M103 Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

M103 Turbo

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Elikkäs pihasta löytyy jälkiahdettu M103 farkku W124 johon on rakennettu 2 releen kautta ohjattu "lisärikastuspiiri" kylmäkäynnistys-suuttimien kautta ja autohan on siis varustettu iki-ihanalla K-Jetillä ( vielä :twisted: )... Auto ottaa urku auki kiihdyttäessä ns. "kolme piikkiä", kuin ei saisi tarpeeksi vieläkään polttoainetta... Minkäslaiset ruiskutusmäärät lisärikastuspiirin kanssa vakio suuttimilla on? Lisärikastuksen käyttö on ohjattu vesiruutan painekytkimen kautta joka kytkee piirin käyttöön 0.4bar:n ahtojen jälkeen... Tilauksessa on säädin, joka "aukeaa" 0.1bar:n jälkeen, joka ei tietystikkään vaikuta nykimiseen millääntavalla...

Bensaturbojen virityshommat on aikamoista hepreaa joten jospas täältä viisaampien joukosta löytyisi jeleppiä! :wink:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: M103 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kylmäkäynistys suutin on niin pieni että ei sillä juurikaan seosta kierroksilla saa rikastumaan, ja taitaa sen sijoituskin olla aika huono joten bensa ei edes leviä kunnolla joka sylinterille. Jos ei sähköistä ruiskua jaksa rakennella niin sitten joku kunnollinen suutin ahtoputkeen lähelle kasuläppää.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M103 Turbo

Viesti Kirjoittaja napa »

Jani R-K kirjoitti:Kylmäkäynistys suutin on niin pieni että ei sillä juurikaan seosta kierroksilla saa rikastumaan, ja taitaa sen sijoituskin olla aika huono joten bensa ei edes leviä kunnolla joka sylinterille. Jos ei sähköistä ruiskua jaksa rakennella niin sitten joku kunnollinen suutin ahtoputkeen lähelle kasuläppää.
jep, lähinnä se ruokkii kierroksilla 3 ja 4 sylinteriä ja muut jää sitten laihalle...

kunnolliseen lisärikastukseen niitä "ryyppysuuttimia" pitäis olla vähintään 1 kpl/sylinteri...

perussäätö k-jetistä (tai ke-jetistä) kunnolla paksulle, niin kyllä se vielä 0.5 bar. ahdot hoitaa, mutta sitten loppuu kakku muutenkin koko ruutasta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Ladamaster
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: To 24.09.2009 22:33
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: M103 Turbo

Viesti Kirjoittaja Ladamaster »

Sähköruuta tulee tulevaisuudesa löytämään paikan pellinalta... Nyt pitäis semmonen pikanen hätäapu löytää, jotta lissää soppaa saataisiin pyttyihin... Joo aika pienethän kylmäkäynnistyssuuttimet kieltämättä on... Onko jannuilla antaa hyvät ohojeet jolla seos saataisiin edes vähän rikkaammalle? Onko se vaan se yks perkeleen ruuvi mitä pyöräytetään siitä "kaasuläpän päältä"? Yleispätevää sääntöä :crazy: ?!? Ahtoja nyt laimeat 0.7...

Oiskos minkälainen homma kytkeä lisäsuutin ahtoputkeen? Minkä kokoinen suutin jne? :think:
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos koneessa on KE-Jet ja EHA, niin seoksia saa jonkun verran säädettyä niin että ajettavuus ja käynnistyminen säilyy. Ainakin nelisylinterinen 190E toimii nippa nappa 0,7 bar ahtopaineella. Hakutoiminnolla löytyy lisätietoa EHAsta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M103 Turbo

Viesti Kirjoittaja napa »

Ladamaster kirjoitti:Onko se vaan se yks perkeleen ruuvi mitä pyöräytetään siitä "kaasuläpän päältä"? Yleispätevää sääntöä :crazy: ?!? Ahtoja nyt laimeat 0.7...
jep... myötäpäivään niin paljon, että alkaa kunnolla röpöttämään ja siitä hieman takaisin, niin ollaan käytännössä siinä mihin ke-jetillä pääsee maksimissaan... tulppia saa sitten varautua putsaamaan aika usein, koska vapari alueella ollaan "sikarikkaalla"...

ja ke-jetille tuo 0.7 ei ole enää mitään laimeaa ahtamista :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Re: M103 Turbo

Viesti Kirjoittaja kynsi »

K ja KE-Jeteissä tyhjlklynnin seosruuvin pyörittäminen ei muuta kuormituksen ruiskutusmäärää. jos ruiskua haluaa säätää pitää säätää ohjauspainetta. Tai muotoilla kartiota. Kartiotahan nyt ei kukaan lähe muotoilemaan, mutta sama vaikutus jos osaisi muodot laittaa. mersun ruutassa on se huono puoli, että se on turbon jälkeen, niin se mittaa ilman ahdoilla aina väärin.
[url=http://www.500whp.net]500whp.net[/url]
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M103 Turbo

Viesti Kirjoittaja napa »

kynsi kirjoitti:K ja KE-Jeteissä tyhjlklynnin seosruuvin pyörittäminen ei muuta kuormituksen ruiskutusmäärää.
kyllä se muuttaa, mutta hyvin vähän ja siksi siitä ei oikein viriviri ruiskuksi ole...
kynsi kirjoitti: jos ruiskua haluaa säätää pitää säätää ohjauspainetta. Tai muotoilla kartiota. Kartiotahan nyt ei kukaan lähe muotoilemaan, mutta sama vaikutus jos osaisi muodot laittaa. mersun ruutassa on se huono puoli, että se on turbon jälkeen, niin se mittaa ilman ahdoilla aina väärin.
kartioita on aikoinaan muotoiltu jesarista lähtien :D ja on siinä kartiossa varaa hieman koneistaa, niin saa tehtyä vastaavan, kuin alkuperäisessä turbokoneeseen tarkoitetussa k-jetissä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin