Elikkäs pihasta löytyy jälkiahdettu M103 farkku W124 johon on rakennettu 2 releen kautta ohjattu "lisärikastuspiiri" kylmäkäynnistys-suuttimien kautta ja autohan on siis varustettu iki-ihanalla K-Jetillä ( vielä )... Auto ottaa urku auki kiihdyttäessä ns. "kolme piikkiä", kuin ei saisi tarpeeksi vieläkään polttoainetta... Minkäslaiset ruiskutusmäärät lisärikastuspiirin kanssa vakio suuttimilla on? Lisärikastuksen käyttö on ohjattu vesiruutan painekytkimen kautta joka kytkee piirin käyttöön 0.4bar:n ahtojen jälkeen... Tilauksessa on säädin, joka "aukeaa" 0.1bar:n jälkeen, joka ei tietystikkään vaikuta nykimiseen millääntavalla...
Bensaturbojen virityshommat on aikamoista hepreaa joten jospas täältä viisaampien joukosta löytyisi jeleppiä!
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Kylmäkäynistys suutin on niin pieni että ei sillä juurikaan seosta kierroksilla saa rikastumaan, ja taitaa sen sijoituskin olla aika huono joten bensa ei edes leviä kunnolla joka sylinterille. Jos ei sähköistä ruiskua jaksa rakennella niin sitten joku kunnollinen suutin ahtoputkeen lähelle kasuläppää.
Jani R-K kirjoitti:Kylmäkäynistys suutin on niin pieni että ei sillä juurikaan seosta kierroksilla saa rikastumaan, ja taitaa sen sijoituskin olla aika huono joten bensa ei edes leviä kunnolla joka sylinterille. Jos ei sähköistä ruiskua jaksa rakennella niin sitten joku kunnollinen suutin ahtoputkeen lähelle kasuläppää.
jep, lähinnä se ruokkii kierroksilla 3 ja 4 sylinteriä ja muut jää sitten laihalle...
kunnolliseen lisärikastukseen niitä "ryyppysuuttimia" pitäis olla vähintään 1 kpl/sylinteri...
perussäätö k-jetistä (tai ke-jetistä) kunnolla paksulle, niin kyllä se vielä 0.5 bar. ahdot hoitaa, mutta sitten loppuu kakku muutenkin koko ruutasta...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sähköruuta tulee tulevaisuudesa löytämään paikan pellinalta... Nyt pitäis semmonen pikanen hätäapu löytää, jotta lissää soppaa saataisiin pyttyihin... Joo aika pienethän kylmäkäynnistyssuuttimet kieltämättä on... Onko jannuilla antaa hyvät ohojeet jolla seos saataisiin edes vähän rikkaammalle? Onko se vaan se yks perkeleen ruuvi mitä pyöräytetään siitä "kaasuläpän päältä"? Yleispätevää sääntöä ?!? Ahtoja nyt laimeat 0.7...
Oiskos minkälainen homma kytkeä lisäsuutin ahtoputkeen? Minkä kokoinen suutin jne?
"Why choose a Diesel from a line of cars when you can choose a Mercedes-Benz from a line of Diesels?"
Jos koneessa on KE-Jet ja EHA, niin seoksia saa jonkun verran säädettyä niin että ajettavuus ja käynnistyminen säilyy. Ainakin nelisylinterinen 190E toimii nippa nappa 0,7 bar ahtopaineella. Hakutoiminnolla löytyy lisätietoa EHAsta.
Ladamaster kirjoitti:Onko se vaan se yks perkeleen ruuvi mitä pyöräytetään siitä "kaasuläpän päältä"? Yleispätevää sääntöä ?!? Ahtoja nyt laimeat 0.7...
jep... myötäpäivään niin paljon, että alkaa kunnolla röpöttämään ja siitä hieman takaisin, niin ollaan käytännössä siinä mihin ke-jetillä pääsee maksimissaan... tulppia saa sitten varautua putsaamaan aika usein, koska vapari alueella ollaan "sikarikkaalla"...
ja ke-jetille tuo 0.7 ei ole enää mitään laimeaa ahtamista
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
K ja KE-Jeteissä tyhjlklynnin seosruuvin pyörittäminen ei muuta kuormituksen ruiskutusmäärää. jos ruiskua haluaa säätää pitää säätää ohjauspainetta. Tai muotoilla kartiota. Kartiotahan nyt ei kukaan lähe muotoilemaan, mutta sama vaikutus jos osaisi muodot laittaa. mersun ruutassa on se huono puoli, että se on turbon jälkeen, niin se mittaa ilman ahdoilla aina väärin.
kynsi kirjoitti:K ja KE-Jeteissä tyhjlklynnin seosruuvin pyörittäminen ei muuta kuormituksen ruiskutusmäärää.
kyllä se muuttaa, mutta hyvin vähän ja siksi siitä ei oikein viriviri ruiskuksi ole...
kynsi kirjoitti:
jos ruiskua haluaa säätää pitää säätää ohjauspainetta. Tai muotoilla kartiota. Kartiotahan nyt ei kukaan lähe muotoilemaan, mutta sama vaikutus jos osaisi muodot laittaa. mersun ruutassa on se huono puoli, että se on turbon jälkeen, niin se mittaa ilman ahdoilla aina väärin.
kartioita on aikoinaan muotoiltu jesarista lähtien ja on siinä kartiossa varaa hieman koneistaa, niin saa tehtyä vastaavan, kuin alkuperäisessä turbokoneeseen tarkoitetussa k-jetissä...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."