C180 Esprit vääntää oikealle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

C180 Esprit vääntää oikealle

Viesti Kirjoittaja mr »

Moi vaan kaikille! Tarvitsisin asiantuntija-apua seuraavaan ongelmaan.

Ostin juuri 1996-vuosimallin MB C180 Espritin, joka on ollut oikein mainio ajettava lukuun ottamatta yhtä seikkaa: auto tuntuu vetävän oikealle, vaikka aurauskulmat on juuri säädetty eikä nivelissä, jarruissa jne. pitäisi olla mitään vikaa (katsastettu juuri). Vaiva ei ole niin paha, että rattia pitäisi vääntää väkisin takaisin, mutta kun ratista päästää suoralla tiellä irti, niin ojaan mennään. Eikä tämä johdu pelkästään teiden kaltevuudesta. Kolareita auton historiaan ei pitäisi kuuluman, ja vaivaa on ollut niin talvirenkailla (leveys 195) kuin kesäkumeillakin (205).

Tietäähän tuon, että moinen vaiva ärsyttää suunnattomasti, kun auto tuntuu muuten niin oivalta. Mitäs tässä nyt kannattaisi tehdä? Tuskin tämä nyt mikään tyyppivika ainakaan on?
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Onko kaikki nivelet ja puslat tsekattu, sieltäpäin tuollaiset oireet yleensä alkaa löytymään.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

No, jos kaksilla eri renkailla vetää samaan suuntaan, niin renkaista se ei sitten välttämättä johdu (itselläni johtui).
Säädöistä johtuvaan puoltamiseen vaikuttaa etupyörien erisuuret camber tai caster-kulmat (voivat kyllä myös kumota toistensa vaikutuksen), nämä on säädettävissä. Samoin takapyörien erisuuret camber-kulmat, nämä ei ole vakiona säädettävissä.
Tuskin on tyyppivika, vaikka jollain olikin juuri C-mallissa jo ilmeisesti tehtaalta lähtiessä takapyörien cambereissa eroa.
Noissa kulmien säätäjissä (ja laitteissakin) on sitten eroja, jotkut saa nee kyllä kohdalleen. Eivätkä ala edes säätään ennenkuin alustasta on löysät pois.
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Ponton kirjoitti:No, jos kaksilla eri renkailla vetää samaan suuntaan, niin renkaista se ei sitten välttämättä johdu (itselläni johtui).
Säädöistä johtuvaan puoltamiseen vaikuttaa etupyörien erisuuret camber tai caster-kulmat (voivat kyllä myös kumota toistensa vaikutuksen), nämä on säädettävissä. Samoin takapyörien erisuuret camber-kulmat, nämä ei ole vakiona säädettävissä.
Jaahas, kiitos tästä osviitasta. Onko noiden säädättäminen kuinka kallista?
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Kumma on vika, eipä ole moinen koskaan tullut kohdalle mersussa. Auton hankkiessani tarkastutin kulmat, mutta kaikki arvot olivat kuulemma niitä mitä pitikin. Teetin työn isolla, lähinnä raskaskalustoon erikoistuneella firmalla ja siitä muistaakseni kynittiin 240markkaa. No, kaitpa tuohon hintaan _oikeasti_ joku tsekkasi kulmat... :wink:

Kaksi ja puoli vuotta myöhemmin eli nyt ei ole missään renkaissa epätasaisia kulumia, ei edes eturenkaissa kesän jälkeen. Taitaa ajotyyli olla liian "pappamainen?" 8)
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

mr kirjoitti:
Ponton kirjoitti:No, jos kaksilla eri renkailla vetää samaan suuntaan, niin renkaista se ei sitten välttämättä johdu (itselläni johtui).
Säädöistä johtuvaan puoltamiseen vaikuttaa etupyörien erisuuret camber tai caster-kulmat (voivat kyllä myös kumota toistensa vaikutuksen), nämä on säädettävissä. Samoin takapyörien erisuuret camber-kulmat, nämä ei ole vakiona säädettävissä.
Jaahas, kiitos tästä osviitasta. Onko noiden säädättäminen kuinka kallista?
Euromasterilla lupasivat mitata ja säätää kaikki kulmat 60 eurolla, mutta aikaa kyseiseen operaatioon lupasivat löytää vasta toukokuun puolella, kun rengasruletti on ohi.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mutu tuntumaa tämä tyyni.
Mutta, aikoinaan kun nelipyöräsuuntaus Treen Veholla tehtiin tuohon alla mainittuun laitteeseen, niin silloin työn suorittanut suuntari kertoili, että laittaa suuntaukset tarkoituksella hivenen "pieleen" ohjearvoista. Syy miksi näin, oli kuulemma se että nämä kotosuomen tiet ovat profiililtaan pyöreähkön muotoisia, eli auto pyrkii pakenemaan samaan ojaan sadeveden kanssa. Ohjearvot liekö tehty vaateritasaisille Saksan autobaanoille :roll:
Totta tai tarua, mutta pirun hyvä on auto ajolleen ollut, eikä renkaatkaan ole kuluneet epätasaisesti.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Ponton kirjoitti:Säädöistä johtuvaan puoltamiseen vaikuttaa etupyörien erisuuret camber tai caster-kulmat (voivat kyllä myös kumota toistensa vaikutuksen), nämä on säädettävissä.
Tarkempi tutkimus osoitti, että nämähän ne juuri tuossa säädettiin. Hemmetti, taidanpa piruuttani vaihtaa taka- ja eturenkaiden paikkaa, jos vaikka auttaisi. Mistäpä tuon tietää, kun taitavat olla melkoisia henkimaailman asioita nämäkin. Muitakin toimenpide-ehdotuksia otetaan edelleen ilolla vastaan.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tästä oikealle vetämisestä on ollut paljonkin juttua täällä foorumilla. Jos kaikki muu on kunnossa niin sitten kannattaa tosiaan säädättää paikassa jossa tiedetään Mersun vaatimat "niksit ". On pirun nuuka kulmistaan ja vaatii tosiaan erisuuren casterin eri puolille autoa. Kyllä merkkiliikeissä pitäisi olla homma hanskassa, ainakin Hyvinkäällä onnistuu.

PS: myös rengaspaineet vaikuttaa uskomattoman paljon ajettavuuteen.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

M.K kirjoitti:Mutu tuntumaa tämä tyyni.
Mutta, aikoinaan kun nelipyöräsuuntaus Treen Veholla tehtiin tuohon alla mainittuun laitteeseen, niin silloin työn suorittanut suuntari kertoili, että laittaa suuntaukset tarkoituksella hivenen "pieleen" ohjearvoista. Syy miksi näin, oli kuulemma se että nämä kotosuomen tiet ovat profiililtaan pyöreähkön muotoisia, eli auto pyrkii pakenemaan samaan ojaan sadeveden kanssa. Ohjearvot liekö tehty vaateritasaisille Saksan autobaanoille :roll:
Totta tai tarua, mutta pirun hyvä on auto ajolleen ollut, eikä renkaatkaan ole kuluneet epätasaisesti.
Jos säädetään arvot "pieleen" satunnaisesti sieltä täältä, niin tuskin hyvää seuraa. Ilmeisesti juttu liittyy siihen että (ainakin) 124:ssa on ominaisuus että joskus saattaa esiintyä oikealle vetoa, vaikka kulmat ovat säädöissään. Syy tähän on etuakseliston ja rungon osien toleranssien yhteisvaikutus. Ja korjauskeinoksi neuvottiin laittamaan caster oikealle puolelle isommaksi kuin vasemmalle, aivan toleranssien rajoille. Sitä en tiedä onko W202ssa sama juttu.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Matti R kirjoitti:[ Sitä en tiedä onko W202ssa sama juttu.
Uskoisin että sama pätee ainankin W201, 202, 123, 124 malleihin. Näistä omakohtaisia kokemuksia 123 ja 124 sekä lähipiirissä 201 ja 202.
Jouduttu hienosäätämään casteria :roll:

