Tullut sässä tovi selailtua näitä foorumeita suht aktiivisesti ja paljon on apua löytynytkin kaikenmaailman ongelmiin mitä on tuon coupen kanssa tullut vastaan, siitä kiitokset teille kaikille. Tuossa viime kesän loppupuolella 30.7.-10 tuli ostettua tuommoinen 3 litranen w124 coupe vuosimallia 1990 jota on aika paljon tullut tutkiskeltua ja roplailtua, mutta ei ole vain saanut aikaiseksi raportoida asiasta tänne

Elikkäs, pitkä tarina lyhennettynä: tuossa viime kesänä alkoi edellinen auto (alffa 156) aika suurissa määrin ärsyttämään kun oli kokoajan rikki jostainpäin ja kaverin aivopesemänä päätin myydä sen ja ostaa mersun




Kuvissa auto jotakuinkin osto kunnossaan. Ainoastaan maski ja kuskin valon lasi vaihdettu ehjiin. Melkein heti oston jälkeen tuli myös tehtyä hieman perus remppaa, eli vaihdoin öjjyt+ suodattimen, tulpat, ilmanputsarin, bensansuodattimen sekä termostaattikotelon kannen.
Autoa tarkemmin tutkittuani siitä löytyi yllättävän paljon ruosteita, jotka aika näppärästi kuitenkin sain paikkailtua. Tässä pahin niistä, elisiis kuskin puoleinen jousen yläkuppi (vai mikä nyt onkaan nimeltään



Lisäksi ostin uudet kesävalssit ja kumit, kun vanhat hilseilleet eivät oikein silmää miellyttäneet.

Näillä eväillä rullailtiin n. kuukausi, kunnes aloitin ex-kesävalssien kunnostuksen talvivanteiksi.
Lähtökohta:

Vaihe 1. vanhojen maalien hionta:

Vaihe 2. pohjamaali:

Vaihe 3. pintamaali:

Alle laitettuna nokian kitkoilla:

Pohjamaalina käytin raskaan kaluston pohjamaalia ja pintavärinä mattamustaa 2-komponenttimaalia. Yllättävän hyvin onnistui olosuhteisiin nähden

Sitten olikin edessä katsastus ja piiiiitkä vikalista, mistä kylläkin selvittiin yllättävän halvalla. Osalistaan kuului mm:
-kuskin puolen raidetanko + päät
-kummatkin etusikareiden yläkumit
-kardaanin tukilaakeri
-kuskin puoleinen etupyörän laakeri
-lamda-anturi
-takapään auraskulman säätötangot
nämä vaidoin itse ja renkaiden suuntauksen teetäin ja siitähän se leima sitten napsahti

Seuraava projekti oli mersun hifipuolen päivittely, siitä lisää myöhemmin (edelleen hieman kesken

Tähän projektiin kuului mm:
-Akun vaihto 42ah->105ah
-Laturi 70A->90A
-50mm^2 virtapiuhan veto
-Mankan vaihto (Alpine CDA-117Ri)
-Rca-piuhojen veto
-Subin (Rainbow Amboss 12") kotelon teko
-6x9 kajareitten asennus (Rainbow)(ei ollut alunperin ajatuksena, muttakun joku oli jo hattuhyllyyn reijät tehnyt niin mikäpäs siinä sitten)
-Vahvarikotelon tekeminen
-Takakontin äänieristys ja ovien äänieristys.
Seuraavana syyniin joutuivat jarrut. Vaihtoon menivät kaikki levyt ja palat ja tilalle hommasin Zimmermannin rei'itetyt levyt KL-varaosista ja orkkis palat.

Näillä eväillä selvittiinkin sitten loppu talvi ja seuraavana otin työn alle kesävanteet, joista poistin huulista lakat Nitromorssilla, sorvailin pahimmat kanttariosumat pois, kiillotin huulet ja maalasin keskiosat uudestaan.
Oikeanpuoleisen huuli kiillotettuna:

Ja koko setti auton alla:


Samalla paikkansa löysi Lowteckin -55/40mm madaltavat jouset, sekä Raptecin camber-säätötangot


Eli tuollaisessa kuosiaa pirssi nykyään on



Jotain unohtu varmasti kertoa, sillä työtunteja tähän mennessä on kertynyt satoja

