Kallen coupe

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

Morjensta arvon voorumilaiset!

Tullut sässä tovi selailtua näitä foorumeita suht aktiivisesti ja paljon on apua löytynytkin kaikenmaailman ongelmiin mitä on tuon coupen kanssa tullut vastaan, siitä kiitokset teille kaikille. Tuossa viime kesän loppupuolella 30.7.-10 tuli ostettua tuommoinen 3 litranen w124 coupe vuosimallia 1990 jota on aika paljon tullut tutkiskeltua ja roplailtua, mutta ei ole vain saanut aikaiseksi raportoida asiasta tänne :D Mutta nyt kun tuo ajokorttikin on kuivumassa niin ajattelin että jospa sitä vaikka vähän jonkinsortin projektitarinaa tänne rustailisi.

Elikkäs, pitkä tarina lyhennettynä: tuossa viime kesänä alkoi edellinen auto (alffa 156) aika suurissa määrin ärsyttämään kun oli kokoajan rikki jostainpäin ja kaverin aivopesemänä päätin myydä sen ja ostaa mersun :D (eikä ole tuota valintaa tarvinnut sitten tippaakaan katua 8) .) Ja tälläinen pirssi sitä sitten tuli ostettua:
Kuva
Kuva
Kuvissa auto jotakuinkin osto kunnossaan. Ainoastaan maski ja kuskin valon lasi vaihdettu ehjiin. Melkein heti oston jälkeen tuli myös tehtyä hieman perus remppaa, eli vaihdoin öjjyt+ suodattimen, tulpat, ilmanputsarin, bensansuodattimen sekä termostaattikotelon kannen.

Autoa tarkemmin tutkittuani siitä löytyi yllättävän paljon ruosteita, jotka aika näppärästi kuitenkin sain paikkailtua. Tässä pahin niistä, elisiis kuskin puoleinen jousen yläkuppi (vai mikä nyt onkaan nimeltään :oops: )
Kuva
Kuva

Lisäksi ostin uudet kesävalssit ja kumit, kun vanhat hilseilleet eivät oikein silmää miellyttäneet.
Kuva

Näillä eväillä rullailtiin n. kuukausi, kunnes aloitin ex-kesävalssien kunnostuksen talvivanteiksi.
Lähtökohta:
Kuva
Vaihe 1. vanhojen maalien hionta:
Kuva
Vaihe 2. pohjamaali:
Kuva
Vaihe 3. pintamaali:
Kuva
Alle laitettuna nokian kitkoilla:
Kuva

Pohjamaalina käytin raskaan kaluston pohjamaalia ja pintavärinä mattamustaa 2-komponenttimaalia. Yllättävän hyvin onnistui olosuhteisiin nähden :D (ulkona -5 ja paskanen autotalli)

Sitten olikin edessä katsastus ja piiiiitkä vikalista, mistä kylläkin selvittiin yllättävän halvalla. Osalistaan kuului mm:
-kuskin puolen raidetanko + päät
-kummatkin etusikareiden yläkumit
-kardaanin tukilaakeri
-kuskin puoleinen etupyörän laakeri
-lamda-anturi
-takapään auraskulman säätötangot

nämä vaidoin itse ja renkaiden suuntauksen teetäin ja siitähän se leima sitten napsahti :)

Seuraava projekti oli mersun hifipuolen päivittely, siitä lisää myöhemmin (edelleen hieman kesken :lol: )
Tähän projektiin kuului mm:
-Akun vaihto 42ah->105ah
-Laturi 70A->90A
-50mm^2 virtapiuhan veto
-Mankan vaihto (Alpine CDA-117Ri)
-Rca-piuhojen veto
-Subin (Rainbow Amboss 12") kotelon teko
-6x9 kajareitten asennus (Rainbow)(ei ollut alunperin ajatuksena, muttakun joku oli jo hattuhyllyyn reijät tehnyt niin mikäpäs siinä sitten)
-Vahvarikotelon tekeminen
-Takakontin äänieristys ja ovien äänieristys.

Seuraavana syyniin joutuivat jarrut. Vaihtoon menivät kaikki levyt ja palat ja tilalle hommasin Zimmermannin rei'itetyt levyt KL-varaosista ja orkkis palat.
Kuva

Näillä eväillä selvittiinkin sitten loppu talvi ja seuraavana otin työn alle kesävanteet, joista poistin huulista lakat Nitromorssilla, sorvailin pahimmat kanttariosumat pois, kiillotin huulet ja maalasin keskiosat uudestaan.
Oikeanpuoleisen huuli kiillotettuna:
Kuva
Ja koko setti auton alla:
Kuva
Kuva

Samalla paikkansa löysi Lowteckin -55/40mm madaltavat jouset, sekä Raptecin camber-säätötangot
Kuva
Kuva

Eli tuollaisessa kuosiaa pirssi nykyään on :) Seuraavana suunnitteilla on auton ylimaalaus mustaksi + niiden 100 ruosteenalun paikkaus mitä kevät paljasti tulessaan :oops: ja tähän hommaan liittyen saa tarjota ehjää etupuskuria, takapuskuria ja avarimaskia :D

Jotain unohtu varmasti kertoa, sillä työtunteja tähän mennessä on kertynyt satoja :D elisiis, jos on jotain kysyttävää liittyen siihen mitä ja miten oon tehnyt niin saapi kysyä ja kaikenlainen palaute otetaan mielellään vastaan :)
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

Taas olis vähän puuhasteltu. Tällä kertaa korjailin melkein kokonaan sulaneen repsikan turvavyön ojentajan liittimen ja n. 10cm jokaista johtoa uusin samalla. Lisäksi rasvailin takaikkunan mekanismeja (piti ilkeää ininää ennen)

Tämän lisäksi sain takakontti projektin toistaiseksi valmiiksi. eli lattia osan verhoiltua loppuun, varapyöräkotelon kannen toimivaksi ja subbarin + vahvarikotelon tukevasti paikalleen.

Lattia osuus on tehty muistaakseni 16mm vesivaneerista (en nyt tarkalleen muista paksuutta), verhoiltu ja liimattu tukevasti kiinni sikamassalla.
Kuva

varapyöräkotelon luukku, jonka saa liu'utettua tuosta kokonaan pois jos tarvitsee vararengasta käyttää
Kuva

Vahvistimet ovat kiinni laatikossa neljällä hyllyn kannattimella, joita hieman muokkailin
Kuva

Tuota olen vähän koittanut miettiä että mitä noille seinäverhoiluille + takakontin kannen verhoilulle tekisi? Vaihtoehtoja mitä on tullut mieleen on kolme: 1. verhoilla tuolla samalla kankaalla mitä käytin subi + vahvarikoteloissa. 2. Maalata jonkinsortin verhoilumaalilla? tai 3. antaa vaan olla noin. Ehdotuksia?
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Dreamtale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 20.09.2010 18:39

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Dreamtale »

kuvia kehiin uudella maskilla :thumbup:
W140, W124 useita
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

auto on tällä hetkellä nelipyöräsuuntauksessa :D saa nähdä jos huomenna ehtisi ruuvvailemaan paikalleen.
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Avatar
Mäcciz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ke 16.03.2005 13:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Mäcciz »

Onko sulla nuo toplinet 8 ja 9 tuumaset :?: Nii ja sitte piti kysyä minkälaiset nuo lowtecin jouset on ajossa ja onko vakio iskareilla :?: Pitäs tuohon omaan coupeen suunnitella vähä jousi ja iskarijumppaa 8)
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

Vanteet on 8.5" ja 9.5" kumit edessä 215/35/18 ja takana 245/35/18. Edessä olisi parempi jos olis 225 leveä kumi. Lowteckin jouset on varsin hyvät. Sopivan jäykät, ei pohjaa isommissakaan heitoissa ja kallisteleekin huomattavasti vähemmän kuin vakio jousilla. Kuitenkin pystyy mukulakivikaduillakin ajeleen ilman että paikat tiippuu suusta. Vakioiskareilla mennään, pohjaanlyöntikumeista 2 "pykälää" jätetty. Ykkösen jousikumit on joka kulmassa.
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Avatar
Mäcciz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ke 16.03.2005 13:54
Paikkakunta: Oulu

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Mäcciz »

Jaahas joutuu laittaan harkintaan nuo lowtecin jouset. Mää katoin et nuo vanteet ois 17" :oops: . Työnalla on tuohon omaan 9*17 ja 10*17 toplinet, jos ne tälle kesää sais laitettua alle
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

Laita ihmeessä kuvia sitten kun on vanteet alla :) Vähän miettinyt ,että voisi nuo vaikkapa ensi kesäks vaihtaa 17". Sais sitte vähä jotai muutakin niitten vanteitten ympärille kuin nuo kuminauhat :lol:
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

Avari maski vaihdettu:
Kuva
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Dreamtale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 20.09.2010 18:39

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Dreamtale »

Qtio kirjoitti:Avari maski vaihdettu:
[ http://i5.aijaa.com/b/00825/7998154.jpg ]
ja coupe senkun kaunistuu :clap:
W140, W124 useita
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

pientä perus ylläpitohuoltoa tehty. Vaihdoin sytytystulpat, tulpanjohdot ja ilmanputsarin. Moottoriöljyt ja suodatin tarvis vielä lähipäivinä vaihtaa. Samalla putsailin hieman koneen kylkiä kun jostain vuotaa hieman öljyä -> tarvii tarkkailla että missä vuoto tarkemmin on.
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

Vähä päiviystä tännekkinpäin. Suunnitelmiin tuli radikaaleja muutoksia ja ostin tommosen W124 300CE-24 merssun uudeks projektiks. Pitäisi tuohon 12-tappiseen tehdä kansiremontti ja myydä (elisiis kotvan kuluttua saa tulla potkiin renkaita :wink:)

Kuvia uudesta ostoksesta ei vielä kummemmin ole, mutta kerrotaan nyt edes vähän tietoja kyseisestä pirssistä. Varusteita tuossa on ihan mukavasti, löytyy mm. ASD-lukkoperä, 4-lovinen automaatti, ilmastointi, vakionopeudensäädin ja sportline paketti. Pirssi on vuosimallia -90, ajettu 287tkm ja väriltään vaaleansininen (tosin, melko kolhuinen = maalaan kun ehdin) Lisäksi mukana tuli Rialin 17" huulivanteet.