Riipuu myös kuskista, jos ajaa ns. sormenpäillä niin oikealle kaartamisen huomaa herkemmin. Autokoulussa opetetu 10 vaille 2 asento "hukkaa" tuntuman ja auto tuntuu kulkevan suoraan. :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Ahti kirjoitti:
Riipuu myös kuskista, jos ajaa ns. sormenpäillä niin oikealle kaartamisen huomaa herkemmin. Autokoulussa opetetu 10 vaille 2 asento "hukkaa" tuntuman ja auto tuntuu kulkevan suoraan. :wink:
No tämäpä se on juuri se juttu: eihän koko hommaa edes huomaa, jos ajaa vähänkään kunnolla ratissa kiinni. Mutta, kuten te kaikki varmaan tiedätte, tietoisuus siitä, ettei kaikki ole aivan tiptop, vaivaa totta kai...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ahti kirjoitti:Tästä oikealle vetämisestä on ollut paljonkin juttua täällä foorumilla. Jos kaikki muu on kunnossa niin sitten kannattaa tosiaan säädättää paikassa jossa tiedetään Mersun vaatimat "niksit ". On pirun nuuka kulmistaan ja vaatii tosiaan erisuuren casterin eri puolille autoa. Kyllä merkkiliikeissä pitäisi olla homma hanskassa, ainakin Hyvinkäällä onnistuu.

PS: myös rengaspaineet vaikuttaa uskomattoman paljon ajettavuuteen.
Eiköhän se ole näin ihan joka autossa jossa voi cambereita ja castereita säätää.
Johtuu lähinnä tien kaltevuudesta.
Tosi on myös, että mersu on tarkka kulmistaan.
Pitää tehdä piiiiitkä koeajo säädön jälkeen ,vaikka ois kuinka ohjearvoissa.
Joku mersupurkaamo??
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Niin se vaan ohjaus parani huomattavasti, kun vaihdoin takarattaat eteen ja päinvastoin. Mystisiä ovat nämä jutut. Kiitoksia vaan kaikille vinkeistä, luulenpa että joudun turvautumaan apuunne jatkossakin, aika untamo kun autojen kanssa olen...
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Veho on muistaissani vaihdellut joihinkin C.n malleihin silloin alkuaikoina etu alatukivarsija. Koskikohan se nyt noita -95-96 malleja. Koska osa oli ollut huonoja ajaa niin oli vaihdettu toisenlaiset tukivarret. Selviää veholta kun käy kysymässä, mutta eivät enää laita omaan piikkiinsä. Mutta saahan ainakin tiedon voisiko se johtua siitä.
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

petri.n kirjoitti:Veho on muistaissani vaihdellut joihinkin C.n malleihin silloin alkuaikoina etu alatukivarsija. Koskikohan se nyt noita -95-96 malleja. Koska osa oli ollut huonoja ajaa niin oli vaihdettu toisenlaiset tukivarret. Selviää veholta kun käy kysymässä, mutta eivät enää laita omaan piikkiinsä. Mutta saahan ainakin tiedon voisiko se johtua siitä.
Tässä on vaan se ongelma, että kyseessä on tuontiauto, ja Veholla kuulemma osapuilleen kieltäydytään ottamasta moisia "hoitoon". Tai ainakin tehdään hommia tosi kylmäkiskoisesti. Tiedä sitten onko totta - järjettömältä tuntuu - mutta pariltakin taholta olen tällaista kuullut.

Jos näin on, herää kysymys, olisiko Tampereen seudulla mitään muuta tahoa, jolla tällaista biiliä olisi tarkoituksenmukaista ylipäänsä hoidattaa (määräaikaishuoltokin olisi pian edessä...)?
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Yleisesti ottaen ainakaan Raision Vehon korjaamoesimiehen asenteesta en löytänyt _yrittämälläkään_ huomauttamista (2002 helmikuu). 8) Taisi tosin sillä kaiffarilla 1,5sekuntia mennä miettiessä kun huolto-arvion hintaa pyysin kirjallisena, lähinnä yllätysten välttämiseksi. Persaukinen opiskelija kun olin...(ja olen!) :(

Salin puolelle en ole koskaan rohjennut Vehossa asioidessani vaikka himottaisi kokeilla esmerkiksi 203:a (tasan kolme kertaa olen asioinut: meikkipuikot, takatilan kaukalon ostin 600mk:lla :!: ja teetin 90tkm:n huollon). Autoni on siis TUONTI-AUTO enkä Vehossa havainnut mitään "sorsimista", päinvastoin: huolto tuli arviota 90euroa halvemmaksi (varmaan siksi että suostuivat öljyt ja filtterin jättämään vaihtamatta kun vakuuttelin juuri ne vaihtaneeni, kuten olin tehnytkin).

