Lämmöt nousee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

Lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Auto on 230E -89. Kun ajaa pidemmän lenkin ja jättää tyhjäkäynnille niin lämmöt nousee reilusti, mikä vika, tai siis visko vai termari? Kun ajoa jatkaa niin lämmöt palautuu normaaliksi n. 85 astetta. Mien toi visko toimii, ei ole kokemusta kuin flekteistä ja "ainapyörivästä tuulettimesta".

T:Chesu
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Paljonko

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Paljonko on reilusti?

Tuonne hyvän matkaa yli 90 on vielä normaalia...
Terveisin
Tero
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Chesterton kirjoitti: Mien toi visko toimii, ei ole kokemusta kuin flekteistä ja "ainapyörivästä tuulettimesta".
Siä on vaan jotai öljyä joka lämmetessään laajenee ja rupeli alkaa pyöriin! Käytännös kun kysymys kerta kuului miten se toimii niin suoraan kysymykseen suora vastaus, ei se toimikkaan! :) (Varmaan uutena joskus on toiminutkin) Tämä on tokikin vaan minun mielipiteeni.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Viko lukittuu vasta tuossa 100 asteen tietämissä.

Mittarissa 80:n jälkeinen valkoinen viiva on vasta 90 astetta, sitten se valkoinen viiva punaisen 120:n merkin vieressä on 100 astetta.
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

lämpöö

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Se vaan aiheutti huolestumiseni kun aina ennen on lämmöt ollut 85 astetta, oli sitten talvi tai kesä, ajoi 160kmh tai 80kmh, tyhjäkäynnillä tai tai traileri perässä yms ja nyt nousi. Jos se 80 asteen jälkeinen viiva on 90 astetta niin ne lämmöt nousi about 94 asteeseen -> ei syytä huoleen :?:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: lämpöö

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Chesterton kirjoitti:Se vaan aiheutti huolestumiseni kun aina ennen on lämmöt ollut 85 astetta, oli sitten talvi tai kesä, ajoi 160kmh tai 80kmh, tyhjäkäynnillä tai tai traileri perässä yms ja nyt nousi. Jos se 80 asteen jälkeinen viiva on 90 astetta niin ne lämmöt nousi about 94 asteeseen -> ei syytä huoleen :?:
No kyllä ne siellä alle 100 asteen pitäisi pysyä, varsinkin kun ei ole vielä niin lämmin. Valitettavasti viskon toimivuutta ei oikein saa testattua, omasta oli rikki ja maksoi kansirempan.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Niin 230E:ssä (M102) on ensinnäkin hihnavetoinen sähkömagneettikytkentäinen (ei visko) tuuletin.
Sähkömagneettikytkintä ohjataan taas lämpökytkimellä, jonka "kärjet" sulkeutuu, kun nesteen lpt. nousee 100 Celsiukseen.
Sähkömagneettikytkimen voi testata oikosulkemalla, virtapäällä, lämpökytkimelle tulevat johtimet, kuuluu KLIK! kun kytkin sulkeutuu ja ropelli jämähtää hihnapyörään kiinni.
Lämpökytkimen voi testata esim. lämpöpuhaltimella (irroita kytkin). Samalla kannattaa katsoa, mitä lämpömittari näyttää kytkimen sulkeutuessa, niin tietää sitä ajossa odottaa.
Oman autoni (190E 2.0) lämpömittari näyttää tuolloin noin 90 ja ylimmän valkoisen viivan puoliväliä eli 100 C, jos lämpökytkin on "tarkka". Eli omassa mittarissani pidän ylintä valkoista viivaa (punaisen vieressä) 110 C:n viivana, joka kyllä koko mittarin skaalankin perusteella tuntuu loogisemmalta kuin 100 C ???
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ponton kirjoitti:Eli omassa mittarissani pidän ylintä valkoista viivaa (punaisen vieressä) 110 C:n viivana, joka kyllä koko mittarin skaalankin perusteella tuntuu loogisemmalta kuin 100 C ???
Joo, näinhän sen itsekin näkisin jollen olisi asiaa teknisestä neuvonnasta varmistanut, sata on se viimeinen valkoinen, kertoivat.
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

-

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Kiitos, kiitos :D Testasin eilen kuinka kuumaksi menee (olisin lopettanut n. 100 C:n viivassa) ja juuri noin kuten Ponton sanoi 90 ja seuraavan viivan välissä ja pram, sähkömagneettikytkentäinen tuuletin lähti käyntiin. :D Muutama minuutti ja lämmöt 85 C. Eli ei mitään vikaa. Enpäs noviisina tiennyt tota.
Veikkaan että lämpöjen nousu johtuu kesän tulosta ja lämppärin rullat on myös kiinni.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: -

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Chesterton kirjoitti:Kiitos, kiitos :D Testasin eilen kuinka kuumaksi menee (olisin lopettanut n. 100 C:n viivassa) ja juuri noin kuten Ponton sanoi 90 ja seuraavan viivan välissä ja pram, sähkömagneettikytkentäinen tuuletin lähti käyntiin. :D Muutama minuutti ja lämmöt 85 C. Eli ei mitään vikaa. Enpäs noviisina tiennyt tota.
Veikkaan että lämpöjen nousu johtuu kesän tulosta ja lämppärin rullat on myös kiinni.
Saattaahan tuo termarikin hieman jumittaa... Jossain vaiheessa olisi hyvä vaihtaa.
Terveisin
Tero
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Mauri H. kirjoitti:Viko lukittuu vasta tuossa 100 asteen tietämissä.

Mittarissa 80:n jälkeinen valkoinen viiva on vasta 90 astetta, sitten se valkoinen viiva punaisen 120:n merkin vieressä on 100 astetta.
102:ssa on magneettikytkin ropellille. Olikohan noi mittariston viivat noin myös 123:ssa? Siinä nimittäin ropelli lähti pyörimään aina, kun neula alkoi osoittamaan sitä valkoista viivaa joka on 80:n viivan yläpuolella. Ja ropellin piti lähteä pyörimään, kun lämpöä on tasan sata astetta. Aikoinaan jopa mittasin tätä lämpömittarilla, ja se mittaus kyllä vahvisti tätä käsitystä. Mutta voihan olla, että 124:ssä on jo eri lukemat viivoille. Entä onkohan dieselissä ja bensakoneessa samanlaiset asteikot lämpömittarissa?
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

no niin

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

No nyt ei lämmöt nouse enää ollenkaan kun mittari hajosi. Hajooko yleensä anturi vaiko mittari? Mittarin viisari meni yht äkkiä ylös ja alas niin että räpinä kuului ja sitten jäi alas elottomana. Missä on lämpömittarin anturi ja auto oli 230 E -89. Muut mittarit toimivat moiteettomasti (eli ei sulake vika?).
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tuo konehan on paineistettu niin että vesi alkaa kiehua vasta n. 125 asteessa, eli ei haittaa vaikka hetken käy punaisella kerta se viimenen valkonen viiva on tuon 120C eli vielä normaali lämpötila.
Kerran kävi lämmöt itellääkin siellä punaisen puolel ilman mitään vaikutusta :wink:

Haulla pitäis kyllä löytyy noista lämmöistä lisää.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Chesterton
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
Paikkakunta: (Suur)Hattula

-

Viesti Kirjoittaja Chesterton »

Toi lämpöhomma on OK! Mutta nyt hajosi toi lämpömittari tai anturi. Että siihen jos olis vinkkejä haku ei auta.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Niin kannentiiviste tuleekin 120´C kokeiltukkin on :(
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

No eipä ole vielä ainakaan mulla tullut tiivistettä vastaan vaik kävikin punasella :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin