C180 Esprit vääntää oikealle
C180 Esprit vääntää oikealle
Moi vaan kaikille! Tarvitsisin asiantuntija-apua seuraavaan ongelmaan.
Ostin juuri 1996-vuosimallin MB C180 Espritin, joka on ollut oikein mainio ajettava lukuun ottamatta yhtä seikkaa: auto tuntuu vetävän oikealle, vaikka aurauskulmat on juuri säädetty eikä nivelissä, jarruissa jne. pitäisi olla mitään vikaa (katsastettu juuri). Vaiva ei ole niin paha, että rattia pitäisi vääntää väkisin takaisin, mutta kun ratista päästää suoralla tiellä irti, niin ojaan mennään. Eikä tämä johdu pelkästään teiden kaltevuudesta. Kolareita auton historiaan ei pitäisi kuuluman, ja vaivaa on ollut niin talvirenkailla (leveys 195) kuin kesäkumeillakin (205).
Tietäähän tuon, että moinen vaiva ärsyttää suunnattomasti, kun auto tuntuu muuten niin oivalta. Mitäs tässä nyt kannattaisi tehdä? Tuskin tämä nyt mikään tyyppivika ainakaan on?
Ostin juuri 1996-vuosimallin MB C180 Espritin, joka on ollut oikein mainio ajettava lukuun ottamatta yhtä seikkaa: auto tuntuu vetävän oikealle, vaikka aurauskulmat on juuri säädetty eikä nivelissä, jarruissa jne. pitäisi olla mitään vikaa (katsastettu juuri). Vaiva ei ole niin paha, että rattia pitäisi vääntää väkisin takaisin, mutta kun ratista päästää suoralla tiellä irti, niin ojaan mennään. Eikä tämä johdu pelkästään teiden kaltevuudesta. Kolareita auton historiaan ei pitäisi kuuluman, ja vaivaa on ollut niin talvirenkailla (leveys 195) kuin kesäkumeillakin (205).
Tietäähän tuon, että moinen vaiva ärsyttää suunnattomasti, kun auto tuntuu muuten niin oivalta. Mitäs tässä nyt kannattaisi tehdä? Tuskin tämä nyt mikään tyyppivika ainakaan on?
No, jos kaksilla eri renkailla vetää samaan suuntaan, niin renkaista se ei sitten välttämättä johdu (itselläni johtui).
Säädöistä johtuvaan puoltamiseen vaikuttaa etupyörien erisuuret camber tai caster-kulmat (voivat kyllä myös kumota toistensa vaikutuksen), nämä on säädettävissä. Samoin takapyörien erisuuret camber-kulmat, nämä ei ole vakiona säädettävissä.
Tuskin on tyyppivika, vaikka jollain olikin juuri C-mallissa jo ilmeisesti tehtaalta lähtiessä takapyörien cambereissa eroa.
Noissa kulmien säätäjissä (ja laitteissakin) on sitten eroja, jotkut saa nee kyllä kohdalleen. Eivätkä ala edes säätään ennenkuin alustasta on löysät pois.
Säädöistä johtuvaan puoltamiseen vaikuttaa etupyörien erisuuret camber tai caster-kulmat (voivat kyllä myös kumota toistensa vaikutuksen), nämä on säädettävissä. Samoin takapyörien erisuuret camber-kulmat, nämä ei ole vakiona säädettävissä.
Tuskin on tyyppivika, vaikka jollain olikin juuri C-mallissa jo ilmeisesti tehtaalta lähtiessä takapyörien cambereissa eroa.
Noissa kulmien säätäjissä (ja laitteissakin) on sitten eroja, jotkut saa nee kyllä kohdalleen. Eivätkä ala edes säätään ennenkuin alustasta on löysät pois.
Jaahas, kiitos tästä osviitasta. Onko noiden säädättäminen kuinka kallista?Ponton kirjoitti:No, jos kaksilla eri renkailla vetää samaan suuntaan, niin renkaista se ei sitten välttämättä johdu (itselläni johtui).
Säädöistä johtuvaan puoltamiseen vaikuttaa etupyörien erisuuret camber tai caster-kulmat (voivat kyllä myös kumota toistensa vaikutuksen), nämä on säädettävissä. Samoin takapyörien erisuuret camber-kulmat, nämä ei ole vakiona säädettävissä.
Kumma on vika, eipä ole moinen koskaan tullut kohdalle mersussa. Auton hankkiessani tarkastutin kulmat, mutta kaikki arvot olivat kuulemma niitä mitä pitikin. Teetin työn isolla, lähinnä raskaskalustoon erikoistuneella firmalla ja siitä muistaakseni kynittiin 240markkaa. No, kaitpa tuohon hintaan _oikeasti_ joku tsekkasi kulmat...
Kaksi ja puoli vuotta myöhemmin eli nyt ei ole missään renkaissa epätasaisia kulumia, ei edes eturenkaissa kesän jälkeen. Taitaa ajotyyli olla liian "pappamainen?"

Kaksi ja puoli vuotta myöhemmin eli nyt ei ole missään renkaissa epätasaisia kulumia, ei edes eturenkaissa kesän jälkeen. Taitaa ajotyyli olla liian "pappamainen?"

............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Euromasterilla lupasivat mitata ja säätää kaikki kulmat 60 eurolla, mutta aikaa kyseiseen operaatioon lupasivat löytää vasta toukokuun puolella, kun rengasruletti on ohi.mr kirjoitti:Jaahas, kiitos tästä osviitasta. Onko noiden säädättäminen kuinka kallista?Ponton kirjoitti:No, jos kaksilla eri renkailla vetää samaan suuntaan, niin renkaista se ei sitten välttämättä johdu (itselläni johtui).
Säädöistä johtuvaan puoltamiseen vaikuttaa etupyörien erisuuret camber tai caster-kulmat (voivat kyllä myös kumota toistensa vaikutuksen), nämä on säädettävissä. Samoin takapyörien erisuuret camber-kulmat, nämä ei ole vakiona säädettävissä.
Mutu tuntumaa tämä tyyni.
Mutta, aikoinaan kun nelipyöräsuuntaus Treen Veholla tehtiin tuohon alla mainittuun laitteeseen, niin silloin työn suorittanut suuntari kertoili, että laittaa suuntaukset tarkoituksella hivenen "pieleen" ohjearvoista. Syy miksi näin, oli kuulemma se että nämä kotosuomen tiet ovat profiililtaan pyöreähkön muotoisia, eli auto pyrkii pakenemaan samaan ojaan sadeveden kanssa. Ohjearvot liekö tehty vaateritasaisille Saksan autobaanoille
Totta tai tarua, mutta pirun hyvä on auto ajolleen ollut, eikä renkaatkaan ole kuluneet epätasaisesti.
Mutta, aikoinaan kun nelipyöräsuuntaus Treen Veholla tehtiin tuohon alla mainittuun laitteeseen, niin silloin työn suorittanut suuntari kertoili, että laittaa suuntaukset tarkoituksella hivenen "pieleen" ohjearvoista. Syy miksi näin, oli kuulemma se että nämä kotosuomen tiet ovat profiililtaan pyöreähkön muotoisia, eli auto pyrkii pakenemaan samaan ojaan sadeveden kanssa. Ohjearvot liekö tehty vaateritasaisille Saksan autobaanoille

Totta tai tarua, mutta pirun hyvä on auto ajolleen ollut, eikä renkaatkaan ole kuluneet epätasaisesti.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Tarkempi tutkimus osoitti, että nämähän ne juuri tuossa säädettiin. Hemmetti, taidanpa piruuttani vaihtaa taka- ja eturenkaiden paikkaa, jos vaikka auttaisi. Mistäpä tuon tietää, kun taitavat olla melkoisia henkimaailman asioita nämäkin. Muitakin toimenpide-ehdotuksia otetaan edelleen ilolla vastaan.Ponton kirjoitti:Säädöistä johtuvaan puoltamiseen vaikuttaa etupyörien erisuuret camber tai caster-kulmat (voivat kyllä myös kumota toistensa vaikutuksen), nämä on säädettävissä.
Tästä oikealle vetämisestä on ollut paljonkin juttua täällä foorumilla. Jos kaikki muu on kunnossa niin sitten kannattaa tosiaan säädättää paikassa jossa tiedetään Mersun vaatimat "niksit ". On pirun nuuka kulmistaan ja vaatii tosiaan erisuuren casterin eri puolille autoa. Kyllä merkkiliikeissä pitäisi olla homma hanskassa, ainakin Hyvinkäällä onnistuu.
PS: myös rengaspaineet vaikuttaa uskomattoman paljon ajettavuuteen.
PS: myös rengaspaineet vaikuttaa uskomattoman paljon ajettavuuteen.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Jos säädetään arvot "pieleen" satunnaisesti sieltä täältä, niin tuskin hyvää seuraa. Ilmeisesti juttu liittyy siihen että (ainakin) 124:ssa on ominaisuus että joskus saattaa esiintyä oikealle vetoa, vaikka kulmat ovat säädöissään. Syy tähän on etuakseliston ja rungon osien toleranssien yhteisvaikutus. Ja korjauskeinoksi neuvottiin laittamaan caster oikealle puolelle isommaksi kuin vasemmalle, aivan toleranssien rajoille. Sitä en tiedä onko W202ssa sama juttu.M.K kirjoitti:Mutu tuntumaa tämä tyyni.
Mutta, aikoinaan kun nelipyöräsuuntaus Treen Veholla tehtiin tuohon alla mainittuun laitteeseen, niin silloin työn suorittanut suuntari kertoili, että laittaa suuntaukset tarkoituksella hivenen "pieleen" ohjearvoista. Syy miksi näin, oli kuulemma se että nämä kotosuomen tiet ovat profiililtaan pyöreähkön muotoisia, eli auto pyrkii pakenemaan samaan ojaan sadeveden kanssa. Ohjearvot liekö tehty vaateritasaisille Saksan autobaanoille![]()
Totta tai tarua, mutta pirun hyvä on auto ajolleen ollut, eikä renkaatkaan ole kuluneet epätasaisesti.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Uskoisin että sama pätee ainankin W201, 202, 123, 124 malleihin. Näistä omakohtaisia kokemuksia 123 ja 124 sekä lähipiirissä 201 ja 202.Matti R kirjoitti:[ Sitä en tiedä onko W202ssa sama juttu.
Jouduttu hienosäätämään casteria

Riipuu myös kuskista, jos ajaa ns. sormenpäillä niin oikealle kaartamisen huomaa herkemmin. Autokoulussa opetetu 10 vaille 2 asento "hukkaa" tuntuman ja auto tuntuu kulkevan suoraan.

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
No tämäpä se on juuri se juttu: eihän koko hommaa edes huomaa, jos ajaa vähänkään kunnolla ratissa kiinni. Mutta, kuten te kaikki varmaan tiedätte, tietoisuus siitä, ettei kaikki ole aivan tiptop, vaivaa totta kai...Ahti kirjoitti:
Riipuu myös kuskista, jos ajaa ns. sormenpäillä niin oikealle kaartamisen huomaa herkemmin. Autokoulussa opetetu 10 vaille 2 asento "hukkaa" tuntuman ja auto tuntuu kulkevan suoraan.
Eiköhän se ole näin ihan joka autossa jossa voi cambereita ja castereita säätää.Ahti kirjoitti:Tästä oikealle vetämisestä on ollut paljonkin juttua täällä foorumilla. Jos kaikki muu on kunnossa niin sitten kannattaa tosiaan säädättää paikassa jossa tiedetään Mersun vaatimat "niksit ". On pirun nuuka kulmistaan ja vaatii tosiaan erisuuren casterin eri puolille autoa. Kyllä merkkiliikeissä pitäisi olla homma hanskassa, ainakin Hyvinkäällä onnistuu.
PS: myös rengaspaineet vaikuttaa uskomattoman paljon ajettavuuteen.
Johtuu lähinnä tien kaltevuudesta.
Tosi on myös, että mersu on tarkka kulmistaan.
Pitää tehdä piiiiitkä koeajo säädön jälkeen ,vaikka ois kuinka ohjearvoissa.
Joku mersupurkaamo??
Veho on muistaissani vaihdellut joihinkin C.n malleihin silloin alkuaikoina etu alatukivarsija. Koskikohan se nyt noita -95-96 malleja. Koska osa oli ollut huonoja ajaa niin oli vaihdettu toisenlaiset tukivarret. Selviää veholta kun käy kysymässä, mutta eivät enää laita omaan piikkiinsä. Mutta saahan ainakin tiedon voisiko se johtua siitä.
Tässä on vaan se ongelma, että kyseessä on tuontiauto, ja Veholla kuulemma osapuilleen kieltäydytään ottamasta moisia "hoitoon". Tai ainakin tehdään hommia tosi kylmäkiskoisesti. Tiedä sitten onko totta - järjettömältä tuntuu - mutta pariltakin taholta olen tällaista kuullut.petri.n kirjoitti:Veho on muistaissani vaihdellut joihinkin C.n malleihin silloin alkuaikoina etu alatukivarsija. Koskikohan se nyt noita -95-96 malleja. Koska osa oli ollut huonoja ajaa niin oli vaihdettu toisenlaiset tukivarret. Selviää veholta kun käy kysymässä, mutta eivät enää laita omaan piikkiinsä. Mutta saahan ainakin tiedon voisiko se johtua siitä.
Jos näin on, herää kysymys, olisiko Tampereen seudulla mitään muuta tahoa, jolla tällaista biiliä olisi tarkoituksenmukaista ylipäänsä hoidattaa (määräaikaishuoltokin olisi pian edessä...)?
Yleisesti ottaen ainakaan Raision Vehon korjaamoesimiehen asenteesta en löytänyt _yrittämälläkään_ huomauttamista (2002 helmikuu).
Taisi tosin sillä kaiffarilla 1,5sekuntia mennä miettiessä kun huolto-arvion hintaa pyysin kirjallisena, lähinnä yllätysten välttämiseksi. Persaukinen opiskelija kun olin...(ja olen!)
Salin puolelle en ole koskaan rohjennut Vehossa asioidessani vaikka himottaisi kokeilla esmerkiksi 203:a (tasan kolme kertaa olen asioinut: meikkipuikot, takatilan kaukalon ostin 600mk:lla
ja teetin 90tkm:n huollon). Autoni on siis TUONTI-AUTO enkä Vehossa havainnut mitään "sorsimista", päinvastoin: huolto tuli arviota 90euroa halvemmaksi (varmaan siksi että suostuivat öljyt ja filtterin jättämään vaihtamatta kun vakuuttelin juuri ne vaihtaneeni, kuten olin tehnytkin).
Mekaanikko joka tuon huollon Raision Veholla tuolloin teki, ilmoitti että etupään alapallonivelissä on "alkavaa välystä", ja vaihdatinkin ne sitten kuukausi-kaksi jälkikäteen, mutta en Veholla. Minulle todettiin jotakuinkin, että ei etupäässä ollut minkäänlaista väljyyttä.
Uskoo sitten ken haluaa. Totta on
se, että 202:sta kääntyy eturenkaat niin linkkuun, että ainakin taksit saavat vauhdikkaiden U-käännösten vuoksi noita vaihdella melkein samaan tahtiin kuin öljyjä? 
Ps. Jos nyt haluaa Vehoa jostain sättiä, niin ainakin omassa käsityksessäni se on sellaisten vanhojen pystyvattaisten maatalonisäntien ostomesta, jotka eivät ole köyhiä eivätkä kipeitä ja kärsivät ylenpalttisesta egosta, tai vaan pahasta nöyryysvajeesta
. Ja älkööt ketään hermostuko tästä mielestäni osin todesta provosta, ainakin kaljakeissiä on jo alkanut kertyä... 


Salin puolelle en ole koskaan rohjennut Vehossa asioidessani vaikka himottaisi kokeilla esmerkiksi 203:a (tasan kolme kertaa olen asioinut: meikkipuikot, takatilan kaukalon ostin 600mk:lla

Mekaanikko joka tuon huollon Raision Veholla tuolloin teki, ilmoitti että etupään alapallonivelissä on "alkavaa välystä", ja vaihdatinkin ne sitten kuukausi-kaksi jälkikäteen, mutta en Veholla. Minulle todettiin jotakuinkin, että ei etupäässä ollut minkäänlaista väljyyttä.



Ps. Jos nyt haluaa Vehoa jostain sättiä, niin ainakin omassa käsityksessäni se on sellaisten vanhojen pystyvattaisten maatalonisäntien ostomesta, jotka eivät ole köyhiä eivätkä kipeitä ja kärsivät ylenpalttisesta egosta, tai vaan pahasta nöyryysvajeesta


............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Melkein rohkenisin väittää, että minkä tahansa automerkin merkkiliike ottaa kyllä avosylin vastaa myöskin tuontiautojen huollot/korjaukset. Lisää laskutettavaa työtä ja varaosiahan se heille merkitsee. Eli kannattanee itse käydä oman asian kanssa paikanpäällä kyselemässä, eikä luottaa sokeasti muilta kuultuihin kenties osatotuus tietoihin.mr kirjoitti:Tässä on vaan se ongelma, että kyseessä on tuontiauto, ja Veholla kuulemma osapuilleen kieltäydytään ottamasta moisia "hoitoon". Tai ainakin tehdään hommia tosi kylmäkiskoisesti. Tiedä sitten onko totta - järjettömältä tuntuu - mutta pariltakin taholta olen tällaista kuullut.
Jos näin on, herää kysymys, olisiko Tampereen seudulla mitään muuta tahoa, jolla tällaista biiliä olisi tarkoituksenmukaista ylipäänsä hoidattaa (määräaikaishuoltokin olisi pian edessä...)?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Veho laittaa asiakkailleen mainosta..
Päinvastoin kuin kaikenlaiset huhut väittää, haluaa Veho asiakkaita nimenomaan tuontiautoilijoista. Veholle on auennut uusi mahdollisuus kasvavan mersuporukan ansiosta. TÄllä viikolla mulle tuli sellanen huoltovihkonen missä oli esitelty yleisimmät huollot ja osat W201, W124 ja W202 mersuihin.... Ja siis ihan kympillä yritetään tuotiautolijoita saada "talliin". Itse en vaan jaksa noin ylihinnoiteltuun puljuun rahojani kantaa vaan teen itse minkä voin ja osaan 

MB C180 vm -95
Noista kulmista kysyisin vielä sen verran, että kun ne muistaakseni laitettiin viime kerralla tarkoituksella "vähän pieleen", (kun oli sitä oikeallevääntöongelmaa, sittemminhän asia todellakin korjautui vaihtamalla renkaiden paikkoja), niin onko siitä suurta haittaa, jos ovat vähän vinksallaan ohjearvioista? Auto kulkee nyt joka tapauksessa melko lailla suoraan.
Olisha ne tuossa paperillakin nuo arvot, mutta kun ei niistä oikein mitään tajua... Pahoittelen maallikkouttani.
Olisha ne tuossa paperillakin nuo arvot, mutta kun ei niistä oikein mitään tajua... Pahoittelen maallikkouttani.