Mekaanikko joka tuon huollon Raision Veholla tuolloin teki, ilmoitti että etupään alapallonivelissä on "alkavaa välystä", ja vaihdatinkin ne sitten kuukausi-kaksi jälkikäteen, mutta en Veholla. Minulle todettiin jotakuinkin, että ei etupäässä ollut minkäänlaista väljyyttä. :roll: Uskoo sitten ken haluaa. Totta on :?: se, että 202:sta kääntyy eturenkaat niin linkkuun, että ainakin taksit saavat vauhdikkaiden U-käännösten vuoksi noita vaihdella melkein samaan tahtiin kuin öljyjä? :wink:


Ps. Jos nyt haluaa Vehoa jostain sättiä, niin ainakin omassa käsityksessäni se on sellaisten vanhojen pystyvattaisten maatalonisäntien ostomesta, jotka eivät ole köyhiä eivätkä kipeitä ja kärsivät ylenpalttisesta egosta, tai vaan pahasta nöyryysvajeesta :shock: . Ja älkööt ketään hermostuko tästä mielestäni osin todesta provosta, ainakin kaljakeissiä on jo alkanut kertyä... :twisted:
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

mr kirjoitti:Tässä on vaan se ongelma, että kyseessä on tuontiauto, ja Veholla kuulemma osapuilleen kieltäydytään ottamasta moisia "hoitoon". Tai ainakin tehdään hommia tosi kylmäkiskoisesti. Tiedä sitten onko totta - järjettömältä tuntuu - mutta pariltakin taholta olen tällaista kuullut.

Jos näin on, herää kysymys, olisiko Tampereen seudulla mitään muuta tahoa, jolla tällaista biiliä olisi tarkoituksenmukaista ylipäänsä hoidattaa (määräaikaishuoltokin olisi pian edessä...)?
Melkein rohkenisin väittää, että minkä tahansa automerkin merkkiliike ottaa kyllä avosylin vastaa myöskin tuontiautojen huollot/korjaukset. Lisää laskutettavaa työtä ja varaosiahan se heille merkitsee. Eli kannattanee itse käydä oman asian kanssa paikanpäällä kyselemässä, eikä luottaa sokeasti muilta kuultuihin kenties osatotuus tietoihin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kaikki autot kelpaa huoltoon ja korjaukseen mistä vain tulee rahaa ovesta sisään oli se sitten vaikka rolssi. Jos asiakkaan rahapussi vaan kestää ja riittää pelimerkit. Näin on mulle sanottu.
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Veho laittaa asiakkailleen mainosta..

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Päinvastoin kuin kaikenlaiset huhut väittää, haluaa Veho asiakkaita nimenomaan tuontiautoilijoista. Veholle on auennut uusi mahdollisuus kasvavan mersuporukan ansiosta. TÄllä viikolla mulle tuli sellanen huoltovihkonen missä oli esitelty yleisimmät huollot ja osat W201, W124 ja W202 mersuihin.... Ja siis ihan kympillä yritetään tuotiautolijoita saada "talliin". Itse en vaan jaksa noin ylihinnoiteltuun puljuun rahojani kantaa vaan teen itse minkä voin ja osaan :)
MB C180 vm -95
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Noista kulmista kysyisin vielä sen verran, että kun ne muistaakseni laitettiin viime kerralla tarkoituksella "vähän pieleen", (kun oli sitä oikeallevääntöongelmaa, sittemminhän asia todellakin korjautui vaihtamalla renkaiden paikkoja), niin onko siitä suurta haittaa, jos ovat vähän vinksallaan ohjearvioista? Auto kulkee nyt joka tapauksessa melko lailla suoraan.

Olisha ne tuossa paperillakin nuo arvot, mutta kun ei niistä oikein mitään tajua... Pahoittelen maallikkouttani.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Casterissa saa ja pitääkin olla vähän eroa että kulkee suoraan.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin