) osalta, ja että on kunnon piuhasettiä ei saa alle 150 euron.
Luulisi että ne boschia on. Jyväskylästä saa alkuperäisen Boschin sarjan paikallisesta boschin liikkeestä 100€:lla ja samaan lupasivat KL:ssä 2 vuotta sitten. 6+1 johtoa kuului settiin. Nyt voivat olla tiputaneet hintoja lisää.
Sillon ne kaksi uusimaani johtoa olivat 17 ja 20€/kpl muistaakseni. Lyhyt oli kalliimpi?!?!?samalla koko sarjan olisi saanut 100€, ehkä vähän allekkin.

Minulla on muuten 2 johtoa vaan vaihdettu totaalisen katkeamisen takia. 4+1.ssä muussa on mersun tähti ja merkki Beru. Varsinkin puolan johto, on aika haperon näköinen :roll:
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Jyväskylän Varaosakeskus, siinä Ahjokadun alkupäässä, lähetti uuden hinnastonsa. Esimerkkinä silikonijohtosarja 4 + 1 kpl 52,- ekkua. Laadusta ei ole mitään näkö-, kuulo- tai hajuhavaintoa.

Ko. virma kauppaa Fixus -osia kohtuulliseen hintaan, esmes ajovalot 124:ään (85-93) 151,- ekkua kipale, startti 197,- ja laturi 142,- jne.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Masa80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 18.03.2004 13:42
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja Masa80 »

Kaapo kirjoitti: Se että kevätväsymys vaivaa niinkin montaa 126:aa samaan aikaan, ei välttämättä ole mikään mysteerio. Kaikki ovat hyvin pitkälti samaa ikäluokkaa ja samoissa kilometreissä ja jos syy kaikissa on siellä bensapumpuissa, niin samoilla käyttötunneillahan nuo kypsyvät - ja samoilla oireilla.
Huomenta! Aihe on hyvin "henkilökohtainen" sillä olen vaivannut foorumilaisia myös oman autoni voimattomuus-ongelmilla, joten otetaan osaa keskusteluun. :wink: On totta, että bensapumppu voi olla syy ainakin jossain tapauksissa. Alppilan Autohuollossa oman autoni vikaa selvitettiin mm. mittaamalla bensantuotto ja painetta taisi olla 5,5 bar eli riittävästi. Oman autoni kohdalla vika ei siis johtunut bensapumpusta, vaikka itse pumppu (liittimet, suodattimen "liittimet" ym.) ovat vaihtokunnossa.

Autossani oli siis vikana se, että alavääntö tuntui puuttuvan ja teho oli muutenkin kateissa. Piti ajaa suurella syötöllä economy-mittari puolivälissä tai punaisella. Samalla bensaa kului... no sanotaan vaikka reilusti :twisted: Syynä oli määränjakaja, jonka tuotto oli vähäinen. Epäilen, että ilmamääränmittarissa saattoi myös olla vikaa. Voidaanko keskustelun perusteella vetää sellainen johtopäätös, että jos auto ei kulje ja kulutus on vähäinen, vika on todennäköisesti bensapumpussa. Jos taas auto ei kulje ja kulutus on suuri, vika on todennäköisesti määränjakajassa... :?:
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96

ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Määränjakaja on ilmeisesti aina silloin tällöin syyllinen erilaisiin probleemiin - todennäköisesti ainakin niihin, jotka allekirjoittaneen ässää "vaivaa". Eilen olin juuri puhdistamassa Bosch-huoltoon erikoistuneessa firmassa tutuksi tulleen asentajan kanssa tyhjäkäyntimoottoria, jonka likaisuutta epäilin (tälläkin forumilla saatujen vinkkien perusteella) aina joskus sattuneiden mystisten sammahtamisten perisyylliseksi. Noh, mötikkä oli kokolailla puhdas eli häiriö aiheutuu jostain muualta.

Samalla ruiskuheebeleihin ammatikseen erikoistunut asentaja totesi, että määränjakajassa ei tarvitse olla kuin pientä iän mukanaan tuomaa "patinaa", mikä ei näy oikein millään mittareilla tai testereillä, mutta aiheuttaa toisinaan erilaisia pikku yllätyksiä. :roll: Meikäläisellä esim. kone vaatii hetken pysähdyksissä oltuaan piiiiitkän vieterin tai tuplastarttauksen. Tässäkin syy on kuulemma todennäköisesti määränjakajan sisällä. Ja sehän on sellainen osa, että sitä ei parane mennä kotikonstein purkamaan. Valtakunnasta ei kuulemma sitten sen jälkeen löydykään sellaista mckaiveria, joka sen kokoaa toimivaksi. :?
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juha K. kirjoitti: Tässäkin syy on kuulemma todennäköisesti määränjakajan sisällä. Ja sehän on sellainen osa, että sitä ei parane mennä kotikonstein purkamaan. Valtakunnasta ei kuulemma sitten sen jälkeen löydykään sellaista mckaiveria, joka sen kokoaa toimivaksi. :?
Varmasti on näin. Vastaavanlaista huoltoimintaa vastaan oli myös varaosakauppias, kun puhe oli lisäilmaluistin / tyhjäkäyntimoottorin putsaamisesta. Kun sitä vaikkapa CRC:llä, paineilmalla yms. konstein herkistellään, laite kuulemma menettää loputkin "sisäänrakennetusta kestovoitelustaan" ja eikä luisti operaation jälkeen toimi ainakaan aiempaa herkemmin. Tietysti omatoimista huoltoa vastaan voi puhua myös varaosakauppiaan "se ahneempi minä".
Tästä aiheesta ei ole sen ihmeempää tieteellistä todistetta, joten täytyy vain jokaisen uskoa tekemisiinsä tai sitten kiikuttaa se 200 ekkua varaosatiskille. Toki uusi on aina uutta.

Paljonko muuten mahtavat olla lunnaat tästä määränjakajasta, onko ken ostellut viime aikoina?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Kaapo kirjoitti: Paljonko muuten mahtavat olla lunnaat tästä määränjakajasta, onko ken ostellut viime aikoina?
Niin ja myydäänkö Mersun ruiskuun ylipäänsä pelkästään määränjakajaa vai kuuluuko kontrahtiin koko paketti ilmamääränmittareineen jne. Edellisessä käyttöorjassani (Audi 80 2.0E) oli myös eräs ikävä, aina silloin tällöin aktivoituva käyntiprobeleemi, ja vika paikallistui minun silmissäni aika mitättömään potentiometriksi kutsuttuun muovikappaleeseen määränjakajan kyljessä. Osan sai irti, mutta sitä ei saanut myydä erikseen vaan onnellinen osan tarvitsija velvoitettiin hankkimaan koko ruiskupaketin.

Oli miten oli, taitaapi pelkässä "mehumaijassa" olla jo kustannettavaa, jos niikseen sattuisi! :shock:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hmm. Miten minä olen ymmärtänyt että ilmamäärämittari ja määräjakaja ovat periaatteessa yksi ja sama klimppi ja määränjakaja on tässä tapauksessa enempi virheellinen puhekielen nimitys.
Siis ilmanmäärämittarihan on se "kaukalo", mikä on ilmanputsarin alla ja jossa on se ilmamassan mukaan lautanen, joka taas osaltaan ohjaa bensanmäärää eli toimii määräjakajana.
Ainakin täkäläinen merkkiliike meni hoomoilaseksi kun kysyin määränjakajaa. Oikeannäköinen osa löytyi ilmamäärämittarin nimellä. En ostanut mutta kysyin hintaa, eikä sitäkään saanut tarkasti kun ei ollut valmistenumeroa mukana.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Paljonko muuten mahtavat olla lunnaat tästä määränjakajasta, onko ken ostellut viime aikoina?
No jos määränjakaja on se mötti, josta lähtevät ruiskuputket, kustantaa se M103:seen Saksan diilerillä 1943.05€.... 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Masa80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 18.03.2004 13:42
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja Masa80 »

Pasi M. kirjoitti: No jos määränjakaja on se mötti, josta lähtevät ruiskuputket, kustantaa se M103:seen Saksan diilerillä 1943.05€.... 8)
Huh, huh... :shock: Oman määränjakajan vaihto onnistui Juha K:n suosiollisella avustuksella ja rahaakaan ei palanut aivan kauheasti :wink: Kiitos vielä kerran Juha!
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96

ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Aku P kirjoitti:Hmm. Miten minä olen ymmärtänyt että ilmamäärämittari ja määräjakaja ovat periaatteessa yksi ja sama klimppi ja määränjakaja on tässä tapauksessa enempi virheellinen puhekielen nimitys.
Siis ilmanmäärämittarihan on se "kaukalo", mikä on ilmanputsarin alla ja jossa on se ilmamassan mukaan lautanen, joka taas osaltaan ohjaa bensanmäärää eli toimii määräjakajana.
Ainakin täkäläinen merkkiliike meni hoomoilaseksi kun kysyin määränjakajaa. Oikeannäköinen osa löytyi ilmamäärämittarin nimellä. En ostanut mutta kysyin hintaa, eikä sitäkään saanut tarkasti kun ei ollut valmistenumeroa mukana.
Noh, minulle on ainakin sekä tuolla Boschin pa-laitteistoihin erikoistuneessa pajassa että Veholla nimitelty sitä hämähäkin näköistä mötikkää, josta siis suihkuputket lähtevät määränjakajaksi. Jospa hoomoilaslaisuus johtuukin todella siitä, että paketti on saatavana yhtenä kokonaisuutena eikä erillisinä komponentteina eli "hämähäkkiä" tai mikä se sitten oikealta nimeltään onkin ei voi hankkia erikseen. Näin ollen tuo Pasin vuotama suolainen 2000 ekun hinta saa jonkinlaisen selityksen, vaikka ei kylläkään likimainkaan tyydyttävää! :shock:

Masalle toivotan runsaasti riemastuttavia kilometrejä M103:seen siirretyn "lainasydämen" voimapaineiden avittamana! :lol:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mitähän mahtaa sisältää motonetin myymä ilmamäärämittari?
Hintakin vain540€
Ilmamäärämittari Bosch-0438121043 200E/230E 87--93 (ei 16V) 28-3370 540.00 ???
Ilmamäärämittari Bosch-0438121033 260E/300E 85--92 (ei 24V) 28-3369 540.00 ???
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Kuva
Airflow Meter - Ilmamittari(<-Boschilainen suomennos)

Kuva
Distributor, petrol injection system - Polttoainemäärän jakaja
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kiitos MK. Kuva kertoo enemmän kuin...
Pitääkin pistää ensi kerralla poiketessa Vehon - ei kun Astrumin ukot ahtaalle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin