Kuten epäilys oli, häikkä oli bensapumpussa. KL:sta uusi alkuperäinen kalibroitu Possi tilalle ja vot sie, taas pelaa kuin ihmisen mieli - joka tosin voi sekin olla joskus varsin kompleksinen, ainakin naisilla kerran kuussa

Mutta nyt käynti on reippaasti määrätietoisempaa, tasaisempaa ja pontevampaa kuin aikaisemmin konsanaan. Samoin aikaisemmin ihmeteltty eco-mittarin yliherkkyys katosi samaan vetoon ja pannu tuntuu muutenkin saavan soppaa siten, että tehojakin on taas säädyllinen määrä. Vai onko tämä vain perstuntuman tuomaa harhaa kolmen päivän Tipolla ajelun jälkeen...

Tätä koneen tuntuvaa yleiskunnon kohentumista sitten joogasimme kaverin kanssa sormi suussa ja toinen ehkä pör...sissä

Tästä syntyi sitten johtopäätelmä, että niin kovasti yleiset M103/102-kirnujen röpötykset, vajaapyttyisinä starttaukset, nykimiset, täristykset, mystiset sammuilut ja pitkät vieterit voivat aivan hyvin juontua hieman vajaatehoisesta bensapumpusta. Jo pieni paineen lasku voi alkaa tehdä sitä, ettei kokonaisuus ole enää synkassa ruiskun ja antureiden aivoitusten kanssa ja pannun ohjaus alkaa sekoilla omaan tahtiinsa.
Ja pumppuhan ei muutenkaan ole kaikkien suojaisimmassa paikassa, joten kyllähän yli 10 vuoden rupeama oli ihan ok saavutus, joka orginaaleilla uusimmillakin pumpuilla alkaa olla täynnä.
Tsekatkaapa siis moisten myllyjen omistajat pumpun antamat paineet. Voi olla että monet häikit ovat sen jälkeen historiaa. 166 euron ja 20 minuutin sijoittamisella siitä selviää + tappioina bensan kyllästämä t-paita. Ennen pumpun vaihtoa kaikki ruiskun liittimet ja muut himmelit otettiin auki ja putsattiin, samon puolan ja sytkäboxin liitokset. Siitä ei varmaankaan ollut haittaa, jos kohta ei vika yksin niillä toimilla poistunutkaan.
PS. edit. Näyttivät Motonetissä myyvän bensapumppu vain vähän reilun 20 ekun hintaan, kun KL kauppasi Boschin alennuksineen 166 eurolla. Melkoinen ero, Motonetin pumpusta sanottiin tosin vain että "laatupumppu". No yhtä kaikki, pääasia että pelaa. Onpahan ainakin takuulla yhteensopiva ruiskun kanssa.