Ja sitten vähän auton historiaa. Pirssi on ollut viimeiset kaksi vuotta seisonnassa ja jossain välissä keulaan oli pakitettu pyöräkuormaajalla -> konepelti, valot ja puskuri rikki. Nämä siis jo korjailin/vaihdoin ja sain tänään auton leimattua.

Löytyi sittenkin myynti-ilmotus kuvat :D
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ce/4027759
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Dreamtale
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 20.09.2010 18:39

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Dreamtale »

Qtio kirjoitti:Vähä päiviystä tännekkinpäin. Suunnitelmiin tuli radikaaleja muutoksia ja ostin tommosen W124 300CE-24 merssun uudeks projektiks. Pitäisi tuohon 12-tappiseen tehdä kansiremontti ja myydä (elisiis kotvan kuluttua saa tulla potkiin renkaita :wink:)

Kuvia uudesta ostoksesta ei vielä kummemmin ole, mutta kerrotaan nyt edes vähän tietoja kyseisestä pirssistä. Varusteita tuossa on ihan mukavasti, löytyy mm. ASD-lukkoperä, 4-lovinen automaatti, ilmastointi, vakionopeudensäädin ja sportline paketti. Pirssi on vuosimallia -90, ajettu 287tkm ja väriltään vaaleansininen (tosin, melko kolhuinen = maalaan kun ehdin) Lisäksi mukana tuli Rialin 17" huulivanteet.

Ja sitten vähän auton historiaa. Pirssi on ollut viimeiset kaksi vuotta seisonnassa ja jossain välissä keulaan oli pakitettu pyöräkuormaajalla -> konepelti, valot ja puskuri rikki. Nämä siis jo korjailin/vaihdoin ja sain tänään auton leimattua.

Löytyi sittenkin myynti-ilmotus kuvat :D
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ce/4027759
onnea uudelle projektille :thumbup:
W140, W124 useita
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tän topicin oon missannu kokonaan :S tuo öljyn vuoto on 24V malleissa iha normaalia. koneen kylki kastuu koska kannen ja/tai ventiilinkopantiiviste hajoaa. HEH, ei oo iha helppo korjaus ;) Tervetuloa coupen maailmaan. Mahtava auto, omani olen omistanut vajaa 4v/70tkm.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

Siiis tuo öljyvuoto on tuossa 12-venttiilisessä. 24-venttiilisestä en ole vielä mitään vuotoja löytänyt. Sensijaan löysin autosta metallisen pohjapanssarin :o en ole ennen sellaista 124-koppasissa nähnytkään...
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3196
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Hage »

Qtio kirjoitti:Siiis tuo öljyvuoto on tuossa 12-venttiilisessä. 24-venttiilisestä en ole vielä mitään vuotoja löytänyt. Sensijaan löysin autosta metallisen pohjapanssarin :o en ole ennen sellaista 124-koppasissa nähnytkään...
Eikös VINistä pitäisi nähdä onko panssarit pohjassa? :wink: Mul on sellanen mielikuva et Suomi-autoissa oli ainakin pohjapanssarit varusteina? (korjatkaa jos olen väärässä :? ) Itsellä ainakin löytyi koodilla
COMBINATION CODE: 481+482 =undershields + springs for higher ground clearance
Muuten hyvässä hapessa tuo panssari omassa tosin autopesussa katin panssarisuojus sanoi sopparin irti ja tippui ilosesti maahan :oops:
+ Onnea uuvelle autolle :thumbup:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jaaaa 12v no sit ventiilinkopan kiristys auttanee vuotoon ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Qtio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 02.08.2010 20:17
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kallen coupe

Viesti Kirjoittaja Qtio »

jaaaa 12v no sit ventiilinkopan kiristys auttanee vuotoon ;)
Vuotaa lohkon ja kannen välistä moottorin etuosasta :/ ja vuotaa myös jäähdytysnestettä kutospytyn kohdalta imusarjan puolelta :( Mutta ei se mitään, kyä mää sen kuntoon saan :lol:

Ja samalla päivitystä 24-venttilisen tilanteeseen... Rokkikoneita siirtelin tänään autosta toiseen ja huomasin että tuo 24-venanen on joskus aika pahasti peräkolaroitu ja perän yläosa puskurista ylös ja takaluukun puolestavälistä taakse on vaihdettu toisesta autosta. Hitsaukset on ö-luokkaa ja ruosteessa sisäpuolelta ja pakkelia on parikiloa ulkopuolella :x Nooh, eipä siinä sinäänsä mitään kun kuitenkin auton ylimaalaan, mutta ketuttaa silti.
W124 300CE-24 -90
W124 300CE -90
Vastaa Viestiin